Volvo 744 GL -89 Helrenoveras och blir med BMW-motor
Planerna är att gå igenom bilen efter rost och renovera upp det som ska användas igen. Väghållningen ska förbättras och en BMW M20B25 motor med turbo ska hinkas i. Projektet kommer gå ganska långsamt periodvis eftersom min... Visa mer
Har du erfarenhet av att köra slang hela vägen från tanken? Vet du vad besiktningen säger? Ska själv dra bränsleledningar på mitt projekt snart och slang vore helt klart enklare.
Ser fint ut! Den där 90 graders böjen vid turbon är kanske inte optimal men ibland finns det helt enkelt inte plats. Du använder dock bra rör med god genomflödning. Tänk på att motorn kommer att röra sig en hel del i motorutrymmet så att du har gott om plats mellan tryckrör och eventuella kanter. Inte roligt att spräcka ett customsvetsat tryckrör. Du kommer väl att sätta silconrör i någon bit som kan flexa lite när motorn rör på sig? Haha jävlar vilken gnällkärring jag blev... Skulle vara tråkigt om det pajar liksom
Nu i efterhand skulle jag velat flytta bak batteriet till skuffen och dra IC-röret genom batteriplåten. Vi får se hur det funkar! Tryckrören sitter med god marginal till chassit. Det som skulle ta i isåfall är wastegaten. Men då blir det till att skaffa styvare motorkuddar
misbehave skrev:
Ser bra ut som vanligt!
Har du erfarenhet av att köra slang hela vägen från tanken? Vet du vad besiktningen säger? Ska själv dra bränsleledningar på mitt projekt snart och slang vore helt klart enklare.
Har ingen erfarenhet av det faktiskt! Har för mig att jag har läst om det någonstans och att det var okej om fastsättningen var bra och slangen inte satt utsatt för skada.
Update
Fick hem tändstift, tändkablar, siliconböjar, E85-testare etc. Kapade och pressade tändkablarna i rätt längd och monterade dem tillsammans med stiften, Mätte ut och satte fast kamsensorn. Jag slängde i orignalspridarna då jag inte kunde hålla mig från uppstart. 875cc är på ingång.
Spenderade valborg med att åka runt till varenda mack i min lilla håla och leta efter riktig E85. Detta var resultatet: OKQ8 E90 JET E95 Statoil E95 ST1 E95
Tankade upp 30L E90 på OKQ8 och drog hem. Provkörde soppasystemet. Funkade riktigt bra förutom en läcka vid filtret som fixades. Testade att köra på starten lite men klockan blev mycket så jag hann inte fortsätta.
Idag var det nya tag. Laborerade runt med bränslet i sprutet och fick han att tända till lite. Fick efter en stund igång han. Byggde klart kylsystemet lite provisoriskt och lät han stå igång. Mycket oreda i motorrummet men det får ni leva med nu under testfasen Tryckrören kommer vara färdiga imorgon och spridarna borde droppa in nästa vecka någon gång.
Här kommer ett klipp när den är igång. Slänger eventuellt upp ett till klipp vid startförsöken. Videon kom på sniskan men det borde va fixat av Youtube snart
härligt med uppstart! nu är de väl inte mycket kvar?
Nu ska det snyggas till i motorrummet samt lufta kylsystemet riktigt osv. Sen är det bromsar, krängningshämmare, kardan, kopplingsslang och lite chassigrejjer kvar att fixa
744GLT skrev:
oj oj han är igång! men va det inte väldans va han tickade?
Jo M20 motorerna har en tendens till att ticka. Ska ställa in ventilspelet nu igen när den har vart varmkörd så får vi se vad som händer. Låter dock väldigt mycket på filmen
Dr_struts skrev:
E väl kamkedja på BMW maskinerna som tickar? ^^
Det är M50 som har kamkedja, M20 brukar det vara vipporna som rasslar lite
Extrazz skrev:
Roligt med uppstart.
Ja det var en go milstolpe att passera. Verkar inte vara några som helst problem med motorn. Inga läckage osv. Känns skönt
härligt med uppstart! nu är de väl inte mycket kvar?
Nu ska det snyggas till i motorrummet samt lufta kylsystemet riktigt osv. Sen är det bromsar, krängningshämmare, kardan, kopplingsslang och lite chassigrejjer kvar att fixa
744GLT skrev:
oj oj han är igång! men va det inte väldans va han tickade?
Jo M20 motorerna har en tendens till att ticka. Ska ställa in ventilspelet nu igen när den har vart varmkörd så får vi se vad som händer. Låter dock väldigt mycket på filmen
Dr_struts skrev:
E väl kamkedja på BMW maskinerna som tickar? ^^
Det är M50 som har kamkedja, M20 brukar det vara vipporna som rasslar lite
Extrazz skrev:
Roligt med uppstart.
Ja det var en go milstolpe att passera. Verkar inte vara några som helst problem med motorn. Inga läckage osv. Känns skönt
Dåså BMW maskiner är inte riktigt min plan Helt sjukt hög kvalitet på bygget för övrigt riktigt fet!
Fick hem ett litet trevligt paket idag. Ställbara stabilisatorstag samt bussningar till tvärstaget. Fick hem och monterade lite saker igår också: Kylarlock, 71graders termostat och magnetventil till laddtrycksstyrningen. Fick luftat kylsystemet och det verkar fungera som det ska.
Tja tja Skurt(Patrik Gra....) När man sänker den så blir det knepig vinkel på krängnings staget så det blir lite för hårt vad jag fått höra! ^^
Ja, men den huvudsakliga anledningen till ställbara är att jag kommer behöva flytta ner krängaren ytterligare med distanser så den går under tråget ordentligt, då måste jag ha kortare stag.
Tja tja Skurt(Patrik Gra....) När man sänker den så blir det knepig vinkel på krängnings staget så det blir lite för hårt vad jag fått höra! ^^
Ja, men den huvudsakliga anledningen till ställbara är att jag kommer behöva flytta ner krängaren ytterligare med distanser så den går under tråget ordentligt, då måste jag ha kortare stag.