3794
Sök

Volvo 744 GL -89 Helrenoveras och blir med BMW-motor

Planerna är att gå igenom bilen efter rost och renovera upp det som ska användas igen. Väghållningen ska förbättras och en BMW M20B25 motor med turbo ska hinkas i. Projektet kommer gå ganska långsamt periodvis eftersom min... Visa mer

468 460 Visningar
Uppdaterades senast 13 oktober 2019
467 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#561
wette skrev:
Säkert kommit upp förrut men var är de där coola kylarpaketet köpt? wink blir snyggt som vanligt:)
Tack du! Oljekylaren och vattenkylaren är köpt på Kl-racing. Intercoolern vet jag inte var den kommer ifrån smile


569 Inlägg
1 maj 2014
#562
Ser bra ut som vanligt! smile

Har du erfarenhet av att köra slang hela vägen från tanken? Vet du vad besiktningen säger? Ska själv dra bränsleledningar på mitt projekt snart och slang vore helt klart enklare.

Pontiac Grand Prix -70 med Cadillac 500 V8, bygge från grunden.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234001
Audi A4 Avant 1.8TSQ -99 (B5) - bruksbilsförfining som gått överstyr!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274253

467 Inlägg
1 maj 2014
Trådstartare
#563
wallabaja10 skrev:
Ser fint ut! Den där 90 graders böjen vid turbon är kanske inte optimal men ibland finns det helt enkelt inte plats. Du använder dock bra rör med god genomflödning. Tänk på att motorn kommer att röra sig en hel del i motorutrymmet så att du har gott om plats mellan tryckrör och eventuella kanter. Inte roligt att spräcka ett customsvetsat tryckrör. Du kommer väl att sätta silconrör i någon bit som kan flexa lite när motorn rör på sig? Haha jävlar vilken gnällkärring jag blev... big_smile Skulle vara tråkigt om det pajar liksom hmm
Nu i efterhand skulle jag velat flytta bak batteriet till skuffen och dra IC-röret genom batteriplåten. Vi får se hur det funkar! Tryckrören sitter med god marginal till chassit. Det som skulle ta i isåfall är wastegaten. Men då blir det till att skaffa styvare motorkuddar wink

misbehave skrev:
Ser bra ut som vanligt! smile

Har du erfarenhet av att köra slang hela vägen från tanken? Vet du vad besiktningen säger? Ska själv dra bränsleledningar på mitt projekt snart och slang vore helt klart enklare.
Har ingen erfarenhet av det faktiskt! Har för mig att jag har läst om det någonstans och att det var okej om fastsättningen var bra och slangen inte satt utsatt för skada.

Update

Fick hem tändstift, tändkablar, siliconböjar, E85-testare etc. Kapade och pressade tändkablarna i rätt längd och monterade dem tillsammans med stiften, Mätte ut och satte fast kamsensorn. Jag slängde i orignalspridarna då jag inte kunde hålla mig från uppstart. 875cc är på ingång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-9951d74c78bb134b8a38c0668f84ee2a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-93129abfba4429d24e3d1ca447fdeda6_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-7f7c502ba39755b3802e17c2ee20d90d_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-7f75ba654608cfd8c921a6f1702b732d_large.jpg

Spenderade valborg med att åka runt till varenda mack i min lilla håla och leta efter riktig E85. Detta var resultatet:
OKQ8 E90
JET E95
Statoil E95
ST1 E95

Tankade upp 30L E90 på OKQ8 och drog hem. Provkörde soppasystemet. Funkade riktigt bra förutom en läcka vid filtret som fixades. Testade att köra på starten lite men klockan blev mycket så jag hann inte fortsätta.

Idag var det nya tag. Laborerade runt med bränslet i sprutet och fick han att tända till lite. Fick efter en stund igång han. Byggde klart kylsystemet lite provisoriskt och lät han stå igång. Mycket oreda i motorrummet men det får ni leva med nu under testfasen wink Tryckrören kommer vara färdiga imorgon och spridarna borde droppa in nästa vecka någon gång.

Här kommer ett klipp när den är igång. Slänger eventuellt upp ett till klipp vid startförsöken.
Videon kom på sniskan men det borde va fixat av Youtube snart smile



maskinist
585 Inlägg
1 maj 2014
#564
härligt med uppstart! big_smile nu är de väl inte mycket kvar? wink


809 Inlägg
2 maj 2014
#565
oj oj han är igång! men va det inte väldans va han tickade?


Påstängd
1 197 Inlägg
2 maj 2014
#566
744GLT skrev:
oj oj han är igång! men va det inte väldans va han tickade?
https://i.chzbgr.com/maxW500/8170837248/hD1285824/


1 861 Inlägg
2 maj 2014
#567
E väl kamkedja på BMW maskinerna som tickar? ^^


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
2 maj 2014
#568
Roligt med uppstart.


467 Inlägg
2 maj 2014
Trådstartare
#569
timsi skrev:
härligt med uppstart! big_smile nu är de väl inte mycket kvar? wink
Nu ska det snyggas till i motorrummet samt lufta kylsystemet riktigt osv. Sen är det bromsar, krängningshämmare, kardan, kopplingsslang och lite chassigrejjer kvar att fixa big_smile

744GLT skrev:
oj oj han är igång! men va det inte väldans va han tickade?
Jo M20 motorerna har en tendens till att ticka. Ska ställa in ventilspelet nu igen när den har vart varmkörd så får vi se vad som händer. Låter dock väldigt mycket på filmen roll

Dr_struts skrev:
E väl kamkedja på BMW maskinerna som tickar? ^^
Det är M50 som har kamkedja, M20 brukar det vara vipporna som rasslar lite wink

Extrazz skrev:
Roligt med uppstart.
Ja det var en go milstolpe att passera. Verkar inte vara några som helst problem med motorn. Inga läckage osv. Känns skönt smile


1 861 Inlägg
2 maj 2014
#570
zappen999 skrev:
timsi skrev:
härligt med uppstart! big_smile nu är de väl inte mycket kvar? wink
Nu ska det snyggas till i motorrummet samt lufta kylsystemet riktigt osv. Sen är det bromsar, krängningshämmare, kardan, kopplingsslang och lite chassigrejjer kvar att fixa big_smile

744GLT skrev:
oj oj han är igång! men va det inte väldans va han tickade?
Jo M20 motorerna har en tendens till att ticka. Ska ställa in ventilspelet nu igen när den har vart varmkörd så får vi se vad som händer. Låter dock väldigt mycket på filmen roll

Dr_struts skrev:
E väl kamkedja på BMW maskinerna som tickar? ^^
Det är M50 som har kamkedja, M20 brukar det vara vipporna som rasslar lite wink

Extrazz skrev:
Roligt med uppstart.
Ja det var en go milstolpe att passera. Verkar inte vara några som helst problem med motorn. Inga läckage osv. Känns skönt smile
Dåså BMW maskiner är inte riktigt min plan big_smile Helt sjukt hög kvalitet på bygget för övrigt riktigt fet!


467 Inlägg
3 maj 2014
Trådstartare
#571
Någon som kan svetsa alu i närheten av GBG? Killen som skulle svetsa tryckrören fick strul med svetsen..


133 Inlägg
4 maj 2014
#572
Hör med Markus Karlsson, en jävel på svetsa i aluminium!
Senast redigerat av EMOFilip (4 maj 2014)

58 Inlägg
6 maj 2014
#573
Daniel "Epa" på Mad Performance.  Har verkstad i brodalen och borde kunna lösa de snabbt o enkelt smile Nr finns på hans hemsida

467 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#574
Fick hem ett litet trevligt paket idag. Ställbara stabilisatorstag samt bussningar till tvärstaget. Fick hem och monterade lite saker igår också: Kylarlock, 71graders termostat och magnetventil till laddtrycksstyrningen. Fick luftat kylsystemet och det verkar fungera som det ska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-50c265bc513460afc57e5f9623f5d5bf_large.jpg


169 Inlägg
8 maj 2014
#575
Vad gör dom där ställbara för skillnad?


1 861 Inlägg
8 maj 2014
#576
Skurt95 skrev:
Vad gör dom där ställbara för skillnad?
Tja tja Skurt(Patrik Gra....) big_smile När man sänker den så blir det knepig vinkel på krängnings staget så det blir lite för hårt vad jag fått höra! ^^


467 Inlägg
8 maj 2014
Trådstartare
#577
Skurt95 skrev:
Vad gör dom där ställbara för skillnad?
Dr_struts skrev:
Skurt95 skrev:
Vad gör dom där ställbara för skillnad?
Tja tja Skurt(Patrik Gra....) big_smile När man sänker den så blir det knepig vinkel på krängnings staget så det blir lite för hårt vad jag fått höra! ^^
Ja, men den huvudsakliga anledningen till ställbara är att jag kommer behöva flytta ner krängaren ytterligare med distanser så den går under tråget ordentligt, då måste jag ha kortare stag.


1 861 Inlägg
8 maj 2014
#578
zappen999 skrev:
Skurt95 skrev:
Vad gör dom där ställbara för skillnad?
Dr_struts skrev:
Skurt95 skrev:
Vad gör dom där ställbara för skillnad?
Tja tja Skurt(Patrik Gra....) big_smile När man sänker den så blir det knepig vinkel på krängnings staget så det blir lite för hårt vad jag fått höra! ^^
Ja, men den huvudsakliga anledningen till ställbara är att jag kommer behöva flytta ner krängaren ytterligare med distanser så den går under tråget ordentligt, då måste jag ha kortare stag.
Dåså! ^^


27 Inlägg
14 maj 2014
#579
ska du köra rally på skogsvägar också ? big_smile

59 Inlägg
20 maj 2014
#580
Kollat igenom tråden och är riktigt imponerad av ditt arbete, snyggt jobbat!

Mvh,
Adler



Sök