Gamla och motorstarka BMW för lite pengar är sällan någon bra idé eftersom risken för att du träffar på något utslitet och dåligt skött skräp är stor. Om du skall leta efter dem så håll utkik för tecken på hård körning och se till att motorn är i bra skick.
Förutsatt att bilen ägts och körts av någon vettig person och ingen som kört livet ur den stackaren är E30 en bra bil och en utmärkt busbil, men jag hade inte gått så långt att jag kallat den en bra förstabil. Det är svårt att hitta fräscha exemplar, krocksäkerheten är låg, förbrukningen på den gamla M20-sexan relativt hög och E30 kan vara lite lömskt i halka. En 320i har 129hk och ingen bromsad differential original.
Vill du ha en BMW så titta efter en 5-serie E34 eller 3-serie E36 istället, de är trots allt hyfsat säkra, dricker relativt lite bränsle, går som tåget i halka och har färre svaga punkter än 3-serie E30. Men även med dem är chansen att du hittar ett fräscht exemplar till en billig slant liten.
Mitt tips är att du funderar på en Mercedes istället, de påminner en hel del om BMW men chansen att du hittar ett exemplar i bra skick för en billig slant är mycket större.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.