3172
Sök

Byta koppling på Citroen Xsara

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#1
Va å tittade på en Citroen idag! Bilen hade stått stilla länge så hjulen var ju låsta i bak. Jag försökte att hitta bogseringsöglan men hittade inte den delen som man skruvar dit så jag tänkte försöka starta bilen och det gick men det var svårt att komma ut ifrån den platsen där den hade stått! så jag både försökte backa och köra frammåt med höga varv, kom nästan ut helt ur den plats den hade stått still i men sen sjönk min fot (kopplingen) ner? det luktade  bränd koppling. Men sen drog jag upp pedalen m.h.a foten och den kom upp men sen när jag försökte frikoppla gick de inge vidare. Jag har tittat på wiren till kopplingen och den verkar röra på sig ( har inte gått av!) Vad kan det vara för fel annars än lamell som e slut? eftersom kopplingen gick att dra upp och känns fjädrande men har ingen funktion? ifall koppling måste bytas, Så är min fråga hur jobbigt det är? Har aldrig grejjat med en Citroen.
Senast redigerat av Volvo-poweer (9 december 2012)


326 Inlägg
10 december 2012
#2
Wiren kan ju ha gått av även om det ser ut som den rör lite på sig nere vid växellådan. Om en bunt trådar går av så blir ju wiren längre, men hänger fortfarande ihop lite.
Vad gäller kopplingsbyte har jag ingen aning, men det kan ju inte vara värre än på andra framhjulsdrivna bilar.

Evildan
10 december 2012
#3
Ja det låter som om du eldade upp lamellen.

Citroën är inte svårare än någonannan framhjulsdriven bil att byta koppling på.

Hittar du inga mektips på nätet ang Xsara på entusiastsidor så kan du söka på Peugeot 306 då dessa bilar är i det närmaste identiska under karossplåten, motorer och växellådor delar dom artiklar rakt av.

Lycka till.

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#4
Peter_5565 skrev:
Wiren kan ju ha gått av även om det ser ut som den rör lite på sig nere vid växellådan. Om en bunt trådar går av så blir ju wiren längre, men hänger fortfarande ihop lite.
Vad gäller kopplingsbyte har jag ingen aning, men det kan ju inte vara värre än på andra framhjulsdrivna bilar.

Jag har faktiskt ingen aning vad det kan vara men tror ej det e lamellen som e slut för att bilen går att skutta igån men inte att frikoppla? Det konstiga e ju att kopplingspedalen känns normal. Det måste nästan vara wiren so har gåt av?


1 319 Inlägg
10 december 2012
#5
Om pedalen gick i botten när du försökte köra ut, och du fick putta upp den med foten, så låter det som wire. Men sen skriver du att pedalen känns 'helt normal' nu efteråt och då känns det verkligen inte som vajer fel

_----------'

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#6
sleepyoh skrev:
Om pedalen gick i botten när du försökte köra ut, och du fick putta upp den med foten, så låter det som wire. Men sen skriver du att pedalen känns 'helt normal' nu efteråt och då känns det verkligen inte som vajer fel

Har satt dit nytt batteri. Satte i ettansvxl och skutta igång den och då skuttar den sig framåt. Gick sen att frikoppla och körde bilen lite men det gick inte att gasa så mycket för att då vill han inte driva. Får se ifall jag kan ta en titt på wiren eftersom det e lättare än att byta lamellen!


Evildan
11 december 2012
#7
Om en vajer går av eller trasar upp sig och blir längre släpper trycket på kopplingsgaffeln och det gör inte att lamellen slirar.

Däremot om vajern på ngt vis har trasat upp sig och hänger sig kan det slira på lamellen om kopplingsgaffeln inte kommer tillbaka i viloläget.

Går det att frikoppla som vanligt och bilen börjar slira på lamellen är det med mkt stor säkerhet just lamellen som är uppbränd.

Titta hur det ser ut vid kopplinggaffeln, går den att röra lite på, rör den sig när du trycker ned kopplingspedalen?
Prova att släpp på förspänningen på vajern så gaffeln blir lite "glapp" den ska inte vara i spänt läge när du inte har tryckt ngt på pedalen utan den ska bara vila.

1 319 Inlägg
11 december 2012
#8
Bara riva ner lådan då smile

_----------'

Evildan
11 december 2012
#9
sleepyoh skrev:
Bara riva ner lådan då smile

Tur det är enkelt, som oftast på franska bilar.
Klart det är lite trängre under huven på en 2.0L eller diesel än på en 1.4L.

2 024 Inlägg
11 december 2012
#10
I dörrstolpen står ett fyr eller femsiffrigt nummer, kallat orga nummer. Kolla det och vad det är för motor i bilen så kan jag fixa en bra arbetsbeskrivning.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
14 december 2012
Trådstartare
#11
Expoze skrev:
I dörrstolpen står ett fyr eller femsiffrigt nummer, kallat orga nummer. Kolla det och vad det är för motor i bilen så kan jag fixa en bra arbetsbeskrivning.

Ok ska kolla detta när jag har möjlighet! Tack!



Sök