4229
Sök

Glapp i kupefläkt saab 9000 cse 2.3t 200 hk 147 kw 1995

26 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
dimljuset är fixat nu iallafall, var inte så svårt hehe tongue tog exakt 45 min utan någon kunskap, men med stor hjälp av garagetfolket så gick det iallafall,

har försökt hitta säkringarna till kupefläckten(då det kan vara dom som gått, kanske inte men för säkerhetsskull) men dom finns ingenstans, har hittat dom i instruktionsboken men dom sitter inte i någon av dem 3 boxarna, och hur kollar man säkringarna på boxarna, det finns små lådor i(en grå en grön etc) säkringsboxarna och hur kollar man säkringarna i dom?

mvh Sportkatten smile

280 Inlägg
17 december 2012
Det är nog relä som du har hittat, däri finns inga säkringar. Vad står det om säkringen till kupefläkten i boken då?

/Fredrik

26 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
fan att jag inte har en bild nu, det står att det ska finnas en i säkringsboxen i handskfacket men där fanns ingen stog att det var ac/kupefläkt men det fanns ingen säkring dit, och en i säkringsdosan närmast vindrutan i motorrummet,

men där i boxen fanns ju bara en grå liten låda med guld färgade kontakter under, och enligt boken så är det just den lilla gråa minilådan me guldkontakter som är säkringen till just ac:n men hur sjutton kollar man den säkringen,

då den är grå så man ser ju inte om den har säkringar i då den inte är genomskinlig och omöjlig att få upp, det ligger btw just en exakt likadan i handskfacket utan nummer så jag vene var den ska vara heller hmm

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
17 december 2012
säkringen till fläkten skall vara i handsfacket. Det står AC eller air conditioning eller liknande på den.

Kommer inte ihåg numret på rak arm dock.

26 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
det är nummer 11, men jag hittar den inte, fan 11:an är totalborta finns inte ens en extra säkring, 11:an är totalborta, va sjutton ska ja gö? sad

fan kanske är det som gör att den inte funkar, men jag vet inte därför vänder jag mig till guru folket på garaget smile
Senast redigerat av Sportkatten (17 december 2012)

280 Inlägg
17 december 2012
Sitter det inte en säkring i 11:an? Då är det första tipset att sätta i en av rätt modell där, vips så kanske den funkar. Dock lär det vara något fel om någon plockat bort säkringen.

/Fredrik

26 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
jo nummer 15 eller 25 sitter i 11 tror jag eller om det var tomt, kommer inte riktigt ihåg men tror någon av dom sitter där.
hur vet man vilken som e rätt modell o grejjer,

fan också skulle behövt en bild, men bilen är inte hemma nu så jag får gå på minnen.

280 Inlägg
17 december 2012
Rätt modell=rätt siffra på typ 15A eller 25A. Det borde stå i instruktionsboken vad det ska vara för någon.

/Fredrik

26 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
det står bara siffran inte nummren på säkringsboxen hmm men vart köper man säkringar?

fan instruktionsboken krånglar ju bara till det så sjukt mycket
Senast redigerat av Sportkatten (17 december 2012)

280 Inlägg
17 december 2012
Kollade på min 97:a nu, 11:an är inte till fläkten på den utan det är 6:an, samtidigt så finns det två andra säkringar till AC/ACC. Säkringar hittar du på macken.

/Fredrik

26 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
tack smile men 6:an? är du säker?

för 6:an finns inte i handskfacket den finns i motorrummet, fan jag ska ta en bild imorgon så är det lättare för er att se smile återkommer imorgon med några bilder smile

26 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
jag vet inte hur man laddar upp bilderna på forumtråden så jag la dom i mitt fotoalbum, ligger på albumet säkringar,

jag tog kort på alla säkringsboxar inkl den grå minilådan me guldkontakter, och jag hittade inte 6:an någonstans,
så jag gissar att säkringen till fläkten är borta hmm

280 Inlägg
18 december 2012
6:an Ventilation fan 30A. Lätt som en plätt. Den grå minilådan är ett relä.

/Fredrik
Senast redigerat av crescentcompact (18 december 2012)

26 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
nu blev allt logiskt, fan det är ju nummrerat i ordning, jävla dumskalle man är xD

frågan kvarstår dock, har jag en säkring till fläkten? nummret antar jag är nummer 30 men vart står bokstaven någonstans? den står inte på säkringen så är det säkring nummer 30 som är fläktens?
för jag tror jag hade fler 30isar och nummren som står bredvid säkringen på det svarta vad är dom för nå?

tack för all hjälp crescent smile att du har tålamod att svara på vad som måste låta som världens mest pantade fråga är ju ett tecken på din enorma vänlighet, carma will be good to you smile

280 Inlägg
18 december 2012
Säkringen på plats/nummer 6 (fläkten) är en 30-ampers säkring (30A) alla strömförbrukare har en säkring och nummret/storleken på säkringen beror på strömförbrukaren, alltså finns det flera säkringar som är lika dana.

Såå, ja du har en säkring till fläkten. Dra ut den mot dig och håll den mot en lampa så ser du om tråden i den är hel eller avbränd.

/Fredrik
Senast redigerat av crescentcompact (18 december 2012)

26 Inlägg
18 december 2012
Trådstartare
nu förstår jag ÄNTLIGEN(!) hur dom sitter, fan tog ett jävla bra tag och många förklaringar från er för min slöa hjärna att förstå hur dom sitter,

jag trodde ju att dom satt på en random plats lite hursomhelst, men dom sitter ju i ordning som det står på locket(*facepalm*) borde jag ju fattat tidigare.

Fan va korkad jag känner mig nu xD tack för er hjälp garaget och spec dig crescent för ditt tålamod med mina dumma frågor.

nu ska jag bara lista ut hur säkringarna i motorrummet sitter då dem är jävligt mycket mer komplicerade då det sitter en jävla massa småboxar/relä där som jag absolut har noll koll på vad dem gör och hur man kollar dom.

men det kan jag nog göra med hjälp av google då jag inte vill fylla på med frågor i den här tråden, ni kanske har slut på tålamod  tänkte jag smile

tack för er hjälp smile
Senast redigerat av Sportkatten (18 december 2012)

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
19 december 2012
Lilla lådan i motorumet (till höger) är mest ljusreläet och abs relä har jag för mig. Säkringar för sistnämda också såklart.

Ska inte vara några säkringar på andra ställen än den lille lådan och inne i handskfacket på bilen.

En enkel grej att kolla om det är ström fram till fläkten är att mäta på kylflänsen till dendär drivmodulen vi pratade om tidigare i tråden.
Det står på den med gul lapp "kylflängs spänningsförande"
Det är för att dom köpte in nån krets till detdär som hade plusmatning i sin lilla kyl-anslutning om man ska gå in på detaljer.

Men loss med drivmodulen ur sin plats i plastkåpan och mät mellan kylflänsen och valfri jordpunkt i bilen.
Se till att inte stöta i kylflänsen nånstans bara, då kommer säkringen garanterat att ryka.
Är det 12v + på flänsen så _borde_ alla inblandade säkringar vara hela och ström komma fram till fläkten i sig.

En annan mer konventionell variant är att mäta på den tvåpoliga kontakten (grå) som går till fläktmotorn.
På med tändning och se till att ac-panelen står på full blås för fläkt.

Annars så kan fläklmotorn helt enkelt vara död.

26 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
tack wadde big_smile

577 Inlägg
4 februari 2015
Liten fråga?
jag har bytt motståndsvärmeflänsen i förångaren då den brunnit men fläkten går inte ändå via acc men när jag drar kabel från batteri direkt till motorn så går fläkten.

Säkringar hela Ja.
vad kan felet va?
Kabelbrott? 
Tips på  ad jag kan göra?
Mäta kablarna som ska gå till motorn när jag har aca igång på max?

Tacksam för svar snarast helst för 3dar sedan när jag va tvungen att börja med gummiskrapa invändigt för att se ut när jag kör.
Senast redigerat av F-Hedman (4 februari 2015)

/Hedman

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
4 februari 2015
Lirar kontrollpanelen som den ska inne i bilen ? Reagerar på när du ändrar fläkthastighet och så vidare ?

En spontan tanke är att prova en annan ac-panel. Dom är ju relativt enkla att få tag på.
Inte så svåra att byta ut heller.
Värt att prova ifall man hittar en liggandes.

Eventuellt kabelbrott går ju att mäta sig fram om man har ett elschema.
Ska se om jag har nånting matnyttigt i schemaväg liggandes !

Sök