3562
Sök

Söker info om D24tic

76 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#1
Är inne lite på att införskaffa mig en 945 dtic men vill ha lite info om dessa motorer, har hört mycket blandade åsikter.

Vill bl.a vet ca bränsleförbrukningen i lugn som hård körning (blandad körning)

Pålitlighet på bil och motor

Hur de är att greja med

Lite allmän info , all a svar och kritik är tacksamt bra som dålig.

Tack på förhand smile

Likbärgare
375 Inlägg
19 december 2012
#2
Frisk motor ca 0,8 normal körning, Fått ner min till 0,65 med ägg under pedalen.

Absolut inget lekmotor då toppen lätt blir skev.

Täta oljebyten jag bytar olja på 650 mil, Du ska byta senast vid 700 mil.

För ett jävla liv i motorn.

Men jag tycker om dem ändå, Pålitlig motor som alltid startar i kyla, Men ska du köra ekonomiskt fundera på annat!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Pim_Pim
19 december 2012
#3
Har aldrig haft en D24T själv men jag vet att det råder väldigt många delade meningar om den motorn..
En del säger att motorn är skottsäker och andra att den rasar så fort man gasar typ..

Edit:
Men en polare hade en som vi körde "skiten" ur men endå höll den hela tiden och går klockrent än idag..
Senast redigerat av Pim_Pim (19 december 2012)

360 Inlägg
20 december 2012
#4
Hade en 760 med d24 i, tror dock det är en tidigare version av d24an än den som sitter i 940in? Den iaf funkade klockrent för mig under dom åren jag hade den. När pumpen var helt orginal skruvad drog min runt 0.7-0.8 vid blandad körning. Det sköna med denna bil / motor var att man märkte ingen direkt skillnad när man skulle tanka om man hade varit ute och sladdat eller ej, drog ungefär lika mycket vilket som smile. Den var dock lite svår-startad när temperaturen var nere under minus 20.


76 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#5
Hade tänkt ekonomi köra så att säga tömde bilen men verkar inte som att man vinner något påsatt åka d24 om de drar såpass mkt och plus skatten på det tongue

310 Inlägg
20 december 2012
#6
är du endast ute efter att köra ekonomiskt så får du ta och skaffa dig en v70 2,4d eller d5 typ wink


76 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#7
mhylander skrev:
är du endast ute efter att köra ekonomiskt så får du ta och skaffa dig en v70 2,4d eller d5 typ wink

Det hade jag gjort om jag hade tyckt om de bilarna men vill ju tyvärr ha en 945 smile

76 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#8
Hur är det med d24 digiten då?

Pålitlig?

Förbrukning ?

Info smile

310 Inlägg
20 december 2012
#9
jaha okej;)
men kan lova dig att att en ltt är både billigare att äga och går snålare en d24t. Man behöver inte göra mkt innan dom går riktigt gött! smile


141 Inlägg
20 december 2012
#10
Aldrig att en ltt är billigare i bränsleförbrukning än en d24 :p dom dricker ju sopp som as!. Har aldrig kört över 0,8l milen med mina d24:or och då är pumpen böttställd och lite annat pill. Hittar du en d24 i bra skick och inte kör hårt med den innan den är varm så håller dom och går i evigheter. Lätta att meka med om du har kunskap eller om du nu får hjälp av folk, verkar som om väldigt många håller all information för sig själva och inte vågar hjälpa annat folk vilket är tråkigt. Äldre volvo som 945 osv är lättmekade bilar i sig.


76 Inlägg
20 december 2012
Trådstartare
#11
Saaaand skrev:
Aldrig att en ltt är billigare i bränsleförbrukning än en d24 :p dom dricker ju sopp som as!. Har aldrig kört över 0,8l milen med mina d24:or och då är pumpen böttställd och lite annat pill. Hittar du en d24 i bra skick och inte kör hårt med den innan den är varm så håller dom och går i evigheter. Lätta att meka med om du har kunskap eller om du nu får hjälp av folk, verkar som om väldigt många håller all information för sig själva och inte vågar hjälpa annat folk vilket är tråkigt. Äldre volvo som 945 osv är lättmekade bilar i sig.

Är det d24 eller d24tic du haft då? smile

Likbärgare
375 Inlägg
20 december 2012
#13
A-K skrev:
Hur är det med d24 digiten då?

Pålitlig?

Förbrukning ?

Info smile

Vad är det du vill veta då?

Förbrukning har du fått reda på.

Ja självklart är den pålitlig men den fodrar mycket kärlek, Täta serviceintervaller och ordentlig varmkörning innan du börjar köra lite hårdare.

Jag skulle inte vilja påstå att den är jätte lättmeckad, men allt beror ju på erfarenhet, Motorn är ju fruktansvärt dåligt märkt när man ska nollställa den, Inte alls lika bra märkningar som te.x B23.

Du behöver en del specialverktyg vid kamrem/pumprems byte, Går utan men mycket lättare med.

Dreven på pumpen sitter på en konad axel så finns miljoner inställningsmöjligheter.

Man ska alltid använda helsyntet i motorn och filtret kostar 200 kr har jag för mig. Minns inte exakt hur mycket olja det går i motorn, Har för mig att det är runt 7 liter.

Jag som pendlar mycket byter olja nästan varje månad, Dvs efter runt 700 mil.

Summa summarum en D24 är inte billig att äga!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

141 Inlägg
20 december 2012
#14
Märkningen för att göra nollning av pump och kam är jättesimpel,  på pumpdrevets axel sitter en krysskil så den nollningen är simplast.  Byte av kamrem och pumprem är simpel och är lättare att ställa in utan specialverktyg så vet inte riktigt vad du pratar om.
Olja kan du ju köra på typ vadsomhelst, har alltid kört semisyntetisk i mina sen vanlig turbodiesel 10w-30 olja till traktorer.


Likbärgare
375 Inlägg
20 december 2012
#15
Saaaand skrev:
Märkningen för att göra nollning av pump och kam är jättesimpel,  på pumpdrevets axel sitter en krysskil så den nollningen är simplast.  Byte av kamrem och pumprem är simpel och är lättare att ställa in utan specialverktyg så vet inte riktigt vad du pratar om.
Olja kan du ju köra på typ vadsomhelst, har alltid kört semisyntetisk i mina sen vanlig turbodiesel 10w-30 olja till traktorer.

Jo men man kan slänga i mineralolja i en supersportbil också men det är ju inte rätt eller hur?

Den ska ha helsyntet 10-30.

Den märkningen du pratar om på pumpdrevet har jag aldrig sätt, Jag låser dreven och går efter märkningen på svänghjulet.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

141 Inlägg
20 december 2012
#16
Tvattekorg skrev:
Saaaand skrev:
Märkningen för att göra nollning av pump och kam är jättesimpel,  på pumpdrevets axel sitter en krysskil så den nollningen är simplast.  Byte av kamrem och pumprem är simpel och är lättare att ställa in utan specialverktyg så vet inte riktigt vad du pratar om.
Olja kan du ju köra på typ vadsomhelst, har alltid kört semisyntetisk i mina sen vanlig turbodiesel 10w-30 olja till traktorer.

Jo men man kan slänga i mineralolja i en supersportbil också men det är ju inte rätt eller hur?

Den ska ha helsyntet 10-30.

Den märkningen du pratar om på pumpdrevet har jag aldrig sätt, Jag låser dreven och går efter märkningen på svänghjulet.

Det är en gammel volvodiesel, går på sletolja och rapsolja om det är så med.

På pumpaxeln sitter det en krysskil så pumpdrevet sitter rätt på pumpen. Sen på pumpdrevet sitter det en markering längst upp på drevet men för att få den nollad så sitter det ju massa hål i drevet, ett utav dom är lite mindre så om jag inte minns fel så passar en 11:ans långhylsa igenom där som ska in i hålet på pumpens konsoll, pumpen blir då låst i nolläge och då är pumpen nollad.


Likbärgare
375 Inlägg
20 december 2012
#17
Saaaand skrev:
Tvattekorg skrev:
Saaaand skrev:
Märkningen för att göra nollning av pump och kam är jättesimpel,  på pumpdrevets axel sitter en krysskil så den nollningen är simplast.  Byte av kamrem och pumprem är simpel och är lättare att ställa in utan specialverktyg så vet inte riktigt vad du pratar om.
Olja kan du ju köra på typ vadsomhelst, har alltid kört semisyntetisk i mina sen vanlig turbodiesel 10w-30 olja till traktorer.

Jo men man kan slänga i mineralolja i en supersportbil också men det är ju inte rätt eller hur?

Den ska ha helsyntet 10-30.

Den märkningen du pratar om på pumpdrevet har jag aldrig sätt, Jag låser dreven och går efter märkningen på svänghjulet.

Det är en gammel volvodiesel, går på sletolja och rapsolja om det är så med.

På pumpaxeln sitter det en krysskil så pumpdrevet sitter rätt på pumpen. Sen på pumpdrevet sitter det en markering längst upp på drevet men för att få den nollad så sitter det ju massa hål i drevet, ett utav dom är lite mindre så om jag inte minns fel så passar en 11:ans långhylsa igenom där som ska in i hålet på pumpens konsoll, pumpen blir då låst i nolläge och då är pumpen nollad.

Folkvagnsdiesel är det ju;)

Det visste jag faktiskt inte, Och då har jag ändå kört D24 i fyra år, Man lär sig nya saker hela tiden!

Ska faktiskt kolla upp det imorgon!
Men faktum kvarstår att det är egentligen ingen bra motor så jag anser att helsyntet är viktigt, Det är trotts allt ingen B23a.
Senast redigerat av Tvattekorg (20 december 2012)

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

141 Inlägg
20 december 2012
#18
Tvattekorg skrev:
Saaaand skrev:
Tvattekorg skrev:

Jo men man kan slänga i mineralolja i en supersportbil också men det är ju inte rätt eller hur?

Den ska ha helsyntet 10-30.

Den märkningen du pratar om på pumpdrevet har jag aldrig sätt, Jag låser dreven och går efter märkningen på svänghjulet.

Det är en gammel volvodiesel, går på sletolja och rapsolja om det är så med.

På pumpaxeln sitter det en krysskil så pumpdrevet sitter rätt på pumpen. Sen på pumpdrevet sitter det en markering längst upp på drevet men för att få den nollad så sitter det ju massa hål i drevet, ett utav dom är lite mindre så om jag inte minns fel så passar en 11:ans långhylsa igenom där som ska in i hålet på pumpens konsoll, pumpen blir då låst i nolläge och då är pumpen nollad.

Folkvagnsdiesel är det ju;)

Det visste jag faktiskt inte, Och då har jag ändå kört D24 i fyra år, Man lär sig nya saker hela tiden!

Ska faktiskt kolla upp det imorgon!
Men faktum kvarstår att det är egentligen ingen bra motor så jag anser att helsyntet är viktigt, Det är trotts allt ingen B23a.

Ja gör det! smile alltid kul att hjälpas åt. haha ne dom går att köra utan både vatten och olja wink.


76 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#19
Verkar som att d24 och d24tic är dyrare att äga än en ltt ju, lika bra att jag fortsätter köra min gl då smile

Likbärgare
375 Inlägg
22 december 2012
#20
A-K skrev:
Verkar som att d24 och d24tic är dyrare att äga än en ltt ju, lika bra att jag fortsätter köra min gl då smile

Ja vad hade du förväntat dig? Köper du en lastbilsregistrerad så har du 2000 kr mer i skatt, Är den inte lastbilsreggad så hamnar skatten på 6200 kr.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.


Sök