4328
Sök

Volvo v70 2.4d - 06 går inte upp i arbetstemp Lång läsning

85 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#1
Kan börja så här. För 3 veckor sen var jag i kiruna och jobbade. Hade ingen motorvärmare så jag körde dieselvärmare på morgon. Första dagen funkade det perfekt men andra dagen hade inte dieselvärmarn gått då jag kom ut på morgon. Trodde det var jag som hade klantat mig bara. Efter jobbet den dan så var jag ut och körde och stannade bilen. Den gjorde 3 startförsök lät det som och stängdes sedan av. Ingen felkod i färddatorn.

Var 100 på att värmarn lagt av även fast den är ny renoverad sedan 1 år sen och har använts då och då under hela året. Men men jag åkte från Kiruna på väg hem och vid svappavara kom den upp i rätt arbetstemp det är 4.5mil typ och jag låg i 100. Nåväl tempen höll sig hela vägen hem och körde in bilen i garaget. Dagen efter skulle jag och tanka och hör en puff och sen kommer det ett rökmoln från under bilen " Inte den normala mängden som då värmaren går" och ja sket i det.. Men efter detta har bilen kommit upp i sin arbetstemperatur men det har iofs inte varit så kallt då jag varit hemma bara några få minusgrader. Körde inte nå mer till kiruna med den för fick firma bil.

Nu är det -20 och mer ute och jag får inte upp bilen i temp. Mätarn har precis börjat resa sig. Men slår jag igång parkvärmaren under tiden bilen är igång kommer den upp till rätt. Men direkt värmarn slår av så sjunker tempen direkt! Stannade bilen väntade ett tag. Gick ut slog igång på direktstart pvärmare den startar det tickar från pumpen brummet kommer och ser även röken. Men då i helvete gick den bara i några minuter för att sedan slås av.. Går att starta igen men går bara en kort kort tid.

Vad är problemet? smile Någon som haft samma?


Evildan
22 december 2012
#2
Hände mig ngn gång på D5 -05 och då var det stopp i värmarens avgasrör under bilen, fullt med snö/is så värmaren stannade, påstods det iaf på den lokala VolvoPV verkstaden.

(inte lång läsning alls men däremot välbeskrivande)

429 Inlägg
22 december 2012
#3
Kan vara vattenpumpen till värmaren som har lagt av, för då går värmenaren ett tag sen när den känner att den blir förvarm vilket den blir om inte vattnet cikulerar så stängs den av.
Men då brukar den visserligen fungera när väl motorn är ingång för då cikulerar vattnet ändå men kanske inte tillräcklingt...

Det bästa är att läsa av felkoderna från värmaren o se vad det står där.

När värmaren renoverades, vad byttes då?


85 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#4
okeey men efter 2 veckor i garaget så kan ju inte snö och is vara kvar iaf:) Kan vara en anledning det sista..  Ja som jag förstod det så är det en ny värmare i bilen har kvittot i bilen de är förre ägaren som gjorde det. Jävla *** att det händer nu vid jul också.


Evildan
22 december 2012
#5
Lill_kiss skrev:
okeey men efter 2 veckor i garaget så kan ju inte snö och is vara kvar iaf:) Kan vara en anledning det sista..  Ja som jag förstod det så är det en ny värmare i bilen har kvittot i bilen de är förre ägaren som gjorde det. Jävla *** att det händer nu vid jul också.

visste inte att du hade varmgarage, då faller min teori.
vattenpumpsteorin tycker även jag låter som en hållbar teori.
tråkigt, lycka till.

218 Inlägg
22 december 2012
#6
Lill_kiss skrev:
okeey men efter 2 veckor i garaget så kan ju inte snö och is vara kvar iaf:) Kan vara en anledning det sista..  Ja som jag förstod det så är det en ny värmare i bilen har kvittot i bilen de är förre ägaren som gjorde det. Jävla *** att det händer nu vid jul också.

Motorn skall komma upp i arbetstemp även utan dieselvärmare tillslagen, har du bytt termostat?

Min D5.a är uppe i arbetstemp efter 5min i -15 utan värmare tillslagen.

-

85 Inlägg
22 december 2012
Trådstartare
#7
dieselvärmaren eller tillsatsvärmaren går ju hela tiden på min har jag för mig. Denna ska hjälpa bilen till temp då de är kyligt. De var minus 25 igår men de var inte nå problem ifjol då jag köpte bilen. Nä har intd bytt termostat då detta var igår jag riktigt märkte att jag hade problem:) Letar någon som kan felsöka nu. Dieselvärmaren ger inte av några felkoder i färddatorn som den ska göra så får se vad som händer nu:)


218 Inlägg
22 december 2012
#8
Lill_kiss skrev:
dieselvärmaren eller tillsatsvärmaren går ju hela tiden på min har jag för mig. Denna ska hjälpa bilen till temp då de är kyligt. De var minus 25 igår men de var inte nå problem ifjol då jag köpte bilen. Nä har intd bytt termostat då detta var igår jag riktigt märkte att jag hade problem:) Letar någon som kan felsöka nu. Dieselvärmaren ger inte av några felkoder i färddatorn som den ska göra så får se vad som händer nu:)

Hör du att dieselpumpen till värmaren går, sitter vid bränslefiltret framför höger bakhjul!

-

429 Inlägg
23 december 2012
#9
De "felkoderna" dieselvärmaren kan visa i färddatorn är egentligen inga felkoder utan att den stängs av säkerhets tjäl och då talar den om varför den stängs av och det är när det är för lågt batteri nivå eller för låg bränslenivå.

Så när det blir fel på värmaren så visar det inte i färddatorn vad felet är, sen får man tänka på om man gör mer än 3 startförsök o värmaren inte går igång så går den in i ett låsläge som man måste ta bort med datorn(radera felkoden) innan man kan försöka starta den igen.

Kan vara många orsaker till varför inte din värmare inte funkar länge... Fläkten i värmaren har lagt av, glödstiftet är trasigt, dieselpumpen går inte, om du tankar miljövänlig diesel så kan det ha växt fram alijer/bakterier(stava) och satt sig i ledningarna, vattenpumpen går ej osv..

Vart bor du? Någon i närheten kanske kan hjälpa dig med en avläsning utav felkoder


85 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#10
pumpen tickar ju. Men det sjuka är idag då jag starta bilen i garaget så kom den igång och det började rycka från värmaren. Är nå skumt med den.. Kanske går i nödläge vad vet jag. Jag bor i lule och har inte hittat någon som kan felsöka än. Försöker hitta. har stoppat kartong för kylarn så nu får jag upp den i temp iaf så länge jag kör men då jag ställer den bara på tomgång sjunker tempen kraftig efter ett tag så


214 Inlägg
23 december 2012
#11
Dieslar tappar motortemp när det är kallt ute. Blir det neråt -20 så måsta man köra minst 90-100 för att den ska stå på normal temp. Kör man saktare eller i stan så sjunker tempen. Det är normalt. Termostaten kan vara sliten och dålig, känn på kylarslang till kylaren??? Ryker en dieselvärmare så är den ledsen. Det vita som ryker är oförbränd diesel troligtvis. Lättast är att läsa ur felkoden och kolla vad den gnäller på. Men troligen kan det vara glödstift, flamsensor, brännkammare eller förbränningsfläkten eller vattenpumpen

218 Inlägg
23 december 2012
#12
Byt termostaten så håller den temperatur så värme i kupen är tillräcklig även i -20/25.
Det låter på din beskrivning som att den fastnat i öppet läge då strömmar vattnet fritt även vid kallstart.
Vattnet ska cirkulera i motorn vid kyla men med defekt termostat kyler kylaren ned vattnet på nolltid.
Och värmaren ,  sota ur den.

-

85 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#13
ska felsöka och se! men cyberk2 så har den aldrig tappat värme på detta sätt så självklart märker jag bilägaren att någonting är fel. Ryker tycker jag alla dieselvärmare gör då de är kallgrader fast spm du säger så ryker min faktiskt vitt och luktar anus så någonting är troligen fel. Kan tillägga att den aldrig tappat temp tidigare då den funkat som den sla. Jokkmokks marknad ifjol -34 stod på tomgång man hörde värmaren gå och den tappa inte temp så de där med att köra 100 så har du fel.


85 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#14
osterback är den lätt att byta?


218 Inlägg
24 december 2012
#15
Lill_kiss skrev:
osterback är den lätt att byta?

Ja det är den, sitter monterad i ett termostathus bakom servon och generatorn i motorblocket.
Tar ca en timma att byta
Kostnad ca 400:- med ny packning

-

85 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#16
osterback skrev:
Lill_kiss skrev:
osterback är den lätt att byta?

Ja det är den, sitter monterad i ett termostathus bakom servon och generatorn i motorblocket.
Tar ca en timma att byta
Kostnad ca 400:- med ny packning

Okej tackar.. Ska felsöka så får jag se sen.. Men nu är det jul och verkar vara svårt att få tag i folk som kan felsöka smile hehe


218 Inlägg
24 december 2012
#17
Lill_kiss skrev:
osterback skrev:
Lill_kiss skrev:
osterback är den lätt att byta?

Ja det är den, sitter monterad i ett termostathus bakom servon och generatorn i motorblocket.
Tar ca en timma att byta
Kostnad ca 400:- med ny packning

Okej tackar.. Ska felsöka så får jag se sen.. Men nu är det jul och verkar vara svårt att få tag i folk som kan felsöka smile hehe

God Jul   och lycka till med bilen.

-

85 Inlägg
24 december 2012
Trådstartare
#18
osterback skrev:
Lill_kiss skrev:
osterback skrev:

Ja det är den, sitter monterad i ett termostathus bakom servon och generatorn i motorblocket.
Tar ca en timma att byta
Kostnad ca 400:- med ny packning

Okej tackar.. Ska felsöka så får jag se sen.. Men nu är det jul och verkar vara svårt att få tag i folk som kan felsöka smile hehe

God Jul   och lycka till med bilen.

Tack tack detsamma!


85 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#19
kan tillägga att idag då det blivit lite varmare -15 så har värman fungerat klockrent


218 Inlägg
26 december 2012
#20
Lill_kiss skrev:
kan tillägga att idag då det blivit lite varmare -15 så har värman fungerat klockrent

Och tempmätaren ligger på normal arbetstemp under färd?

-


Sök