jag flyttar nu in i en ny projekttråd.
den gamla var inte startad av mig och kunde därför inte hamna i rätt forum så nu lägger jag in allt i en ny tråd och hamnar rätt. jag har ju redan tjuvstartat projektet men i skrivande stund så finns det mycket kvar att göra!
jag köpte en colt i förra veckan(några månader sedan nu) och nu ska det bli lite mer evo över den.
tanken är att använda min gamla evo två som donator.
det blir 4wd och en bearbetad 6 bult.
i stora drag dom saker som skulle sättas i evon till 2012.
vi får väl se hur det går!
en liten film på donatorbilen. dock så är det ny motor och låda som gäller men det framgår ju i slutet av filmen
http://vimeo.com/33447425
en japsdämpare på vid köpet som verkligen tar fram det sämsta ljudet ur 1.6 litersmotorns ljud. för övrigt så är det dekaler på sidan som ger minst 20 hk
sambon och jag körde upp och hämtade den. eller rättare sagt jag styrde från högerstolen som den gamla gubben jag är sambon gillar ju att köra!
donatorbilen rensas på det mesta av värde.
de enda jag inte bestämt mig om är buren. ny eller moddad från evon är alltenativen.
sambon(mussly) och Flanders hjälper till på bilden som synes:)
tack för hjälpen som vanligt!
så lite uppdatering igen då!
donatorbilen lastades och kördes iväg.
inte ens lite jobbigt att bli av med bilen som jag kämpat med sen 2005.
tack för hjälpen alla som hjälpte till att bära liket!
på väg till sin nya ägare!
tillbaka i garaget och fortsätter plocka isär allt
Min sambo är med och leker i garaget.
en kvart senare... ja en jäkligt lång kvart!
passformen är rätt dålig mot dörrarna.. lite väl hej kom och hjälp mig! men dom här skärmarna får sitta till att börja med sen blir det att modda några glasfiberskärmar som jag har liggandes.
insidan är tom i väntan på en bur.
pssformen suger och bultar saknas lite här och där, men framifrån ser den ju lite rå ut!
Nästa steg är att plocka ut instrumentbräda och få hjälp med burmontering.
motor låda och transmission kommer lite senare.
tack för all hjälp av polarna som vanligt!
Mvh Griffin
lite uppdatering igen då!
det är ju lite allmänt mycket annat att göra i livet så projektet går sakta men framåt iallafall!
ut i värmen och skruva bort instrumentbrädan.
nu när den är ur så blir ju genast frågan med eller utan. tanken var att ta ur den för burmontering men nu när den är ur så vet jag inte om den kommer igen igen:D
ja slänga eller flocka det är frågan.
det är ju mer gatbil med den och besiktning utan vet jag inte hur det går.. värt att fundera på det här
ja mer än så har det inte blivit gjort på senaste tiden men jag hoppas på att det landar en hög med rör i den snart!
MVh Mats
lite uppdatering då!
likheterna är ju uppenbara!
på colten sitter fästena till bärarmarna i reservhjulsbaljan istället för en bakvagnsbalk som evon men annars är dom rätt lika.
för övrigt så fick vi kapa bort stor del av bultarna på colten som har åkt i alldeles för mycket salt:D
inga fungerande bromsar alla bultar sitter löst osv osv men provar lite ialla fall:)
typiskt tjejer att ha sönder allt!?
krängningshämmaren är ju liknande evo 1 likaså bärarmarna fram och jag ska använda evo 2 bärarmar så det blev ju lite moddnigar.
förutom krängningshämmaren fram så gick det ju lätt.
så ser den ut just nu. fortfarande org motor och fwd alltså!
jag ska dra om bromsledningar runt om samt byta inre/yttre styrleder. det blir en jäkligt dyr colt med mycket nytt!
framtidsplan! Flandrs ska svetsa bur då jag inte är nån höjdare på svetsning vilket jag bevisat många gånger
vad kan man säga.. jag sa att jag gömt en godis i flandrs bil!
det var allt just nu Mvh Mats
burwn är påbörjad.. men verkligen bara påbörjad för det är långt ifrån helsvetsat än. framstötorna ska bort för övrigt. dom hamnar så jag slår i huvet ju
jag har fått hjälp med buren för övrigt..
från ett garage till ett annat det är alltid bra att ha sitt eget lilla ekipage!
en skärm finslipad.. nu går det att öppna dörren med:D
köpte lite nya bromsar.. ny skivor fram och nya belägg runt om.
nya handbromsvajer var ju inte valfritt! men ganska bra att ha nytt!
nya bromsrör bak håller jag på med just nu
vad har hänt annars.. hmm jag har dragit åt alla bultar i bakvagnen.
även satt dit en som saknades av nån annledning.
smått pillat lite med stolar/fästen till dom men det är några timmar kvar där. det blir en kombination av org skenor och mina sparcostolar.
vid tillfälle så ska jag köpa sparcoratt med men allt ska ju betalas också så vi tar en sak i taget
Mvh Mats
motorn ur. nu behöver jag bara en ny. allt finns till nya maskinen förutom ett block typ
kardantunneln har potential. tanken är nedlyft nu och det rostiga där bak ska kapas bort till stor del. resten ska ju fixas till. men det verkar ju finnas plats ialla fall.
sammtidigt som bilen fixas med så blir det evigt pyssel med kärran
nu sitter den nya verktygslådan halvt på plats. bara det att jag ska dra elen igenom den.. kanske inte jättemycket plats på en kärra när kablarna måste gå igenom lådan
de var allt just nu Mvh mats
jag började dagen med att bygga en jigg som håller bärarmarna på plats och ger mig bra mått på vart nya bakvagnen skall sitta.
sen kapade jag ur lite grand.. lite för mycket här och där till och med det går ju att lösa med en svets så de är ju lungt
men när jag tog denna bild så hade jag ju stora funderingar på vad jag gett mig in på
jiggen var ju kanske inte helt genomtänkt när balken skulle dit.. men nu hänger balken där den ska. dock inga bultar i karossen än. en bra bit på vägen iallafall:)
Mvh Mats
ett paket med två skärmbreddare kom hem idag..
vi var tvungna att måtta lite för:D
jag tycker det ser bra ut och jag kommer nog köpa ett par till som skall sitta fram.. lite lagom breddning på karossen för att få dit dragradialerna men när de gäller mina 17" så får jag väl köra en liten spacer för att få ut hjulen lite.
på bilden så synns den grymt seriösa jiggen för övrigt
Mvh Mats
kul att vi har ett par läsare iallafall
alltid trevligt med lite kommentarer!
lördagens göra då..
jag har svetsat lite i skuffen. kanske lite väl vild med kapen ibland
sen så har jag borrat två av hålen som håller bakvagnsbalken. tanken är att fortsätta idag. jag vill att den ska kunna hänga rätt innan helgen är slut:D sen ska det dit lite förstärkning så att allt håller ihop men det får väl bli lite senare när vi har rätt grejer
Maddes uppgift för dagen.. måla lite men förs slipa lite rost förståss 20 000 mil märks ju!
tanken är att bilen ska bli nån silver/grå skala. och hjuluuphängning osv ska bli silver hammarlack. det ser ok ut och eventuella läckagen kommer synnas tydligt
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-8446fe576d9b8a7d52b7ba95b2fce946.jpg
Bagageutrymmet frå fem rattar. tydligen det enda i klassen där madde kan stå i!
om ni undrar vad vi gör igentligen så skruvar vi dit balken som kommer upp och ner hela tiden för att alla hål ska borras..
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-63da156f8f7416895ece01fd0b72f285.jpg
vad kan man säga... jag hinner inte alltid så långt som jag tänkt på en helg.... but all for the greater god... nu har jag lite nytta material och ändrat planen om dom sista fästena till klumpen. bara det att jag inte har tid att skruva på en vecka nu. sen så ska det förstärkas också förståss men så här ser det ut iallafall
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-2edc4c2943749b3aaa270f21262a9eb0.jpg
maddes penslande gav ju resultat.. nu är det bara resten kvar
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-fbba4ca6aa979b9ca65d9d37dacb7a69.jpg
tobbe ryckte in och putsade till skärmarna lite.. passar mycket bättre nu även om det inte är klart
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-b7ee2021c5473cadd6f7d6541b5ee665.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-0cba63624e468092acc9d1c69a352b3c.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-fb8622cd54ae3af704eac17d9f901ebb.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-ee1df462733709ba1d91a1435cca5291.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-cbe4e1c4e7cce56ba6b9adac74df4f4f.jpg
de här kan ju bli fränt
Mvh Griffin
haha godis är alltid välkommet
kul att höra! tack
tackar!
haha jag köpte nog dom du vill köpa
tack jo jag hoppas den blir nice
lite uppdatering igen.. jag har inte hunnit mycket hittils i veckan men idag har jag varit framme och måttat lite med kjolar osv iallafall.. sjukt snygg med maskeringstejp
dom sista bilderna är med dragradial.. dom är 225 breda och måste ha spacer för att inte ta i mot bärarmen. på bilden används inte spacer och då ser dom ju ut att sitta långt in istället. faktum är att dom ju lagomt skulle trycka in org skärmkanten vid en start
de här är igentligen låg prio nu men jag var nere i garaget och fixade lite med kärran så då passade jag på..
Mvh Mats
jodå sakta men säkert
uppdatering igen då..
passformen på breddarna är ju inte helt 100:D hur jag ska lösa avsluten är inte bestämd än.. finns ju lite olika altenativ..
allt hänger på trekvart.. desstutom så måste jag ju kapa bort lite bakom för att det ska bli bra.. gamla skärmkanterna finn ju kvar än. men jag vill inte kapa för mycket utan måste svetsa ihop lite annat först..
nu sitter sista fästet till diffen lite provisoriskt punktat.. gasen tog ju slut också förståss.. ammatörernas sällskap utan gas kan jag inte göra så mycket mer just nu.. bara förbereda lite inför allt som sedan skall svetsas..
de var allt just nu Mvh Mats
njae.. jag har inte bestämt mig än.. alltså om jag kapar där så kommer ju breddarna inte täcka hjulen någe vidare när man tittar framifrån.. men å andra sidan så tror jag att det blir snyggare från sidan. en nackdel med att inte kapa där du säger är ju att jag har ett hål framifrån mellan breddare och plåt istället.. ja som sagt inte bstämt mig än.. värt att grubbla lite på
Uppdatering igen då
jag ställde ner den på marken och beskådade lite för att få lite mer motivation
BYte av hjulbultar bak.. de var ju lite tajt.. men det gick. jag fick bara montera bort abskransen först.. allt gjort enligt mitsubishis verkstadshanbok.. NOT!
Nya bultarna på plats tillsammans med 8mm spacer. nu går hjulen fritt från både bärarm och i framtiden skärmkant när den är bortkapad..
Samma medecin på höger sida fast utan skärmbreddare..
Hjulvinkel model dålig men innanför skärmkanten med marginal ialla fall
sen plockade jag bort dragradialerna från bilen och hämtade nästa uppsättning hjul
bra lastutrymme i pajeron
tack till per som krängde däck!
Nu börjar de se rätt ut! 215 breda är däcken.. kvallitetsdäck av bästa märke förståss! LINGLONG
de var allt just nu Mvh Mats
ja de är rätt kul att bygga lite med
Uppdatering igen då!
jag svetsade på lite på diffupphängningen så nu är den klar nu är det bara rörhylsor till 4 bultar som ska dit sen är bakvagnen klar för målning.
dock inga bilder på mina skitfula svetsar
en 6b 4g63 har landat i garaget.. kanske kan bli den nya motorn
tack till youask som fixade!
dags att kapa bort lite gammal rost och få plats med hjulen!
när jag böjde mig ner och skulle börja kapa kanten så såg jag denna texten.. vem köper inte däck för extra load och lättar bilen!? suck
försa omgången kapning:D
Punkta skärmkant.. inte alls lika kul som att kapa:D rätt fula svetsar som vanligt men med lite mer punkter och lite karosserikitt så blir det tätt ialla fall:D
provmonterar lite.. självklart så vart det inte helt bra än.. ska kapa/svetsa lite i bakkanten av skärmen sen så börjar det kännas bra! det blir ju rätt så bra med plats för att få fjädra ner när jag gör starter iallafall! som sagt jag gör det mest för körbarheten!
och så kapade jag av skärmbreddarna så att dom matchar lite bättre! ja KH nu fick du rätt! jag har även skruvat dit dom undre skruvarna till kjolen. dom yttre skiter jag i eftersom det finns lim i världen!
kapade fram med! jag kapade av kjolen med för att få en någorlunda matchning.. gick lite sådär faktist
de var allt just nu! Mvh Mats
Uppdaterig igen då! lite nytt plock som vanligt nya skärmbreddare till höger sida som jag skruvat dit nu men inte kapat till än. jag skruvade även dit sidkjolen på höger sida och gjorde klart vänster sida lite mer.. det som är kvar på vänster sida nu är bara att svetsa dit ett till fäste till sidkjolen. men som sagt några timmar kvar på höger.. dåligt med bilder tyvär..
ja varför inte.. om de inte synns att det är en evo så måste jag ju skryta desto mer
moddning av org stolsfästen pågår! Madde hjälper till:)
höger sida sitter vettigt lite slipning/kapning och färg bara så är det klart:) ett jäkla plock med stolen som ska i och ur hela tiden
det var allt just nu Mvh Mats
haha vi får väl se hur det går.. du är ju feg att mappa när det är halt
jodå det händer väl lite ialla fall men det är ju lite plock kvar innan det är klart
det har varit lite småplockande och storstädning i garaget dom senaste gångerna jag varit där:)
nu till dagens verk.. stolsskenorna är färdigsvetsade och har fått ett lager färg.. jag har en känsla av att det blir ett lager till innan det är klart. men snart går det att provsitta båda platserna
skärmbreddarna sitter på runt om. lite mer karosserikitt bak och ett par fästen till kjolarna sen är bilen stylad
jag sänkte bilen lite till idag också när jag ändå höll på och grejade:D det kändes som att det fanns lite att ta av ju!
i fredags så vart det tomt på ena sidan och jag lyckades ta en bild i annan vinkel.. innan min senaste sänkning iofs men lite coolt stuk tycker jag allt att de blir:)
uppdatering igen då!
huvlåset passade ju inte helt emot huven.. men nu är det finjusterat.. bara några cm flyttat:D
sen så försökte jag sätta dit lådan.. det gick sådär måste jag säga.. balken passar inte ens lite mot lådan så det blir till att hitta en ny lösning.. tråkigt att lyfta fram och tillbaka när det inte passar.
den gamla ic:n får komma till bruk även på denna bil! lite fästen gjorda så nu sitter den fint
och så svetsade jag dit fästen till grillen/stötfångaren så att den hänger kvar på rätt ställe:D
och så kunde jag inte hålla mig.. nu står den alla dämpare i botten.. 1.5 cm lägre fram vart han idag
den gaml evo 7 kylaren som jag kört med förut verkar inte passa så bra.. men coltens orgkylare får ju plat även med icröret! de här känns lovande! kanske att den är lite för tunn och inte kyler tillräckligt.. vi får väl se.
sen så svetsade jag dit plåtar bak vid båda sidokjolarna så nu är dom ordentligt skruvade! inte det snyggaste men dom sitter där dom ska
tack till Uffe som fixade rörhylsor till bakvagnen
Nu sitter alla fyra där.. på bilden var det bara en klar. nu ska bakvagnen ner och målas och sen tillbaka upp igen. mycket fram och tillbaka:D
det var allt just nu.. mycket mer än så hinner jag inte på en dag
Mvh Mats
det var allt just nu Mvh Mats
tackar
Tack hur går de med det där godiset!? jag har ju torka i garaget
Uppdatering igen då
tomt på sidan igen så det blev en liten profilbild till att börja med.. Brum Brum
ja så här ser kontoret ut.. jag insåg att jag måste göra om vänsterstolens fäste nu när båda sitter där.. suck men annars så ser de ju bra ut
ner med bakvagnenen för att pensla på lite färg.. check! det går sjukt fort att skruva upp och ner när man inte måste bygga massa dock så ska ju golv svetsas och rost slipar innan det går att måla där bakvagnen satt så det kommer ju ta ett par minuter
hmm difflock variant skottsäkert.. dock så behöver det jängas lite osv.. nån som är frivillig lättlurad!?
en lite bättre bild på plåten som håller kjolen!
det känns ju lite hål i huvet att skruva ner allt när det satt så fint men så här tråkigt ser det ut nu igen
det var allt just nu Mvh Mats
jag köpte dom på realcar. men det finns väl säkert nån i typ varje stad som säljer sparcostolar:P
jag tror det också! har redan fixat en
Uppdatering då!
Madde har penslat en del bakvagnen blir hammarlacksblå
jag tvättade av bakdiffen.
de nya locket skall göras i ordning och sen så borde bakdiffen justeras lite.. alldeles för snäll i nuläget.. men det går att lösa
och så en liten sneakpeak på hur den blir när den är lackad.. det är ju inte hundra men det ger ju lite uppfattning tack till st220hgv som kladdade dit rätt färg!
punktat upp plåten i skuffen.. inte hela vägen eftersom jag ska montera tank där bak med
under och hjulhus blir det hammarlack. bara penslat på runt bakvagnen än så änge och inte ens där är det klart men en bra bit på vägen har jag kommit.
skruvade ihop lite på bakvagnen som ska upp när färgen på bilen torkat. scuk. jag vill ju nu
tack till skylark68 för besök och garagegodis
Det var allt just nu Mvh mats
haha ja riktig proffslack:P
Uppdatering igen då!
söndag morgon. folk har säkert massa viktigt att göra då som att sova kolla på film osv men jag bara roar mig och ligger under colten
orgdekal på locket! lite colt att det hållt sen -94
diffen ska ner igen när det andra locket är klart så den sitter inte någe vidare och dom andra bultarna hänger rätt löst som vanligt men nu börjar det kännas att de går framåt ialla fall
låg är väl alltid bra eller!? fram och tillbaka med allt hela tiden.. nån gång så blir den klar!
Tack till Flanders på Flandersmotorsport för att du bygger ihop den nya motorn!
det var allt just nu! Mvh Mats
vi får se hur mycket åka det blir och vart när den är igång. inget utlovas:P
om den funkar bra så kör jag ju mer men dom brukar ju inte funka så bra
jo det tänkte jag faktist inte på men ett par sånna burkar ska jag köpa för vissa delar är ju bättre att spraya:)
Uppdatering igen då!
och så ska maskinen i..
jag började direkt inse hur fel den nya balken kändes..
det jobbiga här är att jag antog att det ena bakre fästet var rätt och att det andra borde moddas.. men jag visste inte säkert när motorn inte satt där så jag vågade inte heller chansa.. alltså i med maskinen!
Kopplingen rättas till och sen börjar ett arbete som irreterar mig fortfarande!
jag försökte nämligen sätta ihop motor och låda under en lång tid otan att lyckas.
jag fick på ena lammelen men inte den andra och lådan ville hela tiden på snett..
när det inte gick så lyfta jag i motor och låda separat:D tillslut så insåg jag att jag hade dubbla styrstift på ett ställe... alltså ett satt kvar i lådan och ett kvar i motorn.. då är det ju omöjligt att få ihop dom. så med ena styrstiftet borta så gick det enkelt att få ihop dom helt plötsligt!
tack till youask för motorfästet! kanske inte alltid så lätt att få tag på evodelar men när man har polare som leker med samma typ av bilar så går det lättare! vid sidan om evofästet så ligger ett colt org som inte passade så bra
där bulten sticker ner med mutter på är inte org och sen fick jag kapa bort lite mer på framvagnsbalken för att kunna måtta med vinkelväxeln. när det är klart så är det bara att rivar ur allt igen för att kapa seriösare svetsa ihop slipa bort massa rost och måla på löite färg
tadaaa!
När motorn väl är på plats så är frågan.. hur ska kylaren få plats och vad för kylare ska jag köra med!? inte övermycket plats kvar..
jo dåligt med plats finns det gott om!
uppdatering igen då!
idag har jag pysslat med grenröret.
det som gjordes var att jag kapade bort flänsen mot turbon för att rikta snurran lite bättre sen så kapade jag bort wgröret la igen det hålet och gjorde ett nytt wg rör/hål på andra sidan.. resultatet är att kylaren får plats! jag ska finjustera kylarens fästen lite grand bara annars så är det klart
här är wgröret avkapat och flänsen likaså. hela snurran hänger med spännband och måttas in så got det går
och så svetsa ihop skapelsen det kanske inte vart ett jättesnyggt täcklock där wg:n satt förut men det fyller sin funktion ialla fall
Tada! det ser ju ut att passa bra fast jag erkänner att kylaren i skuffen systemet hade klara fördelar! typ att jag måste ta bort allt i delar nu för att få bort turbon. kompressorhuset går inte bort utan att lossa grenröret och för att lyfta uppgrenröret så måste turbon bort och kylaren.. lite osmidigt att skruva med men det brukar ju inte bli jättemycket strul med en gammal holset
det var allt just nu Mvh Mats
nä det är bara inbilning;) jag är fortfarande 25
det tycker jag att du ska göra
haha ja nog har den färgen använts flitigt!
tack! kul att det uppskattas
du kanske skulle bygga en ny gtr/celica jag tycker fortfarande att tanken var cool
haha ja det vart ju bäst så! men det kanske bygge om lite till där framme innan jag är nöjd!
faktum är ju att kylaren ligger lite väl nära grenröret och fläkten får ju inte alls plats.
et par garagepolare har kommit fram till en bra lösning som jag kanske sätter i verket:D det frå framtiden utvisa
Uppdatering igen då!
jag började med att hänga dit en vinkelväxel för att sedan börja måtta på kardanupphängning!
sen borra hål kapa till plattor i 2mm och svetsa dit bultar som håller uppe stödlagret!
sen pröva dp... inte så oväntat kanske eftersom det var tajt förut men nu så passade den inge vidare..
vinkelslipen.. mitt favoritverktyg:D
det vart verkligen att börja från ruta ett. fler och fler av dom gamla bitarna fick kapas bort då grenröret skiljer och sen framvagnsbalken som nästa problem.
konstaterande.. jag svetsar bättre nu än föra gången jag byggde ihop avgassystemet
dåligt med plats finns det gott om.
så långt hann jag med röret sen tog gasen tålamodet och tiden slut
men jag fortsätter i veckan om jag hinner
det var allt Mvh Mats
jag gör ju det
Uppdateing igen då!
jag började med att svetsa dit flexröret på dp:n sen gjorde jag en grymt diskret kona för besiktning/gatkörning..
sen kapade jag av balken som jag svetsat och grejat med för att få dit huvlås samt grillfästen..
det var ju som sagt en bra ide på gång.. nu blir kylaren lutad framåt och får på så vis lite avstång till turbo/grenrör. samtidigt som jag får dit fläkt på rätt sida. iden kommer från garaget polarna som också håller på att bygga lite leksaker:D
precis som jag trodde så vart det svårt att stänga helt plötsligt:D men det löste sig med min kompis vinkelslipen
helt plötsligt stog jag där utan fästen till varesig ic eller stötfångar/grillen..
men med lite fyrkantsprofil och uppfinelserikedom så löste det sig:D
jag ska inte säga att det vart luftigt men det vart iallafall bättre
nu hänget stötfångaren i sina nya fästen! jag har ju allämnt plockat allt fram och tillbaka hela dagen för att få till detta men nu är det nästan klart! lite finslip bara:)
Uppdatering igen då!
det så ju lite tråkigt ut när jag bara hade kapat av så det fick bli lite finslipning..
Jag och min kompis vinkelslipen gjorde lite mer plats på vänstersidan för tryckrör osv med
Jag har länge tyckt att luftröret var opraktist.. det gick ju inte att få bort filtret utan att riva fronten..
Ny bil ny lösning:D nu sitter det en siliconböj på slutet så att jag får bort röret lätare när jag vill
även tryckröret platsar ju! det är gammalt dt med som synes
när jag kapade bort den där sista biten från sugröret så fick jag en sån genialisk ide:D
hmm varför inte liksom!?
ja detta är ju inte så svårt..
sakta men säkert växer det fram! upp för att måtta/Punkta ner för att svetsa.. bit för bit så kapas svetsas och byggs det fram ett litet slutrör på systemet..
så långt blev det.. nu ska en v-bandsfläns dit och sen ska det vara skarv mellan bes/gata och systemet för bana.. alltså kat icke kat..
ja det blev snett:D men det ska slipas lite tilll så att det blir rakt
sen så kapade jag ur lite till plast på stötfångaren.. perfekt designe för att ta bort ribborna som satt där org. nu ser det org ut och effekten att den blir lite fallskärm slipper jag kanske ser lite höre ut men det kan jag offra
aha oljekylare är bra att ha nu har den fått lite upphängning med
vattenpumpen.. inte helt bestämd än men den skulle ju kunna hänga här sitter med stripes just nu ..
tryckrör med dump.. det ska nog byggas om lite..
plockade isär kardan för att den ska kortas.. vet inte av vem än.. inte fått tag på någon som kan..
ja jag är lite klantig ibland mina händer samarbetar inte med varandra jämt !!
idag avslutade jag med att styla kärran lite! ett klistermärke i mängden
det var allt just nu Mvh Mats
tack! chafförshumor på hög nivå
Uppdatering igen då!
monsterlocket är klart! tack till Krister som fixade! nu behöver jag bara rätt längd på bultar för att få dit det:)
fixade en siliconslang mellan filterröret och turbon sen så rensade jag bort orgkablarna i motorutrymmet! skönt att slippa se dom bara det att nya ska dit sen
om v-bandsklämmorna kommer till helgen så blir det avgasbygge på hög nivo
fint att billiga simons numera har 3.5"
ja jag kanske är lite omständig ibland men jag kunde inte hålla mig! numera en lätt putsad dieselböj! även om den behöver slipas lite till sen:D
Nykortad kardan! tack till Danne som fixade det
i väntan på rätt bultar så får den hänga på dessa
sen ur med motorn igen för att fixa till framvagnen..
tur att Madde var med så att jag slipper göra så mycket
ja där har jag satt mig för att vila en stund och berätta för madde vad som ska bort!
ganska stort behov av renovering dessutomså har ju jag kapat sönder undersidan för motorfästet så det ska slipas och svetsas lite grand och sen målas
göra rent och måla lite färg här med kanske
det var allt just nu Mvh Mats
Uppdatering igen då!
slipade och svetsade lite på framvagnsbalken som sen ska penslas.
den kommer bytas ut i framtiden då den är i dåligt skick men just nu så får den duga!
jag slipade av svetsarna på ljusrampen eller vad det nu kallas.. jag tyckte det såg lite mer hemligt ut
sen så började jag maska lite inför lack av motorutrymme..
lite delar döck upp ifrån FlandersMotorsport huvlås och v-bandsklämmor för mina 3.5" rör:cool:
provade lite smått.. hmm det blev lite för högt vilket betyder att det måste svetsas och grejas lite..
När svetsen ändå skulle fram så kunde det lika gärna få spåra ur lite grand..
problemet med min sänkning som var ganska lagom förut var att drivaxlarna tog emot mina cooilisar.. så med lite höjda torn blir det bättre igen:lol: nä det är inte den enklaste vägen men det var billigt;)
upp med huven i bakkant för att få mer plats till fjädertornen och få lite luftutsläpp när jag kör!
svetsarna är under all kritik och hela grejen var lit emer invecklad än vad jag trodde från början
jag fick slipa lite på huven och modda en hel del för att få ihop detta! mycket små bitar blir det och än är det inte klart.. men så här ser det ut ialla fall
sista bilden som togs för dagen!
båda sitter som synes på plats även om det är stora håla lite här och där och sen när det är klart så kommer det gå åt kilovis med spackel men jag är lika glad för det:D
för övrigt så tog detta sån tid att jag totalt glömde av huvlåsen!
det var allt just nu Mvh Mats
den gamla var inte startad av mig och kunde därför inte hamna i rätt forum så nu lägger jag in allt i en ny tråd och hamnar rätt. jag har ju redan tjuvstartat projektet men i skrivande stund så finns det mycket kvar att göra!
jag köpte en colt i förra veckan(några månader sedan nu) och nu ska det bli lite mer evo över den.
tanken är att använda min gamla evo två som donator.
det blir 4wd och en bearbetad 6 bult.
i stora drag dom saker som skulle sättas i evon till 2012.
vi får väl se hur det går!
en liten film på donatorbilen. dock så är det ny motor och låda som gäller men det framgår ju i slutet av filmen
http://vimeo.com/33447425
en japsdämpare på vid köpet som verkligen tar fram det sämsta ljudet ur 1.6 litersmotorns ljud. för övrigt så är det dekaler på sidan som ger minst 20 hk
sambon och jag körde upp och hämtade den. eller rättare sagt jag styrde från högerstolen som den gamla gubben jag är sambon gillar ju att köra!
donatorbilen rensas på det mesta av värde.
de enda jag inte bestämt mig om är buren. ny eller moddad från evon är alltenativen.
sambon(mussly) och Flanders hjälper till på bilden som synes:)
tack för hjälpen som vanligt!
så lite uppdatering igen då!
donatorbilen lastades och kördes iväg.
inte ens lite jobbigt att bli av med bilen som jag kämpat med sen 2005.
tack för hjälpen alla som hjälpte till att bära liket!
på väg till sin nya ägare!
tillbaka i garaget och fortsätter plocka isär allt
Min sambo är med och leker i garaget.
en kvart senare... ja en jäkligt lång kvart!
passformen är rätt dålig mot dörrarna.. lite väl hej kom och hjälp mig! men dom här skärmarna får sitta till att börja med sen blir det att modda några glasfiberskärmar som jag har liggandes.
insidan är tom i väntan på en bur.
pssformen suger och bultar saknas lite här och där, men framifrån ser den ju lite rå ut!
Nästa steg är att plocka ut instrumentbräda och få hjälp med burmontering.
motor låda och transmission kommer lite senare.
tack för all hjälp av polarna som vanligt!
Mvh Griffin
lite uppdatering igen då!
det är ju lite allmänt mycket annat att göra i livet så projektet går sakta men framåt iallafall!
ut i värmen och skruva bort instrumentbrädan.
nu när den är ur så blir ju genast frågan med eller utan. tanken var att ta ur den för burmontering men nu när den är ur så vet jag inte om den kommer igen igen:D
ja slänga eller flocka det är frågan.
det är ju mer gatbil med den och besiktning utan vet jag inte hur det går.. värt att fundera på det här
ja mer än så har det inte blivit gjort på senaste tiden men jag hoppas på att det landar en hög med rör i den snart!
MVh Mats
lite uppdatering då!
likheterna är ju uppenbara!
på colten sitter fästena till bärarmarna i reservhjulsbaljan istället för en bakvagnsbalk som evon men annars är dom rätt lika.
för övrigt så fick vi kapa bort stor del av bultarna på colten som har åkt i alldeles för mycket salt:D
inga fungerande bromsar alla bultar sitter löst osv osv men provar lite ialla fall:)
typiskt tjejer att ha sönder allt!?
krängningshämmaren är ju liknande evo 1 likaså bärarmarna fram och jag ska använda evo 2 bärarmar så det blev ju lite moddnigar.
förutom krängningshämmaren fram så gick det ju lätt.
så ser den ut just nu. fortfarande org motor och fwd alltså!
jag ska dra om bromsledningar runt om samt byta inre/yttre styrleder. det blir en jäkligt dyr colt med mycket nytt!
framtidsplan! Flandrs ska svetsa bur då jag inte är nån höjdare på svetsning vilket jag bevisat många gånger
vad kan man säga.. jag sa att jag gömt en godis i flandrs bil!
det var allt just nu Mvh Mats
burwn är påbörjad.. men verkligen bara påbörjad för det är långt ifrån helsvetsat än. framstötorna ska bort för övrigt. dom hamnar så jag slår i huvet ju
jag har fått hjälp med buren för övrigt..
från ett garage till ett annat det är alltid bra att ha sitt eget lilla ekipage!
en skärm finslipad.. nu går det att öppna dörren med:D
köpte lite nya bromsar.. ny skivor fram och nya belägg runt om.
nya handbromsvajer var ju inte valfritt! men ganska bra att ha nytt!
nya bromsrör bak håller jag på med just nu
vad har hänt annars.. hmm jag har dragit åt alla bultar i bakvagnen.
även satt dit en som saknades av nån annledning.
smått pillat lite med stolar/fästen till dom men det är några timmar kvar där. det blir en kombination av org skenor och mina sparcostolar.
vid tillfälle så ska jag köpa sparcoratt med men allt ska ju betalas också så vi tar en sak i taget
Mvh Mats
motorn ur. nu behöver jag bara en ny. allt finns till nya maskinen förutom ett block typ
kardantunneln har potential. tanken är nedlyft nu och det rostiga där bak ska kapas bort till stor del. resten ska ju fixas till. men det verkar ju finnas plats ialla fall.
sammtidigt som bilen fixas med så blir det evigt pyssel med kärran
nu sitter den nya verktygslådan halvt på plats. bara det att jag ska dra elen igenom den.. kanske inte jättemycket plats på en kärra när kablarna måste gå igenom lådan
de var allt just nu Mvh mats
jag började dagen med att bygga en jigg som håller bärarmarna på plats och ger mig bra mått på vart nya bakvagnen skall sitta.
sen kapade jag ur lite grand.. lite för mycket här och där till och med det går ju att lösa med en svets så de är ju lungt
men när jag tog denna bild så hade jag ju stora funderingar på vad jag gett mig in på
jiggen var ju kanske inte helt genomtänkt när balken skulle dit.. men nu hänger balken där den ska. dock inga bultar i karossen än. en bra bit på vägen iallafall:)
Mvh Mats
ett paket med två skärmbreddare kom hem idag..
vi var tvungna att måtta lite för:D
jag tycker det ser bra ut och jag kommer nog köpa ett par till som skall sitta fram.. lite lagom breddning på karossen för att få dit dragradialerna men när de gäller mina 17" så får jag väl köra en liten spacer för att få ut hjulen lite.
på bilden så synns den grymt seriösa jiggen för övrigt
Mvh Mats
kul att vi har ett par läsare iallafall
alltid trevligt med lite kommentarer!
lördagens göra då..
jag har svetsat lite i skuffen. kanske lite väl vild med kapen ibland
sen så har jag borrat två av hålen som håller bakvagnsbalken. tanken är att fortsätta idag. jag vill att den ska kunna hänga rätt innan helgen är slut:D sen ska det dit lite förstärkning så att allt håller ihop men det får väl bli lite senare när vi har rätt grejer
Maddes uppgift för dagen.. måla lite men förs slipa lite rost förståss 20 000 mil märks ju!
tanken är att bilen ska bli nån silver/grå skala. och hjuluuphängning osv ska bli silver hammarlack. det ser ok ut och eventuella läckagen kommer synnas tydligt
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-8446fe576d9b8a7d52b7ba95b2fce946.jpg
Bagageutrymmet frå fem rattar. tydligen det enda i klassen där madde kan stå i!
om ni undrar vad vi gör igentligen så skruvar vi dit balken som kommer upp och ner hela tiden för att alla hål ska borras..
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-63da156f8f7416895ece01fd0b72f285.jpg
vad kan man säga... jag hinner inte alltid så långt som jag tänkt på en helg.... but all for the greater god... nu har jag lite nytta material och ändrat planen om dom sista fästena till klumpen. bara det att jag inte har tid att skruva på en vecka nu. sen så ska det förstärkas också förståss men så här ser det ut iallafall
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-2edc4c2943749b3aaa270f21262a9eb0.jpg
maddes penslande gav ju resultat.. nu är det bara resten kvar
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-fbba4ca6aa979b9ca65d9d37dacb7a69.jpg
tobbe ryckte in och putsade till skärmarna lite.. passar mycket bättre nu även om det inte är klart
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-b7ee2021c5473cadd6f7d6541b5ee665.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-0cba63624e468092acc9d1c69a352b3c.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-fb8622cd54ae3af704eac17d9f901ebb.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-ee1df462733709ba1d91a1435cca5291.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/2/1205/1205-cbe4e1c4e7cce56ba6b9adac74df4f4f.jpg
de här kan ju bli fränt
Mvh Griffin
skylark68 skrev:ser nice ut mats ni får hojta när ja ska komma med garage godis
haha godis är alltid välkommet
Stofer skrev:JAg följer projektet i de tysta. Mäkta imponerad!
kul att höra! tack
CarpeDiem skrev:Grymt jobbat, Griffin
tackar!
KHRacing skrev:Jasså det e du som köpte de beggade breddarna jag ville ha :-) Eller köpte du nya på FIAT ?
Colt e nice med 4x4 :-)
haha jag köpte nog dom du vill köpa
tack jo jag hoppas den blir nice
lite uppdatering igen.. jag har inte hunnit mycket hittils i veckan men idag har jag varit framme och måttat lite med kjolar osv iallafall.. sjukt snygg med maskeringstejp
dom sista bilderna är med dragradial.. dom är 225 breda och måste ha spacer för att inte ta i mot bärarmen. på bilden används inte spacer och då ser dom ju ut att sitta långt in istället. faktum är att dom ju lagomt skulle trycka in org skärmkanten vid en start
de här är igentligen låg prio nu men jag var nere i garaget och fixade lite med kärran så då passade jag på..
Mvh Mats
flandrs skrev:går ju fint de dära
jodå sakta men säkert
uppdatering igen då..
passformen på breddarna är ju inte helt 100:D hur jag ska lösa avsluten är inte bestämd än.. finns ju lite olika altenativ..
allt hänger på trekvart.. desstutom så måste jag ju kapa bort lite bakom för att det ska bli bra.. gamla skärmkanterna finn ju kvar än. men jag vill inte kapa för mycket utan måste svetsa ihop lite annat först..
nu sitter sista fästet till diffen lite provisoriskt punktat.. gasen tog ju slut också förståss.. ammatörernas sällskap utan gas kan jag inte göra så mycket mer just nu.. bara förbereda lite inför allt som sedan skall svetsas..
de var allt just nu Mvh Mats
KHRacing skrev:Jag hade nog kapat breddarna där:
http://forumbilder.se/thumbs/9c9201265353Pd271.jpg
Så att det matchar sidokjolen. kom på detta nu & det e vad jag kommer göra ikvälls :-)
Ivvväg o kapa fan.
njae.. jag har inte bestämt mig än.. alltså om jag kapar där så kommer ju breddarna inte täcka hjulen någe vidare när man tittar framifrån.. men å andra sidan så tror jag att det blir snyggare från sidan. en nackdel med att inte kapa där du säger är ju att jag har ett hål framifrån mellan breddare och plåt istället.. ja som sagt inte bstämt mig än.. värt att grubbla lite på
Uppdatering igen då
jag ställde ner den på marken och beskådade lite för att få lite mer motivation
BYte av hjulbultar bak.. de var ju lite tajt.. men det gick. jag fick bara montera bort abskransen först.. allt gjort enligt mitsubishis verkstadshanbok.. NOT!
Nya bultarna på plats tillsammans med 8mm spacer. nu går hjulen fritt från både bärarm och i framtiden skärmkant när den är bortkapad..
Samma medecin på höger sida fast utan skärmbreddare..
Hjulvinkel model dålig men innanför skärmkanten med marginal ialla fall
sen plockade jag bort dragradialerna från bilen och hämtade nästa uppsättning hjul
bra lastutrymme i pajeron
tack till per som krängde däck!
Nu börjar de se rätt ut! 215 breda är däcken.. kvallitetsdäck av bästa märke förståss! LINGLONG
de var allt just nu Mvh Mats
myran skrev:Kul att det är igång och byggs igen!
ja de är rätt kul att bygga lite med
Uppdatering igen då!
jag svetsade på lite på diffupphängningen så nu är den klar nu är det bara rörhylsor till 4 bultar som ska dit sen är bakvagnen klar för målning.
dock inga bilder på mina skitfula svetsar
en 6b 4g63 har landat i garaget.. kanske kan bli den nya motorn
tack till youask som fixade!
dags att kapa bort lite gammal rost och få plats med hjulen!
när jag böjde mig ner och skulle börja kapa kanten så såg jag denna texten.. vem köper inte däck för extra load och lättar bilen!? suck
försa omgången kapning:D
Punkta skärmkant.. inte alls lika kul som att kapa:D rätt fula svetsar som vanligt men med lite mer punkter och lite karosserikitt så blir det tätt ialla fall:D
provmonterar lite.. självklart så vart det inte helt bra än.. ska kapa/svetsa lite i bakkanten av skärmen sen så börjar det kännas bra! det blir ju rätt så bra med plats för att få fjädra ner när jag gör starter iallafall! som sagt jag gör det mest för körbarheten!
och så kapade jag av skärmbreddarna så att dom matchar lite bättre! ja KH nu fick du rätt! jag har även skruvat dit dom undre skruvarna till kjolen. dom yttre skiter jag i eftersom det finns lim i världen!
kapade fram med! jag kapade av kjolen med för att få en någorlunda matchning.. gick lite sådär faktist
de var allt just nu! Mvh Mats
Uppdaterig igen då! lite nytt plock som vanligt nya skärmbreddare till höger sida som jag skruvat dit nu men inte kapat till än. jag skruvade även dit sidkjolen på höger sida och gjorde klart vänster sida lite mer.. det som är kvar på vänster sida nu är bara att svetsa dit ett till fäste till sidkjolen. men som sagt några timmar kvar på höger.. dåligt med bilder tyvär..
ja varför inte.. om de inte synns att det är en evo så måste jag ju skryta desto mer
moddning av org stolsfästen pågår! Madde hjälper till:)
höger sida sitter vettigt lite slipning/kapning och färg bara så är det klart:) ett jäkla plock med stolen som ska i och ur hela tiden
det var allt just nu Mvh Mats
youask skrev:isen!!!
haha vi får väl se hur det går.. du är ju feg att mappa när det är halt
CarpeDiem skrev:Hur går det, Griffin?
jodå det händer väl lite ialla fall men det är ju lite plock kvar innan det är klart
det har varit lite småplockande och storstädning i garaget dom senaste gångerna jag varit där:)
nu till dagens verk.. stolsskenorna är färdigsvetsade och har fått ett lager färg.. jag har en känsla av att det blir ett lager till innan det är klart. men snart går det att provsitta båda platserna
skärmbreddarna sitter på runt om. lite mer karosserikitt bak och ett par fästen till kjolarna sen är bilen stylad
jag sänkte bilen lite till idag också när jag ändå höll på och grejade:D det kändes som att det fanns lite att ta av ju!
i fredags så vart det tomt på ena sidan och jag lyckades ta en bild i annan vinkel.. innan min senaste sänkning iofs men lite coolt stuk tycker jag allt att de blir:)
uppdatering igen då!
huvlåset passade ju inte helt emot huven.. men nu är det finjusterat.. bara några cm flyttat:D
sen så försökte jag sätta dit lådan.. det gick sådär måste jag säga.. balken passar inte ens lite mot lådan så det blir till att hitta en ny lösning.. tråkigt att lyfta fram och tillbaka när det inte passar.
den gamla ic:n får komma till bruk även på denna bil! lite fästen gjorda så nu sitter den fint
och så svetsade jag dit fästen till grillen/stötfångaren så att den hänger kvar på rätt ställe:D
och så kunde jag inte hålla mig.. nu står den alla dämpare i botten.. 1.5 cm lägre fram vart han idag
den gaml evo 7 kylaren som jag kört med förut verkar inte passa så bra.. men coltens orgkylare får ju plat även med icröret! de här känns lovande! kanske att den är lite för tunn och inte kyler tillräckligt.. vi får väl se.
sen så svetsade jag dit plåtar bak vid båda sidokjolarna så nu är dom ordentligt skruvade! inte det snyggaste men dom sitter där dom ska
tack till Uffe som fixade rörhylsor till bakvagnen
Nu sitter alla fyra där.. på bilden var det bara en klar. nu ska bakvagnen ner och målas och sen tillbaka upp igen. mycket fram och tillbaka:D
det var allt just nu.. mycket mer än så hinner jag inte på en dag
Mvh Mats
det var allt just nu Mvh Mats
CarpeDiem skrev:Det ser bra ut, Griffin
tackar
skylark68 skrev:snyggt jobbat mats
Tack hur går de med det där godiset!? jag har ju torka i garaget
Uppdatering igen då
tomt på sidan igen så det blev en liten profilbild till att börja med.. Brum Brum
ja så här ser kontoret ut.. jag insåg att jag måste göra om vänsterstolens fäste nu när båda sitter där.. suck men annars så ser de ju bra ut
ner med bakvagnenen för att pensla på lite färg.. check! det går sjukt fort att skruva upp och ner när man inte måste bygga massa dock så ska ju golv svetsas och rost slipar innan det går att måla där bakvagnen satt så det kommer ju ta ett par minuter
hmm difflock variant skottsäkert.. dock så behöver det jängas lite osv.. nån som är frivillig lättlurad!?
en lite bättre bild på plåten som håller kjolen!
det känns ju lite hål i huvet att skruva ner allt när det satt så fint men så här tråkigt ser det ut nu igen
det var allt just nu Mvh Mats
CarpeDiem skrev:Var köpte du stolarna, Griffin?
jag köpte dom på realcar. men det finns väl säkert nån i typ varje stad som säljer sparcostolar:P
youask skrev:colt motorbalk?
jag tror evons org balk passar.....
jag tror det också! har redan fixat en
Uppdatering då!
Madde har penslat en del bakvagnen blir hammarlacksblå
jag tvättade av bakdiffen.
de nya locket skall göras i ordning och sen så borde bakdiffen justeras lite.. alldeles för snäll i nuläget.. men det går att lösa
och så en liten sneakpeak på hur den blir när den är lackad.. det är ju inte hundra men det ger ju lite uppfattning tack till st220hgv som kladdade dit rätt färg!
punktat upp plåten i skuffen.. inte hela vägen eftersom jag ska montera tank där bak med
under och hjulhus blir det hammarlack. bara penslat på runt bakvagnen än så änge och inte ens där är det klart men en bra bit på vägen har jag kommit.
skruvade ihop lite på bakvagnen som ska upp när färgen på bilen torkat. scuk. jag vill ju nu
tack till skylark68 för besök och garagegodis
Det var allt just nu Mvh mats
CarpeDiem skrev:Snygg färg
haha ja riktig proffslack:P
Uppdatering igen då!
söndag morgon. folk har säkert massa viktigt att göra då som att sova kolla på film osv men jag bara roar mig och ligger under colten
orgdekal på locket! lite colt att det hållt sen -94
diffen ska ner igen när det andra locket är klart så den sitter inte någe vidare och dom andra bultarna hänger rätt löst som vanligt men nu börjar det kännas att de går framåt ialla fall
låg är väl alltid bra eller!? fram och tillbaka med allt hela tiden.. nån gång så blir den klar!
Tack till Flanders på Flandersmotorsport för att du bygger ihop den nya motorn!
det var allt just nu! Mvh Mats
CarpeDiem skrev:Duktig du är, Griffin Fortsätt kämpa med projektet, gubben
Vore kul att se dig köra VSC cup nästa säsong
vi får se hur mycket åka det blir och vart när den är igång. inget utlovas:P
om den funkar bra så kör jag ju mer men dom brukar ju inte funka så bra
youask skrev:hammarlack på sprayburk är grymt bra annars
jo det tänkte jag faktist inte på men ett par sånna burkar ska jag köpa för vissa delar är ju bättre att spraya:)
Uppdatering igen då!
och så ska maskinen i..
jag började direkt inse hur fel den nya balken kändes..
det jobbiga här är att jag antog att det ena bakre fästet var rätt och att det andra borde moddas.. men jag visste inte säkert när motorn inte satt där så jag vågade inte heller chansa.. alltså i med maskinen!
Kopplingen rättas till och sen börjar ett arbete som irreterar mig fortfarande!
jag försökte nämligen sätta ihop motor och låda under en lång tid otan att lyckas.
jag fick på ena lammelen men inte den andra och lådan ville hela tiden på snett..
när det inte gick så lyfta jag i motor och låda separat:D tillslut så insåg jag att jag hade dubbla styrstift på ett ställe... alltså ett satt kvar i lådan och ett kvar i motorn.. då är det ju omöjligt att få ihop dom. så med ena styrstiftet borta så gick det enkelt att få ihop dom helt plötsligt!
tack till youask för motorfästet! kanske inte alltid så lätt att få tag på evodelar men när man har polare som leker med samma typ av bilar så går det lättare! vid sidan om evofästet så ligger ett colt org som inte passade så bra
där bulten sticker ner med mutter på är inte org och sen fick jag kapa bort lite mer på framvagnsbalken för att kunna måtta med vinkelväxeln. när det är klart så är det bara att rivar ur allt igen för att kapa seriösare svetsa ihop slipa bort massa rost och måla på löite färg
tadaaa!
När motorn väl är på plats så är frågan.. hur ska kylaren få plats och vad för kylare ska jag köra med!? inte övermycket plats kvar..
CarpeDiem skrev:Då får jag hålla tummarna att Colten fungerar hela tiden så du kan vara med och köra VSC cup nästa säsong
Ontopic: Bra jobbat, Griffin Fan vad trångt det är nu när motorn sitter i.
jo dåligt med plats finns det gott om!
uppdatering igen då!
idag har jag pysslat med grenröret.
det som gjordes var att jag kapade bort flänsen mot turbon för att rikta snurran lite bättre sen så kapade jag bort wgröret la igen det hålet och gjorde ett nytt wg rör/hål på andra sidan.. resultatet är att kylaren får plats! jag ska finjustera kylarens fästen lite grand bara annars så är det klart
här är wgröret avkapat och flänsen likaså. hela snurran hänger med spännband och måttas in så got det går
och så svetsa ihop skapelsen det kanske inte vart ett jättesnyggt täcklock där wg:n satt förut men det fyller sin funktion ialla fall
Tada! det ser ju ut att passa bra fast jag erkänner att kylaren i skuffen systemet hade klara fördelar! typ att jag måste ta bort allt i delar nu för att få bort turbon. kompressorhuset går inte bort utan att lossa grenröret och för att lyfta uppgrenröret så måste turbon bort och kylaren.. lite osmidigt att skruva med men det brukar ju inte bli jättemycket strul med en gammal holset
det var allt just nu Mvh Mats
KarlNilsson skrev:Insane att den här resan började för dryga 5 år sen. Får tiden verkligen gå så här fort? Kikar förbi med skruvarhandskarna så fort jag får lite tid över
Btw den där hammarlacken väcker en hel del minnen! Haha
nä det är bara inbilning;) jag är fortfarande 25
det tycker jag att du ska göra
haha ja nog har den färgen använts flitigt!
mr eastman skrev:Underbart att se att du fortfarande kämpar på Mats! Det är så man blir lite sugen på att skaffa ett åk igen
tack! kul att det uppskattas
du kanske skulle bygga en ny gtr/celica jag tycker fortfarande att tanken var cool
myran skrev:"bygg om grenröret" var det någon som sa.. Haha.. Kul att det händer nått.. kommer bli rå
haha ja det vart ju bäst så! men det kanske bygge om lite till där framme innan jag är nöjd!
faktum är ju att kylaren ligger lite väl nära grenröret och fläkten får ju inte alls plats.
et par garagepolare har kommit fram till en bra lösning som jag kanske sätter i verket:D det frå framtiden utvisa
Uppdatering igen då!
jag började med att hänga dit en vinkelväxel för att sedan börja måtta på kardanupphängning!
sen borra hål kapa till plattor i 2mm och svetsa dit bultar som håller uppe stödlagret!
sen pröva dp... inte så oväntat kanske eftersom det var tajt förut men nu så passade den inge vidare..
vinkelslipen.. mitt favoritverktyg:D
det vart verkligen att börja från ruta ett. fler och fler av dom gamla bitarna fick kapas bort då grenröret skiljer och sen framvagnsbalken som nästa problem.
konstaterande.. jag svetsar bättre nu än föra gången jag byggde ihop avgassystemet
dåligt med plats finns det gott om.
så långt hann jag med röret sen tog gasen tålamodet och tiden slut
men jag fortsätter i veckan om jag hinner
det var allt Mvh Mats
youask skrev:keep it up!
jag gör ju det
Uppdateing igen då!
jag började med att svetsa dit flexröret på dp:n sen gjorde jag en grymt diskret kona för besiktning/gatkörning..
sen kapade jag av balken som jag svetsat och grejat med för att få dit huvlås samt grillfästen..
det var ju som sagt en bra ide på gång.. nu blir kylaren lutad framåt och får på så vis lite avstång till turbo/grenrör. samtidigt som jag får dit fläkt på rätt sida. iden kommer från garaget polarna som också håller på att bygga lite leksaker:D
precis som jag trodde så vart det svårt att stänga helt plötsligt:D men det löste sig med min kompis vinkelslipen
helt plötsligt stog jag där utan fästen till varesig ic eller stötfångar/grillen..
men med lite fyrkantsprofil och uppfinelserikedom så löste det sig:D
jag ska inte säga att det vart luftigt men det vart iallafall bättre
nu hänget stötfångaren i sina nya fästen! jag har ju allämnt plockat allt fram och tillbaka hela dagen för att få till detta men nu är det nästan klart! lite finslip bara:)
Uppdatering igen då!
det så ju lite tråkigt ut när jag bara hade kapat av så det fick bli lite finslipning..
Jag och min kompis vinkelslipen gjorde lite mer plats på vänstersidan för tryckrör osv med
Jag har länge tyckt att luftröret var opraktist.. det gick ju inte att få bort filtret utan att riva fronten..
Ny bil ny lösning:D nu sitter det en siliconböj på slutet så att jag får bort röret lätare när jag vill
även tryckröret platsar ju! det är gammalt dt med som synes
när jag kapade bort den där sista biten från sugröret så fick jag en sån genialisk ide:D
hmm varför inte liksom!?
ja detta är ju inte så svårt..
sakta men säkert växer det fram! upp för att måtta/Punkta ner för att svetsa.. bit för bit så kapas svetsas och byggs det fram ett litet slutrör på systemet..
så långt blev det.. nu ska en v-bandsfläns dit och sen ska det vara skarv mellan bes/gata och systemet för bana.. alltså kat icke kat..
ja det blev snett:D men det ska slipas lite tilll så att det blir rakt
sen så kapade jag ur lite till plast på stötfångaren.. perfekt designe för att ta bort ribborna som satt där org. nu ser det org ut och effekten att den blir lite fallskärm slipper jag kanske ser lite höre ut men det kan jag offra
aha oljekylare är bra att ha nu har den fått lite upphängning med
vattenpumpen.. inte helt bestämd än men den skulle ju kunna hänga här sitter med stripes just nu ..
tryckrör med dump.. det ska nog byggas om lite..
plockade isär kardan för att den ska kortas.. vet inte av vem än.. inte fått tag på någon som kan..
ja jag är lite klantig ibland mina händer samarbetar inte med varandra jämt !!
idag avslutade jag med att styla kärran lite! ett klistermärke i mängden
det var allt just nu Mvh Mats
st220hgv skrev:Det blir bra detdär!! Tycker det blev tufft med bakkofångaren och slutröret Co(o)lt lixom.
tack! chafförshumor på hög nivå
Uppdatering igen då!
monsterlocket är klart! tack till Krister som fixade! nu behöver jag bara rätt längd på bultar för att få dit det:)
fixade en siliconslang mellan filterröret och turbon sen så rensade jag bort orgkablarna i motorutrymmet! skönt att slippa se dom bara det att nya ska dit sen
om v-bandsklämmorna kommer till helgen så blir det avgasbygge på hög nivo
fint att billiga simons numera har 3.5"
ja jag kanske är lite omständig ibland men jag kunde inte hålla mig! numera en lätt putsad dieselböj! även om den behöver slipas lite till sen:D
Nykortad kardan! tack till Danne som fixade det
i väntan på rätt bultar så får den hänga på dessa
sen ur med motorn igen för att fixa till framvagnen..
tur att Madde var med så att jag slipper göra så mycket
ja där har jag satt mig för att vila en stund och berätta för madde vad som ska bort!
ganska stort behov av renovering dessutomså har ju jag kapat sönder undersidan för motorfästet så det ska slipas och svetsas lite grand och sen målas
göra rent och måla lite färg här med kanske
det var allt just nu Mvh Mats
Uppdatering igen då!
slipade och svetsade lite på framvagnsbalken som sen ska penslas.
den kommer bytas ut i framtiden då den är i dåligt skick men just nu så får den duga!
jag slipade av svetsarna på ljusrampen eller vad det nu kallas.. jag tyckte det såg lite mer hemligt ut
sen så började jag maska lite inför lack av motorutrymme..
lite delar döck upp ifrån FlandersMotorsport huvlås och v-bandsklämmor för mina 3.5" rör:cool:
provade lite smått.. hmm det blev lite för högt vilket betyder att det måste svetsas och grejas lite..
När svetsen ändå skulle fram så kunde det lika gärna få spåra ur lite grand..
problemet med min sänkning som var ganska lagom förut var att drivaxlarna tog emot mina cooilisar.. så med lite höjda torn blir det bättre igen:lol: nä det är inte den enklaste vägen men det var billigt;)
upp med huven i bakkant för att få mer plats till fjädertornen och få lite luftutsläpp när jag kör!
svetsarna är under all kritik och hela grejen var lit emer invecklad än vad jag trodde från början
jag fick slipa lite på huven och modda en hel del för att få ihop detta! mycket små bitar blir det och än är det inte klart.. men så här ser det ut ialla fall
sista bilden som togs för dagen!
båda sitter som synes på plats även om det är stora håla lite här och där och sen när det är klart så kommer det gå åt kilovis med spackel men jag är lika glad för det:D
för övrigt så tog detta sån tid att jag totalt glömde av huvlåsen!
det var allt just nu Mvh Mats
Senast redigerat av Griffin (23 december 2012)
0
0
0
0