3088
Sök

Inkopplings fråga om turbomätare

2 712 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#1
Hej tänkte koppla in en Tryckmätare i A-stolpen på min Saab 9-5 2,0T

Och då är min fråga.. i paketet medföljer det T-rör och PVC slang...

Kan jag koppla in mig på dumpen?

Det går ju en liten PVC slang på ena sidan av dumpen och undrar därför om det fungerar att koppla in sig på denna och få rätt dumpvärde?

Om inte vad är den slangen till för och var ska jag sätta anslutningen annars?

Snabba svar tackas mycket för !
Tänkte köpa den imorgon!

Tack på för hand!

//Robin

Plötsliga stoppet är det som dödar..

plankan
26 december 2012
#2
Om det är en ny mätare du köper lär det väl finnas mont. anvisning till den.

Annars finns det ett ex. på inkoppling  här

2 712 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#3
Ska köpa en från biltema, har du nån erfarenhet av dessa?

Skall kolla länken på datorn senare

Plötsliga stoppet är det som dödar..

234 Inlägg
26 december 2012
#4
Om du vill koppla in en mätare för att kunna läsa av laddtrycket så brukar det finnas lediga vakuum uttag på insuget. Har du redan en mätare på instrumentpanelen (en sådan utan gradering som sitter original) så kan du bara koppla in dig på vakuum slangen till den.

Mvh// Mattias

2 712 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#5
Tyvärr har inte 2,0 det utan det är 2,3 hmm

Men min fråga är om man kan ta slangen som redan sitter på dumpventilen ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

234 Inlägg
26 december 2012
#6
Det är ju också en vakuumslang så det ska fungera.

Men i och med att vakuumet via den slangen styr när dumpen ska öppnas ( när man släpper gasen) så känns det ju lite dumt att koppla på fler saker där. Det ska väll inte bli störningar som gör att dumpen t.ex. alltid står öppen eller nåt, men det är nog som sagt bättre att kolla om det finns något ledigt uttag på/vid insuget ifall det skulle bli så.

Mvh// Mattias

plankan
26 december 2012
#7
Den skall kopplas ihop med vacumslangen till BTR (BränsleTrycksRegulator)

2 712 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#8
Vart sitter BTR då ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

113 Inlägg
26 december 2012
#9
från BTR ska man helst inte ta vakum, spec inte på en turbo bil.

kolla på ditt insug, helst efter gasspjället (för korrekt vakum avläsning vid motorbroms) och se om det finns några vakumslangar där eller om det finns något uttag som inte används (pluggat) och koppla på slangen du fått med, om du hittar en befintlig slang klipp av på bra ställe, tryck dit t-kors med gamla slangen och din nya slang till mätarn!

BTW kör med biltemas bar mätare och den är RIKTIGT exakt, gjorde ett test mot en digital kalibrerad verkstads laddmätare o den visa på håret exakt:D


908 Inlägg
26 december 2012
#10
amoreex skrev:
Tyvärr har inte 2,0 det utan det är 2,3 hmm

Men min fråga är om man kan ta slangen som redan sitter på dumpventilen ?

Precis kopplat in de på min 9-5  kopplade  t rör på slangen till dumpen men biltemas slangar e för korta så du får köpa en längre men de kostar inte mkt. Funkar bra på min.gjorde de enkelt med ström kablarna o drog dem till - och + på sterion.

908 Inlägg
26 december 2012
#11
https://www1.garaget.org/archive/126/125547/315874/315874-2979997.jpg

2 712 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#12
Tänkte montera den här
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-32250/


Och tack Davidklang att berätta att de funkar med den slangen!

Men kan väl lika väl ta strömmen ifrån  t ex vilken glödlampa som helst ? t ex från "strömställaren/lampställaren" ?

Och sen hur mycket extra slang behövs?

Och vad är de för mätare du har?
Den va riktigt nice!

något som finns på biltema ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

908 Inlägg
27 december 2012
#13
absolut. de e samma mätare som du länkat till. går att byta olika färger på den på en knapp man trycker på smile
köp 2m slang. de gjorde jag sen klippte ja av de som inte behövdes. vet ej hur mkt de gick åt men för o va på säkra sidan tongue


Sök