Bytte före jul på min 96:a TDI. Smidigt.
Plocka inte ned Turbo, grenrör eller annat om DU inte absolut vill lyfta ur motorn och växellåda. Skruvar och muttrar är med stor säkerhet hoprostade, som du drar sönder om du rör dessa. Byte av packningar mm helt i onödan.
Gänga nytt i block eller turbo är inte lätt om motorn är kvar i bilen.
Kapade bort vibrationsdämparen (järnklumpen) med fästen längst bak och nederst i motorrummet. Fick upp en liten vinkelslip med ny skiva och kapade först grenröret/avgasröret strax framför flexröret, så långt upp jag nådde. Mer än halva röret. Lite mickel sen med att smyga ned flexen uppifrån, utan skivskydd, bakom turbon. Men det gick fint att kapa igenom övre delen av röret. Så häktade jag ned främre delen av avgasystemet med katt o allt. Införskaffade ett flexrör som sedan gick att nätt o jämnt träda över rörstumparna. I och med att man trär över kvarvarande rörändar är det lätt att svetsa utan att det slår hål.
Lyfte upp på plats och punktade i den bakre skarven (mot katten). Viktigt med att rikta upp så att det inte bryter allt för hårt, detta för att undervika resonansljud i avgassytemet. Släppte ned igen och färdigsvetsade den bakre skarven.
Upp med allt igen och trädde på flexröret mot det tidigare kapade grenröret. Ja, så gick det fint att först punkta och sedan färdigsvetsa med miggen, både uppifrån och nedifrån. Akta bara fingrarna ifall du tar av vinkelslipens skivskydd!
Sprutade på högtempfärg på svetsfogarna. Allt klart på mindre än 2 timmar inklusive kaffepaus och lucianubbe.
Senast redigerat av Meaganeowner (27 december 2012)