3455
Sök

Volvo 850 T5 beter sej märkligt (kokar?, trycker vatten)

602 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
Tjena, köpt mej en 855 t5 -95 för inte så mycket pengar inför ett kommande projekt.
Pillade lite med den idag för att se vilket skick motorn är i, och märkte detta.

Vi tog en sväng, inte lång men så att motorn blev varm, öppnade huven och såg att de små bubblade lite från den lilla slangen som går till expansionskärlet, från kylaren (kommer inte ihåg va den slangen heter)
Och skruvade man av locket till expansionskärlet lite grann så spröt de ur vatten, som det säkert bör göra ur alla bilar när du börjar ta av locket, men då stängde jag av bilen och då slöt det.
Så det skulle ju kunna vara topplockspackningen tänkte jag. MEN, de var bara när den var varm som det spröt, den gjorde inte de innan vi körde svängen, den ryker inte speciellt mycket och det verkar inte vara vatten i oljan.
Så jag vet inte riktigt vad det kan vara, tycker att om de är toppackningen så borde de väl vara tryck från uppstarten redan.

Tacksam för svar Mvh Nyman

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

38 Inlägg
7 januari 2013
Lukta ner i expantionskärlet luktar det avgaser så e det toppackningen. Bubblorna du ser e i så fall avgaser.

602 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
Traky skrev:
Lukta ner i expantionskärlet luktar det avgaser så e det toppackningen. Bubblorna du ser e i så fall avgaser.

Ja det luktade faktiskt lite avgaser där i, misstänkte det.
Men tycker det är konstigt att det inte bubblade något när vi startade bilen, då locket var av hmm
Hoppas på att det bara är packningen och inte något annat bara. Bilen går bra i övrigt

gustavsson
17 Inlägg
11 januari 2013
hade sdamma på min volvo 855 t5! de är bara byta topplockspackningen! lovar dej de! kör inte mer med den! fick plana toppen på min för den va så illa!

602 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
runkepelle skrev:
hade sdamma på min volvo 855 t5! de är bara byta topplockspackningen! lovar dej de! kör inte mer med den! fick plana toppen på min för den va så illa!

ofan så de va precis samma symtom?
Okej jo motorn ska ur i vilket fall, hoppas verkligen block och topp inte tagit skada.
/Nyman

383 Inlägg
12 januari 2013
Alltså det ska "spruta" ut vatten når du öppnar locket det är fullt normalt på en bil med slutet system. När locket är på så kokar vattnet senare runt 110grader om jag inte minns fel, när du sen öppnar och tillför syre så börjar vattnet koka.

Hur menar du att det bubblar från den lilla slangen?

76 Inlägg
12 januari 2013
Det är Topplockspackningen helt klart. Bara byta den. Har själv gjort det på min T5a jag hade en gång. Inget kul jobb alls.

76 Inlägg
12 januari 2013
S2_Freddan skrev:
Det är Topplockspackningen helt klart. Bara byta den. Har själv gjort det på min T5a jag hade en gång. Inget kul jobb alls.

Den trycker ut komppresionen i epxpantionskärlet o det är inget ovanligt när topp packningen går!

602 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Maffia skrev:
Alltså det ska "spruta" ut vatten når du öppnar locket det är fullt normalt på en bil med slutet system. När locket är på så kokar vattnet senare runt 110grader om jag inte minns fel, när du sen öppnar och tillför syre så börjar vattnet koka.

Mjo, men tyckte det var lite väl, och sen att de slöt att "spruta" när jag stängde av bilen.
Kanske skulle gjort ett kompprov, dock ska ju motorn ändå ur och renoveras.

Där den lilla slangen, såg ut som att den tryckte luft in i expansionskärlet, svårt att förklara

219 Inlägg
12 januari 2013
den lilla slangen är ju retur från termostathuset! hade börjat göra ett kompprov

76 Inlägg
12 januari 2013
Nyman_ skrev:
Maffia skrev:

Mjo, men tyckte det var lite väl, och sen att de slöt att "spruta" när jag stängde av bilen.
Kanske skulle gjort ett kompprov, dock ska ju motorn ändå ur och renoveras.

Där den lilla slangen, såg ut som att den tryckte luft in i expansionskärlet, svårt att förklara

Det du tyckte trycka in i expansion är inget annat än Komppresionen från motorn. Packningen har gått. Hade precis samma fel på en passat tdi som gjorde precis samma sak. Det var topp packningen. Hade gått på två ställen. Du ska ju ändå renovera den så du lär se det när du tar av toppen smile

Sök