Hejsan, jag har sedan en tid tillbaka fixat lite med en volvo 855 T5 2.0 italien import. Jag skulle vilja få ett slut på all olja som hamnar på marken när man varit ute o varmkört bilen.
Fläckarna som blir är följande:
2st småfläckar bak mot turbon (har skruvat åt oljeledningarna ordentligt till turbon och oljereturen läcker ej) Vevaxeltätning (tror att det läcker från den främre vevaxeltätningen då det ser ut att bli en pöl däromkring) Framvagnen/under oljefällan (har bytt hela vevhusventilationen och undrar vad det finns som kan droppa olja däromkring?)
Vad kan det finnas som behöver bytas? Oljedetaljs schema vore ju toppen så man kan se vilka delar som finns var som har med oljan att göra.
Det är inte helt omöjligt, har inhandlat en sådan. Men har inte lyften tillgänglig ännu för att kunna byta den.
Men det blir ingen pöl där direkt, största oljepölen blir vid främre packboxen och annars är det 2 små pölar bak mot torpedväggen som kan vara från bakre packboxen. Sen den främre lilla pölen undrar jag vad det kan vara då hela vevhusventilationen är bytt?
Jo det är ju klart, kan ju vara så att nu när främre läcker så rinner det på diverse slangar både framåt och bakåt. Sen att tidigare ägare bara skitit i detta och kört så hela motorutrymmet ser ut som en nerspydd damsalong gör ju inte saken lättare att hitta läckagen.
Har kollat servo olja och bromsolja men det är max. Sen är servopumpen bytt för några år sedan.
Jo det är ju klart, kan ju vara så att nu när främre läcker så rinner det på diverse slangar både framåt och bakåt. Sen att tidigare ägare bara skitit i detta och kört så hela motorutrymmet ser ut som en nerspydd damsalong gör ju inte saken lättare att hitta läckagen.
Har kollat servo olja och bromsolja men det är max. Sen är servopumpen bytt för några år sedan.
jo precis. Men bytt främre och tvätta rent sen se om de slutar.
Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Pölen fram kan ju komma från intercoolern. DEt är ett litet dräneringshål i original intercooler som det kan droppa olja ur. Har du lyft på tändstiftskåpan och kollat om det är en massa olja under den? Det är ju gjort så att när det blir för mycket olja där så sinner den bakåt och ner vid turbon och kan säkert bilda en pöl på golvet.
Har ny tätning i påfyllningslocket och nyligen renoverat toppen så vet att det inte är olja där. Sen är det lite längre mot själva motorn den lilla pölen frami håller till. Alltså strax under AC pumpen?