quattro skrev:
Goda nyheter!
Och för oss som bygger motor efter dig och som inte vill råka ut för samma problem; vill du dela med dig av vad felet var och hur man löser det?
Läste nyligen t.ex. något i stil med: (citera mig inte angående detta då jag inte minns exakt) Kugghjulet på oljepumpen ska vara lite _för_ brett och sticka ut en aning axiellt istället för att ligga i plan med själva pumphuset för att det ska funka korrekt med oljetrycket.. Såna här saker listar man ju inte ut på egen hand så all info är bra info!
Finns det någon ny tidsplan på när bilen troligtvis rullar igen?
[UPDATE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!]Haha ja de var inte i förrgår man uppdaterade här, sorry!
Hinner inte allt jämnt, går fortare o ladda upp på Facebook o skriva lite genom mobilen.
Men problemet blev funnet och löst med lite nya delar.
När jag köpte allt till motorn så köpte ja allt genom Cp-service.
Vilket gjorde att jag litade på att allt va ok när ja fick grejerna.
Jag monterade ihop maskinen utan att mäta in lagerspelet mer än spelet mellan vevaxel och vevstake.
Men inte mellan ramlager och vevaxel.
Mellan ramlager och vevaxel var det för stort glapp = veven slipad i första överdimension.
Lagren jag fått var alltså för en std vevaxel och min vevaxel behövde 0.25 större lager än std.
Pratade med CP-service och de löste nya lager och fixade lite nya packningar osv.
Och ingenting hade tagit skada i maskinen förutom att axiallagren var lite nötta (hade ju fått ta rätt stora belastningar med tanke på lagerspelet.
De "blödde" alltså ut oljetryck inuti motorn, därav fick ja ej upp fullt oljetryck.
Ja bytte även ut till högkvalitets ventiler från Ferrea på avgassidan. Tål lite mer
Sen på semestern v-29-30 så satt jag och svågern ihop motorn igen, mätte lagerspelen och sen gick de av bara farten. Vips så var motorn i bilen och provstartad
Ni må tro ja var lycklig när ja vred om på nyckeln och hörde 5:an morra igen.
Denna gång med ORDENTLIGT med oljetryck
Pratade med Viktor på Dahlbäck och vi ordnade en mappnings tid några veckor senare.
6/8 - nu var det dags!
Måttligt nervös men de blev bra efter att vi knackade ihop stiften lite och de räckte till 600whp@727wnm vid 2.3bars laddtryck. Sjukt nöjd
Bytte även min front som var trasig samt min rostiga höger framskärm. De blev lackerat och monterat.
Helhets bild över motorutrymmet just nu :
Helhets bild över utsidan just nu:
Nu i dagsläget så håller jag på o laddar upp för en stor beställning som ska göras snart.
Komplett bussnings kit till fram o bakvagn ska göras. Samt chassiet fram o bak ska plockas ner och lämnas på blästring bara jag får in s2an i garaget tids nog
De är även lite mer uppdateringar på chassiet på gång