3197
Sök

Problem med kupevärme i Volvo 240-88

Allansson
21 januari 2013
#1
Har problem med värmen i min Volvo. Motortemperaturen stiger och mätaren lägger sig någon millimeter under mitten på mätaren.
Men det blir bara lite ljummen värme vid rutan och de små utblåsen på sidan. I mitten utblåsen kommer det ingen varmluft och vrider man på värme på fötterna blir det bara kalluft.

Är det någon som vet vad som är problemet?

Forummoderator
18 166 Inlägg
21 januari 2013
#2
Byt termostat. Enkelt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 436 Inlägg
Forummoderator
18 166 Inlägg
21 januari 2013
#4
granadadr skrev:
eller värmepaketet,, men förmodligen är det värmekranen som kärvar wink

Ops! Läste fel. Trodde nålen låg en mm från botten... Visst. Värmekranen... Spola...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allansson
21 januari 2013
#5
Får man plocka bort den för att spola den eller kan man lossa slangarna i motorrummet bara? Kan man smörja upp den på nåt sätt?

629 Inlägg
21 januari 2013
#6
Värmekranen kan gå att smörja beroende på vad som kärvar.
Min 740 spolade jag värmepaketet på, fick ut enheldel bös , mycket bättre värme efter det. Jag spolade från motorrummet.

Mröh

Allansson
21 januari 2013
#7
Dagge88 skrev:
Värmekranen kan gå att smörja beroende på vad som kärvar.
Min 740 spolade jag värmepaketet på, fick ut enheldel bös , mycket bättre värme efter det. Jag spolade från motorrummet.

Blåste du på med tryckluft då eller?

Är det någon som vet om det är pilligt att plocka bort kranen?

629 Inlägg
21 januari 2013
#8
Allansson skrev:
Dagge88 skrev:
Värmekranen kan gå att smörja beroende på vad som kärvar.
Min 740 spolade jag värmepaketet på, fick ut enheldel bös , mycket bättre värme efter det. Jag spolade från motorrummet.

Blåste du på med tryckluft då eller?

Är det någon som vet om det är pilligt att plocka bort kranen?

Nej , jag tog en dunk med varmvatten, en liten cirkulationspump som du driver av en skruvdragare, och cirkulerade varmvatten + diskmedel i värmepaketet. Får ut mer då, tryckluft biter nog knappast på det smäcket som blir i paketet tyvärr.

Mröh

Allansson
21 januari 2013
#9
Okej. Tack för hjälpen. :-) Får se om det går att få nån ordning på det då.

Allansson
22 januari 2013
#10
Är det någon som vet om en värmekran från en 740 passar till min? Fanns ingen till min på skruvat.se

600 Inlägg
26 februari 2013
#11
Allansson skrev:
Är det någon som vet om en värmekran från en 740 passar till min? Fanns ingen till min på skruvat.se

hittade du någon? Min har gett upp och hittar bara för 91or och frammåt!

1 800 Inlägg
26 februari 2013
#12
Byt kranen, på dessa är kranen termostatstyrd och kan ge upp som allting annat.
Fanns tidigare ett ombyggnadskit där man istället monterade kran från 740 då original inte gick att få tag på längre, vet inte ifall detta finns längre och vet heller inte hur pass mycket som skiljer kranarna åt tyvärr!


914 Inlägg
26 februari 2013
#13
Det som skiljer kranarna åt är att spjällskivan är lite annorlunda mellan dem.740:ins är bara ett helt runt spjäll medans 240:ins så  är det små hack ingjutna i spjällets sida så att man kan reglera flödet bättre iom att 240 reglerar all  värme via kranen jämfört med att 740  även reglerar värmen med ett luft spjäll också.
Så det borde gå att få dit en 740 ventil.
Volvo har en ombyggnadssats  från gamla typen av ventil till nya modellen(91 och nyare)komplett med ombyggnadsslangar.
MEN  den gamla typen av ventil har även en liten justerskruv,prova att vrida på den,jag har lyckats att justera upp värmen med denna skruv.

Allansson
26 februari 2013
#14
Jag har inte tagit tag i detta. Hade tänkt spola rent systemet och hoppas på det bästa först, men jag vill att det ska bli vår så det blir lite varmare ute.

Var på kranen sitter justerskruven?

914 Inlägg
26 februari 2013
#15
Du ser den när du tittar på ventilen .det är en liten jävel.torx eller stjärna.

600 Inlägg
28 februari 2013
#16
Jag var på Mekonomen idag dom hade 91+ men en försäljare hade jobbat där på snackade också om någon sats från Volvo. Men annars kan man köpa en för 89or på meca men dom är ganska dyr. Vart hittar jag modifieringskittet?

Evildan
28 februari 2013
#17
Provat att manuellt vrida på kranen?
Kan enkelt vara vajern som kärvar eller reglaget som gått sönder så att vajern inte dras/skjuts när du försöker ställa om värmen.
Kranen sitter rakt upp över gaspedalen i 240, är du lite jävlig om nu kranen är trasig byta ut den mot ett jämnlångt rör i samma diameter, du har ju ändå möjligheten att stänga av samtlig lufttillförsel i 240 med de andra tre reglagen.
Senast redigerat av Evildan (28 februari 2013)

600 Inlägg
28 februari 2013
#18
Evildan skrev:
Provat att manuellt vrida på kranen?
Kan enkelt vara vajern som kärvar eller reglaget som gått sönder så att vajern inte dras/skjuts när du försöker ställa om värmen.
Kranen sitter rakt upp över gaspedalen i 240, är du lite jävlig om nu kranen är trasig byta ut den mot ett jämnlångt rör i samma diameter, du har ju ändå möjligheten att stänga av samtlig lufttillförsel i 240 med de andra tre reglagen.

jag i min 740 har vridit manuellt och får fortfarande bara värme .

Evildan
28 februari 2013
#19
ErsdaHL skrev:
Evildan skrev:
Provat att manuellt vrida på kranen?
Kan enkelt vara vajern som kärvar eller reglaget som gått sönder så att vajern inte dras/skjuts när du försöker ställa om värmen.
Kranen sitter rakt upp över gaspedalen i 240, är du lite jävlig om nu kranen är trasig byta ut den mot ett jämnlångt rör i samma diameter, du har ju ändå möjligheten att stänga av samtlig lufttillförsel i 240 med de andra tre reglagen.

jag i min 740 har vridit manuellt och får fortfarande bara värme .

Du har inte samma möjlighet att stänga av lufttillförseln som den med 240 har.
240 har separata luftspjäll för def, floor samt airmix utöver styrningen av värmekranen, du kan alltså ha på full värme in i kupeelementet men ställa spjällen på off och då kommer det ingen luft ur munstyckena.

600 Inlägg
28 februari 2013
#20
Evildan skrev:
ErsdaHL skrev:
Evildan skrev:
Provat att manuellt vrida på kranen?
Kan enkelt vara vajern som kärvar eller reglaget som gått sönder så att vajern inte dras/skjuts när du försöker ställa om värmen.
Kranen sitter rakt upp över gaspedalen i 240, är du lite jävlig om nu kranen är trasig byta ut den mot ett jämnlångt rör i samma diameter, du har ju ändå möjligheten att stänga av samtlig lufttillförsel i 240 med de andra tre reglagen.

jag i min 740 har vridit manuellt och får fortfarande bara värme .

Du har inte samma möjlighet att stänga av lufttillförseln som den med 240 har.
240 har separata luftspjäll för def, floor samt airmix utöver styrningen av värmekranen, du kan alltså ha på full värme in i kupeelementet men ställa spjällen på off och då kommer det ingen luft ur munstyckena.

hm. mitt problem är att jag kan ändra alla reglage och så men hur jag än vrider så kommer det alltid värme. Har vridit på kranen så den är riktigt stängd men kommer likväl bara varmluft. Så gissar på att min kran bara släpper genom. Och då jag letar en ny kran hittar jag nästan bara till 1991 och uppåt och jag har en 89a!


Sök