tobbee_90 skrev:
Tjenare är lite sugen på att skaffa en 535d. Är väl ute efter en 06-09 beroende på pris, så min fråga är om det finns något känt fel som man ska vara extra noga med när man kollar på bilen, sen undrar jag hur det är med partikell filter på den är det något som måste bytas ibland isf vilket miltal ska de bytas vid och vad kostar det. Sen undrar jag hur det är att äga en 535d om det är dyrt med delar till bilen och om den är tillförlitlig eller mycket krångel med dom. Tacksam för svar.
Mvh
Tobias
Bortsett från det som står i begagnatguiden på Autopower och gäller 5-serie E6x generellt så kan en 35d som körs mycket korta sträckor ta en klunk olja ibland, vilket de flesta bilar som körs kortsträckor visserligen brukar göra. Men någon hög oljeförbrukning får det inte vara tal om.
Partikelfiltret byts vid behov, på äldre bilar innan facelift sent 2007 kan man se i IDrive hur långt det är kvar tills bytet (Under servicemenyn) men på nyare bilar saknas den funktionen. Om man inte kör uteslutande korta sträckor utan låter bilen bränna rent filtret som den skall, vilket bara sker när drivlinan nått driftstemperatur, så brukar filtret hålla 20.000mil åtminstone en del får ut ytterligare några tusen mil utöver det.
Filtret är dock dyrt, riktpris för byte är nästan 17.000:- men beroende på vart du vänder dig kan det kosta allt från elva till drygt tjugotusen. Man kan även försöka att tvätta filtret vilket är allt från gratis om du gör det själv till en räkning på ett par tusen om du låter någon firma göra det, men ett tvättat filter håller förstås inga 20.000mil till utan är mer en tillfällig lösning.
En 35d svarar väldigt väl på trim men jag är lite skeptisk mot sådant, att det sliter mer på bilen brukar få förneka men i fallet x35d är automatlådan helt enkelt inte byggd för mycket mer än original effekt. Nu nämnde du årsmodeller från 2006, men värt att nämna är en lite svagare momentomvandlare på årsmodell 2005 (materialfel) om du hittar en sådan. Det sitter också lite värre bromsar på 535d (och 550i) än övriga modeller, till priset av att de kostar lite mer att byta den dagen det är aktuellt.
Tänk också på att en 535d inte är någon vanlig snåldiesel utan skatten är hög framför allt på tidiga årsmodeller och bilen skäms inte en sekund för att dricka relativt mycket bränsle. Men är du bara medveten om att det är prestanda och inte ekonomi en 35d ger dig i första hand hör den inte till de bilarna som kräver ett bankrån för att man skall ha råd, som t.ex M5 V10. Ett litet snäpp dyrare än en 525d eller V70 diesel, men med ett helt annat svar när högerfoten sjunker.
Trevliga bilar är det, lycka till med ett eventuellt köp!