3356
Sök

Varför Saab som hat objekt?

176 Inlägg
4 februari 2013
#501
De baller uuur!

Angående varför det är hat-objekt verkar många har kommit med svar på.
Jag köpte min som första bil då för att "alla" i hålan hemma åker volvo som första bil, och då äldre bakhjulsdrivna, så de va mest för att sticka i ögat på dem!

Hade diverse ras som vevhusventen satte igen så veven blev lite sne och ett lådras men lådraset beror ju helt på körstil..
Men annars en kanonbil i sig som var föregångarn till aeron och en helt klart prisvärd bil om man jämförde med allt annat som låg inom budget då!

Sen något positivt og9-3an ja hade var när ja byggde billjud,va nästan samma tryck i kupén som de vart i passaten jag hade efter fast med 1/3 så häftiga grejer.

Testade även en 740 förra vintern och det är ABSOLUT inget jag kommer testa igen!


2 849 Inlägg
2 mars 2013
#502
uhlin skrev:
Hej.

Har haft  en massa bilar allt från renault till bmw.

För ca tre år sen köpte jag en saab 900 -94 som har gått näst intill felfritt sen jag köpte den.

Kan säga det ska mycket till att jag ska köpa nåt annat bilmärke efter jag haft denna.

Enda jag behövt kosta på den på tre år är (förutom normala slitdelar) är ABS- enheten som la av.
Sen att bilar rostar, framför allt äldre bilar hör väl mer till regel än undantag, men kan säga det inte är överdrivet
mycket rost på den iallafall, beror helt och hållet på hur den skötts skulle jag vilja påstå.

Sen ett tag tillbaka har jag köpt mig en saab 9-3 -02 Turbo enbart för jag ville ha lite nyare bil.

Den har gått i dag 213*** mil och finns inte alls rost på nåt ställe. Så att saab skulle va dåligt håller inte jag med på, den har ännu gått till full belåtenhet.  Ska vi tala om dåliga bilar så tala då om Renault.

Sen att Saab gick i konkurs kan man väl inte skylla företaget som så på, hänger nog mer på ledningen inom Saab.

Kan säga att jag själv var lite emot saab innan jag köpte 900:an men ändrade mig inom kort. Håller inte med på att man sitter dåligt i dem heller. Bra väghållning med anser jag.

De som gnäller på saab tror jag är de som inte ägt nån själv utan går på de som säger allt negativt om saab.

Sitter inte här och försvara saab som den absolut bästa bilen, kan säkert bli fel på den med, men så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder, förr eller senare. What´s it.

Detta är mina erfarenheter om saab och alla för tycka precis som dom vill.

Citerar mig själv:

Ja, nu har jag haft min andra SAAB ett tag, och kan väl säga såhär, FÖRB.....E S**TBIL.

Innan jag köpte 900: an jag hade innan 9-3:an, så tyckte jag saab var helt okej, Men nu.... efter en tid med 9-3:an så har jag definitivt ändrat uppfattning, till att börja med gick det ju bra, men den går ju sönder hela tiden nu.

Jag skrev ju att så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder förr eller senare, F*N va delarna måste röra på sig på saab.

Har bytt bränslepump, 2 hjullager, databox, abs-givare, samt en motortempgivare. Nu börjar turbon sjunga på sista versen.

Får aldrig tillbaka pengarna på denna, men bort ska den. Jag säger aldrig mera saab. Nu vet jag bättre.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
2 mars 2013
#503
uhlin skrev:
uhlin skrev:
Hej.

Har haft  en massa bilar allt från renault till bmw.

För ca tre år sen köpte jag en saab 900 -94 som har gått näst intill felfritt sen jag köpte den.

Kan säga det ska mycket till att jag ska köpa nåt annat bilmärke efter jag haft denna.

Enda jag behövt kosta på den på tre år är (förutom normala slitdelar) är ABS- enheten som la av.
Sen att bilar rostar, framför allt äldre bilar hör väl mer till regel än undantag, men kan säga det inte är överdrivet
mycket rost på den iallafall, beror helt och hållet på hur den skötts skulle jag vilja påstå.

Sen ett tag tillbaka har jag köpt mig en saab 9-3 -02 Turbo enbart för jag ville ha lite nyare bil.

Den har gått i dag 213*** mil och finns inte alls rost på nåt ställe. Så att saab skulle va dåligt håller inte jag med på, den har ännu gått till full belåtenhet.  Ska vi tala om dåliga bilar så tala då om Renault.

Sen att Saab gick i konkurs kan man väl inte skylla företaget som så på, hänger nog mer på ledningen inom Saab.

Kan säga att jag själv var lite emot saab innan jag köpte 900:an men ändrade mig inom kort. Håller inte med på att man sitter dåligt i dem heller. Bra väghållning med anser jag.

De som gnäller på saab tror jag är de som inte ägt nån själv utan går på de som säger allt negativt om saab.

Sitter inte här och försvara saab som den absolut bästa bilen, kan säkert bli fel på den med, men så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder, förr eller senare. What´s it.

Detta är mina erfarenheter om saab och alla för tycka precis som dom vill.

Citerar mig själv:

Ja, nu har jag haft min andra SAAB ett tag, och kan väl säga såhär, FÖRB.....E S**TBIL.

Innan jag köpte 900: an jag hade innan 9-3:an, så tyckte jag saab var helt okej, Men nu.... efter en tid med 9-3:an så har jag definitivt ändrat uppfattning, till att börja med gick det ju bra, men den går ju sönder hela tiden nu.

Jag skrev ju att så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder förr eller senare, F*N va delarna måste röra på sig på saab.

Har bytt bränslepump, 2 hjullager, databox, abs-givare, samt en motortempgivare. Nu börjar turbon sjunga på sista versen.

Får aldrig tillbaka pengarna på denna, men bort ska den. Jag säger aldrig mera saab. Nu vet jag bättre.

Det tror jag inte ett dugg på!!!!! Möjligen 213*** KILOMETER.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 mars 2013
#504
Sök skydd och plocka fram popcorn, nu smäller det snart igen!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 mars 2013
#505
uhlin skrev:
uhlin skrev:
Hej.

Har haft  en massa bilar allt från renault till bmw.

För ca tre år sen köpte jag en saab 900 -94 som har gått näst intill felfritt sen jag köpte den.

Kan säga det ska mycket till att jag ska köpa nåt annat bilmärke efter jag haft denna.

Enda jag behövt kosta på den på tre år är (förutom normala slitdelar) är ABS- enheten som la av.
Sen att bilar rostar, framför allt äldre bilar hör väl mer till regel än undantag, men kan säga det inte är överdrivet
mycket rost på den iallafall, beror helt och hållet på hur den skötts skulle jag vilja påstå.

Sen ett tag tillbaka har jag köpt mig en saab 9-3 -02 Turbo enbart för jag ville ha lite nyare bil.

Den har gått i dag 213*** mil och finns inte alls rost på nåt ställe. Så att saab skulle va dåligt håller inte jag med på, den har ännu gått till full belåtenhet.  Ska vi tala om dåliga bilar så tala då om Renault.

Sen att Saab gick i konkurs kan man väl inte skylla företaget som så på, hänger nog mer på ledningen inom Saab.

Kan säga att jag själv var lite emot saab innan jag köpte 900:an men ändrade mig inom kort. Håller inte med på att man sitter dåligt i dem heller. Bra väghållning med anser jag.

De som gnäller på saab tror jag är de som inte ägt nån själv utan går på de som säger allt negativt om saab.

Sitter inte här och försvara saab som den absolut bästa bilen, kan säkert bli fel på den med, men så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder, förr eller senare. What´s it.

Detta är mina erfarenheter om saab och alla för tycka precis som dom vill.

Citerar mig själv:

Ja, nu har jag haft min andra SAAB ett tag, och kan väl säga såhär, FÖRB.....E S**TBIL.

Innan jag köpte 900: an jag hade innan 9-3:an, så tyckte jag saab var helt okej, Men nu.... efter en tid med 9-3:an så har jag definitivt ändrat uppfattning, till att börja med gick det ju bra, men den går ju sönder hela tiden nu.

Jag skrev ju att så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder förr eller senare, F*N va delarna måste röra på sig på saab.

Har bytt bränslepump, 2 hjullager, databox, abs-givare, samt en motortempgivare. Nu börjar turbon sjunga på sista versen.

Får aldrig tillbaka pengarna på denna, men bort ska den. Jag säger aldrig mera saab. Nu vet jag bättre.

Men vänta lite nu. Du har en 11 år gammal bil som gått 20k mil, har jag förstått dig rätt?
Och så blir du förvånad över att du får byta slitdelar? Jag säger inte mer, men om du hade haft en BMW E46 och fått pröjsat nya länkarmar för 10k på en 10 år gammal bil hade du väl hatat BMW också.
Köper man dessutom en og9-3 med lilla turbon, dvs GT 17, får man räkna med ras. Du skulle köpt en med TD04 istället.
Hjullager = slitdel. Jag har aldrig bytt ett hjullager på en Saab, och jag har haft några stycken. Klart användarrelaterat, med andra ord troligen handhavandefel i kurvtagning och rondeller.
Bränslepump = Standard runt 20-25k mil.
Abs-givare är inte heller ovanligt på 10 år gamla bilar.
Det enda konstiga felet jag ser är databoxen. 

Du har helt enkelt en orealistisk inställning till en 11 år gammal avancerad maskins förväntade krångelfrihet.


Rumpmas
3 860 Inlägg
2 mars 2013
#506
Rquired skrev:
Sök skydd och plocka fram popcorn, nu smäller det snart igen!

Vill ju inte göra dig besviken big_smile


Adrenaline Junkie
264 Inlägg
2 mars 2013
#507
Rquired skrev:
Sök skydd och plocka fram popcorn, nu smäller det snart igen!

+1 haha


Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 mars 2013
#508
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Sök skydd och plocka fram popcorn, nu smäller det snart igen!

Vill ju inte göra dig besviken big_smile

Än ser det lovande ut. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 mars 2013
#509
Andromeda skrev:
uhlin skrev:
uhlin skrev:
Hej.

Har haft  en massa bilar allt från renault till bmw.

För ca tre år sen köpte jag en saab 900 -94 som har gått näst intill felfritt sen jag köpte den.

Kan säga det ska mycket till att jag ska köpa nåt annat bilmärke efter jag haft denna.

Enda jag behövt kosta på den på tre år är (förutom normala slitdelar) är ABS- enheten som la av.
Sen att bilar rostar, framför allt äldre bilar hör väl mer till regel än undantag, men kan säga det inte är överdrivet
mycket rost på den iallafall, beror helt och hållet på hur den skötts skulle jag vilja påstå.

Sen ett tag tillbaka har jag köpt mig en saab 9-3 -02 Turbo enbart för jag ville ha lite nyare bil.

Den har gått i dag 213*** mil och finns inte alls rost på nåt ställe. Så att saab skulle va dåligt håller inte jag med på, den har ännu gått till full belåtenhet.  Ska vi tala om dåliga bilar så tala då om Renault.

Sen att Saab gick i konkurs kan man väl inte skylla företaget som så på, hänger nog mer på ledningen inom Saab.

Kan säga att jag själv var lite emot saab innan jag köpte 900:an men ändrade mig inom kort. Håller inte med på att man sitter dåligt i dem heller. Bra väghållning med anser jag.

De som gnäller på saab tror jag är de som inte ägt nån själv utan går på de som säger allt negativt om saab.

Sitter inte här och försvara saab som den absolut bästa bilen, kan säkert bli fel på den med, men så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder, förr eller senare. What´s it.

Detta är mina erfarenheter om saab och alla för tycka precis som dom vill.

Citerar mig själv:

Ja, nu har jag haft min andra SAAB ett tag, och kan väl säga såhär, FÖRB.....E S**TBIL.

Innan jag köpte 900: an jag hade innan 9-3:an, så tyckte jag saab var helt okej, Men nu.... efter en tid med 9-3:an så har jag definitivt ändrat uppfattning, till att börja med gick det ju bra, men den går ju sönder hela tiden nu.

Jag skrev ju att så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder förr eller senare, F*N va delarna måste röra på sig på saab.

Har bytt bränslepump, 2 hjullager, databox, abs-givare, samt en motortempgivare. Nu börjar turbon sjunga på sista versen.

Får aldrig tillbaka pengarna på denna, men bort ska den. Jag säger aldrig mera saab. Nu vet jag bättre.

Men vänta lite nu. Du har en 11 år gammal bil som gått 20k mil, har jag förstått dig rätt?
Och så blir du förvånad över att du får byta slitdelar? Jag säger inte mer, men om du hade haft en BMW E46 och fått pröjsat nya länkarmar för 10k på en 10 år gammal bil hade du väl hatat BMW också.
Köper man dessutom en og9-3 med lilla turbon, dvs GT 17, får man räkna med ras. Du skulle köpt en med TD04 istället.
Hjullager = slitdel. Jag har aldrig bytt ett hjullager på en Saab, och jag har haft några stycken. Klart användarrelaterat, med andra ord troligen handhavandefel i kurvtagning och rondeller.
Bränslepump = Standard runt 20-25k mil.
Abs-givare är inte heller ovanligt på 10 år gamla bilar.
Det enda konstiga felet jag ser är databoxen. 

Du har helt enkelt en orealistisk inställning till en 11 år gammal avancerad maskins förväntade krångelfrihet.

Vill bara flika en en grej.
Man kan köpa ett komplett framvagns kitt till bmw med ALLA leder och länkarmar för runt 2000kr ifrån tyskland.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 849 Inlägg
2 mars 2013
#510
Vettemannen skrev:
uhlin skrev:
uhlin skrev:
Hej.

Har haft  en massa bilar allt från renault till bmw.

För ca tre år sen köpte jag en saab 900 -94 som har gått näst intill felfritt sen jag köpte den.

Kan säga det ska mycket till att jag ska köpa nåt annat bilmärke efter jag haft denna.

Enda jag behövt kosta på den på tre år är (förutom normala slitdelar) är ABS- enheten som la av.
Sen att bilar rostar, framför allt äldre bilar hör väl mer till regel än undantag, men kan säga det inte är överdrivet
mycket rost på den iallafall, beror helt och hållet på hur den skötts skulle jag vilja påstå.

Sen ett tag tillbaka har jag köpt mig en saab 9-3 -02 Turbo enbart för jag ville ha lite nyare bil.

Den har gått i dag 213*** mil och finns inte alls rost på nåt ställe. Så att saab skulle va dåligt håller inte jag med på, den har ännu gått till full belåtenhet.  Ska vi tala om dåliga bilar så tala då om Renault.

Sen att Saab gick i konkurs kan man väl inte skylla företaget som så på, hänger nog mer på ledningen inom Saab.

Kan säga att jag själv var lite emot saab innan jag köpte 900:an men ändrade mig inom kort. Håller inte med på att man sitter dåligt i dem heller. Bra väghållning med anser jag.

De som gnäller på saab tror jag är de som inte ägt nån själv utan går på de som säger allt negativt om saab.

Sitter inte här och försvara saab som den absolut bästa bilen, kan säkert bli fel på den med, men så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder, förr eller senare. What´s it.

Detta är mina erfarenheter om saab och alla för tycka precis som dom vill.

Citerar mig själv:

Ja, nu har jag haft min andra SAAB ett tag, och kan väl säga såhär, FÖRB.....E S**TBIL.

Innan jag köpte 900: an jag hade innan 9-3:an, så tyckte jag saab var helt okej, Men nu.... efter en tid med 9-3:an så har jag definitivt ändrat uppfattning, till att börja med gick det ju bra, men den går ju sönder hela tiden nu.

Jag skrev ju att så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder förr eller senare, F*N va delarna måste röra på sig på saab.

Har bytt bränslepump, 2 hjullager, databox, abs-givare, samt en motortempgivare. Nu börjar turbon sjunga på sista versen.

Får aldrig tillbaka pengarna på denna, men bort ska den. Jag säger aldrig mera saab. Nu vet jag bättre.

Det tror jag inte ett dugg på!!!!! Möjligen 213*** KILOMETER.

/Benny

OOOPPPSSSS, nä du har rätt... fel av mig, den har gått ca 21300 MIL, men det vore nog bättre med KILOMETER på en sån bil, sen sälja skiten

2 849 Inlägg
2 mars 2013
#511
Rquired skrev:
Sök skydd och plocka fram popcorn, nu smäller det snart igen!

Har tagit skydd nu lol laddat med ärtrör

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 mars 2013
#512
uhlin skrev:
Rquired skrev:
Sök skydd och plocka fram popcorn, nu smäller det snart igen!

Har tagit skydd nu lol laddat med ärtrör

Laddat med ärtsoppa tongue


2 849 Inlägg
2 mars 2013
#513
Andromeda skrev:
uhlin skrev:
uhlin skrev:
Hej.

Har haft  en massa bilar allt från renault till bmw.

För ca tre år sen köpte jag en saab 900 -94 som har gått näst intill felfritt sen jag köpte den.

Kan säga det ska mycket till att jag ska köpa nåt annat bilmärke efter jag haft denna.

Enda jag behövt kosta på den på tre år är (förutom normala slitdelar) är ABS- enheten som la av.
Sen att bilar rostar, framför allt äldre bilar hör väl mer till regel än undantag, men kan säga det inte är överdrivet
mycket rost på den iallafall, beror helt och hållet på hur den skötts skulle jag vilja påstå.

Sen ett tag tillbaka har jag köpt mig en saab 9-3 -02 Turbo enbart för jag ville ha lite nyare bil.

Den har gått i dag 213*** mil och finns inte alls rost på nåt ställe. Så att saab skulle va dåligt håller inte jag med på, den har ännu gått till full belåtenhet.  Ska vi tala om dåliga bilar så tala då om Renault.

Sen att Saab gick i konkurs kan man väl inte skylla företaget som så på, hänger nog mer på ledningen inom Saab.

Kan säga att jag själv var lite emot saab innan jag köpte 900:an men ändrade mig inom kort. Håller inte med på att man sitter dåligt i dem heller. Bra väghållning med anser jag.

De som gnäller på saab tror jag är de som inte ägt nån själv utan går på de som säger allt negativt om saab.

Sitter inte här och försvara saab som den absolut bästa bilen, kan säkert bli fel på den med, men så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder, förr eller senare. What´s it.

Detta är mina erfarenheter om saab och alla för tycka precis som dom vill.

Citerar mig själv:

Ja, nu har jag haft min andra SAAB ett tag, och kan väl säga såhär, FÖRB.....E S**TBIL.

Innan jag köpte 900: an jag hade innan 9-3:an, så tyckte jag saab var helt okej, Men nu.... efter en tid med 9-3:an så har jag definitivt ändrat uppfattning, till att börja med gick det ju bra, men den går ju sönder hela tiden nu.

Jag skrev ju att så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder förr eller senare, F*N va delarna måste röra på sig på saab.

Har bytt bränslepump, 2 hjullager, databox, abs-givare, samt en motortempgivare. Nu börjar turbon sjunga på sista versen.

Får aldrig tillbaka pengarna på denna, men bort ska den. Jag säger aldrig mera saab. Nu vet jag bättre.

Men vänta lite nu. Du har en 11 år gammal bil som gått 20k mil, har jag förstått dig rätt?
Och så blir du förvånad över att du får byta slitdelar? Jag säger inte mer, men om du hade haft en BMW E46 och fått pröjsat nya länkarmar för 10k på en 10 år gammal bil hade du väl hatat BMW också.
Köper man dessutom en og9-3 med lilla turbon, dvs GT 17, får man räkna med ras. Du skulle köpt en med TD04 istället.
Hjullager = slitdel. Jag har aldrig bytt ett hjullager på en Saab, och jag har haft några stycken. Klart användarrelaterat, med andra ord troligen handhavandefel i kurvtagning och rondeller.
Bränslepump = Standard runt 20-25k mil.
Abs-givare är inte heller ovanligt på 10 år gamla bilar.
Det enda konstiga felet jag ser är databoxen. 

Du har helt enkelt en orealistisk inställning till en 11 år gammal avancerad maskins förväntade krångelfrihet.

Har haft äldre bilar än det, de har gått till belåtenhet, skulle behållt de, Visst att det kan bli fel på en bil är jag helt medveten om, men den ger sig ju inte.

För övrigt hade jag en BMW E34 92, Som gått 40,000 mil. den gick, men sålde den för jag ville upp i årsmodeller.

Har haft japanare med, både nissan och mitsubishi, de går, men inte så roliga kanske.

Om inte du har bytt nåt hjullager på nån av dina hjälper mig inte ett dugg, de blev inte bättre av det än jag var tvungen att byta dem  big_smile

Och handhavande fel i kurvtagning och rondeller, då kan du förklara hur man tar en kurva, tror nog de flesta gör likadant,

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 mars 2013
#514
uhlin skrev:
Andromeda skrev:
uhlin skrev:
Citerar mig själv:

Ja, nu har jag haft min andra SAAB ett tag, och kan väl säga såhär, FÖRB.....E S**TBIL.

Innan jag köpte 900: an jag hade innan 9-3:an, så tyckte jag saab var helt okej, Men nu.... efter en tid med 9-3:an så har jag definitivt ändrat uppfattning, till att börja med gick det ju bra, men den går ju sönder hela tiden nu.

Jag skrev ju att så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder förr eller senare, F*N va delarna måste röra på sig på saab.

Har bytt bränslepump, 2 hjullager, databox, abs-givare, samt en motortempgivare. Nu börjar turbon sjunga på sista versen.

Får aldrig tillbaka pengarna på denna, men bort ska den. Jag säger aldrig mera saab. Nu vet jag bättre.

Men vänta lite nu. Du har en 11 år gammal bil som gått 20k mil, har jag förstått dig rätt?
Och så blir du förvånad över att du får byta slitdelar? Jag säger inte mer, men om du hade haft en BMW E46 och fått pröjsat nya länkarmar för 10k på en 10 år gammal bil hade du väl hatat BMW också.
Köper man dessutom en og9-3 med lilla turbon, dvs GT 17, får man räkna med ras. Du skulle köpt en med TD04 istället.
Hjullager = slitdel. Jag har aldrig bytt ett hjullager på en Saab, och jag har haft några stycken. Klart användarrelaterat, med andra ord troligen handhavandefel i kurvtagning och rondeller.
Bränslepump = Standard runt 20-25k mil.
Abs-givare är inte heller ovanligt på 10 år gamla bilar.
Det enda konstiga felet jag ser är databoxen. 

Du har helt enkelt en orealistisk inställning till en 11 år gammal avancerad maskins förväntade krångelfrihet.

Har haft äldre bilar än det, de har gått till belåtenhet, skulle behållt de, Visst att det kan bli fel på en bil är jag helt medveten om, men den ger sig ju inte.

För övrigt hade jag en BMW E34 92, Som gått 40,000 mil. den gick, men sålde den för jag ville upp i årsmodeller.

Har haft japanare med, både nissan och mitsubishi, de går, men inte så roliga kanske.

Om inte du har bytt nåt hjullager på nån av dina hjälper mig inte ett dugg, de blev inte bättre av det än jag var tvungen att byta dem  big_smile

Och handhavande fel i kurvtagning och rondeller, då kan du förklara hur man tar en kurva, tror nog de flesta gör likadant,

Jag tycker ofta jag ser folk ta rondeller så att bilen kränger rejält så att de nästan halkar över till passagerarplatsen och sedan nästan flyger in i dörren (lätt överdrift).
Ja, du får väl som du sa återgå till dina japanare då. Min granne fick byta hjullager på sin Mitsubishi, så det kanske är bättre du håller dig till de andra två.
Senast redigerat av Andromeda (2 mars 2013)


Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
2 mars 2013
#515
Andromeda skrev:
uhlin skrev:
uhlin skrev:
Hej.

Har haft  en massa bilar allt från renault till bmw.

För ca tre år sen köpte jag en saab 900 -94 som har gått näst intill felfritt sen jag köpte den.

Kan säga det ska mycket till att jag ska köpa nåt annat bilmärke efter jag haft denna.

Enda jag behövt kosta på den på tre år är (förutom normala slitdelar) är ABS- enheten som la av.
Sen att bilar rostar, framför allt äldre bilar hör väl mer till regel än undantag, men kan säga det inte är överdrivet
mycket rost på den iallafall, beror helt och hållet på hur den skötts skulle jag vilja påstå.

Sen ett tag tillbaka har jag köpt mig en saab 9-3 -02 Turbo enbart för jag ville ha lite nyare bil.

Den har gått i dag 213*** mil och finns inte alls rost på nåt ställe. Så att saab skulle va dåligt håller inte jag med på, den har ännu gått till full belåtenhet.  Ska vi tala om dåliga bilar så tala då om Renault.

Sen att Saab gick i konkurs kan man väl inte skylla företaget som så på, hänger nog mer på ledningen inom Saab.

Kan säga att jag själv var lite emot saab innan jag köpte 900:an men ändrade mig inom kort. Håller inte med på att man sitter dåligt i dem heller. Bra väghållning med anser jag.

De som gnäller på saab tror jag är de som inte ägt nån själv utan går på de som säger allt negativt om saab.

Sitter inte här och försvara saab som den absolut bästa bilen, kan säkert bli fel på den med, men så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder, förr eller senare. What´s it.

Detta är mina erfarenheter om saab och alla för tycka precis som dom vill.

Citerar mig själv:

Ja, nu har jag haft min andra SAAB ett tag, och kan väl säga såhär, FÖRB.....E S**TBIL.

Innan jag köpte 900: an jag hade innan 9-3:an, så tyckte jag saab var helt okej, Men nu.... efter en tid med 9-3:an så har jag definitivt ändrat uppfattning, till att börja med gick det ju bra, men den går ju sönder hela tiden nu.

Jag skrev ju att så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder förr eller senare, F*N va delarna måste röra på sig på saab.

Har bytt bränslepump, 2 hjullager, databox, abs-givare, samt en motortempgivare. Nu börjar turbon sjunga på sista versen.

Får aldrig tillbaka pengarna på denna, men bort ska den. Jag säger aldrig mera saab. Nu vet jag bättre.

Men vänta lite nu. Du har en 11 år gammal bil som gått 20k mil, har jag förstått dig rätt?
Och så blir du förvånad över att du får byta slitdelar? Jag säger inte mer, men om du hade haft en BMW E46 och fått pröjsat nya länkarmar för 10k på en 10 år gammal bil hade du väl hatat BMW också.
Köper man dessutom en og9-3 med lilla turbon, dvs GT 17, får man räkna med ras. Du skulle köpt en med TD04 istället.
Hjullager = slitdel. Jag har aldrig bytt ett hjullager på en Saab, och jag har haft några stycken. Klart användarrelaterat, med andra ord troligen handhavandefel i kurvtagning och rondeller.
Bränslepump = Standard runt 20-25k mil.
Abs-givare är inte heller ovanligt på 10 år gamla bilar.
Det enda konstiga felet jag ser är databoxen. 

Du har helt enkelt en orealistisk inställning till en 11 år gammal avancerad maskins förväntade krångelfrihet.

köper du länkarmar för 10 000? är de gjorda utav guld eller `?


Rumpmas
3 860 Inlägg
2 mars 2013
#516
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
uhlin skrev:

Citerar mig själv:

Ja, nu har jag haft min andra SAAB ett tag, och kan väl säga såhär, FÖRB.....E S**TBIL.

Innan jag köpte 900: an jag hade innan 9-3:an, så tyckte jag saab var helt okej, Men nu.... efter en tid med 9-3:an så har jag definitivt ändrat uppfattning, till att börja med gick det ju bra, men den går ju sönder hela tiden nu.

Jag skrev ju att så länge det finns delar som rör sig på ett eller annat sätt så går dom sönder förr eller senare, F*N va delarna måste röra på sig på saab.

Har bytt bränslepump, 2 hjullager, databox, abs-givare, samt en motortempgivare. Nu börjar turbon sjunga på sista versen.

Får aldrig tillbaka pengarna på denna, men bort ska den. Jag säger aldrig mera saab. Nu vet jag bättre.

Men vänta lite nu. Du har en 11 år gammal bil som gått 20k mil, har jag förstått dig rätt?
Och så blir du förvånad över att du får byta slitdelar? Jag säger inte mer, men om du hade haft en BMW E46 och fått pröjsat nya länkarmar för 10k på en 10 år gammal bil hade du väl hatat BMW också.
Köper man dessutom en og9-3 med lilla turbon, dvs GT 17, får man räkna med ras. Du skulle köpt en med TD04 istället.
Hjullager = slitdel. Jag har aldrig bytt ett hjullager på en Saab, och jag har haft några stycken. Klart användarrelaterat, med andra ord troligen handhavandefel i kurvtagning och rondeller.
Bränslepump = Standard runt 20-25k mil.
Abs-givare är inte heller ovanligt på 10 år gamla bilar.
Det enda konstiga felet jag ser är databoxen. 

Du har helt enkelt en orealistisk inställning till en 11 år gammal avancerad maskins förväntade krångelfrihet.

köper du länkarmar för 10 000? är de gjorda utav guld eller `?

Jag nej. Men jag har för mig att det kostar 5000 kr att byta länkarm på en E46 på en märkesverkstad om spindelleden blir glapp. Har jag fel?


2 849 Inlägg
2 mars 2013
#517
Andromeda skrev:
uhlin skrev:
Andromeda skrev:

Men vänta lite nu. Du har en 11 år gammal bil som gått 20k mil, har jag förstått dig rätt?
Och så blir du förvånad över att du får byta slitdelar? Jag säger inte mer, men om du hade haft en BMW E46 och fått pröjsat nya länkarmar för 10k på en 10 år gammal bil hade du väl hatat BMW också.
Köper man dessutom en og9-3 med lilla turbon, dvs GT 17, får man räkna med ras. Du skulle köpt en med TD04 istället.
Hjullager = slitdel. Jag har aldrig bytt ett hjullager på en Saab, och jag har haft några stycken. Klart användarrelaterat, med andra ord troligen handhavandefel i kurvtagning och rondeller.
Bränslepump = Standard runt 20-25k mil.
Abs-givare är inte heller ovanligt på 10 år gamla bilar.
Det enda konstiga felet jag ser är databoxen. 

Du har helt enkelt en orealistisk inställning till en 11 år gammal avancerad maskins förväntade krångelfrihet.

Har haft äldre bilar än det, de har gått till belåtenhet, skulle behållt de, Visst att det kan bli fel på en bil är jag helt medveten om, men den ger sig ju inte.

För övrigt hade jag en BMW E34 92, Som gått 40,000 mil. den gick, men sålde den för jag ville upp i årsmodeller.

Har haft japanare med, både nissan och mitsubishi, de går, men inte så roliga kanske.

Om inte du har bytt nåt hjullager på nån av dina hjälper mig inte ett dugg, de blev inte bättre av det än jag var tvungen att byta dem  big_smile

Och handhavande fel i kurvtagning och rondeller, då kan du förklara hur man tar en kurva, tror nog de flesta gör likadant,

Jag tycker ofta jag ser folk ta rondeller så att bilen kränger rejält så att de nästan halkar över till passagerarplatsen och sedan nästan flyger in i dörren (lätt överdrift).
Ja, du får väl som du sa återgå till dina japanare då. Min granne fick byta hjullager på sin Mitsubishi, så det kanske är bättre du håller dig till de andra två.

Ja, det är nog bättre, eller en BMW, eller ford, eller opel, eller nåt annat. big_smile Får se vad jag köper härnäst, ska iallafall byta turbo på saaben, sen sälja den eller byta bort den . Om nu inte motorn rasar innan dess, har hört att de kan göra det. Får hålla tummarna att den håller ett tag. wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 mars 2013
#518
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:

Men vänta lite nu. Du har en 11 år gammal bil som gått 20k mil, har jag förstått dig rätt?
Och så blir du förvånad över att du får byta slitdelar? Jag säger inte mer, men om du hade haft en BMW E46 och fått pröjsat nya länkarmar för 10k på en 10 år gammal bil hade du väl hatat BMW också.
Köper man dessutom en og9-3 med lilla turbon, dvs GT 17, får man räkna med ras. Du skulle köpt en med TD04 istället.
Hjullager = slitdel. Jag har aldrig bytt ett hjullager på en Saab, och jag har haft några stycken. Klart användarrelaterat, med andra ord troligen handhavandefel i kurvtagning och rondeller.
Bränslepump = Standard runt 20-25k mil.
Abs-givare är inte heller ovanligt på 10 år gamla bilar.
Det enda konstiga felet jag ser är databoxen. 

Du har helt enkelt en orealistisk inställning till en 11 år gammal avancerad maskins förväntade krångelfrihet.

köper du länkarmar för 10 000? är de gjorda utav guld eller `?

Jag nej. Men jag har för mig att det kostar 5000 kr att byta länkarm på en E46 på en märkesverkstad om spindelleden blir glapp. Har jag fel?

Det stämmer att E46 är lite dumt byggd så att man kan behöva hela armen även om det är en mindre del som är defekt, men 5000:- är i så fall en rejält kryddad räkning. Snarare 5000:- för bägge sidor i så fall och även det hör till de dyrare alternativen, delen kostar 800:- och är inte något större projekt att byta.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
2 mars 2013
#519
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
Men vänta lite nu. Du har en 11 år gammal bil som gått 20k mil, har jag förstått dig rätt?
Och så blir du förvånad över att du får byta slitdelar? Jag säger inte mer, men om du hade haft en BMW E46 och fått pröjsat nya länkarmar för 10k på en 10 år gammal bil hade du väl hatat BMW också.
Köper man dessutom en og9-3 med lilla turbon, dvs GT 17, får man räkna med ras. Du skulle köpt en med TD04 istället.
Hjullager = slitdel. Jag har aldrig bytt ett hjullager på en Saab, och jag har haft några stycken. Klart användarrelaterat, med andra ord troligen handhavandefel i kurvtagning och rondeller.
Bränslepump = Standard runt 20-25k mil.
Abs-givare är inte heller ovanligt på 10 år gamla bilar.
Det enda konstiga felet jag ser är databoxen. 

Du har helt enkelt en orealistisk inställning till en 11 år gammal avancerad maskins förväntade krångelfrihet.

köper du länkarmar för 10 000? är de gjorda utav guld eller `?

Jag nej. Men jag har för mig att det kostar 5000 kr att byta länkarm på en E46 på en märkesverkstad om spindelleden blir glapp. Har jag fel?

´
har du säkert inte smile lämnar aldrig in mina bilar på verkstad så där vet jag inte vad det kostar att byta ... men delarna hittar man för ca 2000 för båda sidor
Senast redigerat av CHEEVA (2 mars 2013)


Rumpmas
3 860 Inlägg
2 mars 2013
#520
Jaja, alla bilar går sönder.

Vi har en Megane III dCI på jobbet som har varit till verkstaden oräkneliga gånger. ESP och ABS går ur funktion hela tiden och handbromsen fastnar, varpå vi fick rådet av Bilia att "ni nog inte bör använda handbromsen när det är kallt". Nu senast har tempgivaren börjat krångla så att han tror att motorn hela tiden är kall så att den drar typ 50% mer soppa.
Den bilen är inte ens två år gammal. Fan vad skönt att man inte har en sån.



Sök