2878
Sök

Varför Saab som hat objekt?

773 Inlägg
3 mars 2013
#541
saab_sonett skrev:
silversnurran skrev:
Alla bilar går sönder men Saab efter konkursen har ju blivit de svarta fåret i just sådana sammanhang som detta. Bytte för första gången på snart 29000 mil i min Saab 9000, koppling, driv knutar, fjädrar och fjäderben fram, kör man med huvudet håller exakt allt men sen finns måndags ex ofc

Du kan inte jämföra en 9000 med nyare 900, 9-3 och 9-5.
9000 är en betydligt slitstarkare bil som är byggd som en Saab, inte en Opel.

Sant men ack så bra bil dem lyckades med innan dem klåpade till märket:D


709 Inlägg
4 mars 2013
#542
Hatar absolut inte Saab, har kört 9000 och en del 9-5a.   otroligt sköna bilar och köra och knappar o reglage är logiskt placerade, men jag är dock sjukt besviken på växel lådan som känns trög o mekanisk, inget flyt i växlarna lixom, 5an går knappt och få ur när man väl lagt i den, och för att få i 2an måste man synka mot ettan först, de här är en 02as 9-5 med inte mer än 20k mil på mätarn, och fjädringen är ett skämt i mitt tycke. 9000 2,3T som jag körde var trollspeed chippad, vilket steg vet jag ej, va dock inge imponerad alls av effekten. även den växel lådan rasade den kvällen, när ägaren (som var lite smått berusad) skulle göra en liten rivare på 1a växeln. nä, lådor är något dom INTE kan. vilket är synd, för de är fina bilar annars. smile


Däckmissbrukare
144 Inlägg
4 mars 2013
#543
har jobbat på en meca verkstad och de här är vad jag har uppfattat om saab..turbo ras,växel låds ras,sladdriga vxl spakar,trasiga tändninglås,trasig soppa pump,trasig tändkasett,dåliga bussningar i bakvagnen,pixelfel i displayen.. de är väl en av några saker som gör att saab är en av dom sämre bilarna och själv tycker jag att man sitter som skit i saabarna utom dom nya 93orna som är helt ok faktiskt..sen hade vi en epidemi med trasiga topppackningar vet inte om de va en slump men de va ett antal under en kort tid.

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

773 Inlägg
4 mars 2013
#544
volvoRacing90 skrev:
har jobbat på en meca verkstad och de här är vad jag har uppfattat om saab..turbo ras,växel låds ras,sladdriga vxl spakar,trasiga tändninglås,trasig soppa pump,trasig tändkasett,dåliga bussningar i bakvagnen,pixelfel i displayen.. de är väl en av några saker som gör att saab är en av dom sämre bilarna och själv tycker jag att man sitter som skit i saabarna utom dom nya 93orna som är helt ok faktiskt..sen hade vi en epidemi med trasiga topppackningar vet inte om de va en slump men de va ett antal under en kort tid.

Hmm verkar som om du hänger upp dig på att du just är på en verkstad där man faktiskt kommer in för att lämna trasiga bilar, tror inte låt oss säga att bil Bengtsson skulle gjort samma uteslutning på volvo bilar så ganska dumt att dra upp något som detta enligt mig. För som du vet är det ganska svårt och hitta en Saab special verkstad dem finns men dem blir allt förre, men visst saabs vxl lådor e inte dem bästa men kör man med hjärnan och inte höger foten håller allt. Det gör ju iof alla märken men kan ju tala av egen erfarenhet att i princip varje saab 9000 sitter det steg 2 eller mer alltså mer vrid och mer hästar än vad lådan och motorn är byggda för i grunden klart som fan att det går sönder. Jag menar det är inte alla bilar som kan ge 270 hk för under 10000 kr bara genom chip avgasrör och filter, när inköpsbilar går att få för under 10000 kr och dem som äger dem kör som om dem stulit det. Iaf vad jag tycker men klart alla ska ha sin åsikt big_smile


110 Inlägg
4 mars 2013
#545
volvoRacing90 skrev:
har jobbat på en meca verkstad och de här är vad jag har uppfattat om saab..turbo ras,växel låds ras,sladdriga vxl spakar,trasiga tändninglås,trasig soppa pump,trasig tändkasett,dåliga bussningar i bakvagnen,pixelfel i displayen.. de är väl en av några saker som gör att saab är en av dom sämre bilarna och själv tycker jag att man sitter som skit i saabarna utom dom nya 93orna som är helt ok faktiskt..sen hade vi en epidemi med trasiga topppackningar vet inte om de va en slump men de va ett antal under en kort tid.

Pixelfel är standard på SAAB big_smile


679 Inlägg
4 mars 2013
#546
XorcessX skrev:
Hatar absolut inte Saab, har kört 9000 och en del 9-5a.   otroligt sköna bilar och köra och knappar o reglage är logiskt placerade, men jag är dock sjukt besviken på växel lådan som känns trög o mekanisk, inget flyt i växlarna lixom, 5an går knappt och få ur när man väl lagt i den, och för att få i 2an måste man synka mot ettan först, de här är en 02as 9-5 med inte mer än 20k mil på mätarn, och fjädringen är ett skämt i mitt tycke. 9000 2,3T som jag körde var trollspeed chippad, vilket steg vet jag ej, va dock inge imponerad alls av effekten. även den växel lådan rasade den kvällen, när ägaren (som var lite smått berusad) skulle göra en liten rivare på 1a växeln. nä, lådor är något dom INTE kan. vilket är synd, för de är fina bilar annars. smile

Ajaj verkar vara en dålig låda på den 9-5an, min låda har jag inga problem med alls och min har rullat 28k+ mil


1 705 Inlägg
4 mars 2013
#547
smulan_shamn skrev:
Pixelfel är standard på SAAB big_smile

Japp, och på Audi, BMW, Mercedes och Opel.
Har en bekant som lever på att laga displayer, och enligt honom är BMW's displayer sämst.
Saab är dock den bil det märks tydligast i då dom har störst display och använder samma display för all information.


709 Inlägg
4 mars 2013
#548
Constantine skrev:
XorcessX skrev:
Hatar absolut inte Saab, har kört 9000 och en del 9-5a.   otroligt sköna bilar och köra och knappar o reglage är logiskt placerade, men jag är dock sjukt besviken på växel lådan som känns trög o mekanisk, inget flyt i växlarna lixom, 5an går knappt och få ur när man väl lagt i den, och för att få i 2an måste man synka mot ettan först, de här är en 02as 9-5 med inte mer än 20k mil på mätarn, och fjädringen är ett skämt i mitt tycke. 9000 2,3T som jag körde var trollspeed chippad, vilket steg vet jag ej, va dock inge imponerad alls av effekten. även den växel lådan rasade den kvällen, när ägaren (som var lite smått berusad) skulle göra en liten rivare på 1a växeln. nä, lådor är något dom INTE kan. vilket är synd, för de är fina bilar annars. smile

Ajaj verkar vara en dålig låda på den 9-5an, min låda har jag inga problem med alls och min har rullat 28k+ mil

jo, de är riktigt tråkigt. hmm funkar bra annars gillar den högra utväxlingen! 2000rpm vid 100km/h   , till skillnad från min Audi 2800rpm vid samma fart. hmm


Rumpmas
3 860 Inlägg
4 mars 2013
#549
XorcessX skrev:
Constantine skrev:
XorcessX skrev:
Hatar absolut inte Saab, har kört 9000 och en del 9-5a.   otroligt sköna bilar och köra och knappar o reglage är logiskt placerade, men jag är dock sjukt besviken på växel lådan som känns trög o mekanisk, inget flyt i växlarna lixom, 5an går knappt och få ur när man väl lagt i den, och för att få i 2an måste man synka mot ettan först, de här är en 02as 9-5 med inte mer än 20k mil på mätarn, och fjädringen är ett skämt i mitt tycke. 9000 2,3T som jag körde var trollspeed chippad, vilket steg vet jag ej, va dock inge imponerad alls av effekten. även den växel lådan rasade den kvällen, när ägaren (som var lite smått berusad) skulle göra en liten rivare på 1a växeln. nä, lådor är något dom INTE kan. vilket är synd, för de är fina bilar annars. smile

Ajaj verkar vara en dålig låda på den 9-5an, min låda har jag inga problem med alls och min har rullat 28k+ mil

jo, de är riktigt tråkigt. hmm funkar bra annars gillar den högra utväxlingen! 2000rpm vid 100km/h   , till skillnad från min Audi 2800rpm vid samma fart. hmm

Men om jag ska vara lite ärlig igen; Visst hör du mindre av Audins motor i 100 km/h även om den har nästan 1000 varv mer? Men håller med dig, det är inte särskilt premium med högvarvande motor på motorväg, men fan vad gammelaudi's är bra ljudisolerade...


773 Inlägg
4 mars 2013
#550
Andromeda skrev:
XorcessX skrev:
Constantine skrev:

Ajaj verkar vara en dålig låda på den 9-5an, min låda har jag inga problem med alls och min har rullat 28k+ mil

jo, de är riktigt tråkigt. hmm funkar bra annars gillar den högra utväxlingen! 2000rpm vid 100km/h   , till skillnad från min Audi 2800rpm vid samma fart. hmm

Men om jag ska vara lite ärlig igen; Visst hör du mindre av Audins motor i 100 km/h även om den har nästan 1000 varv mer? Men håller med dig, det är inte särskilt premium med högvarvande motor på motorväg, men fan vad gammelaudi's är bra ljudisolerade...

Ska man sitta i en ljudisolerad bil ska man åka i mercedes, det e tyst:P


Rumpmas
3 860 Inlägg
4 mars 2013
#551
silversnurran skrev:
Andromeda skrev:
XorcessX skrev:

jo, de är riktigt tråkigt. hmm funkar bra annars gillar den högra utväxlingen! 2000rpm vid 100km/h   , till skillnad från min Audi 2800rpm vid samma fart. hmm

Men om jag ska vara lite ärlig igen; Visst hör du mindre av Audins motor i 100 km/h även om den har nästan 1000 varv mer? Men håller med dig, det är inte särskilt premium med högvarvande motor på motorväg, men fan vad gammelaudi's är bra ljudisolerade...

Ska man sitta i en ljudisolerad bil ska man åka i mercedes, det e tyst:P

Tyst men rostigt även på en tre år gammal bil smile


709 Inlägg
4 mars 2013
#552
Andromeda skrev:
XorcessX skrev:
Constantine skrev:

Ajaj verkar vara en dålig låda på den 9-5an, min låda har jag inga problem med alls och min har rullat 28k+ mil

jo, de är riktigt tråkigt. hmm funkar bra annars gillar den högra utväxlingen! 2000rpm vid 100km/h   , till skillnad från min Audi 2800rpm vid samma fart. hmm

Men om jag ska vara lite ärlig igen; Visst hör du mindre av Audins motor i 100 km/h även om den har nästan 1000 varv mer? Men håller med dig, det är inte särskilt premium med högvarvande motor på motorväg, men fan vad gammelaudi's är bra ljudisolerade...

har faktiskt inte tänkt på det! men du har helt rätt, dom här gamla pansarvagnarna är riktigt stum och tyst i kupen.


Däckmissbrukare
144 Inlägg
4 mars 2013
#553
silversnurran skrev:
volvoRacing90 skrev:
har jobbat på en meca verkstad och de här är vad jag har uppfattat om saab..turbo ras,växel låds ras,sladdriga vxl spakar,trasiga tändninglås,trasig soppa pump,trasig tändkasett,dåliga bussningar i bakvagnen,pixelfel i displayen.. de är väl en av några saker som gör att saab är en av dom sämre bilarna och själv tycker jag att man sitter som skit i saabarna utom dom nya 93orna som är helt ok faktiskt..sen hade vi en epidemi med trasiga topppackningar vet inte om de va en slump men de va ett antal under en kort tid.

Hmm verkar som om du hänger upp dig på att du just är på en verkstad där man faktiskt kommer in för att lämna trasiga bilar, tror inte låt oss säga att bil Bengtsson skulle gjort samma uteslutning på volvo bilar så ganska dumt att dra upp något som detta enligt mig. För som du vet är det ganska svårt och hitta en Saab special verkstad dem finns men dem blir allt förre, men visst saabs vxl lådor e inte dem bästa men kör man med hjärnan och inte höger foten håller allt. Det gör ju iof alla märken men kan ju tala av egen erfarenhet att i princip varje saab 9000 sitter det steg 2 eller mer alltså mer vrid och mer hästar än vad lådan och motorn är byggda för i grunden klart som fan att det går sönder. Jag menar det är inte alla bilar som kan ge 270 hk för under 10000 kr bara genom chip avgasrör och filter, när inköpsbilar går att få för under 10000 kr och dem som äger dem kör som om dem stulit det. Iaf vad jag tycker men klart alla ska ha sin åsikt big_smile

jag hänger inte upp mig på nått det är bara ren fakta på vad som ofta går sönder på saabarna,och mer än hälften av alla bilar som kommer in på verkstan är saab sen kanske de är en slump att staden jag bor i finns väldigt mycket saabar i???

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
4 mars 2013
#554
Constantine skrev:
XorcessX skrev:
Hatar absolut inte Saab, har kört 9000 och en del 9-5a.   otroligt sköna bilar och köra och knappar o reglage är logiskt placerade, men jag är dock sjukt besviken på växel lådan som känns trög o mekanisk, inget flyt i växlarna lixom, 5an går knappt och få ur när man väl lagt i den, och för att få i 2an måste man synka mot ettan först, de här är en 02as 9-5 med inte mer än 20k mil på mätarn, och fjädringen är ett skämt i mitt tycke. 9000 2,3T som jag körde var trollspeed chippad, vilket steg vet jag ej, va dock inge imponerad alls av effekten. även den växel lådan rasade den kvällen, när ägaren (som var lite smått berusad) skulle göra en liten rivare på 1a växeln. nä, lådor är något dom INTE kan. vilket är synd, för de är fina bilar annars. smile

Ajaj verkar vara en dålig låda på den 9-5an, min låda har jag inga problem med alls och min har rullat 28k+ mil

Min har rullat 34k mil och har inte heller några problem som ovanstående talare skrev smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

2 174 Inlägg
4 mars 2013
#555
Jag älskar dom gamla saabarna när dom byggde bilar, inte en låda på hjul utan personlighet mot en budget.

Saab förlora alla riktiga älskare på 90 talet ...Saab 9-5 och nyare finns inget som är pålitligt eller bra, ijämfört med en tysk för samma pris!


Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
4 mars 2013
#556
hangman skrev:
Jag älskar dom gamla saabarna när dom byggde bilar, inte en låda på hjul utan personlighet mot en budget.

Saab förlora alla riktiga älskare på 90 talet ...Saab 9-5 och nyare finns inget som är pålitligt eller bra, ijämfört med en tysk för samma pris!

så jävla sant !


Handledare
1 481 Inlägg
4 mars 2013
#557
Constantine skrev:
XorcessX skrev:
Hatar absolut inte Saab, har kört 9000 och en del 9-5a.   otroligt sköna bilar och köra och knappar o reglage är logiskt placerade, men jag är dock sjukt besviken på växel lådan som känns trög o mekanisk, inget flyt i växlarna lixom, 5an går knappt och få ur när man väl lagt i den, och för att få i 2an måste man synka mot ettan först, de här är en 02as 9-5 med inte mer än 20k mil på mätarn, och fjädringen är ett skämt i mitt tycke. 9000 2,3T som jag körde var trollspeed chippad, vilket steg vet jag ej, va dock inge imponerad alls av effekten. även den växel lådan rasade den kvällen, när ägaren (som var lite smått berusad) skulle göra en liten rivare på 1a växeln. nä, lådor är något dom INTE kan. vilket är synd, för de är fina bilar annars. smile

Ajaj verkar vara en dålig låda på den 9-5an, min låda har jag inga problem med alls och min har rullat 28k+ mil

Växellådorna och kopplingen var felkonstruerade i 9-5 fram till 2004. De rasade trots att man körde normalt med otrimmad 2.0 T. Min fick renoveras efter 12000 mil. Det börjar med att backen blir svår att få i sedan smittar det till övriga växlar. Kostade 19000:- Mycket vanligt fel.
Senast redigerat av saab_sonett (4 mars 2013)


Rumpmas
3 860 Inlägg
4 mars 2013
#558
hangman skrev:
Jag älskar dom gamla saabarna när dom byggde bilar, inte en låda på hjul utan personlighet mot en budget.

Saab förlora alla riktiga älskare på 90 talet ...Saab 9-5 och nyare finns inget som är pålitligt eller bra, ijämfört med en tysk för samma pris!

Men dock får du tänka på att en ny 9-5 Aero kombi gick på säg 350k medan motsvarande BMW till effekt och utrustning kostade 5-600k? Klart att det är skillnad på känsla. Jag tycker inte att det är rättvist att jämföra en 9-5 Aero med mycket utrustning och 250 hk mot vad, en 320i snikvariant. Det är ju inte ens samma bilar ju. En väl utrustad 530/535 touring får du ju gå upp i om det ska vara någon mening med jämförelsen.

Jag tycker inte att Saab är i samma klass som de tre stora tyskarna, och ska inte heller vara de med den prisskillnaden.

Tyskarna är premium, Saab och Volvo snäppet under. Dock är ju särskilt Audi knappast något under av hållbarhet trots den väl tilltagna prislappen, och Mercedes har ju haft enorma problem med just kvalité. Rätt känsla i dörrarna och tyst kupé är inte mycket att komma med när rosten kryper fram och automatlådan behöver bytas två månader efter att garantin gått ut. Just BMW har jag inte hört så mycket negativt om, mer än lite frusna vevhusventilationer, rost på E46, någon större motor som ahde problem med toppar och oljepumpar, så de verkar ha klarat sig bra.

Kort sagt hade jag kunnat tänka mig att ha en BMW om jag inte hade fått gå ned typ 3 årsmodeller för samma motoreffekt och utrustning på en bil som gått 10-15k mil istället för ett par tusen. Troligen blir det någon BMW i framtiden när de börjat lära sig det här med turbo ordentligt, men aldrig en Audi eller Merca.
Senast redigerat av Andromeda (4 mars 2013)


49 Inlägg
5 mars 2013
#559
På ett sätt gillar jag Saab, alltid tänkt lite "utanför boxen" när det gäller design, härliga instrumentpaneler, hyfsat roliga att köra, hyfsat bekväma, etc. men jag har aldrig vågat äga en själv då jag tycker det racklar för mycket... Mor min har haft ett antal Saab'ar efter varandra sedan de var nya och trots att dom servats som man ska och körts försiktigt så har det varit väl så mycket problem.

Den senaste nu, en 9000 CD från 1996 (som hon haft sedan ny), en liten lista med strul från minnet bara:

Motorfästen som "gängades upp"
Varningsblinkers som inte fungerar
Låsa upp förardörren låser inte upp övriga dörrar ibland
Höger bakdörr låses/låses inte upp ibland
"Tändkassett" som behövde bytas
Förarplatsens säkerhetsbälte som slutade rullas upp
Började dra motorolja efter bara 6-7000 mil
Värmepaketet har börjat läka
Halvljuset slutade fungera (inte säkring/lampor)
Glapp i klimatanläggningens manöverpanel (flimrar)
Fläktarna i bakdörrarna börjar gå av sig själv
Värmesitsen i förarstolen slutat fungera
Går inte att "starta upp bilen igen" utan att dra ut nyckeln
Växelspaksknoppen lossnat
Belysningen i bagagerummet slås inte av ibland
Den lilla fläkten som känner av kupetempen gick sönder
Instrumentbelysningen glappar/blinkar

En blandning av större och mindre fel, tändkassetten och värmepaketet var riktigt kostsamma att laga. Och att den började dra redigt med olja efter bara 6-7000 mil kändes underligt (typ en liter per 500 mil). Och notera att alla dessa fel har inte uppstått de senaste åren nu när den rullat närmare 20.000 totalt utan det har varit fel mer eller mindre hela tiden på den. Motorfästena fick dras åt (helt lösa) efter bara några månader exempelvis, varningsblinkersen gick sönder rätt snabbt, halvljudproblemet likaså uppstod rätt tidigt, etc...

Sen tillkommer ju naturligtvis rent slitage, koppling, drivaxeldamasker, etc. men det är ju helt normalt. Kanske att hennes 9000 är ett "måndagsexemplar" som man säger...

Vi själva har två bilar, en 2004'as Toyota som nu gått 15000 mil där inget krånglat - ingenting... nada... Sen har vi även en 1991'as Mercedes S-klass, visst en dyr bil när den var ny men vi har kört med den nu i mer än 15 år och det enda som gått sönder är solgardinen i bakrutan (två gånger faktiskt).... Och jag har alla servicepapper på bilen från förste ägaren också och det finns inga rena reparationer där.

Så Saab, i mitt tycke rätt coola bilar men har aldrig ägt någon själv. Det hade dock varit intressant att ha en välutrustad 9-5'a av sista generationen nu, men det känns som knasigt att ha en "död"/nedlagd bil.

/Rikard
Senast redigerat av rikard454 (5 mars 2013)


773 Inlägg
5 mars 2013
#560
rikard454 skrev:
På ett sätt gillar jag Saab, alltid tänkt lite "utanför boxen" när det gäller design, härliga instrumentpaneler, hyfsat roliga att köra, hyfsat bekväma, etc. men jag har aldrig vågat äga en själv då jag tycker det racklar för mycket... Mor min har haft ett antal Saab'ar efter varandra sedan de var nya och trots att dom servats som man ska och körts försiktigt så har det varit väl så mycket problem.

Den senaste nu, en 9000 CD från 1996 (som hon haft sedan ny), en liten lista med strul från minnet bara:

Motorfästen som "gängades upp"
Varningsblinkers som inte fungerar
Låsa upp förardörren låser inte upp övriga dörrar ibland
Höger bakdörr låses/låses inte upp ibland
"Tändkassett" som behövde bytas
Förarplatsens säkerhetsbälte som slutade rullas upp
Började dra motorolja efter bara 6-7000 mil
Värmepaketet har börjat läka
Halvljuset slutade fungera (inte säkring/lampor)
Glapp i klimatanläggningens manöverpanel (flimrar)
Fläktarna i bakdörrarna börjar gå av sig själv
Värmesitsen i förarstolen slutat fungera
Går inte att "starta upp bilen igen" utan att dra ut nyckeln
Växelspaksknoppen lossnat
Belysningen i bagagerummet slås inte av ibland
Den lilla fläkten som känner av kupetempen gick sönder
Instrumentbelysningen glappar/blinkar

En blandning av större och mindre fel, tändkassetten och värmepaketet var riktigt kostsamma att laga. Och att den började dra redigt med olja efter bara 6-7000 mil kändes underligt (typ en liter per 500 mil). Och notera att alla dessa fel har inte uppstått de senaste åren nu när den rullat närmare 20.000 totalt utan det har varit fel mer eller mindre hela tiden på den. Motorfästena fick dras åt (helt lösa) efter bara några månader exempelvis, varningsblinkersen gick sönder rätt snabbt, halvljudproblemet likaså uppstod rätt tidigt, etc...

Sen tillkommer ju naturligtvis rent slitage, koppling, drivaxeldamasker, etc. men det är ju helt normalt. Kanske att hennes 9000 är ett "måndagsexemplar" som man säger...

Vi själva har två bilar, en 2004'as Toyota som nu gått 15000 mil där inget krånglat - ingenting... nada... Sen har vi även en 1991'as Mercedes S-klass, visst en dyr bil när den var ny men vi har kört med den nu i mer än 15 år och det enda som gått sönder är solgardinen i bakrutan (två gånger faktiskt).... Och jag har alla servicepapper på bilen från förste ägaren också och det finns inga rena reparationer där.

Så Saab, i mitt tycke rätt coola bilar men har aldrig ägt någon själv. Det hade dock varit intressant att ha en välutrustad 9-5'a av sista generationen nu, men det känns som knasigt att ha en "död"/nedlagd bil.

/Rikard

En släng av ren otur på Saaben och ett rejält stycke tur på dem andra 2 enligt mig i alla fall, då min rullat Saab rulalt 29000 mil snart och har precis behövt byta slitage delar såsom koppling oturligt nog rasade jag lådan igår men förövrigt är allt original sedan fabrik, kanske jag som haft tur vad vet jag men synd att sådana bilar som din mor lyckats få skulle bli så här. :S Kan ju nämna att en polares mamma köpte en Saab 9000 1995 rent ny den har rullat snart 40000 mil fortfarande är hela drivlinan original så måndags ex finns sen finns fan slit oxar med. Förespråkar inte Saab på något sätt bara jävligt fäst vid bilen och haft hyfsat lite problem med mina 2 jag ägt, men hoppas på det bästa



Sök