rikard454 skrev:
På ett sätt gillar jag Saab, alltid tänkt lite "utanför boxen" när det gäller design, härliga instrumentpaneler, hyfsat roliga att köra, hyfsat bekväma, etc. men jag har aldrig vågat äga en själv då jag tycker det racklar för mycket... Mor min har haft ett antal Saab'ar efter varandra sedan de var nya och trots att dom servats som man ska och körts försiktigt så har det varit väl så mycket problem.
Den senaste nu, en 9000 CD från 1996 (som hon haft sedan ny), en liten lista med strul från minnet bara:
Motorfästen som "gängades upp"
Varningsblinkers som inte fungerar
Låsa upp förardörren låser inte upp övriga dörrar ibland
Höger bakdörr låses/låses inte upp ibland
"Tändkassett" som behövde bytas
Förarplatsens säkerhetsbälte som slutade rullas upp
Började dra motorolja efter bara 6-7000 mil
Värmepaketet har börjat läka
Halvljuset slutade fungera (inte säkring/lampor)
Glapp i klimatanläggningens manöverpanel (flimrar)
Fläktarna i bakdörrarna börjar gå av sig själv
Värmesitsen i förarstolen slutat fungera
Går inte att "starta upp bilen igen" utan att dra ut nyckeln
Växelspaksknoppen lossnat
Belysningen i bagagerummet slås inte av ibland
Den lilla fläkten som känner av kupetempen gick sönder
Instrumentbelysningen glappar/blinkar
En blandning av större och mindre fel, tändkassetten och värmepaketet var riktigt kostsamma att laga. Och att den började dra redigt med olja efter bara 6-7000 mil kändes underligt (typ en liter per 500 mil). Och notera att alla dessa fel har inte uppstått de senaste åren nu när den rullat närmare 20.000 totalt utan det har varit fel mer eller mindre hela tiden på den. Motorfästena fick dras åt (helt lösa) efter bara några månader exempelvis, varningsblinkersen gick sönder rätt snabbt, halvljudproblemet likaså uppstod rätt tidigt, etc...
Sen tillkommer ju naturligtvis rent slitage, koppling, drivaxeldamasker, etc. men det är ju helt normalt. Kanske att hennes 9000 är ett "måndagsexemplar" som man säger...
Vi själva har två bilar, en 2004'as Toyota som nu gått 15000 mil där inget krånglat - ingenting... nada... Sen har vi även en 1991'as Mercedes S-klass, visst en dyr bil när den var ny men vi har kört med den nu i mer än 15 år och det enda som gått sönder är solgardinen i bakrutan (två gånger faktiskt).... Och jag har alla servicepapper på bilen från förste ägaren också och det finns inga rena reparationer där.
Så Saab, i mitt tycke rätt coola bilar men har aldrig ägt någon själv. Det hade dock varit intressant att ha en välutrustad 9-5'a av sista generationen nu, men det känns som knasigt att ha en "död"/nedlagd bil.
/Rikard