3482
Sök

Mercedes E300TDT -98 trögstartad när den är varm

4 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#1
Någon som har en E300TDT 1998?
När min är kall tänder den direkt, även i -17 grader.
När den är varm (motorvärmare räcker) vill den dra på startmotorn 1-2 sekunder.
Om det är riktigt kallt, typ -20, har det hänt att den inte vill tända alls på bra länge, trots motorvärmare.
Brukar få igång den på 7:e försöket med den allra sista kraften i batteriet (som är nytt).
Är era likadan?

MB W123 300D -84 60' mil (1989-2001)
MB S124 E300TDT -94 40' mil (2001-2004)
MB S210 E300TDT -98 41' mil (2004-)

Ungdoms Räser
425 Inlägg
28 januari 2013
#2
Hade förvisso en 230E w124. Startade i 30 minus. Men var motorn i arbetstemperatur så dog den på tomgång och startade inte. Provat lossa kallstartsreläet? (eller vad det nu heter). Kan vara så att den alltid ligger på?
Finns det möjlighet att läsa felkoder?


4 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#3
Verkstaden kunde inte se några felkoder som hade med detta att göra, och visste inte heller om det var ett normalt beteende. Kallstartsreläet vet jag inte var det sitter.

Man kan ju tänka sig att man sparar lite på motorn genom att låta den pumpa lite olja innan den tänder. Men då ska den helst funka med motorvärmare även när det är svinkallt...

MB W123 300D -84 60' mil (1989-2001)
MB S124 E300TDT -94 40' mil (2001-2004)
MB S210 E300TDT -98 41' mil (2004-)

Ungdoms Räser
425 Inlägg
30 januari 2013
#4
bosi skrev:
Verkstaden kunde inte se några felkoder som hade med detta att göra, och visste inte heller om det var ett normalt beteende. Kallstartsreläet vet jag inte var det sitter.

Man kan ju tänka sig att man sparar lite på motorn genom att låta den pumpa lite olja innan den tänder. Men då ska den helst funka med motorvärmare även när det är svinkallt...

Kanske kan vara impulsgivare (om det sitter det på 210 merc) eller bränslepumpsreläet.
Hallgivare osv osv..

Mvh


Forummoderator
18 011 Inlägg
30 januari 2013
#5
Luktar som någon kallstartsgivare som spökar. (När den är varm får den för mycket diesel) Prova att starta med gasen i botten och se om det blir någon skillnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
#6
Var på verkstaden idag och de hittade inga nya felkoder. Det är antagligen normalt, för den har alltid uppfört sig så här. På CDI-motorerna ska tydligen motorn rotera två varv för att den ska "synka in sig" sa dom.

MB W123 300D -84 60' mil (1989-2001)
MB S124 E300TDT -94 40' mil (2001-2004)
MB S210 E300TDT -98 41' mil (2004-)


Sök