Audi a6 1.8t Oljelampan varnar !

The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

Har en audi a6 1.8t -00a med 21000mil på mätaren snart


Ägde bilen i ca 5 månader utan problem. men nu......
oljelampan började lysa som satan..
körde 2 motor rensare men problemet var kvar..
jaja det blev ner med sumpen o gjorde rent silen.. körde 3 mil sen börja det igen..
jaja det blev ner med sumpen igen o bytade oljepump och tillhörande sil. -
passade även på att göra rent sumpen ordentligt.
Den gammla oljepumpen hade betydligt sämre sug än den nya! men...
körde 5-6? veckor utan problem..

nu tänds lampan när jag kör sakta eller bilen går på tomgång
antar att oljetrycket är lägre då.. . men vad kan felet vara ?
kör med den finaste castrol oljan som var rekomenderad för den motorn.


Har hört att detta är ett "standard" fel på "gammla" audis..
Lampan (oljekannan) lyser rött och oljenivån är OK.
kollar man oljelocket o ner i toppen så ser allt ut som det skall . inget konstigt..

vet även om att där finns en typ av oljetrycksgivare/kännare.. kan den vara kass.?. (kan det va så lätt?) nej?

Hoppas ni fick en bra beskrivning på problemet.

Tacksam för svar / tips /   som får detta att blir bra igen.. Hjälp.......... tack på förhand.hmm

Senast redigerat av The__Saint (10 februari 2013)

LeafBox Lat Perfektionist
10 februari 2013 · 6 359 Inlägg

När jag tröck på tråden var jag redan insatt på att säga oilsludge som kluggat igen silen, men det har du ju uppenbarligen tagit hand om redan. hmm

Trycket är lägre när man står på tomgång, ja

på VAG's ALLA 1.8t (verkligen inte bara Audi) är det "standard" pga att folk inte tar hand om servicarna ordentligt och att VAG envisas med den där long-life dyngan. Att kolla ner i locket säger inte mkt.

Det finns en oljetrycksgivare, annars skulle ju lampan inte ens veta när den ska tändas. "Kan den vara kass?". Klart den kan, men jag är rädd att chansen inte är så stor, speciellt inte eftersom den reagerade när du bytte pump.

Jag har dock en fråga, under hela denhär historien så har motorn aldrigt börja låta konstigt/knackat/tickat/klonkat?

Senast redigerat av LeafBox (10 februari 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
osterback
10 februari 2013 · 218 Inlägg

Mät oljetrycket vid oljetrycksgivaren! Är det ok byt givare!
Är trycket lågt får du göra rent oljekanalerna i motorn.

Longlifeservice tar död på dessa.

Men som tidigare inlägg   Inga missljud?????

-
The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

Hej igen.. 
jag är inte född i farstun...


Jag har aldrig och kommer aldrig köra med longlife..

att titta ner i oljelocket kan du ju se ifall där ens kommer upp nån olja (alltså om där är bra oljetryck nog)
även hur mycket avlagringar o då kan man även tänka sig hur det ser ut i resten av motorn.

Och jag skrev inte  OM det finns någon oljetrycksgivare.. jag bara antydde på att den satt där och att det skulle vara "typiskt" för lätt att det bara skulle vara den som var sönder.

Men jag ska köra en motor rens igen och byta givarna som "kan" spöka.

Nej, motorn låter som den skall dvs inga oroliga ljud,

Men jag skulle kunna tänka mig att det är oturligt nog igensatt med skit i kanalerna i toppen.. har även hört att där är något oljerör till turbon som "brukar"  skita igen sig..

Mvh thord

it_mutt Avstängd
10 februari 2013 · 10 388 Inlägg

The__Saint skrev:
Hej igen.. 
jag är inte född i farstun...


Jag har aldrig och kommer aldrig köra med longlife..

att titta ner i oljelocket kan du ju se ifall där ens kommer upp nån olja (alltså om där är bra oljetryck nog)
även hur mycket avlagringar o då kan man även tänka sig hur det ser ut i resten av motorn.

Och jag skrev inte  OM det finns någon oljetrycksgivare.. jag bara antydde på att den satt där och att det skulle vara "typiskt" för lätt att det bara skulle vara den som var sönder.

Men jag ska köra en motor rens igen och byta givarna som "kan" spöka.

Nej, motorn låter som den skall dvs inga oroliga ljud,

Men jag skulle kunna tänka mig att det är oturligt nog igensatt med skit i kanalerna i toppen.. har även hört att där är något oljerör till turbon som "brukar"  skita igen sig..

Mvh thord

Där sitter reduceringsventiler i toppen, dessa har en förmåga att ge upp (brukar dock resultera i att det "tickar" då det inte hamnar olja så som det är tänkt).

Oljeledningen till turbon har en förmåga att sätta igen, detta med resultat att tubon inte tycker det är vidare roligt att vara med längre

Tittar du ner i oljelocket vill jag minnas att du inte ser något alls. Då jag har för mig att där sitter en plastkåpa precis där (som oljan från reduceringsventilen sprutar upp på och sen "regnar" oljan ner över kamaxeln).

Du bör alltså inte se kamaxeln i sig utan plast"biten" när du tittar ner i oljepåfyllnadshålet (kan ju dock inte svära att det är så på din kärra, vet inte vilken motor du har....och orkar inte fundera på det tongue ... det är trots allt dagen efter kvällen före)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
10 februari 2013 · 10 388 Inlägg

it_mutt skrev:

The__Saint skrev:
Hej igen.. 
jag är inte född i farstun...


Jag har aldrig och kommer aldrig köra med longlife..

att titta ner i oljelocket kan du ju se ifall där ens kommer upp nån olja (alltså om där är bra oljetryck nog)
även hur mycket avlagringar o då kan man även tänka sig hur det ser ut i resten av motorn.

Och jag skrev inte  OM det finns någon oljetrycksgivare.. jag bara antydde på att den satt där och att det skulle vara "typiskt" för lätt att det bara skulle vara den som var sönder.

Men jag ska köra en motor rens igen och byta givarna som "kan" spöka.

Nej, motorn låter som den skall dvs inga oroliga ljud,

Men jag skulle kunna tänka mig att det är oturligt nog igensatt med skit i kanalerna i toppen.. har även hört att där är något oljerör till turbon som "brukar"  skita igen sig..

Mvh thord

Där sitter reduceringsventiler i toppen, dessa har en förmåga att ge upp (brukar dock resultera i att det "tickar" ordentligt från ventilerna då det inte hamnar olja så som det är tänkt).

Oljeledningen till turbon har en förmåga att sätta igen, detta med resultat att tubon inte tycker det är vidare roligt att vara med längre

Tittar du ner i oljelocket vill jag minnas att du inte ser något alls. Då jag har för mig att där sitter en plastkåpa precis där (som oljan från reduceringsventilen sprutar upp på och sen "regnar" oljan ner över kamaxeln).

Du bör alltså inte se kamaxeln i sig utan plast"biten" när du tittar ner i oljepåfyllnadshålet (kan ju dock inte svära att det är så på din kärra, vet inte vilken motor du har....och orkar inte fundera på det tongue ... det är trots allt dagen efter kvällen före)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

it_mutt skrev:

it_mutt skrev:

The__Saint skrev:
Hej igen.. 
jag är inte född i farstun...


Jag har aldrig och kommer aldrig köra med longlife..

att titta ner i oljelocket kan du ju se ifall där ens kommer upp nån olja (alltså om där är bra oljetryck nog)
även hur mycket avlagringar o då kan man även tänka sig hur det ser ut i resten av motorn.

Och jag skrev inte  OM det finns någon oljetrycksgivare.. jag bara antydde på att den satt där och att det skulle vara "typiskt" för lätt att det bara skulle vara den som var sönder.

Men jag ska köra en motor rens igen och byta givarna som "kan" spöka.

Nej, motorn låter som den skall dvs inga oroliga ljud,

Men jag skulle kunna tänka mig att det är oturligt nog igensatt med skit i kanalerna i toppen.. har även hört att där är något oljerör till turbon som "brukar"  skita igen sig..

Mvh thord

Där sitter reduceringsventiler i toppen, dessa har en förmåga att ge upp (brukar dock resultera i att det "tickar" ordentligt från ventilerna då det inte hamnar olja så som det är tänkt).

Oljeledningen till turbon har en förmåga att sätta igen, detta med resultat att tubon inte tycker det är vidare roligt att vara med längre

Tittar du ner i oljelocket vill jag minnas att du inte ser något alls. Då jag har för mig att där sitter en plastkåpa precis där (som oljan från reduceringsventilen sprutar upp på och sen "regnar" oljan ner över kamaxeln).

Du bör alltså inte se kamaxeln i sig utan plast"biten" när du tittar ner i oljepåfyllnadshålet (kan ju dock inte svära att det är så på din kärra, vet inte vilken motor du har....och orkar inte fundera på det tongue ... det är trots allt dagen efter kvällen före)

Helt riktigt så är där en plastkåpa, men jag kikade ner med motorn igång för o se om det regnade olja där och det gjorde det. efter jag bytade oljepumpen smile ..
men den reduceringsventilen kanske bör bytas den med ?  sitter den jobbigt till det ?
oljeröret till turbon som kunde skitaigen sig var bara tvungen att ta upp det med. man blir nästan lite desperat så man googla in sig på olika forum med folk som har haft samma men där är 1000 olika svar och ett av dom var det med turboröret.  som sagt så tror jag ju att den är igenskitad i oljekanalerna ..

Vill säga att förra ägaren servade bilen med Biltema bigtime..
Biltemas "oljefilter" är ju inte mer än en gammal cola burk med ihoprullat dassapapper i..
plockade  "oljefilter papper" ur silen när jag gjorde första tappra försöket att lösa det men .. nu är det som det är.

engolf
10 februari 2013 · 3 235 Inlägg

Slitna vevlager kan ge tryckfall, men lysande lampa som följd.
Du skriver att du kör med den finaste castrol-oljan, typ 5w30?
Du kan testa en tjockare olja, 5w50, eller 0w60 och se om det hjälper.

The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

aaaa nej.. säg inte så sad 
vill ju inte lägga några större pengar på den eftersom det bara är en brukis:/

Jag fick för mig jag hade castrol edge då jag brukar köra på den. men det var inte det..
kör med castrol magnatec 5w-40

en sak till. när bilen är kall så kommer inte lampan direkt utan den kommer efterhand som motorn blir varm..

scorpan6662
10 februari 2013 · 177 Inlägg

Oljan är ju tjockare när det är kall så det är ganska naturligt att felet inte uppfattas av tryckgivaren förens oljan blir tunnare.

LeafBox Lat Perfektionist
10 februari 2013 · 6 359 Inlägg

Personligen skulle jag kasta in handduken på den där motorn.

FLÖDE är inte samma sak som TRYCK. Så halvt igenkleggade kanaler skulle om något ge HÖGRE tryck. (På samma sätt som när man sätter tummen för en trädgårdsslang)
Chansen finns ju dock att något är så pass ihopkleggat att otillräckligt med olja kommer igenom för att ens kunna skapa ett tryck, men är den motorn verkligen värd att rädda isf?

Och eftersom du bytt pump och pick-up osv så kan vi så gott som garantera att pumpen ger ett mer än tillräckligt FLÖDE. Och har man tillräckligt med flöde, fast ändå inget tryck, då betyder det att mellanrummen i motorn är för stora för att skapa det tryck som behövs.


Senast redigerat av LeafBox (10 februari 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

engolf skrev:
Slitna vevlager kan ge tryckfall, men lysande lampa som följd.
Du skriver att du kör med den finaste castrol-oljan, typ 5w30?
Du kan testa en tjockare olja, 5w50, eller 0w60 och se om det hjälper.

Jag skall testa o köra en motor rens i veckan o hälla på tjockare olja.. vilken hade du prövat ?
mvh

The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

LeafBox skrev:
Personligen skulle jag kasta in handduken på den där motorn.

FLÖDE är inte samma sak som TRYCK. Så halvt igenkleggade kanaler skulle om något ge HÖGRE tryck. (På samma sätt som när man sätter tummen för en trädgårdsslang)

Och eftersom du bytt pump och pick-up osv så kan vi så gott som garantera att pumpen ger ett mer än tillräckligt FLÖDE. Och har man tillräckligt med flöde, fast ändå inget tryck, då betyder det att mellanrummen i motorn är för stora för att skapa det tryck som behövs.

Chansen finns ju att något är så pass ihopkleggat att otillräckligt med olja kommer igenom för att ens kunna skapa ett tryck, men är den motorn verkligen värd att rädda isf?

Jag vet inte ens vad jag skall svara på ditt inlägg..
så för detta så skulle jag slänga motorn ?  kom igen.
OM det skulle vara ett enklare fel då ? man kan ju inte börja med att utgå ifrån att.."mja det "kan" vara det" äh vi slänger motorn... lite så uppfattar man det. 

tänker inte ge upp inu.. 
genom bra kontakter så har det inte kostat över 1000spänn inu. det får nog kosta 4000 till eller en hemsk upptäckt innan jag ger upp.

sir_daniel www.kudoz.se
10 februari 2013 · 3 802 Inlägg

montera separat oljetrycksmätare och se vad trycket verkligen är.
ny givare köper du på VAG

The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

sir_daniel skrev:
montera separat oljetrycksmätare och se vad trycket verkligen är.
ny givare köper du på VAG

Tack.. det var ett bra tips smile

LeafBox Lat Perfektionist
10 februari 2013 · 6 359 Inlägg

The__Saint skrev:

LeafBox skrev:
jibberjabber

Jag vet inte ens vad jag skall svara på ditt inlägg..
så för detta så skulle jag slänga motorn ?  kom igen.
OM det skulle vara ett enklare fel då ? man kan ju inte börja med att utgå ifrån att.."mja det "kan" vara det" äh vi slänger motorn... lite så uppfattar man det. 

tänker inte ge upp inu.. 
genom bra kontakter så har det inte kostat över 1000spänn inu. det får nog kosta 4000 till eller en hemsk upptäckt innan jag ger upp.

Njaa jag vet hur fort det kan gå ifrån lysande oljelampa till dess att det är försent. Det är känsliga delar vi snackar om. Och skulle det vara så att du har ett allvarligare problem så kostar det ju minst lika mycket om inte mer att fixa än att bara byta motor. Och det är ju inte direkt ont om 1.8t-motorer.

Klart man ska börja med de lätta sakerna, men när det kommer till olja och hur det funkar finns det inte så många alternativ.
Du har ju redan bytt i princip hela oljetillförseln, så det är väll i princip bara givaren kvar att byta bland de "lätta" sakerna. Men med tanke på att den verkade reagera när du hade silen full med klegg och reagerade igen när du hade bytt pump osv. så tror jag att den fungerar

Jag har ju dock inte sagt att du INTE ska byta givaren och kolla vad trycket verkligen är innan du tar nästa steg. Jag antog att du skulle göra det ändå och tycker att det är ett utmärkt sätt att utesluta möjligheter på. Men om det inte är givaren, vad har du kvar att byta?

Senast redigerat av LeafBox (10 februari 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

LeafBox skrev:

The__Saint skrev:

LeafBox skrev:
jibberjabber

Jag vet inte ens vad jag skall svara på ditt inlägg..
så för detta så skulle jag slänga motorn ?  kom igen.
OM det skulle vara ett enklare fel då ? man kan ju inte börja med att utgå ifrån att.."mja det "kan" vara det" äh vi slänger motorn... lite så uppfattar man det. 

tänker inte ge upp inu.. 
genom bra kontakter så har det inte kostat över 1000spänn inu. det får nog kosta 4000 till eller en hemsk upptäckt innan jag ger upp.

Njaa jag vet hur fort det kan gå ifrån lysande oljelampa till dess att det är försent. Det är känsliga delar vi snackar om. Och skulle det vara så att du har ett allvarligare problem så kostar det ju minst lika mycket om inte mer att fixa än att bara byta motor. Och det är ju inte direkt ont om 1.8t-motorer.

Klart man ska börja med de lätta sakerna, men när det kommer till olja och hur det funkar finns det inte så många alternativ.
Du har ju redan bytt i princip hela oljetillförseln, så det är väll i princip bara givaren kvar att byta bland de "lätta" sakerna. Men med tanke på att den verkade reagera när du hade silen full med klegg och reagerade igen när du hade bytt pump osv. så tror jag att den fungerar

Jag har ju dock inte sagt att du INTE ska byta givaren och kolla vad trycket verkligen är innan du tar nästa steg. Jag antog att du skulle göra det ändå och tycker att det är ett utmärkt sätt att utesluta möjligheter på. Men om det inte är givaren, vad har du kvar att byta?

Okej nu förstår vi varrandra ! smile

Detta felet liksom bara poppa upp men det går ju runt olja så det är inte det..
men den gamla pumpen var inget vidare.

det är när jag krypkör (under 30ca) och när man kör lägger den i friläge eller bara trycker ner kopplingen.
alltså direkt när det blir lite varv på motorn. men det är inga problem att ligga 50 - 150kmh  då rullar det igenom olja som det skall o ingen varning kommer..

Jag hade tänkt att börja med att köra en motorrens igen.. byta till tjockare olja o se..
sen får det bli givarna.
fortf prob.. då blir det att göra rent oljekanalerna för hand.

ska montera oljetrycksmätare o se vad det visar också.

sen efter det så får jag se vad jag gör.

The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

Kan tilläga att när det först hände så blev jag rädd.. byta oljepumpen snabbt som en iller..
vill ju inte kvadda motorn hmm

men efter att problemet kom igen så blev jag mer förbannad..  så jag har kört ett bra tag! med oljelampan som dyker upp då o då.. kör mest motorväg men ja. är trött att den piper .

men motorn låter inte konstigt. som sagt det är bara på lågt varv den lyser o piper o räcker fuckyou finger åt mig hmm

it_mutt Avstängd
10 februari 2013 · 10 388 Inlägg

The__Saint skrev:

it_mutt skrev:

it_mutt skrev:

Där sitter reduceringsventiler i toppen, dessa har en förmåga att ge upp (brukar dock resultera i att det "tickar" ordentligt från ventilerna då det inte hamnar olja så som det är tänkt).

Oljeledningen till turbon har en förmåga att sätta igen, detta med resultat att tubon inte tycker det är vidare roligt att vara med längre

Tittar du ner i oljelocket vill jag minnas att du inte ser något alls. Då jag har för mig att där sitter en plastkåpa precis där (som oljan från reduceringsventilen sprutar upp på och sen "regnar" oljan ner över kamaxeln).

Du bör alltså inte se kamaxeln i sig utan plast"biten" när du tittar ner i oljepåfyllnadshålet (kan ju dock inte svära att det är så på din kärra, vet inte vilken motor du har....och orkar inte fundera på det tongue ... det är trots allt dagen efter kvällen före)

Helt riktigt så är där en plastkåpa, men jag kikade ner med motorn igång för o se om det regnade olja där och det gjorde det. efter jag bytade oljepumpen smile ..
men den reduceringsventilen kanske bör bytas den med ?  sitter den jobbigt till det ?
oljeröret till turbon som kunde skitaigen sig var bara tvungen att ta upp det med. man blir nästan lite desperat så man googla in sig på olika forum med folk som har haft samma men där är 1000 olika svar och ett av dom var det med turboröret.  som sagt så tror jag ju att den är igenskitad i oljekanalerna ..

Vill säga att förra ägaren servade bilen med Biltema bigtime..
Biltemas "oljefilter" är ju inte mer än en gammal cola burk med ihoprullat dassapapper i..
plockade  "oljefilter papper" ur silen när jag gjorde första tappra försöket att lösa det men .. nu är det som det är.

Mnja, det är av med ventilkåpan sen tror jag du kommer åt den utan fler ingrepp där heller (inte bytt den på någon 1.8-motor, men på andra har det inte varit svårare än så)

Jag skulle nog, som någon redan påpekat, och givetvis om du har möjligheten, testa med en annan oljetrycksgivare/mätare. Det är inte helt ovanligt att givarna ger upp. På äldre kärror (äldre modeller kanske jag ska säga) är det mer en fråga om "när" framför "om"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
The__Saint
10 februari 2013 · 560 Inlägg

Okej.. jag tackar för supporten smile

det är ett lotteri med gammla bilar.. o många nitlotter bland VAG motorer smile

men jag ska se vad jag kan göra i veckan.  exakt.. varför skulle det vara så lätt .. jaja vi får se helt enkelt hur det blir

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang