Sambons Megane blinkade ilsket rött, företrädesvis¨på låga varv, eller då motorns fick arbeta tungt. Men inga som helst oljud. Bytte olja, filter och oljetrycksgivare - inget bättre.
Tänkte just köpa en billig rund tjusig oljetrycksmätare med T-rör och separat givare på Biltema, allt för att mäta oljetrycket. Inte bara just på den bilen, utan även på andra som jag servar inom familjen. Skulle vara intressant att veta vad som kan anses normalt, för friska bilar. Köper en mätare till veckan.
En meck sa till mig, att eftersom blinkande hållit på en längre tid, till och från, så lossa anslutningen till givaren. För har det gått så länge utan det hänt något med motorn, så händer det förmodligen inte på en längre provtur. Blinkar det då - ja då är det ett rent elfel.
Men jag kom aldrig så långt.... tänkte först prova en variant. Startade motorn, som nu gick lika fint som normalt och inget rödljus. Vickade på kablaget inne i motorrummet, och se, då började det blinka enligt sambon som satt i bilen.
Hittade så felet. Kabelstammen låg och skavde mot motorblocket, intill oljestickan!
- Totalslut vev- eller ramlager kan gott vara en trolig orsak, knappast bekymmer runt kammen, där flödet är betydligt lägre, om det nu inte är ovan nämnda reduceringsventil.
Senast redigerat av Meaganeowner (11 februari 2013)