2237
Sök

Enkel och grundläggande effektökning på B200K-motorn.

531 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#1
Efter att den gamla tråden med liknande innehåll blev raderad p.g.a. dålig rubrik och att tråden var mer eller mindre utdöd så skapar jag en ny för de som är intresserade av enkel och billig effektökning på B200K-motorn. Jag anser denna tråd som nödvändig eftersom det är en ganska vanlig motor som man finner i 200-,300 och 700-serien av Volvo. Obs. mer avancerat trim, såsom turbokonvertering t.ex. hör inte hemma här, tråden grundar sig på budget-trim.


531 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#2
Anledningen till att jag är intresserad av sådan här tråd är att jag anser min B200K motor lite för trött i den tunga 740:in men har varken råd, ställe att vara på eller erfarenhet att börja med något ordentligt trim så skulle vara bra med lite tips på hur jag ska gå till väga.


5 738 Inlägg
12 februari 2013
#3
Jag kan skriva en liten lista på enkla saker.
(Btw, riktigt bra rubrik på denna tråden. Tummen upp smile)


B200K-motorn har en vanlig 530-topp med Y-kamaxel. Motorn är utrustad med K-insug och en stående Weber (kan även förekomma Solex) med dubbla spjäll.


Vi börjar från grunden då, det enklaste först och sedan svårare och svårare. (efter vad jag anser, vissa kanske vill ha momenten på andra platser).

1. Gör en ordentlig service. Byt: Olja, oljefilter, diffolja, växellådsolja, luftfilter, tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock och eventuellt bränslefilter. Se till så att alla däck rullar fritt och att däcktrycket är lagom högt.

2. Stäng av alla onödiga elektriska tillbehör. Tar man ut mycket ström får generatorn jobba hårt, när generatorn jobbar hårt går den tungt, generatorn drivs av motorn och därmed stjäl generatorn effekt.

3. Kasta ut onödig vikt. T.ex reservdäck (om ni vet att ni alltid har någon som kan komma med ett däck ifall olyckan är framme), eventuell baslåda och allmänt skräp. Men se till att alltid ha med er startkablar och bogserlina även om det är saker som inte används så ofta, "better safe than sorry" och väger ändå inte allt för mycket.

4. Kasta bort den remdrivna höfläkten och investera i en elfläkt, koppla den antingen på en knapp och styr den manuellt eller på en termokontakt så den går igång vid en viss temperatur, självklart kopplas den inte direkt på en knapp utan knappen styr ett slutande relä som i sin tur skicka ström till fläkten. Säkra av med 10A säkring på plusmatningen till relät. (Det går att koppla in på både termokontakt och knapp om man vill det).

5. Ta bort sista ljuddämparen och ersätt med en av fullflödestyp, detta gör att motorn andas bättre och orkar varva lite bättre. Men tänk på att ljudnivån blir avsevärt högre.

6. Byt till en vassare kamaxel. T.ex en V, VX3 eller K-kam, dessa kan man få för runt 500kr. Annars finns det eftermarknadskammar men dessa kostar kring 1500-2000kr.

7. Matchporta insuget mot förgasaren.

8. Byt till en större förgasare, har för mig att Weber 36/36 passar rakt på (någon får konfirmera denna uppgift). Den måste bestyckas in efter motorn, därav ligger detta på 9e plats.

9. Byt till ett lättare svänghjul. Detta gör att motorn svarar mycket bättre på gasen/rappare på att varva upp.

10. Matchporta insugskanaler, avgaskanaler, insugsrör och grenrör mot respektive packningar.

11. Plana toppen (om ni inte har en fräs och kunskaper att ställa in fräsen måste detta arbete lämnas bort)


När man kommit så här långt anser jag att det inte är så enkel och grundläggande effektökning längre därav stannar listan på punkt 11.


Sen om man vill köra på ett annat bränsle finns det E85.
Det man måste göra för det är att byta till 30-40% större munstycken i förgasaren.
Byta bränsleslangar och filter efter ett tag eftersom etanolen löser upp all skit i bränslesystemet, därav sätts filtret igen och slangarna börjar läka.
Ställa på förtändningen till ca 20° på tomgång med vakuumförställningen bortkopplad.

Den ökade förtändningen ger upphov till ett lite högre cylindertryck och ger då i sin tur lite mera effekt och vrid. Det blir inte allt för stor skillnad, märks mest att motorn är lite starkare på botten och orkar varva lite bättre.
Men det som är bra med E85 är att man kan ha högre kompression än på BF95/98. Hur högt kompressionsförhållande man kan ha beror på förbränningsrummet utformning och vad för kamaxel man har m.m. Ett kompressionsförhållande på runt 14:1 i E85-drivna rallycrossmotorer verkar vara vanligt.


Obs!
Tänk på att högre cylindertryck (dvs högre effekt) sliter mer på motorns interna delar så som lager, kolvringar, stakar, kolvar m.m.
Vilket betyder på enkel svenska, högre effekt = kortare livslängd på motorn.


Lycka till med trimmandet, ha kul och lär er mycket ;D
Senast redigerat av simlar (12 februari 2013)


531 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#4
Tack, riktigt bra upplagt, borde finnas nåt för mej här smile


5 738 Inlägg
12 februari 2013
#5
volvoglracing skrev:
Tack, riktigt bra upplagt, borde finnas nåt för mej här smile

Tack smile
Jo det bör det finnas, om du nu inte redan gjort alla de enklaste sakerna wink


531 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#6
Nåt men inte allt ennu smile


531 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#7
Gör ett extratorgrenrör nån skillnad på denna motor? Är det svårt att egentillverka dessa?


5 738 Inlägg
10 mars 2013
#8
volvoglracing skrev:
Gör ett extratorgrenrör nån skillnad på denna motor? Är det svårt att egentillverka dessa?

Beror på kringliggande utrustning.
Vad jag läst mig fram till så räcker originalgrenrör upp till runt 160-170hk, ger inte så jättemycket på en annars original motor.

Själva tillverkningen är inte allt för svår ifall man har en bra svets, rörböjar och bra svetskunskaper.
Det svåra är att beräkna vilka längder på rören man ska ha, bygger man fel så kan man till och med förlora effekt.


531 Inlägg
10 mars 2013
Trådstartare
#9
okej, men tror nästan en fullflödesdämpare blir det första eftersom jag har en liggandes men har tänkt ta bort den stora änden på den och placera den där orginaldämparen sitter nu och sedan dra ett rör från den detta för att det ska vara stilrent, det är ju ingen tuner direkt.
Vad tror du om detta?


5 738 Inlägg
10 mars 2013
#10
volvoglracing skrev:
okej, men tror nästan en fullflödesdämpare blir det första eftersom jag har en liggandes men har tänkt ta bort den stora änden på den och placera den där orginaldämparen sitter nu och sedan dra ett rör från den detta för att det ska vara stilrent, det är ju ingen tuner direkt.
Vad tror du om detta?

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att ta bort stora änden och dra ett rör. Är det en japsdämpare eller? Isf förstår jag nog hur du menar, dvs ta bort det integrerade ändröret från japsdämparen och bygga om till ett vanligt rör så det ser lite original ut.

Men det blir säkert bra, blir lite högre ljudvolym och motorn orkar lite bättre på höga varv då det inte blir lika mycket mottryck i avgassystemet. Tänk på att bygga så ändröret slutar utanför karossen för annars kommer det dåna ordentligt i kupén.


730 Inlägg
10 mars 2013
#11
volvoglracing skrev:
Gör ett extratorgrenrör nån skillnad på denna motor? Är det svårt att egentillverka dessa?

Satte extraktor på min isbil. Dock så va detta en B230F men de borde ju bli samma grej på en K.
Och de jag tyckte va att de blev mer ork i maskineriet. Men blir ju inte några hisnade siffror av bara ett extraktor.

De är nog bättre att köpa ett färdigt grenrör då de e en hel vetenskap att bygga ett bra extaktor.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

531 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#12
simlar skrev:
volvoglracing skrev:
okej, men tror nästan en fullflödesdämpare blir det första eftersom jag har en liggandes men har tänkt ta bort den stora änden på den och placera den där orginaldämparen sitter nu och sedan dra ett rör från den detta för att det ska vara stilrent, det är ju ingen tuner direkt.
Vad tror du om detta?

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att ta bort stora änden och dra ett rör. Är det en japsdämpare eller? Isf förstår jag nog hur du menar, dvs ta bort det integrerade ändröret från japsdämparen och bygga om till ett vanligt rör så det ser lite original ut.

Men det blir säkert bra, blir lite högre ljudvolym och motorn orkar lite bättre på höga varv då det inte blir lika mycket mottryck i avgassystemet. Tänk på att bygga så ändröret slutar utanför karossen för annars kommer det dåna ordentligt i kupén.

Jo det är en jappsdämpare som jag tänker ta bort den grova kromade slutändan på och sedan dra ett rör från det. Just för att det ska se mer orginal ut. Jo, har ju en sk. kromad muff på orginalröret nu så kommer att sätta den på änden och just så att den slutar en bit utanför kupen smile


531 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#13
YeahBitch skrev:
volvoglracing skrev:
Gör ett extratorgrenrör nån skillnad på denna motor? Är det svårt att egentillverka dessa?

Satte extraktor på min isbil. Dock så va detta en B230F men de borde ju bli samma grej på en K.
Och de jag tyckte va att de blev mer ork i maskineriet. Men blir ju inte några hisnade siffror av bara ett extraktor.

De är nog bättre att köpa ett färdigt grenrör då de e en hel vetenskap att bygga ett bra extaktor.

Vad kostar i såna fall ett extrator till denna maskin?


5 738 Inlägg
12 mars 2013
#14
volvoglracing skrev:
YeahBitch skrev:
volvoglracing skrev:
Gör ett extratorgrenrör nån skillnad på denna motor? Är det svårt att egentillverka dessa?

Satte extraktor på min isbil. Dock så va detta en B230F men de borde ju bli samma grej på en K.
Och de jag tyckte va att de blev mer ork i maskineriet. Men blir ju inte några hisnade siffror av bara ett extraktor.

De är nog bättre att köpa ett färdigt grenrör då de e en hel vetenskap att bygga ett bra extaktor.

Vad kostar i såna fall ett extrator till denna maskin?

http://folkraceshop.se/extractor-grenror-volvo-b23-b230
http://www.timosmotor.com/produkter/cat … enr%C3%B6r
Finns flera olilka tillverkare, bara söka. Inga problem att få tag i extraktor till 240/740/940.

Extraktor går på runt 2000-3000kr för ett helt nytt. Begagnat går att hitta för runt 1000kr beroende på skick.


531 Inlägg
13 mars 2013
Trådstartare
#15
simlar skrev:
volvoglracing skrev:
YeahBitch skrev:

Satte extraktor på min isbil. Dock så va detta en B230F men de borde ju bli samma grej på en K.
Och de jag tyckte va att de blev mer ork i maskineriet. Men blir ju inte några hisnade siffror av bara ett extraktor.

De är nog bättre att köpa ett färdigt grenrör då de e en hel vetenskap att bygga ett bra extaktor.

Vad kostar i såna fall ett extrator till denna maskin?

http://folkraceshop.se/extractor-grenror-volvo-b23-b230
http://www.timosmotor.com/produkter/cat … enr%C3%B6r
Finns flera olilka tillverkare, bara söka. Inga problem att få tag i extraktor till 240/740/940.

Extraktor går på runt 2000-3000kr för ett helt nytt. Begagnat går att hitta för runt 1000kr beroende på skick.

Okej, men kanske inget man satsar 2000-3000 i om man inte har behov av det smile


730 Inlägg
13 mars 2013
#16
volvoglracing skrev:
YeahBitch skrev:
volvoglracing skrev:
Gör ett extratorgrenrör nån skillnad på denna motor? Är det svårt att egentillverka dessa?

Satte extraktor på min isbil. Dock så va detta en B230F men de borde ju bli samma grej på en K.
Och de jag tyckte va att de blev mer ork i maskineriet. Men blir ju inte några hisnade siffror av bara ett extraktor.

De är nog bättre att köpa ett färdigt grenrör då de e en hel vetenskap att bygga ett bra extaktor.

Vad kostar i såna fall ett extrator till denna maskin?

1500kr kostade mitt splonk nytt!

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

531 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#17
gött de smile


531 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#18
En liten uppdate...
Avgassystemet uppgraderat med 2.5" från kardankröken och bakåt. Det ny byggda röret avslutas med en fullflödesdämpare på 2.5" big_smile
Resultat: motorn orkar bättre och verkar kunna ta lite mindre bränsle. Även lite bättre acceleration och avsevärt snyggare ljud smile


531 Inlägg
10 maj 2013
Trådstartare
#19
Börjar nu var rätt trött på dåliga orken och accelerationen men har på samma gång börjat fundera på om det är något som är fel? Har upplevt att den rycker lite när man accelererar plus att den inte verkar ha någon vidare ork så hur beter sig denna motor om förgasarpackningar går på den?

Sen skulle jag också vilja veta hur mycket skillnad (och var skillnaden märks) om man slänger en H-kam i denna motor?


5 738 Inlägg
11 maj 2013
#20
Förgasarpackningar = packningen mellan förgasare  och insug?
Om  det är det packningen jag tänker på så tar ju motorn tjuvluft = för snål bränsleblandning = dålig ork.

Om du byter till H-kam tappar du effekt på låga varv men får högre toppeffekt. Jag vet dock inte hur H-kammen drar, men den är ju ännu vassare än K-kammen och K drar till ca 6500rpm beroende på kringutrustning.
(skulle säga att H-kammen är onödig om du inte fixar motorn så den orkar varva så långt som kammen orkar).



Sök