Skulle rekomendera dig att sätta 6,5" idörrarna och sätta ett par diskanter i panelen istället!
Mvh Ola -Försäljare på MDS!
Ja kom gärna med en utförlig förklaring varför man skulle sätta 6,5"aren i dörren när man är så lyckligt lottad att man får ner det i brädan... och dessutom bryr sig om ljudbilden.
Precis som Tiaz säger så blir det ett för stort glapp. Enda du kan göra isåfall är som jag gör nu när jag bygger om. sätter separata mellanregister i brädan tillsammans med diskant. så låter jag middbasarna endast spela bas.
ne sät extra diskatenter i intrumentpanelen lr gärna högre upp i stolparna, och 6,5 orna i dörrarna,
Vilket leder som vi sagt nu. Till en splittrad ljudbild. Så kör antingen både diskanter och middbasar i dörren eller så kör du mellanreg, diskant i brädan och middbas i dörren.
Men dela inte isär middbas och diskant för långt. Blir inte bra.
Inte så grym på det där. Men vill du ha lite inspiration i Sierran så bygger jag i en likadan.
Men skippa 6x9" låter ändå inge bra med dessa.
Om du har likadan instrumentbräda som jag har i min GT kommer du få bygga en helt ny. Jag har svårt att få in 3.5" mellanregister i brädan Så trångt mellan brädan och rutan. Men sen vill jag ha en 100% bra riktining också.
ska göra om intrument panelen så jag får plats med 6,5 Jag har en Ford sierra 2,0 gl
systemet kommer bestå av: 6,5 instrument panelen 6,5 bakdörrar 6*9 hatthyllan 2st 12" allting är MDS
sen blir det steg(närman har mer pengar)
Varför ska du ha 6½" i dörrarna bak? de kommer inte direkt fylla nån funktion om du nu vill ha 6x9" i hatthyllan. Hade jag vart du så hade jag lagt mera pengar på ett RIKTIGT framsystem som kostat nån tusenlapp till och skippat både 6½" och 6x9". Men vill du ha lite uppfyllningsljud för dem där bak så kan du ja ha antingen 6½ elle 6x9.
Ja satsa på ett RIKTIGT BRA (DLS,Kicker,Rockford,Infinity bla:) framsyst. det är det som kommer låta bäst helt klart. De som sitter bak kommer att höra väldigt bra i vilket fall som helst, även om det inte finns bakhögtalare. Har du för mycke bakhögtalare så kommer du att förstöra din ljudbild fram och då har du gjort allt i onödan iaf.
Ja, det är det. men sätt då (om du får plats me det) både diskant och mellanregister/midbas i instumäntpanelen.Om du inte skaffar dej ett 3-vägs system, Diskant, mellan och bas. då kan du sätta diskant och mellan i brädan och sen basen i dörren.detta att rekomendera om du har dåligt med plats..??