3208
Sök

Topplockspackning/turboras?

242 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjenare, lägger ut tråden åt en kompis som inte är gorg medlem.

Bilen ifråga är en 850 turbo 2.3t -96. 24 000mil.

Symptom: Rycker mycket vitt, röken luktar olja, bilen dricker mycket olja.

Bilen är relativt nyköpt, fungerat bra tills för 3 dagar sedan, Haan körde bilen normalt tills bilen började ryka en jäkla massa, vi kollade tryckrör och dom var fulla med olja. Vi rev ner insuget för att rengöra vevhusventilationen i hopp om att det var den som hade satt propp, men icke den var nästan tom.

Efter lite mer undersökning så var hela avgashuset på turbon full med olja, hela downpipen full med olja. Samt hela insuget full med olja. Lyfte upp tändstiften, dom 2 stiften längst åt höger (framifrån sett) var oljiga resten bara sotiga.

Grabben är rädd för att topplockspackningen har gått, men den har inte druckit något vatten. Oljan -det lilla som är kvar på stickan, är fin och inte gräddig eller något.

Vad kan vara fel? Finns det något vi kan undersöka för att komma fram till ett svar vad som kan vara fel?

Mvh Tompa.
Senast redigerat av Tompisen (1 mars 2013)


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
1 mars 2013
#2
gissar på en kass turbo som läcker och glappar?
komp tryck cylindrarna och så får du svar på om topp packningen har gått..

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
1 mars 2013
#3
låter som turboras tycker jag med ...

men komptesta den ändå, förskojskull iaf


242 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#4
Kan man kolla turbons funktion på något vis, har kännt på impellern och den slår ju inte i väggarna eller något sånt.


Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
1 mars 2013
#5
Tompisen skrev:
Kan man kolla turbons funktion på något vis, har kännt på impellern och den slår ju inte i väggarna eller något sånt.

slår i väggarna ? är det glapp i den ? axielt ?


5 676 Inlägg
1 mars 2013
#6
Det låter precis som ett turboras, för om motorn förbränner mycket olja ryker den vitt och enligt din beskrivning så förbränner din riktigt mycket olja.
Men kan ju även vara att returen blivit igensatt, oljan måste ju åka nånstans och är returen blockerad så åker det ut genom tätningarna.

Om impellern slår i väggarn så är det lagerna dåliga.

Om oljetätningarna är dåliga så glappar den in och ut.

Om turbon är totalt slut så glappar den ordentligt åt alla håll.

Men lite glapp åt sidorna är ok för en turbo utan oljetryck (lite glapp = runt 0,5-1mm), men den ska inte glappa in- ut.

(ifall jag nu förstått det hela rätt efter ett antal timmar som jag suttit och samlat information på hur man bedömer skicket på en turbo)


Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
1 mars 2013
#7
simlar skrev:
för om motorn förbränner mycket olja ryker den vitt

förbränner den olja så ryker den blått

ryker den vitt förbränner den vatten


242 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#8
Det luktar i vilket fall riktigt mycket olja om bilen när den är igång iallafall, låter troligt att turbon kan vara kass då den alltid har laddat dåligt. 0.5kg med autotech chip i. (som normalt ska ge 1.1-1.2 i ladd)
Senast redigerat av Tompisen (1 mars 2013)


Ubåtsingenjör
7 314 Inlägg
1 mars 2013
#9
Tompisen skrev:
Det luktar i vilket fall riktigt mycket olja om bilen när den är igång iallafall, låter troligt att turbon kan vara kass då den alltid har laddat dåligt. 0.5kg med autotech chip i. (som normalt ska ge 1.1-1.2 i ladd)

ja det är bara att byta snurra ... enligt din beskrivning så är ja nästan säker på att det är turbon


5 710 Inlägg
1 mars 2013
#10
CHEEVA skrev:
simlar skrev:
för om motorn förbränner mycket olja ryker den vitt

förbränner den olja så ryker den blått

ryker den vitt förbränner den vatten

Nej så behöver det inte vara.
Som sagt...öser det ut olja i ett varmt avgassystem förångas oljan och det ryker vitt.

MVH Jonas
..............

385 Inlägg
1 mars 2013
#11
Kan vara ventiltätningarna med inget ovanligt på dom bilarna och det kan dröpa igenom

börn i varje hörn är fett rätt;)

Fri fart för ett fritt folk!
14 091 Inlägg
1 mars 2013
#12
jonTe skrev:
CHEEVA skrev:
simlar skrev:
för om motorn förbränner mycket olja ryker den vitt

förbränner den olja så ryker den blått

ryker den vitt förbränner den vatten

Nej så behöver det inte vara.
Som sagt...öser det ut olja i ett varmt avgassystem förångas oljan och det ryker vitt.

instämmer det ryker vitt när den ej förbränns.
och då snackar vi väldigt intensiv rök men luktar man på den så går det inte att ta fel på om det är olja eller vatten för det lutar riktigt varm olja smile

har bytt ett antal aggregat som exakt samma sak hänt och det slutar inte ryka för att man byter turbo tar lång tid att få bort all olja

på polarns v70n 2.4t droppade det t.o.m olja ur slutburken smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök