2099
Sök

airbag problem Audi a4 -00

15 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
hej

behöver släcka air-bag lampan inför besiktingen

tillfälliga fulösningar mottages
mvh
Senast redigerat av R_L_B (14 mars 2013)

4x4 är livet i bil allt annat är feldrivet :)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 mars 2013
för det första, läs av felkoder så du vet VILKEN av kuddarna som jävlas, troligtvis är det en stolskudde och förmodligen den i förarstolen, om det är en stolskudde gör enligt följande: lossa stolen så du kommer åt undersidan,  under stolen finns två kablar (om du nu inte har elstolar vill säga) den ena är till stolsvärmen, den andra till kudden (vilken som är vilken kommer jag dock inte ihåg men det kan säkert någon annan svara på) ta isär snabbkopplingen och gör rent den med kontaktspray och montera ihop alltsammans igen, därefter ska du kunna släcka lampan utan att den tänds igen, är vanligt att just kontakten under stolen blir lite småglapp på tid å längd vilket leder till en ilsket lysande lampa.

p.s: ändra rubriken på tråden annars kommer den utan tvekan bli låst...

edit: för att undvika otäcka överraskningar så plockar du såklart bort en av batteripolerna under tiden du pysslar med kudden, man vet aldrig...
Senast redigerat av TS_quattro (14 mars 2013)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sir
935 Inlägg
14 mars 2013
Kan du ta dig till Strängnäs så har jag läsare för att kolla vad som är kasst.
Bara pm:a om det är intressant.

Med vänlig hälsning, Marcus.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

15 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
tack för svar

har fått veta att det är förarstolen som strular via mekonomen och dem tipsade om att byta till annan stol och de har jag gjort och fick åka till baka för å släckas men fick samma felkod som inte gick å göra någe åt.
Mekonomen vill att jag ska åka till möllers och få huvuddatorn omprogramerad med då får jag vänta 5 veckor på deras felsökande och jag hinner få körförbud innan dess.

srs Airbag - 7 - to unit nr: 8dxa200000
dtc beskrivning
01217 - tändkrets sidoairbag förare
            för hög impedans
            intermittent

massa fina ord
Senast redigerat av R_L_B (14 mars 2013)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
14 mars 2013
R_L_B skrev:
tack för svar

har fått veta att det är förarstolen som strular via mekonomen och dem tipsade om att byta till annan stol och de har jag gjort och fick åka till baka för å släckas men fick samma felkod som inte gick å göra någe åt.
Mekonomen vill att jag ska åka till möllers och få huvuddatorn omprogramerad med då får jag vänta 5 veckor på deras felsökande och jag hinner få körförbud innan dess.

srs Airbag - 7 - to unit nr: 8dxa200000
dtc beskrivning
01217 - tändkrets sidoairbag förare
            för hög impedans
            intermittent

massa fina ord

exakt det felet hade jag på min, åtgärdades på vis jag beskrev högre upp, plockade även loss kabeln ur sina klamrar och tejpade fast hela skiten stumt på undersidan av stolen efter rengöring detta gör att det inte flexar i kontakten när man flyttar stolen framåt eller bakåt, resultat: lampan höll sig släckt i 5 år varefter jag sålde bilen...
Senast redigerat av TS_quattro (14 mars 2013)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sir
935 Inlägg
14 mars 2013
Polaren hade samma fel i sin. Den lampan kunde vi släcka med min dator. Omprogramering låter lite väl komplicerat. Mvh

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

15 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
det är samma fel på båda stolarna, så det blir å byta tillbaka till rätt stol igen.
Håller med om att de låter lite väl avacerat å programera om allt och allt som görs på möller låter dyrt för en gamal bil

15 Inlägg
24 mars 2013
Trådstartare
bump

Sök