MikkoHansen skrev:
Okej, jag ska göra de enkelt för er.
Läs en 7.5 Poängs Termodynamik och strömningslära på chalmers, men tillhörande kurslitteratur med Henrik Alvarez, Energi Teknik.
Där kommer ni både för läsa om flöde, massflöde, massvolym, motstånd i rör, reduceringar och böjar av olika diametrar, samt, dynamsikt och statiska tryck o system.
Att man byter turbo är för att en liten turbo bottnar vid höga varvtal och speciellt lämplig när man skall mappa bilen och vill plocka ut lite hästar.
Visst en större turbo ger ett ökat flöde, ett ökat flöde innebär att trycket ökar, men om trycket är konstant så är också flödet konstant när vi pratar om tryck och flöde i ett och samma system, sedan beror flöde och tryck mycket på öppningstider på ventiler samt storlek på ventiltallrikarna.
Trycker du in 10 Liter vatten/s i ett system med Persons pumpar så säger vi att de ger upphov till ett tryck på 0.8 Bar.
Trycker du in 10 L vatten /s i samma system fast med Mega Johanssons pumpar, så ger det fortfarande bara 0.8 bars tryck.
Men däremot maxar du pumparna, dvs låter tryck och flöde vara fritt så kommer ju givetvis den som har den större pumpen att pumpa mera vatten samt till ett högre tryck.
men så gör vi inte i bilarna, där låter vi inte laddet vara fritt.
Om man tittar på en pumpkurva med tryck och flöde så är den nästintill linjär.