Du kan ta en mejsel att hålla mot ventilkåpan och sen sätta örat mot. Då borde du höra om det kommer från tryckarna. Självklart ska bilen vara igång.
Det testade jag, men jag vet ju fortfarande inte riktigt vad jag lyssnar efter så det är svårt att avgöra om det kommer därifrån eller inte. Jag hörde dock inget speciellt därifrån...kan ju vara att motorn "överröstade" ljudet därifrån...Någonting hörs, men om det är tryckarna eller inte det vet jag inte.
När hör du knacket, tomgång eller under belastning av motor?
Låter det som motorn "går på alla cylindrar"? Även under belastning?
Hur var oljenivån när det hände?
Jag hör knacket både under tomgång och belastning, och det låter som om motorn går på alla cylindrar. Svårt att höra på högre varv och belastning, men jag tror den gör det...
Oljenivån i bilen är ett evigt mysterium...det är svårt att se vart kanten blir på oljestickan, men ska man lita på den så ska det allt finnas i...kanske tillochmed lite mer än vad som borde vara däri...
det kan vara något så enkelt som att en kabel till fördelaren hoppat ut, så att den går på 3 cylindrar...
Jag testade att trycka lite extra på alla kablar till tändningen, men det verkade som om alla sitter i ordentligt.
Det är svårt att beskriva ljudet. Det är självklart ett metalliskt-mekaniskt ljud, kanske lite "halv dovt". Inget dunkande, men inte direkt nån knäppande. Knack är nog rätt beskrivet. Det låter ungefär som om man slår kanten på en mobiltelefon mot en tunn spånskiva på ett databord
![smile](img/smilies/smile.png)
. Lite stumt fast "studsigt", alltså ett liten dubbel knack, fast låter som ett.
Min beskrivning kanske inte är så exakt, men jag kan inte beskriva på något annat sätt.
![smile](img/smilies/smile.png)