3862
Sök

Fordenj-veln knackar rätt jejält i motorn

892 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#1
Jahapp, mer problem med Forden (Scorpio 2.0i DOHC -92). Nu så har den börjat knacka rätt duktigt. Det är helt klart från motorn då det följer varvtalet och knacket överröstar utan problem motorn, så man behöver inte precis stå och lyssna efter det.
Det uppkom när jag skulle "leka" lite på en grusplan. Varvade väl inte speciellt mycket och efter kanske 10-15sek gav jag mig, då hörde jag det. Hur 17 kan det bli sådär!? Är det nån ventilpackning som gett sig eller kan det vara värre? Jag tycker att den går aningen slöare också...inte lika mycket kraft på växlarna som förut...
Har kollat oljan och det verkar finnas i, dock så har jag sett att den läcker rätt fint...

Vad jag vill veta är vad det kan vara, och om man kan köra med det? Så less på den nu (felen fortsätter att dyka upp) och den får säljas som självplock eller skroten i jan-feb. Kan den hålla till dess?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

116 Inlägg
21 oktober 2006
#2
låter som du haft lite bekymmer med din bil å doch motorerna är tydligen rätt känsliga.. jag har själv precis bytt motor i min Ford samma årsmodell å motor, för en blåst topppackning, om din bil är relativt fräsch råder jag dig till detsamma. det är förvånansvärt lätt att byta motor i en sierra -92. det är gjort på en helg utan vidare, scorpion ser precis likadan ut det är nämligen en scorpio motor från 94 som jag bytte till.. om det inte är så att kammarna har gett upp vilket inte verkar troligt så är det lättaste å billigaste att byta motor.,.

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent

892 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#3
koppartaket skrev:
låter som du haft lite bekymmer med din bil å doch motorerna är tydligen rätt känsliga.. jag har själv precis bytt motor i min Ford samma årsmodell å motor, för en blåst topppackning, om din bil är relativt fräsch råder jag dig till detsamma. det är förvånansvärt lätt att byta motor i en sierra -92. det är gjort på en helg utan vidare, scorpion ser precis likadan ut det är nämligen en scorpio motor från 94 som jag bytte till.. om det inte är så att kammarna har gett upp vilket inte verkar troligt så är det lättaste å billigaste att byta motor.,.

Tack för tipset! Jag skulle gärna behålla bilen, men den är allt annat än fräsh och hel, och det är säkert att den inte kommer att gå igenom besiktningen. Kommer kosta kanske 6000:- bara för att fixa rosten i trösklarna, och det är bara ett fel av hundra känns det som...och det på en bil jag köpte för 6500:-.
Det känns inte värt, och jag undrar då om det kan vara direkt farligt för mig eller bilen att köra med den som den är/låter. Rasar motorn sä är det tråkigt, men inte hela världen, bara den inte exploderar eller nått. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

324 Inlägg
21 oktober 2006
#4
Kan det inte bara vara så att om du nu gasade lite gladare än vanligt så kanske det lossnade lite sot avlagringar och satt sig i tryckarna till ventilerna så dom började skrammla lite extra bara!?
Liten tanke..

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

892 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
#5
Audikrille skrev:
Kan det inte bara vara så att om du nu gasade lite gladare än vanligt så kanske det lossnade lite sot avlagringar och satt sig i tryckarna till ventilerna så dom började skrammla lite extra bara!?
Liten tanke..

Jo det kanske det kan vara. Jag har nyligen hällt i lite sån där "Injection Cleaner", om det nu kan bidra. Men skulle det verkligen kunna knacka så mycket av att det fastnat lite sot nånstans? Jag  tror inte jag är helt 100 på hur ventlispelet är uppbyggt, så förklara gärna vad som händer om det är så som du tänker. smile
Men om det nu är sot, är det lungt att köra med det då? Bilen kommer som sagt inte gå mycket längre än Jan -07, vore glad om jag kunde slippa lägga pengar på reparationer...känns inte motiverat. hmm

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

324 Inlägg
21 oktober 2006
#6
Okej. men det brukar höras om det är ventilknack,  men det är väll hydraliska tryckare i den.. Ja skulle tro det i alla fall.  Om det kommer sot eller skit i tryckarna så blir det inte tillräckligt med olja i dom då kan dom bli att rassla en del. Svårt att förklara.

Länge sen du bytte olja? Testa att byta olja och filter annars. och kolla om det blir bättre.

men du tyckte ju också att bilen blev lite orklösare än vanligt, vad det ska bero på vet jag inte, det är inte så att du bara inbillar dej det med tacke på knacket som blev?

eller så har du helt enkelt kört slut på den stackars gammla forden.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

892 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
#7
Audikrille skrev:
Okej. men det brukar höras om det är ventilknack,  men det är väll hydraliska tryckare i den.. Ja skulle tro det i alla fall.  Om det kommer sot eller skit i tryckarna så blir det inte tillräckligt med olja i dom då kan dom bli att rassla en del. Svårt att förklara.

Länge sen du bytte olja? Testa att byta olja och filter annars. och kolla om det blir bättre.

men du tyckte ju också att bilen blev lite orklösare än vanligt, vad det ska bero på vet jag inte, det är inte så att du bara inbillar dej det med tacke på knacket som blev?

eller så har du helt enkelt kört slut på den stackars gammla forden.

Hur skulle det låta om det var ventilknack? Och kan man se om det är hydraliska tryckare på något sätt? Jag har en service manual med några bilder och tänkte ifall det är något typisk skilldnad?

Jag vet faktist inte med oljan. Den ser ju inte vidare fräsh ut, och jag skulle ju kunna byta och se...

Jag är nästan helt säker att jag inte inbillar mig...tyckte det var "ok" skjuts i den förut, men nu så är den rätt seg och kraftlös känns det som. Klart man kommer upp i hastighet på plan mark, men den har svårt att orka uppför en brant backe jag kör varje dag på 2'an, och förut har det inte varit några problem...

Kan mycket väl vara att jag kört slut på motorn, bilen har ju ändå gått över 29000 mil, och under tiden jag haft den har den gått som en tank...men kört sönder på 10 sekunder? Alltså...nu går den mjukt -> sladd, sladd -> nu låter det av h-vete... =/

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

324 Inlägg
22 oktober 2006
#8
Du kan ta en mejsel att hålla mot ventilkåpan och sen sätta örat mot. Då borde du höra om det kommer från tryckarna. Självklart ska bilen vara igång
Jag har en 87:ans Fiesta och den har hydraliska. Så jag skulle tro att din scorpa också har det
Senast redigerat av Audikrille (22 oktober 2006)

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

460 Inlägg
22 oktober 2006
#9
Android skrev:
Jahapp, mer problem med Forden (Scorpio 2.0i DOHC -92). Nu så har den börjat knacka rätt duktigt. Det är helt klart från motorn då det följer varvtalet och knacket överröstar utan problem motorn, så man behöver inte precis stå och lyssna efter det.
Det uppkom när jag skulle "leka" lite på en grusplan. Varvade väl inte speciellt mycket och efter kanske 10-15sek gav jag mig, då hörde jag det. Hur 17 kan det bli sådär!? Är det nån ventilpackning som gett sig eller kan det vara värre? Jag tycker att den går aningen slöare också...inte lika mycket kraft på växlarna som förut...
Har kollat oljan och det verkar finnas i, dock så har jag sett att den läcker rätt fint...

Vad jag vill veta är vad det kan vara, och om man kan köra med det? Så less på den nu (felen fortsätter att dyka upp) och den får säljas som självplock eller skroten i jan-feb. Kan den hålla till dess?

När hör du knacket, tomgång eller under belastning av motor?

Låter det som motorn "går på alla cylindrar"?  Även under belastning?

Hur var oljenivån när det hände?




A.E
bilverkstadsägare i 25år

892 Inlägg
22 oktober 2006
Trådstartare
#10
Du kan ta en mejsel att hålla mot ventilkåpan och sen sätta örat mot. Då borde du höra om det kommer från tryckarna. Självklart ska bilen vara igång.

Det testade jag, men jag vet ju fortfarande inte riktigt vad jag lyssnar efter så det är svårt att avgöra om det kommer därifrån eller inte. Jag hörde dock inget speciellt därifrån...kan ju vara att motorn "överröstade" ljudet därifrån...Någonting hörs, men om det är tryckarna eller inte det vet jag inte.

När hör du knacket, tomgång eller under belastning av motor?
Låter det som motorn "går på alla cylindrar"?  Även under belastning?
Hur var oljenivån när det hände?

Jag hör knacket både under tomgång och belastning, och det låter som om motorn går på alla cylindrar. Svårt att höra på högre varv och belastning, men jag tror den gör det...
Oljenivån i bilen är ett evigt mysterium...det är svårt att se vart kanten blir på oljestickan, men ska man lita på den så ska det allt finnas i...kanske tillochmed lite mer än vad som borde vara däri...

det kan vara något så enkelt som att en kabel till fördelaren hoppat ut, så att den går på 3 cylindrar...

Jag testade att trycka lite extra på alla kablar till tändningen, men det verkade som om alla sitter i ordentligt.


Det är svårt att beskriva ljudet. Det är självklart ett metalliskt-mekaniskt ljud, kanske lite "halv dovt". Inget dunkande, men inte direkt nån knäppande. Knack är nog rätt beskrivet. Det låter  ungefär som om man slår kanten på en mobiltelefon mot en tunn spånskiva på ett databord smile. Lite stumt fast "studsigt", alltså ett liten dubbel knack, fast låter som ett.
Min beskrivning kanske inte är så exakt, men jag kan inte beskriva på något annat sätt. smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

8 Inlägg
25 oktober 2006
#11
Jag har en fiesta som började knacka utav h..vete en morgon på väg till jobbet .
Kollade runt lite i motorn medan den gick och märkte att hela generatorn satt löst,
fick krypa under och skruva fast den (med bilen avstängd förstås) simsalabim knacket upphörde.
// BoHol

892 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
#12
BoHol skrev:
Jag har en fiesta som började knacka utav h..vete en morgon på väg till jobbet .
Kollade runt lite i motorn medan den gick och märkte att hela generatorn satt löst,
fick krypa under och skruva fast den (med bilen avstängd förstås) simsalabim knacket upphörde.
// BoHol

Haha! Jafan, man kanske skulle kolla. Har lagt märke till att den "gnisslar" till lite ibland, typ fläktrems gnissel. Väldigt sällan dock, men har inte hört det tidigare. Det kan ju ha nått med den där jäkla remmen att göra.
Tack för tipset! Jag tror ju inte direkt att det är det, låter som det kommer "innifrån" motorn, men jag ska iaf kolla upp det. big_smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd


Sök