3510
Sök

Volvo 240 ska få m50b25

En volvo 244 med b21a. Ska få en hjärttransplantation till en m50b25

17 534 Visningar
Uppdaterades senast 16 april 2013
36 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#1
Köpte mig för ett par månader sedan en 244 års 79 för att ta mig till och från jour som deltidsbrandman.
Min jour kommer att vara 1gång var 4 vecka. Just den veckan måste bilen rulla.
Idag sitter det en b21a som är riktigt fräsch men alldeles för tråkig.

När jag bad om vägledning i en annan tråd så fick jag väldigt mycket tips och hjälp och har kommit en liten bit på vägen.
Jag införskaffade mig en 240 till med b230f motor i. Härifrån ska jag ta servo, bränslepumpar, bakaxel med givare för hastighetsmätare, instrumentmätarhus, fjäderben med ventilerade skivor och ok.
Denna bilen var faktiskt riktigt fräsh. En skärm som var krockad annars så var den otäckt bra. Karossen är 99.999% rostfri. Ett pytte ställe jag hittat med lite rost annars var det ingenting, synd att skrota

Eftersom jag inte hittar nån e36 att ta motorn ifrån för vettiga pengar så tänker jag lägga i b230 tillsvidare. Men innan jag lyfter ur motorn som sitter där idag så ska det dras bränsleretur och det ska skruvas pumpar och kopplas el. Finns en hel del att förbereda innan.

Bärarmar och krägningshämmare bak är iväg skickat på blästring och målning och nya bussningar ska i då det var i ur uselt skick. Men inom en 4 veckors period så är tanken att en ny motor ska ligga där.

Jag har tagit en hel del bilder hittils men det är mest rivningsbilder men fattar inte hur jag lägger upp dom men det får jag väll lista ut.

36 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#2
Bilen som ska få bli lite snabbare
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119839/119839-84c837fe3dd97d533e2307a329ca956d.jpg

Här är bilen som fick sätta livet till
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119839/119839-9063a5038e3ee2b444de5c20c6ee312e.jpg

Lyfter inte ur motor utan sänker ner motor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119839/119839-220f73678e5637867023f27492c02b62.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119839/119839-01222f68087dc5c32a14ebc16657d9bf.jpg

tog vara på en hel del annat(typ hela bilen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119839/119839-8e761a360816a8eb1b0339b3acde9a12.jpg

1 677 Inlägg
1 april 2013
#3
Ska följas! smile

818 Inlägg
1 april 2013
#4
Tråkigt att du inte ska lägga i en m50 men ska följas smile

Bonntrimmare
620 Inlägg
1 april 2013
#5
Välkommen till veemer klubben

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

3 292 Inlägg
2 april 2013
#6
Trist att du inte hittar den motorn du hade tänkt lägga i.. :S  men ska följa detta projektet endå big_smile

Roligt att se att du jobbar utomhus.. big_smile
Senast redigerat av Danne_1977 (2 april 2013)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Maskinförare
681 Inlägg
2 april 2013
#7
Ska följas, kika gärna in på mitt projekt smile

Kolla in min volvo 142 T5 projekt tråd! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264442

421 Inlägg
2 april 2013
#8
Denna är bokad :-)

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten

36 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#9
Kul att några vill följa.

Måste bara förtydliga (skriver som en kratta) Jag SKA lägga i m50b25 så fort jag får tag på en, tyvärr växer inte på träd om de ska vara från en E36.

Börjat pula med lite allt möjligt. Först grejat lite med kabelhärvan, mest plockat till mig alla kablar som jag kan tänkas behöva till tank/temp och hastighetsmätaren.

Underbar vårsol så jag klädde på mig och hissade upp gröngörlingen i bakänden och fick faktiskt dit bränslepump under baksätet och ett nytt bränslerör färdig draget. Fick även i den andra pumpen i tanken. Nån slangklämma och ett bränslefilter kvar sen är den biten klart.

Drog kablarna bak till skuffen för kommande hatigmätargivare och för pumpen. Även den under bilen är framdraget kablar till. Här får ni gärna hjälpa mig då jag känner mig helt tappad hur fasiken dessa ska kopplas in, jag och el är lite så där

36 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#10
Letar kablar till mätar huset. Många nya onda ord lärde jag mig
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119839/119839-0e89608a8879f61cc08f6b397f2767ba.jpg
"nya" pumpen på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119839/119839-4e59f094e1a5dba2130404a231e13d17.jpg
varm och skönt i garaget?
https://www1.garaget.org/gallery/images/120/119839/119839-f863c34fa2d5dab15e275a35b0a539bd.jpg

421 Inlägg
2 april 2013
#11
Å fan du jobbar som jag under det blå taket, kommer speciellt kolla hur du tänkt ordna hastighetsmätare, drar du nya kablar från givaren direkt till mätaren eller använder du orginal ?
Om du kolla på mitt arbete så ser du den där avskyvärda el-en jag gör , ser din och är lika less redan :-)

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten

818 Inlägg
2 april 2013
#12
Sitter det inte m50b25 i E34 också? Går det inte att ta från en sådan?

36 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#13
dutten skrev:
Å fan du jobbar som jag under det blå taket, kommer speciellt kolla hur du tänkt ordna hastighetsmätare, drar du nya kablar från givaren direkt till mätaren eller använder du orginal ?
Om du kolla på mitt arbete så ser du den där avskyvärda el-en jag gör , ser din och är lika less redan :-)
Tanken var ju att jag skulle vara inne i garaget men det blev ju fullt med massa grejer från donator bilen. Ähh inte så känslig det funkar fint.

Jag har försökt att plocka ur från donatorbilens kabelstam, men något säger mig att det där inte blir nått vidare när det väll är dags, men det tar jag då.
Kikade igenom din tråd. Udda men jäkligt kul bygge. hittade din motor el(om det var den du mena) men inget om hur pumparna ska kopplas in. Funderar på att köra direkt ström på dom men det är ju livsfarligt.

36 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#14
rasurbo skrev:
Sitter det inte m50b25 i E34 också? Går det inte att ta från en sådan?
stämmer. Men ryktena säger att bulan på oljetråget sitter framåt på dom, blir ivägen för framvagnsbalken. Hittar jag ingen får jag väll köpa ett tråg på skroten från en E36 och mekka ihop.
Mina erfarenheter av det är inte de största så slipper helst till att börja med.

3 292 Inlägg
2 april 2013
#15
Rikard_RWD skrev:
rasurbo skrev:
Sitter det inte m50b25 i E34 också? Går det inte att ta från en sådan?
stämmer. Men ryktena säger att bulan på oljetråget sitter framåt på dom, blir ivägen för framvagnsbalken. Hittar jag ingen får jag väll köpa ett tråg på skroten från en E36 och mekka ihop.
Mina erfarenheter av det är inte de största så slipper helst till att börja med.
Det stämmer.. oljetråget sitter i framkant och kommer ivägen.. visserligen går det nog att få tag på oljetråg och pump från E36.. en E34 går ju att få tag på hur billigt som helst nu för tiden.. helt komplett körbar bil alltså.. 3-4 tusen eller nåt sånt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

36 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#16
Danne_1977 skrev:
Rikard_RWD skrev:
rasurbo skrev:
Sitter det inte m50b25 i E34 också? Går det inte att ta från en sådan?
stämmer. Men ryktena säger att bulan på oljetråget sitter framåt på dom, blir ivägen för framvagnsbalken. Hittar jag ingen får jag väll köpa ett tråg på skroten från en E36 och mekka ihop.
Mina erfarenheter av det är inte de största så slipper helst till att börja med.
Det stämmer.. oljetråget sitter i framkant och kommer ivägen.. visserligen går det nog att få tag på oljetråg och pump från E36.. en E34 går ju att få tag på hur billigt som helst nu för tiden.. helt komplett körbar bil alltså.. 3-4 tusen eller nåt sånt.
Rullar det inte in något framöver så får de bli så. Vet du exakt vad som ska göras? Tråg, snorkel (vafan är det) och pump, är det mer?

Läste att det passa från e39 också. Men de växer ju inte heller på träd för ett par tusen.

Suttit och läst ett par timmar på google om att koppla bränslepumpar. Blir inte klok på detta. Får jag upp ett elschema så fattar jag ingenting. Vägrar köra med direktström på pumparna. Verkar som jag har nån hallgicare som ska styra pumparna när bilen är igång men hur ska jag koppla det till detta. Eller är det redan kopplat genom kabelhärvan till motorn så jag bara matar relät med ström. Känner att jag kommer köra fast här.
Behöver nog få det förklarat för mig på samma nivå som jag förklarar för ungarna de mest enklaste sakerna.

3 292 Inlägg
3 april 2013
#17
Rikard_RWD skrev:
Danne_1977 skrev:
Rikard_RWD skrev:

stämmer. Men ryktena säger att bulan på oljetråget sitter framåt på dom, blir ivägen för framvagnsbalken. Hittar jag ingen får jag väll köpa ett tråg på skroten från en E36 och mekka ihop.
Mina erfarenheter av det är inte de största så slipper helst till att börja med.
Det stämmer.. oljetråget sitter i framkant och kommer ivägen.. visserligen går det nog att få tag på oljetråg och pump från E36.. en E34 går ju att få tag på hur billigt som helst nu för tiden.. helt komplett körbar bil alltså.. 3-4 tusen eller nåt sånt.
Rullar det inte in något framöver så får de bli så. Vet du exakt vad som ska göras? Tråg, snorkel (vafan är det) och pump, är det mer?

Läste att det passa från e39 också. Men de växer ju inte heller på träd för ett par tusen.

Suttit och läst ett par timmar på google om att koppla bränslepumpar. Blir inte klok på detta. Får jag upp ett elschema så fattar jag ingenting. Vägrar köra med direktström på pumparna. Verkar som jag har nån hallgicare som ska styra pumparna när bilen är igång men hur ska jag koppla det till detta. Eller är det redan kopplat genom kabelhärvan till motorn så jag bara matar relät med ström. Känner att jag kommer köra fast här.
Behöver nog få det förklarat för mig på samma nivå som jag förklarar för ungarna de mest enklaste sakerna.
Det bästa du kan göra är att få tag på en hel bil så du kan ta precis allt du behöver.. kanske till och med hela kabelhärvor som du bara kan lägga in i din bil.. mycket grejer man behöver som man inte räknat med och dessutom är det rätt så mycket el endå som man inte tänker på åxå som bör följa med... kolla efter en billig E34 och om möjligt få tag på delarna du behöver för att den ska passa på rätt sida om framvagnabalken i din Volvo..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

421 Inlägg
3 april 2013
#18
Rikard_RWD skrev:
dutten skrev:
Å fan du jobbar som jag under det blå taket, kommer speciellt kolla hur du tänkt ordna hastighetsmätare, drar du nya kablar från givaren direkt till mätaren eller använder du orginal ?
Om du kolla på mitt arbete så ser du den där avskyvärda el-en jag gör , ser din och är lika less redan :-)
Tanken var ju att jag skulle vara inne i garaget men det blev ju fullt med massa grejer från donator bilen. Ähh inte så känslig det funkar fint.

Jag har försökt att plocka ur från donatorbilens kabelstam, men något säger mig att det där inte blir nått vidare när det väll är dags, men det tar jag då.
Kikade igenom din tråd. Udda men jäkligt kul bygge. hittade din motor el(om det var den du mena) men inget om hur pumparna ska kopplas in. Funderar på att köra direkt ström på dom men det är ju livsfarligt.
Sök på Google, där finns många trådar så du enkelt kan koppla in pumparna in i stammen via tändlåset och få puls ström och matning säkert .

Mina projekt finns på http://www.garaget.org/dutten

36 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#19
Ev löst hur jag ska koppla pumparna. Hittat en som lagt i om det var et eller fk motor och det verkar som jag kan sno hur han kopplade. Men skit i de förtilfället.

Idag började jag lossa motorn. Tyckte det var krongligt som satan och plocka ut hela hjärtat med framvagnen så nu tänkte jag att jag enbart lyfter låda och motor. Har bara kardan kvar att lossa imorgon sen ska jag börja lyfta ur den sjukt tradiga b21a motorn.

Men eftersom jag inte äger nån motorlyft så blir det nån variant med spännband i en krok i en takbjälke variant. Har en känsla av att detta kommer bli problem. Ska kolla om det finns nån vinsch på jobbet man kan låna hem. Annars så släpper jag helt enkelt framvagnen neråt igen. Så sjukt jobbigt att få väck det sen bara när det väl är på marken

3 292 Inlägg
3 april 2013
#20
Rikard_RWD skrev:
Ev löst hur jag ska koppla pumparna. Hittat en som lagt i om det var et eller fk motor och det verkar som jag kan sno hur han kopplade. Men skit i de förtilfället.

Idag började jag lossa motorn. Tyckte det var krongligt som satan och plocka ut hela hjärtat med framvagnen så nu tänkte jag att jag enbart lyfter låda och motor. Har bara kardan kvar att lossa imorgon sen ska jag börja lyfta ur den sjukt tradiga b21a motorn.

Men eftersom jag inte äger nån motorlyft så blir det nån variant med spännband i en krok i en takbjälke variant. Har en känsla av att detta kommer bli problem. Ska kolla om det finns nån vinsch på jobbet man kan låna hem. Annars så släpper jag helt enkelt framvagnen neråt igen. Så sjukt jobbigt att få väck det sen bara när det väl är på marken
Ska slita ut en B21:a jag åxå vilken dag som helst.. ska åxå konstruera nån variant med fäste genom taket och fästa det i takstolen eller nåt sånt.. ska köpa M12 gängstång och böja till ett U och så borra två hål i taket och sen en stor alu profil som jag borrar hål i åxå som får sitta på golvet uppe på vinden så att säga som jag gängar fast M12 gängstången i som jag har böjt.. så får jag en öggla nere i garaget där jag kan hänga mitt kedjeblock.. borde hålla..

Kanske du kan göra nåt liknande.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök