3535
Sök

Peugeot v6 coupe - 97

20 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
hej hej,
Jag köpte en peugeot coupe igår och har en 2 ganska simpla frågor.
1. Hur kopplar man in en stereo i bilen ? förra ägaren har sabbat alla kablar och även dragit nya med samma färger som orginalen.....
Vilket gör det omöjligt att veta vilka kablar som går vart. mer än på tjocklekarna.

TACKSAM för bild på en korrekt inkopplad stereo !

2. En polare satte ner handen bakom avgasröret, och blev lite ledsen när han kände att avgaserna vart väldigt blöta,,.. Handen blir fuktig relativt snabbt när den står på tomgång, och den ryker ganska mycket vit rök när den står på tomgång, efter kallstart.

Temperatur mätaren håller sig på normala grader, och oljan kan jag ej se några fel på !
så är det normalt att den rycker , och att man blir fuktig i handen när man håller handen bakom ?
Har ej märkt något annat konstigt.

helt nytt bilmärke för mig, och känner mig riktigt borta på denna bil ännu så länge.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2013
Din stereo kan jag inte svara för men kondensvatten i avgasröret och vit rök när detta hettas upp efter en kallstart är inget onormalt!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
4 april 2013
Trådstartare
jag har även kört ca 4 mil, i ca 120 km/h i snitt.

Fortfarande fuktig "avföring" från avgaserna, dock inte så mkt rök, utan då är den så gott som "rökfri" men det är kanske normalt endå ?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 april 2013
geting11 skrev:
jag har även kört ca 4 mil, i ca 120 km/h i snitt.

Fortfarande fuktig "avföring" från avgaserna, dock inte så mkt rök, utan då är den så gott som "rökfri" men det är kanske normalt endå ?

Det är svårt att säga utan att ha sett bilen, men bortsett från kondens så tänk tillbaka till kemilektionerna istället! Din motor bränner bensin (Ett kolväte, HC) med hjälp av luft (syre, O2), en restprodukt bildar koldioxid det har miljöaktivisterna lärt oss vid det här laget men kvar blir en reaktion mellan väte och syre även känt som H2O. Avgaserna från en modern bensinmotor med katalysator består alltså förenklat av koldioxid och vattenånga.

Så lite fukt kommer det alltid att finnas hur du än kör, har du inga andra problem med motorn så hade jag inte varit det minsta orolig. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 149 Inlägg
22 april 2013
Räcker med en tråd. Låser.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök