3636
Sök

Köpa bil i Tyskland, för och nackdelar?

5 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#1
Hej,

Vill köpa en Volvo xc60 eller möjligtvis en Audi A4 och har kollat in mobile.de en del där priserna ofta är upp mot 30 000 kr billigare än samma bil här hemma i Sverige. Det jag undrar är vad för och nackdelarna är att köpa en bil i Tyskland vad gäller tredjehandsvärdet?

Min pappa har erfarenhet av att köpa husbilar i Tyskland men inte personbilar, ngn här som kan ge mig lite info och hjälp?

Uppskattas!

mvh,

D

557 Inlägg
13 april 2013
#2
Personligen ser jag de aldrig som en nackdel när ja köper bilar om de kommer ifrån tyskland.


Avstängd
10 388 Inlägg
13 april 2013
#3
"Upp mot 30k billigare", gör det det "värt" det?

Vad räknar du att det kostar dig att ha den "klar på gatan" här hemma? (Och då menar jag givetvis inklusive rubbet; resa/or, käk, faktiska kostnader utöver själva köpet, dvs, alla kostnader, förutom då själva bilkostnaden)

- - Edit - -

Anledningen till att jag ställer frågan är att jag har för mig att jag hamnade på allt mellan 10-15k när jag räknade för något år sen, beroende på hur man tog sig dit, en eller två pers osv osv osv
Senast redigerat av it_mutt (13 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 april 2013
#4
Själv skulle jag se det som en klar nackdel, helt med tanke på ryktet som krockade och mätarskruvade som tyskbilar har i gemene mans ögon. Jag själv skulle inte banga på en tyskimport jag kollat upp, men problemet kommer ju när man själv vill sälja bilen. Vad är poängen med att spara ett par tiotusenlappar om man måste sänka priset nästan lika mycket för att få den såld på Blocket när den ska avyttras?
Dessutom var det väl mer lönsamt att köpa bilar i Tyskland för 10 år sedan än det är idag, inte lika stor skillnad nu väl?
Senast redigerat av Andromeda (13 april 2013)


535 Inlägg
13 april 2013
#5
it_mutt skrev:
"Upp mot 30k billigare", gör det det "värt" det?

Vad räknar du att det kostar dig att ha den "klar på gatan" här hemma? (Och då menar jag givetvis inklusive rubbet; resa/or, käk, faktiska kostnader utöver själva köpet, dvs, alla kostnader, förutom då själva bilkostnaden)

- - Edit - -

Anledningen till att jag ställer frågan är att jag har för mig att jag hamnade på allt mellan 10-15k när jag räknade för något år sen, beroende på hur man tog sig dit, en eller två pers osv osv osv

För rätt exakt 1 år sedan åkte jag ner och köpte bil i tyskland kostar rätt så exalt 10 000 kr med allt. resan med bil dit och resan med båda hem, mat för 5 perssoner båt, inreggning i sverige kontroll bes, försäkring. Dock inte räcknat med ölen på väg hem. Så köper man  en massa öl så har man nästan resan betald om man säljer det när man kommit hem.


235 Inlägg
13 april 2013
#6
Kolla autoscout24.de också. Ska du åka så köp en billig flygbiljett enkel resa. Kolla importguiden på autopower se.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

Avstängd
10 388 Inlägg
13 april 2013
#7
DKn skrev:
it_mutt skrev:
"Upp mot 30k billigare", gör det det "värt" det?

Vad räknar du att det kostar dig att ha den "klar på gatan" här hemma? (Och då menar jag givetvis inklusive rubbet; resa/or, käk, faktiska kostnader utöver själva köpet, dvs, alla kostnader, förutom då själva bilkostnaden)

- - Edit - -

Anledningen till att jag ställer frågan är att jag har för mig att jag hamnade på allt mellan 10-15k när jag räknade för något år sen, beroende på hur man tog sig dit, en eller två pers osv osv osv

För rätt exakt 1 år sedan åkte jag ner och köpte bil i tyskland kostar rätt så exalt 10 000 kr med allt. resan med bil dit och resan med båda hem, mat för 5 perssoner båt, inreggning i sverige kontroll bes, försäkring. Dock inte räcknat med ölen på väg hem. Så köper man  en massa öl så har man nästan resan betald om man säljer det när man kommit hem.

Ah, då ligger det någorlunda på "samma siffror".

Nu vet jag iofs inte hur ny A4 du tittat på, vet dock att jag tittade för ett tag sen på 05-07, där lönade det sig inte alls, då det var samma priser. Men visst, en 05:a börjar bli till åren, o ju äldre bil, ju mindre förtjänst givetvis

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

535 Inlägg
13 april 2013
#8
it_mutt skrev:
DKn skrev:
it_mutt skrev:
"Upp mot 30k billigare", gör det det "värt" det?

Vad räknar du att det kostar dig att ha den "klar på gatan" här hemma? (Och då menar jag givetvis inklusive rubbet; resa/or, käk, faktiska kostnader utöver själva köpet, dvs, alla kostnader, förutom då själva bilkostnaden)

- - Edit - -

Anledningen till att jag ställer frågan är att jag har för mig att jag hamnade på allt mellan 10-15k när jag räknade för något år sen, beroende på hur man tog sig dit, en eller två pers osv osv osv

För rätt exakt 1 år sedan åkte jag ner och köpte bil i tyskland kostar rätt så exalt 10 000 kr med allt. resan med bil dit och resan med båda hem, mat för 5 perssoner båt, inreggning i sverige kontroll bes, försäkring. Dock inte räcknat med ölen på väg hem. Så köper man  en massa öl så har man nästan resan betald om man säljer det när man kommit hem.

Ah, då ligger det någorlunda på "samma siffror".

Nu vet jag iofs inte hur ny A4 du tittat på, vet dock att jag tittade för ett tag sen på 05-07, där lönade det sig inte alls, då det var samma priser. Men visst, en 05:a börjar bli till åren, o ju äldre bil, ju mindre förtjänst givetvis

När ja köpte min fick man en nästan en lika dan i sverige för samma pengar men helt utan utrustning, dock lite billigare i tyskland..  och i Tyskland är dom i princip full utrustade. Har en granne som e tysk och snackade en del med honom om bilarna där hurvida dom e skadade eller skruvade mätare. Men de säger han att det inte finns mycket kvar av, han sa att det har blivit mycket strängare kontroller. Så köper man av ett lite större bilfirma skall det inte vara några problem. Men som sagt man vet ju inte nte man kan ju även bli lurad här i sverige.


Avstängd
10 388 Inlägg
13 april 2013
#9
DKn skrev:
it_mutt skrev:
DKn skrev:

För rätt exakt 1 år sedan åkte jag ner och köpte bil i tyskland kostar rätt så exalt 10 000 kr med allt. resan med bil dit och resan med båda hem, mat för 5 perssoner båt, inreggning i sverige kontroll bes, försäkring. Dock inte räcknat med ölen på väg hem. Så köper man  en massa öl så har man nästan resan betald om man säljer det när man kommit hem.

Ah, då ligger det någorlunda på "samma siffror".

Nu vet jag iofs inte hur ny A4 du tittat på, vet dock att jag tittade för ett tag sen på 05-07, där lönade det sig inte alls, då det var samma priser. Men visst, en 05:a börjar bli till åren, o ju äldre bil, ju mindre förtjänst givetvis

När ja köpte min fick man en nästan en lika dan i sverige för samma pengar men helt utan utrustning, dock lite billigare i tyskland..  och i Tyskland är dom i princip full utrustade. Har en granne som e tysk och snackade en del med honom om bilarna där hurvida dom e skadade eller skruvade mätare. Men de säger han att det inte finns mycket kvar av, han sa att det har blivit mycket strängare kontroller. Så köper man av ett lite större bilfirma skall det inte vara några problem. Men som sagt man vet ju inte nte man kan ju även bli lurad här i sverige.

Så brukar det vara ja, frågan är då om man får utrustning för 10000:- som man vill HA, eller "bara" extrautrustning för 10.000:- (ja, du förstår nog hur jag menar)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

535 Inlägg
13 april 2013
#10
it_mutt skrev:
DKn skrev:
it_mutt skrev:

Ah, då ligger det någorlunda på "samma siffror".

Nu vet jag iofs inte hur ny A4 du tittat på, vet dock att jag tittade för ett tag sen på 05-07, där lönade det sig inte alls, då det var samma priser. Men visst, en 05:a börjar bli till åren, o ju äldre bil, ju mindre förtjänst givetvis

När ja köpte min fick man en nästan en lika dan i sverige för samma pengar men helt utan utrustning, dock lite billigare i tyskland..  och i Tyskland är dom i princip full utrustade. Har en granne som e tysk och snackade en del med honom om bilarna där hurvida dom e skadade eller skruvade mätare. Men de säger han att det inte finns mycket kvar av, han sa att det har blivit mycket strängare kontroller. Så köper man av ett lite större bilfirma skall det inte vara några problem. Men som sagt man vet ju inte nte man kan ju även bli lurad här i sverige.

Så brukar det vara ja, frågan är då om man får utrustning för 10000:- som man vill HA, eller "bara" extrautrustning för 10.000:- (ja, du förstår nog hur jag menar)

Ja men det e ju inte direkt utrustning för 10 000 som skiljer det ju mera runt 40-50 000 iallafall när jag köpte


Avstängd
10 388 Inlägg
13 april 2013
#11
DKn skrev:
it_mutt skrev:
DKn skrev:

När ja köpte min fick man en nästan en lika dan i sverige för samma pengar men helt utan utrustning, dock lite billigare i tyskland..  och i Tyskland är dom i princip full utrustade. Har en granne som e tysk och snackade en del med honom om bilarna där hurvida dom e skadade eller skruvade mätare. Men de säger han att det inte finns mycket kvar av, han sa att det har blivit mycket strängare kontroller. Så köper man av ett lite större bilfirma skall det inte vara några problem. Men som sagt man vet ju inte nte man kan ju även bli lurad här i sverige.

Så brukar det vara ja, frågan är då om man får utrustning för 10000:- som man vill HA, eller "bara" extrautrustning för 10.000:- (ja, du förstår nog hur jag menar)

Ja men det e ju inte direkt utrustning för 10 000 som skiljer det ju mera runt 40-50 000 iallafall när jag köpte

Menade ju mer att det kostar dig 10.000. Betalar man för det o det kostar dig 10.000 men du inte vill ha den utrustningen, så spelar det ju ingen roll om det är värt 40.000.

Hänger du med? smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

535 Inlägg
13 april 2013
#12
it_mutt skrev:
DKn skrev:
it_mutt skrev:

Så brukar det vara ja, frågan är då om man får utrustning för 10000:- som man vill HA, eller "bara" extrautrustning för 10.000:- (ja, du förstår nog hur jag menar)

Ja men det e ju inte direkt utrustning för 10 000 som skiljer det ju mera runt 40-50 000 iallafall när jag köpte

Menade ju mer att det kostar dig 10.000. Betalar man för det o det kostar dig 10.000 men du inte vill ha den utrustningen, så spelar det ju ingen roll om det är värt 40.000.

Hänger du med? smile

Jaha joo men all extra utrustning är ju alltid trevlig wink hehe men ja nu förstår jag


12 086 Inlägg
14 april 2013
#13
De största fördelarna lär ju va utbudet och ofta priset. De största nackdelarna lär ju va sämre andrahandsvärde och högre försäkringspremie.

Byggare Behm
562 Inlägg
14 april 2013
#14
Det där med  "om det är värt det " är helt beroende på vilken bilmodell det är. Har en nyss importerad Subaru Outback -99 , från tyskland . Den kostade 1900 euro , och här hemma ligger dom mellan 40 -50 tusen och har då gått över 20 000 mil.  Så nog är vissa bilar rejält mycket billigare..

Fördelar med tyskimport :  Inget vägsalt = Ingen rost !   
Billigare reservdelar = Välservade från första ägare !

Nackdelar :  Förekommer fusk med krockade bilar och skruvade mätare
Saknar nästan alltid motorvärmare och sätesvärme .
Tyskar röker i bilarna.

Alltid bilens historik och skick som avgör ett bra köp, precis som i Sverige.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 april 2013
#15
_Jonex_ skrev:
Det där med  "om det är värt det " är helt beroende på vilken bilmodell det är. Har en nyss importerad Subaru Outback -99 , från tyskland . Den kostade 1900 euro , och här hemma ligger dom mellan 40 -50 tusen och har då gått över 20 000 mil.  Så nog är vissa bilar rejält mycket billigare..

Fördelar med tyskimport :  Inget vägsalt = Ingen rost !   
Billigare reservdelar = Välservade från första ägare !

Nackdelar :  Förekommer fusk med krockade bilar och skruvade mätare
Saknar nästan alltid motorvärmare och sätesvärme .
Tyskar röker i bilarna.

Alltid bilens historik och skick som avgör ett bra köp, precis som i Sverige.

Ehm...vad är det som gör den så speciell mot de 00:orna som ligger ut på blocket för 20-30.000? 

Sen sluta ju då, som vi konstaterat, priset vid bilens kostnad. Säger inte att det inte kan löna sig att plocka hem en bil, absolut inte. Men mycket blir inte så galet mycket billigare. Men absolut, man kan ju givetvis göra det som en "rolig grej" där huvudmålet kanske då inte är att spara galet mycket pengar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

450 Inlägg
14 april 2013
#16
Germax skrev:
De största fördelarna lär ju va utbudet och ofta priset. De största nackdelarna lär ju va sämre andrahandsvärde och högre försäkringspremie.

högre försäkringspremie kan vi ju skrota direkt, på vanliga bilar har jai te märkt något såsom min audi s4 jag haft ochnu denna volvo spm båda är import.

problemet kan vara att man inte kan räkna på nätet utan måste ringa in.

så högre försäkringspremie är då dinte, då jag har två exempel.

2 174 Inlägg
14 april 2013
#17
Henrik-N skrev:
Germax skrev:
De största fördelarna lär ju va utbudet och ofta priset. De största nackdelarna lär ju va sämre andrahandsvärde och högre försäkringspremie.

högre försäkringspremie kan vi ju skrota direkt, på vanliga bilar har jai te märkt något såsom min audi s4 jag haft ochnu denna volvo spm båda är import.

problemet kan vara att man inte kan räkna på nätet utan måste ringa in.

så högre försäkringspremie är då dinte, då jag har två exempel.

Har haft över 20 importerade bilar och säger emot dig, försäkringen är lite dyrare, och det viktigaste ERSÄTTNINGEN är lägre om något händer.


450 Inlägg
14 april 2013
#18
hangman skrev:
Henrik-N skrev:
Germax skrev:
De största fördelarna lär ju va utbudet och ofta priset. De största nackdelarna lär ju va sämre andrahandsvärde och högre försäkringspremie.

högre försäkringspremie kan vi ju skrota direkt, på vanliga bilar har jai te märkt något såsom min audi s4 jag haft ochnu denna volvo spm båda är import.

problemet kan vara att man inte kan räkna på nätet utan måste ringa in.

så högre försäkringspremie är då dinte, då jag har två exempel.

Har haft över 20 importerade bilar och säger emot dig, försäkringen är lite dyrare, och det viktigaste ERSÄTTNINGEN är lägre om något händer.

okey smile men på mina import har jag ännu inte stött på högre premie, lägre ersättning etc smile

Byggare Behm
562 Inlägg
16 april 2013
#19
it_mutt skrev:
Ehm...vad är det som gör den så speciell mot de 00:orna som ligger ut på blocket för 20-30.000?

3 saker : Dom flesta i Sverige är automat.
Dom har gått 25-35 k mil, långt mer än den jag har.
Dom har börjat rosta ( undatagsvis Norrlandsbilar men då har dom gått ännu mer mil istället )
Finns dock en blå -00a ute nu som jag hade köpt direkt , om den varit till salu för en månad sen.

Hursom , jag hämtade inte bilen men vet att det kostar ca 10k att hämta och regga en bil hur man än bär sig åt.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Avstängd
10 388 Inlägg
16 april 2013
#20
_Jonex_ skrev:
it_mutt skrev:
Ehm...vad är det som gör den så speciell mot de 00:orna som ligger ut på blocket för 20-30.000?

3 saker : Dom flesta i Sverige är automat.
Dom har gått 25-35 k mil, långt mer än den jag har.
Dom har börjat rosta ( undatagsvis Norrlandsbilar men då har dom gått ännu mer mil istället )
Finns dock en blå -00a ute nu som jag hade köpt direkt , om den varit till salu för en månad sen.

Hursom , jag hämtade inte bilen men vet att det kostar ca 10k att hämta och regga en bil hur man än bär sig åt.

Ah, dåså. Har som sagt ingen superkoll på dessa bilar, mest bara att jag vet att jag sett både en och två för 20-30k. Men, då är jag med igen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök