3897
Sök

Jobbigt projekt att riva bmw diff?

336 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#1
ska riva ner diffen en dag tänkte jag och spänna den lite. nån som har rivit ner e34 diff förr och kan beskriva vilka verktyg som kan behövas och lite allmänna tips? har ju de mesta man brukar behöva men man vet ju aldrig...

tacksam för svar och om ingen börjar dra upp almänna diskutioner om hur diffar funkar osv.....!


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 april 2013
#2
6st torks skruv på varje drivaxel, 6st 6kants muttrar till kardan, 2 eller 3 bultar som diffen hänger i. Brukar ta 30-120 minuter beroende på hur rostiga och jävliga skruvarna är.
Sen om man överhuvudtaget kan spänna upp diffen om du nu har lamelldiff är en annan sak.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

336 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#3
tackar, har kollat på de lite snabbt tidigare när man endå har bilen uppe men inte så djupt direkt. har ju gått 30k+ så lär ju sitta skapligt men sånt e man ju van vid... har du koll på vilka storleka de e på hylsor osv? som sagt har de mesta verktyg men en del har ju tappats bort tyvärr


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
19 april 2013
#4
Minnet sviker lite när det gäller e34. Men jag tror att du ska ha in12 hylsa till torksskruvarna. Alltså inte ett torksbits utan hylsa.
6kants muttrarna till kardan tror jag är vanlig 14 eller 15mm hylsa.
Upphängnings bultarna är också valiga 6kant, typ 17 eller 19mm tror jag.
Så det är väl igentligen skruvarna till drivaxlarna som är lite "special".

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

336 Inlägg
19 april 2013
Trådstartare
#5
tackar! gött att veta så kan man låna hem lite verktyg från jobb haha.. wink



Sök