3884
Sök

Hjälp! Får inte igång HU.

367 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#1
Tja!

Meckade lite ljud idag men resultatet blev inte vad jag hoppades på.

Drog ut Org stereon och kopplade i den nya, funkade kanoners, men nu när jag kopplat till bas och slutsteg så vill den inte funka = inget ljud.
HU + Systemet som är i nu har spelat fint tillsammans innan.

Har testat koppla loss ström till slutsteg, remote och mätt så ström osv kommer fram och allt stämmer enligt mätningarna, Det är här min kompetens tar slut. Vad är det som är fel? Testat med 2 andra HU och samma sak där. Den ena kickade igång i 2 sek sen nada. Alla säkringar är hela.

Bilen är en Saab 9-3 -02.
Basarna är ett par MDS FR10W
Slutsteg : B2 Quota @ 1200W RMS @1ohm
HU : JVC KD-R621

Super tacksam för hjälp!

/Danny

More Bass To The People!

21 761 Inlägg
20 april 2013
#2
När du mätte att spänningen kom fram till alla anslutningar på steget, hade du stereon påslagen då?
Lyste någon lampa på steget?

367 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#3
Ska försöka dra hela historian så kanske du får bättre inblick i detta.

Igår morse installerade jag min stereo efter fått ut den gamle, funkade jätte bra efter jag bytt på röd & gul kabel i ISOn (annars försvann minnet).
Körde ner i garaget på området där jag bor och började dra kablar - done.
Bas & steg i trunken, Jordkabel i baksätets bult, plåtslipad under naturligtvis.
Hittade först inte rätt på HUs ISOkabel vilken som var remoten, så delade en blå/vit men det var fel.
Kom fram till att det var en av de röd/gula kablarna(kombon för att minnet ska funka) efter några mätningar.
Steget gick sedan igång och stängdes av när nyckeln vreds om till Off, vilket är precis så jag vill ha det.

Det är här någonstans som jag stängde av allt igen för att sätta in HU på plats, plocka fram testskiva och plocka undan lite. Vips så går skitet inte igång. Hade en eletriker polare över som kollade på det och han fattade nada. Alla kontakter ser hela ut, all signal från bilens kablar kommer fram till ISOkabeln och igenom.

More Bass To The People!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
20 april 2013
#4
Blå/vit kabel på JVC är remote.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

367 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#5
Swedenrockers skrev:
Blå/vit kabel på JVC är remote.

Hmm... Varför gick den inte igång då? Kass ISO? Får lättare nervsammanbrott på sånt här alltså.

More Bass To The People!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
20 april 2013
#6
Problemet är att att stereon inte startar och därmed inte steget heller?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

367 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#7
Swedenrockers skrev:
Problemet är att att stereon inte startar och därmed inte steget heller?

Kort och gott, ja.

More Bass To The People!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
20 april 2013
#8
Kolla säkring 13 och 24 inne i bilen igen.
Warsore skrev:
Swedenrockers skrev:
Problemet är att att stereon inte startar och därmed inte steget heller?

Kort och gott, ja.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

367 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#9
Kollade 24an igår men inte 13. ska ta en titt på den med. Tack.

More Bass To The People!

367 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#10
Kollade 13 säkringen och den hade gått. Så fixade en ny. Nu går HU igång, men inte basen eller slutsteget. Får spel på detta alltså.

Mäter av Remote, jord och 12V, alla ger rätt värde men ändå händer ingenting.

More Bass To The People!

367 Inlägg
20 april 2013
Trådstartare
#11
Steget blinkar till i protect ibland. Men där är inga säkringar till steget? inget utanpå eller inuti heller. Fick sedan igång steget utanför bilen genom att brygga det så det är inte dött.

More Bass To The People!

21 761 Inlägg
20 april 2013
#12
Låt steget sitta på ordinarie plats, plocka sedan loss båda högtalarkablar och lågnivåkablar. Slå igång stereon, se om steget går igång och att inte protectlampan lyser. Funkar det så sätter du i lågnivåkablarna, funkar även det så sätter du i högtalarkablarna. Skriv hur det går. smile

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
20 april 2013
#13
Mät spänningen på stegets anslutningsterminaler med steget inkopplat medans du startar stereon. Då ser du nog att spänningen sjunker.
Jag tror du har glapp i din AGU-säkring på strömkabeln eller dålig jord till steget.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

367 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#14
Tja! Det visade sig var dålig jord fastän jag testat på 3 olika ställen. Kom o tänka på att bulten inte var plåtren dock. så var nog den som var tjuven? Nåja, det verkar ha löst sig nu. Nu börjar den eviga kampen med att ställa in slutsteget rätt.

Btw, Tar gärna tips på bra sidor med Saab tillbehör/styling/allt. Behöver framförallt hitta en "halv DINs fack" för Saab ska ju vara speciella och inte köra dubbel DIN.

More Bass To The People!

21 761 Inlägg
21 april 2013
#15
Ett litet tips:

När man mäter spänningen till stereoprylar, lampor osv så ska det göras under belastning (sakerna påslagna/igång) för att få rättvisande värde. Hade du mätt spänningen på steget med stereon igång, dvs som jag frågade i inlägg #2, så skulle du troligen ha sett att någonting var galet där. smile

367 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#16
Det gjorde vi. Men det var antagligen då säkring 13 gick av någon anledning. Men du har vi fått rätt på alla problemen. Nu ska jag bara ställa in allt så man är nöjd tongue

Stort tack ska ni ha iaf. Utan alla personer på G.org som tar sig tid att hjälpa andra så hade jag, och många andra stått här som frågetecken!

Är det någon som vet vad det är för storlek på högtalarna som sitter i bilen btw? Kände ganska snabbt att stock högtalarna inte passade in när basen väl spelade. Total skrikigt mellanregister oavsett inställningar och ganska tråkig "diskant". Men vad ska man förvänta sig av stockhögtalare egentligen...

More Bass To The People!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
21 april 2013
#17
3,5" i brädan.
6,5" i framdörrarna med adapterringar.
6x9" i bak, kan vara kinkigt att få dit en del p.g.a en vikt plåtkant i baffeln samt hjulhuset kan ta i magneterna om det är stora högtalare.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

367 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
#18
Swedenrockers skrev:
3,5" i brädan.
6,5" i framdörrarna med adapterringar.
6x9" i bak, kan vara kinkigt att få dit en del p.g.a en vikt plåtkant i baffeln samt hjulhuset kan ta i magneterna om det är stora högtalare.

Tackar. Blir svårt att hitta ett par sjyssta 3,5? 4" är ju lite lättare, Och borde kanske få plats utan för mycket meck?

har inga i dörrarna stock (hörs inget därifrån iaf, inte ens med org stereo) men finns där kablar dragna?

Sen har jag hört att en bil bara kan ett visst xxAh. Stämmer detta?
Har bara ett 60Ah i nu men har ett nytt Tudor 75Ah övers som tänktes sättas in nämligen!

More Bass To The People!

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
21 april 2013
#19
Mmm, det finns en del som satt 4" i brädan, jag har dock aldrig gjort det.

Det ska finnas kablar fördragna på OG 9-3 i dörrarna, däremot så går de inte till stereon utan till en kontakt där OEM-steget sitter när dörrhögtalare är monterade.
Om man lossar på mittkonsolens högra sida (lossa handskfacket först) så sitter det en svart kontakt innanför där med högtalarkablar samt matning/jord.

I dörrarna så måste man komma ihåg att ta bort en del av klädseln som sitter fast men är perforerad annars så kommer inte ljudet ut till fullo. Lossa dörrsidan och titta från insidan av panelen mot högtalargallret så ser du.
Bryt inte ut högtalargallret!

Får det bara plats fysiskt så kan du använda det, det är inga problem.
Warsore skrev:
Swedenrockers skrev:
3,5" i brädan.
6,5" i framdörrarna med adapterringar.
6x9" i bak, kan vara kinkigt att få dit en del p.g.a en vikt plåtkant i baffeln samt hjulhuset kan ta i magneterna om det är stora högtalare.

Tackar. Blir svårt att hitta ett par sjyssta 3,5? 4" är ju lite lättare, Och borde kanske få plats utan för mycket meck?

har inga i dörrarna stock (hörs inget därifrån iaf, inte ens med org stereo) men finns där kablar dragna?

Sen har jag hört att en bil bara kan ett visst xxAh. Stämmer detta?
Har bara ett 60Ah i nu men har ett nytt Tudor 75Ah övers som tänktes sättas in nämligen!

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

21 761 Inlägg
21 april 2013
#20
Warsore skrev:
Nu börjar den eviga kampen med att ställa in slutsteget rätt.

En grundnställning kan se ut så här:

SUBSONIC: Vrid till "tio i", borde bli 25-30 Hz
LPF: Vrid till "kvart i", borde bli 70-80 Hz
BASS BOOST: Vrid ner till "0dB"
PHASE SHIFT: Vrid till "0"

GAIN: Vrid ner till "MIN", slå igång stereon med den musik du brukar spela och vrid upp stereons volym till ca 70-75% av max. Vrid upp stegets GAIN successivt tills basjudet precis låter illa, vrid sedan ner igen tills basljudet precis låter bra.

Nu är steget grundjusterat så att förstärkningen matchar stereons utsignal, basljudet ska inte börja låta illa fastän stereons volym skruvas upp ordentligt. Både SUBSONIC och LPF kan behöva efterjusteras beroende på hur övriga högtalare klarar av att spela frekvenserna över basen, sedan kan PHASE SHIFT eventuellt behöva vridas om basljudet låter "segt" och "spelar efter". smile

Angående att det inte sitter någon säkring på steget så är det meningen att pluskabelns säkring även ska fungera som skydd för steget, manualen rekommenderar att sätta 90 A säkring på pluskabeln.

En bil kan ha i princip hur stort batteri som helst, det man får tänka på är om generatorn klarar av att hålla batteriet/batterierna i bra laddat skick med den totala strömförbrukning bilen har när man använder tex stereo och "bilens egna saker". smile
Senast redigerat av Drönirettab (21 april 2013)


Sök