3769
Sök

Lovad grejer vid köp av bil men fick dom inte

150 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Jag köpte en v70 T5 från 2004 som gått 6500mil och jag kollade på bilen i söndags å då satt det låsbultar på den, han sa att det skulle följa med reservdäck som var en volvo aluminumfälg och nu när jag lastat av vinterdäcken som han hade stoppat in i den så ser jag att det ligger ett punkterat vanligt 80km/h däck och han har kört vita bräder i den då det var vit färg på plast även träflisor och skrapmärke på vänster baksäte. Han hade 2st bilar och den här bilen stod bara på uppfarten och blev aldrig körd. När jag provkörde den i söndag fanns det halv tank och nu när jag hämtade den så var det nästan slut på bensin.
Jag ringde han för lite mer än en timme men han svarade inte. De här grejerna skrev han inte på kvittot men om han nu bara undviker oss kan man kräva att få reservdäcket som jag blivit lovad+låsbultarna?
Senast redigerat av Rille68 (25 april 2013)

87 Inlägg
25 april 2013
häng ut den jäveln du har väl adres namn osånt

Saabifierad
2 031 Inlägg
25 april 2013
Ja du kan kräva av honom att du ska få det han lovade men du kan inte direkt anmäla honom i och med att ni inte har något skriftligt avtal över dessa saker. Det är surt men så är det, bäst att se till att få alla saker samtidigt vid köpet.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

119 Inlägg
25 april 2013
Du har ju själv köpt bilen i det skicket den är i! man ska aldrig lita 100% på vad som står i annonsen, finns inte mycket du kan göra ring igen om låshylsan, tror ju knappast han vill blåsa dig på en sån skit sak.

5 089 Inlägg
25 april 2013
Jag hänger inte med alls. Om man staplar upp det.
Du var och kolla på en bil och betalade då direkt för att sedan hämta bilen ett tag senare?
Du blev lovad ett reservhjul i aluminium och det ligger bara ett punkerat orginal reservhjul i bilen?
Det satt låsbultar på bilen och nu gör det inte det, eller sitter det låsbultar på och hylsan är borta?
Du har betalat för bilen för att hämta den senare. Och han har kört bilen och smutsat ner den?

\Lindgren

mulle mek
679 Inlägg
25 april 2013
Lär dig en läxa till nästa gång! Du skall alltid kolla innan du köper något. Har själv tittat och provkört bilar kollat upp exakt allt. Sen när man väl ska köpa bilen och är redo att betala så har man ba eh jag har testat och kollat igenom bilen innan och allt va grönt då.

Sen har det visat sig va fel på bilen.

Så oavsett om du kör o gått igenom bilen skall du alltid göra en egen inspektionsbesiktning på bilen,
kolla igenom exakt allt, Under den tiden som bilen står vet du ju inte va som sker med bilen, så alltid värt att dubbelkolla.  Sen skall du naturligtvis skriva papper också, ett avtal mellan köpare och säljare.
Det är svårt att kunna bevisa annars va som har sagts och lovats.

För en låsbult och ett reservdäck kommer det aldrig gå att göra nått. Då det är så små kostnader.
Han har förmodligen brukat bilen, och om du nu sagt att han inte skall köra mer med bilen kunde du ha tagit mätarställning och sedan kontrollerad mätarställningen igen vid köp.

Du som varit slarvig helt enkelt. Nu vet du det till nästa gång och då kanske du tänker lite längre och förhoppningsvis blir det ett bra och lyckat bilköp smile
Senast redigerat av r3zz1 (25 april 2013)

Gasar tills det Rasar !!!

150 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Jag kollade igenom den lite lätt nu eftersom jag redan kollat på den och vinterdäcken låg i bakluckan å jag kunde inte kolla det. Jag betalade ingenting i förväg och vi träffades vid banken idag och fixade allt. Nu satte han in 750kr på mitt konto och han sa att han inte kört den allt under hela veckan. Bilen är en jubiluems modell elr vad det nu kallas och då fick man med aluminumfälg. Det är en sån här fälg som jag blev lovad och det satt ett nytt däck på. http://www.ladda-upp.se/bilder/eukgcehrcoxkqq/ obs! Bilden är tagen från blocket.

150 Inlägg
25 april 2013
Trådstartare
Den hade ju bara gått 6550mil så den är så gott som ny nästan plus att vi har haft samma gamla 945 ltt -96 sen 2000 så vi handlar inte bilar så ofta

1 863 Inlägg
26 april 2013
Att han har använt bilen är väl inte så konstigt, det är ju fortfarande hans bil så länge du inte betalat för den. Och allt det andra du anmärkt på är ju bara smågrejer.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

682 Inlägg
26 april 2013
Om han har sagt att det ska ingå så har ni ingått ett muntligt avtal... Det kan du vinna på... Ska helst vara vittne då.. Men han sa väl inte att det inte var punkterat heller? Men ring honom är nog lättast.

Det där med bensin & skrapmärken, det får man kolla på själv.. och jag hade aldrig sålt min bil med mycket sås! Ni hade väl inte sagt nåt om bensinen?

3 121 Inlägg
26 april 2013
Var däcket helt när du fick titta på bilen? Förmodligen inte. Nästa gång, titta på allt väsentligt och gå inte på säljarens berättelse.

150 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
Men bensinen brydde vi oss inte om utan att han har skitat ner den med färg fläckar å flisor. Sen så sa han i söndags när jag var där med min son och fru de hörde också att han sa att det var ett riktigt reservdäck med aluminum fälg efter som att den var en jubileumsbil å då fick man med riktugt reservdäck. Men han satte in 750kr på kontot och de kommer man ju inte långt på eftersom den där fälgen jag blev lovad är ju ganska dyr

Saabifierad
2 031 Inlägg
28 april 2013
Den här tråden är rätt usel för den handlar egentligen inte om trådskaparen kan få sakerna han blivit lovad utan den handlar snarare om gnäll på säljaren ifrån trådskaparen. Ring snubben och snacka istället för att sitta här på forumet och gnälla för vi andra på forumet kommer inte ringa!
Senast redigerat av Slash (28 april 2013)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Down n`out
514 Inlägg
28 april 2013
Lägg ner..

Down n`out

1 319 Inlägg
28 april 2013
Du fick ju pengar tillbaka, käka en god middag för dom smile

_----------'

Sök