Eftersom jag ska byta koppling på bilen så måste jag ut med motorn, och då tyckte jag det var likas att renovera en annan vid sidan av, så jag plockade isär en B19 och en B230F. Man vill ju att den ska se likadan ut som original!
Vi börjar med att rengöra kolvarna, här i steg ett, två och tre
När jag ändå stod och polerade och alla hjärtans dag närmade sig så snickrade jag ihop den här i rostfritt åt en kvinnlig bekant som inte hade någon på alla hjärtans dag:
och sedan väga in kolvarna och stakarna så att int nåt pucko klantat sig
Men när motorn lix står där på motorstativet så kan man ju dra lite färg över den, tex rosa metallic
...och då kan ju int ventilkåpan se sådär risig ut heller, så den drar vi guldmetallic med guld-flakes på
Sedan gör jag misstaget att kontrollera matchportningen med originalinsuget...
och så kan man ju int lämna det, så det portade vi upp
Eftersom jag inte är vidare smart så gjorde jag samma misstag igen och lyfte ventilerna... När man tittade in och såg eländet så åkte alu-filen fram och portningen blev ett faktum
Glad i hågen ställer jag mig för att sätta ihop motorn som nu är på 2,3 liter och portad, när min vän springer in och säger att han har en turboförgasare, H-kam och dubbelfjädrar... Happ...
...då var det bara börja sänka kompen, och eftersom filen ändå var framme så...
Ett 940-grenrör för snurrbo dök mysteriskt upp i bakluckan på biln
...och när jag kommer hem har farsan byggt ihop en bil-lyft. Så den provar vi och byter hastighetsmätar-wire inför besiktningen
Besiktningen slutar med ett blankt papper. Ibland är det bra att flirta med besiktningsmannen, som tur är var en kvinna
Det firar vi med att fara och köpa ett 3" avgassystem för hela 700 riksdaler
och på det tiggar vi en fästöggla för kardanfästet
Sen åker vi på biltema för att hitta ett slutrör till 3", vilket inte finns, och vi vill ju inte strypa vår stackars lilla 343a så det får bli 2 st 2,5" istället. Det finns självklart ingen sån förgrening på biltema, så vi får svetsa ihop en själv av två stycken 90 graders
Har man en någorlunda fräsig TiG kan man genom att pulsa på knappen bränna igen även stora glepor
så här har jag brännt ihop två 2,5" rör med ett 3" rör
Är man lika lat som jag och inte orkar göra mellanbitar där det blir stora spalter, så kan man göra såhär
Såhär blev slutresultatet