3639
Sök

Koppla 7" skärmar till laptop

5 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
Hej

Köpte 4 stycken av dessa skärmar:

http://dx.com/p/7-wide-screen-tft-lcd-h … 40px-41213

Tänkte koppla dom till en laptop som har S-VIDEO, VGA och DVI-utgångar. Valde att koppla med S-VIDEO med en konverter S-VIDEO till RCA. Är detta bästa lösningen?

Problem 1: Bilden är svartvit, vad kan det bero på?

Problem 2: Datorn går inte att ställa till annat än 800*600 eller 1024*768 upplösning fast skärmarna är gjorda för 480*240. Finns det någon lämplig programvara för detta?

Problem 3: Kommer det någonsin att vara möjligt att spela samma video på laptopens 17" skärm och på de små skärmarna utan att köra samma upplösning på alla? Hur isåfall?

På grund av att det är billiga no-name skärmar var bruksanvisningen inte mycket till hjälp..

Avstängd
10 388 Inlägg
7 maj 2013
EcoSport skrev:
Hej

Tänkte koppla dom till en laptop som har S-VIDEO, VGA och DVI-utgångar. Valde att koppla med S-VIDEO med en konverter S-VIDEO till RCA. Är detta bästa lösningen?

Problem 2: Datorn går inte att ställa till annat än 800*600 eller 1024*768 upplösning fast skärmarna är gjorda för 480*240. Finns det någon lämplig programvara för detta?

Problem 3: Kommer det någonsin att vara möjligt att spela samma video på laptopens 17" skärm och på de små skärmarna utan att köra samma upplösning på alla? Hur isåfall?

På grund av att det är billiga no-name skärmar var bruksanvisningen inte mycket till hjälp..

Detta är vad jag vill ha för mig från "förr", evigheter sen jag pysslade med tv-out på datorer (på annat vis än via vga/dvi/hdmi/trådlöst)

Gällande sv.v. bild så vill jag ha för mig att felet ligger i din "s-video-rca"-adapter. Finns två olika. Var ett vanligt problem "förr" innan hdmi och vga-anslutningar på tvklumparna. (Detta under förutsättning att du inte matar ut PAL till en skärm som bara stödjer NTSC eller tvärt om)

Du får samma upplösning på datorn som på skärmarna. Om datorn inte stödjer ex.vis 480*240, så kan du (oftast) inte heller skicka ut den upplösningen. Möjligen möjligen om du väljer att inte spegla eller förlänga "skrivbordet", utan bara köra det på småskärmarna, att det skulle gå. detta förutsätter dock  också att upplösningen har stöd i grafikkortet
Senast redigerat av it_mutt (7 maj 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
EcoSport skrev:
Hej

Detta är vad jag vill ha för mig från "förr", evigheter sen jag pysslade med tv-out på datorer (på annat vis än via vga/dvi/hdmi/trådlöst)

Gällande sv.v. bild så vill jag ha för mig att felet ligger i din "s-video-rca"-adapter. Finns två olika. Var ett vanligt problem "förr" innan hdmi och vga-anslutningar på tvklumparna. (Detta under förutsättning att du inte matar ut PAL till en skärm som bara stödjer NTSC eller tvärt om)

Du får samma upplösning på datorn som på skärmarna. Om datorn inte stödjer ex.vis 480*240, så kan du (oftast) inte heller skicka ut den upplösningen. Möjligen möjligen om du väljer att inte spegla eller förlänga "skrivbordet", utan bara köra det på småskärmarna, att det skulle gå. detta förutsätter dock  också att upplösningen har stöd i grafikkortet

http://www.vekoy.com/images/AVW139.png

Såhär ser adaptern ut.. Verkar som att skärmen stöder både PAL och NTSC, båda funkar men bilden är svartvit i vilket fall.. Kanske man borde klippa och löda kabeln själv.

http://www.vekoy.com/images/SMN1-RCA2.png

Eller köpa en sånhär istället och köra RCA kabel?
Senast redigerat av EcoSport (7 maj 2013)

5 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
Testade koppla datorn med adaptern till TV:n inomhus, och jag fick färgbild direkt.

Någon annan som har idéer?

OUTLAW1
8 maj 2013
du har fått svart/vita skärmar kanske??big_smile
nä jag tror också det ligger i kabeln..
Senast redigerat av OUTLAW1 (8 maj 2013)

5 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
OUTLAW1 skrev:
du har fått svart/vita skärmar kanske??big_smile
nä jag tror också det ligger i kabeln..

Skulle inte tro det big_smile åtminstone lyser de blått när de är utan signal!

Konstigt att kabeln funkar till en vanlig TV isåfall?

Kan den för höga upplösningen ha något med färgen att göra?

Sök