3926
Sök

Ej fungerande Hastighetsätare 940

104 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Nu har min mätare varit död i snart ett halvår och då besiktning är på fredag så måste det fixas. Det började förra sommaren med att den stendog en vanlig sommardag för att sedan ha pendlat från halvt fungerande till stendöd. Med halvt fungerande menar jag att den hoppar omkring t.ex vid 50km/h när man ligger runt 80km/h men sedan kan den stendö igen. Testade även förra sommaren med 2 andra mätarhus men de var lika stendött.

Har haft ur givaren i bakaxeln och den ser kanonfin ut, inget som är skadat och inga söndererjade kontakter. Har kollat kablaget från givaren in i bilen och finns inga fel där heller dock går kablarna från givaren direkt in i en svart liten dosa, därefter går 2st kablar ut från den och sedan in i elstammen. Testade även att mäta motståndet i givaren och hamnade runt 900ohm. Testade att mäta de två kablarna som kommer från givaren och som sedan går in i hastighetsmätaren, har 900ohm där också så verkar inte vara något kabelbrott någonstans.

Eftersom jag har testat olika mätarhus utan olika resultat så borde det vara givaren som är skrot men ibland hoppar hastighetsmätaren igång och då borde man kunna utesluta givaren? Provkörde idag med bakhjulen upplyfta och trippmätarna fungerar perfekt men hastighetsmätaren ligger bara och skakar vid 0km/h.

En rejält slag på instrumentbrädan gör ingen större skillnad heller hmm

Vad tror ni? Ska försöka få tag på något mer mätarhus att testa men om resultatet är detsamma så vet jag inte riktigt vad som kan vara fel?


* Voff voff *
10 736 Inlägg
8 maj 2013
#2
Snowgubben skrev:
Tjena!

Nu har min mätare varit död i snart ett halvår och då besiktning är på fredag så måste det fixas. Det började förra sommaren med att den stendog en vanlig sommardag för att sedan ha pendlat från halvt fungerande till stendöd. Med halvt fungerande menar jag att den hoppar omkring t.ex vid 50km/h när man ligger runt 80km/h men sedan kan den stendö igen. Testade även förra sommaren med 2 andra mätarhus men de var lika stendött.

Har haft ur givaren i bakaxeln och den ser kanonfin ut, inget som är skadat och inga söndererjade kontakter. Har kollat kablaget från givaren in i bilen och finns inga fel där heller dock går kablarna från givaren direkt in i en svart liten dosa, därefter går 2st kablar ut från den och sedan in i elstammen. Testade även att mäta motståndet i givaren och hamnade runt 900ohm. Testade att mäta de två kablarna som kommer från givaren och som sedan går in i hastighetsmätaren, har 900ohm där också så verkar inte vara något kabelbrott någonstans.

Eftersom jag har testat olika mätarhus utan olika resultat så borde det vara givaren som är skrot men ibland hoppar hastighetsmätaren igång och då borde man kunna utesluta givaren? Provkörde idag med bakhjulen upplyfta och trippmätarna fungerar perfekt men hastighetsmätaren ligger bara och skakar vid 0km/h.

En rejält slag på instrumentbrädan gör ingen större skillnad heller hmm

Vad tror ni? Ska försöka få tag på något mer mätarhus att testa men om resultatet är detsamma så vet jag inte riktigt vad som kan vara fel?

Rent spontant känns det ju som att felet ligger i mätarhuset eftersom du skriver att tripp/total fungerar. Mig veterligen får dom sin signal in på samma vis.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

104 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#3
Har nu testat med ett annat hastihetsmätarhus och resultatet är desamma, mätaren ligger och hoppar vid 0km/h men trippmätaren fungerar fint!

Vafasen kan felet vara?? Kanske helt enkelt får testa en annan givare?

Btw, kablarna från givaren går in i en liten svart dosa som det sedan kommer ut två sladdar ur som sedan går till mätaren. Kan någon säga vad det är för dosa? smile


24 Inlägg
8 maj 2013
#4
Hade ungefär samma på min 740 då den låg på 200 när man körde i 50 så ta stängde av motorn och slet bort mätar pilen och satte den på 0 igen

6 738 Inlägg
8 maj 2013
#5
Snowgubben skrev:
Har nu testat med ett annat hastihetsmätarhus och resultatet är desamma, mätaren ligger och hoppar vid 0km/h men trippmätaren fungerar fint!

Vafasen kan felet vara?? Kanske helt enkelt får testa en annan givare?

Btw, kablarna från givaren går in i en liten svart dosa som det sedan kommer ut två sladdar ur som sedan går till mätaren. Kan någon säga vad det är för dosa? smile

det är bara en liten skydds dosa som kablarna är skarvade i wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

104 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#6
AlExAnDer96 skrev:
Hade ungefär samma på min 740 då den låg på 200 när man körde i 50 så ta stängde av motorn och slet bort mätar pilen och satte den på 0 igen

Saken är den att den fungerar inte alls, inte att den visar fel smile

Henkix skrev:
Snowgubben skrev:
Har nu testat med ett annat hastihetsmätarhus och resultatet är desamma, mätaren ligger och hoppar vid 0km/h men trippmätaren fungerar fint!

Vafasen kan felet vara?? Kanske helt enkelt får testa en annan givare?

Btw, kablarna från givaren går in i en liten svart dosa som det sedan kommer ut två sladdar ur som sedan går till mätaren. Kan någon säga vad det är för dosa? smile

det är bara en liten skydds dosa som kablarna är skarvade i wink

haha jaha, då är det inget att bry sig om då!

Ingen som har något annat förslag? Ska se om ja kan fiska fram en annan givare också men känns ju inte som det är felet?


170 Inlägg
8 maj 2013
#7
Kanske är ett jord fel, testa med en multimeter, eller byt ut hela instrument huset smile

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

104 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#8
Willmaister740 skrev:
Kanske är ett jord fel, testa med en multimeter, eller byt ut hela instrument huset smile

Ska undersöka lite mer och se om ja hittar någon dålig jordpunkt smile

Det är hela instrumenthuset jag har bytt varje gång smile


170 Inlägg
8 maj 2013
#9
Är nästan hundra på att det är ett jordfel, kan också vara givaren.
om du ohm-mäter givaren och kablaget från kontakten till instrumentet ?
Standardfelet är glapp i kabeln mellan chassit och bakaxeln !

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

104 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#10
Har inspekterat både kabeln samt kontakten mellan givaren och kabeln och hittar inga fel alls, ser kanonfräscht ut.

om jag mäter framme vid mätaren så får jag samma värde som jag får när man mäter direkt på givaren, strax under 900ohm.

Jag ska försöka få tag på en givare samt leta jordfel, dock vet jag inte direkt vart man skulle kunna hitta någon speciell jordpunkt som är dålig. förslag?


170 Inlägg
8 maj 2013
#11
kontaktstycket på den sidan där det sitter två stycken, på samma sida som temp. mätaren, kör med en multimeter där, om det inte ger något utslag så  jorda det.

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

104 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
#12
Vilket stift är det du tänker att ja ska jorda? En mer detaljerad förklaring skulle uppskattas smile


170 Inlägg
9 maj 2013
#13
Beror på, själv hade jag mätit med en multimeter men det kan vara den nedersta nr 2, svårt och förklara

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

104 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#14
Hänger inte riktigt med, är det ett stift i själva kablaget som jag ska jorda, eller ska jag gjorda en punkt i mätarhuset? Vilken kontakt gäller det, och vad är det jag ska mäta fram?


BASS GLAD
1 381 Inlägg
9 maj 2013
#15
Så¨var de på min sambos med den hoppa fram tillbaks sen dog den sen kom de ett gupp då hoppa den igång igen

har du dragit i kablarna i själv kontakten bak ?
för på sambon bil satt dom fast..

men tog bort kontakten och tog tag i kablar puff var murkna i sjävla höljet de syndes inte att kabelen var av  ...


skarav om de där bak vips funkar kanon nu

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

1 893 Inlägg
11 maj 2013
#16
Snowgubben skrev:
Har nu testat med ett annat hastihetsmätarhus och resultatet är desamma, mätaren ligger och hoppar vid 0km/h men trippmätaren fungerar fint!

Vafasen kan felet vara?? Kanske helt enkelt får testa en annan givare?

Btw, kablarna från givaren går in i en liten svart dosa som det sedan kommer ut två sladdar ur som sedan går till mätaren. Kan någon säga vad det är för dosa? smile

"Dosan" är en plombering. Den går inte att öppna utan att den går sönder. För övrigt behövs den inte, inte lönt att fiffla med signalen på en såpas till åren kommen bil. Bara att sprätta upp den och kolla så inte kontakten på insidan har ärgat... (När du öppnar den, går ett par hullingar sönder inne i dosan, så den går inte att knäppa igen, utan att verkstad SBP kan se att den varit öppnad.)


104 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#17
Har brutit upp den boxen och där inne satt somsagt en kontakt, inget fel på den utan den såg fungerande ut!

Bilen är besiktad nu och antagligen måste dem glömt att kolla mätaren för fick ingen 2a på den yikes Kan ju skita i mätaren nu men vill ändå försöka få den fixad så fler tips är välkommna!

Har förresten även märkt en sak när jag är ute och kör. Hastighetsmätaren styrs av elförbrukningen i bilen! Om man ligger runt 90 så kan mätaren ligga och hoppa vid 30km/h. Om man stänger av helljus så hoppar den plötsligt upp till 50km/h. Om man därefter stänger av fläkten samt sätter på positionsljus brukar den endast ligga runt 10km/h under den verkliga hastigheten!

Låter ju minstsagt som ett roligt elfel någonstans i bilen!


6 738 Inlägg
12 maj 2013
#18
låter som ett jord fel nånstans tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

170 Inlägg
12 maj 2013
#19
håller med, någon som kanske lekt elektriker i din bil

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.

914 Inlägg
12 maj 2013
#20
I och med att vägmätarn o ch trippen funkar så har du korrekt signal från givaren.Felet är på det lilla kretskortet i hastighetsmätarn,detta är inte alls ovanligt fel på dessa vagnar.


Sök