Xuri skrev:
Okej då ska jag dra ett snabbt exempel.
Renault clio
Kamrem+aggregatsremsbyte+vattenpump = ca 10000kr.
utföres var 5 år eller 8000mil.
Motsvarande "större bil" volvo v70 t5.
kamremsbyte + aggregatrem = 2800kr.
utföres var 10 år eller 16500mil.
vi leker att du har din clio i 10 år, då har du betalat 17000kr mer i enbart dom bitarna som MÅSTE BYTAS.
ska vi leka med tanken att du tar dom pengarna å tankar din tex volvo för eller köper andra eventuella slitdelar ?
om vi säger att såsen kostar 14kr literns så har du fått 1200 liter bensin för dom pengarna.
eller typ köpt 10 talet däck av hög kvalite...
samtidigt som du har åkt med bättre komfort....
en billig skitbil (oftast fransk) kostar mer å hålla igång i servicekostnader än en stor bil.
i alla fall renault... å de känns nog jättekul å lägga ut 30000kr på typ 10 år i slitdelar å sen inte ens få 5kronor för bilen när den säljs...
När folk skriver en stor å trygg bil menar dom nog tex bmw 3/5 serie. volvo v70/s60 å inte typ bmw m5.
en bromskiva till en standardbil är inte billigare till än liten bil än till en tex volvo eller bmw skulle jag säga.
men är de en uddabil så blir de dyrare. men jag skulle nog säga att en stor bil håller betydligt bättre än en liten bil. en liten skitbil är riktad till dom som bor i stan och har korta sträckor å köra, inte tuffa 30 mil motorväg å 3500 varv/minut varje dag...