3821
Sök

Felaktiga avgasvärden 3" utan kat.

73 Inlägg
8 maj 2013
Trådstartare
Tjenare

Är nu så att jag var på bilprovningen igår med Nissan. Bilen gick igenom förutom att jag fick fel avgasvärden.
Jag besiktigade då med en Decat pipe (kattersättare) Så undrar ifall det bara är att smäcka ditt en racekatt?

HC halt tomgång för hög
Co- halt förhöjd tomgång för hög
Lamda värde förhöjd tomgång felaktigt.

CO 0,5 (0,5)
HC 120 (100)
CO 2500 0,7 (0,3)
LAMNDA 1,07 (o,97- 1,03)

//Patrik

34 Inlägg
8 maj 2013
tanka i ett par liter etanol så kanske de blir bättre! wink

No car, no life

2 174 Inlägg
8 maj 2013
Gör en snabb koppling och montera en vanlig katt. En racekatt ger inte lika fina avgasvärden som en mindre original. Du ska ju bara besikta lixom.

Läcker avgassystemet något? Lambda låg lite högt och spär på sås, chippad? Har du original box? Många får problem med bes och värden när dom har modifierat mjukvaran.

Finns medel från stp att hälla i tanken blir fina värden, går besikta utan katt då.

BilRekondare
232 Inlägg
8 maj 2013
När johan bes min så satte han i en förminskning i slutet, det hjälpte mot alla värden, detta var med raka rör o en 3'' race katt :-)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 maj 2013
Ser man bara till att köra hårt med bilen (en smidig metod är att ligga på rätt bra varv på tvåan o samtidigt bromsa hårt så motorn får jobba) innan dom mäter så brukar värdena bli bra även med en racekat.

Så sätt dit en racekat så behöver du inte mecka dit en vid varje besiktning, och framför allt så åker du omkring med den avgasrening som lagen kräver hela tiden.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök