2866
Sök

Minska vridmomentet

61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#1
Tja jag undrar om man på nåt sätt kan minska vridmomentet så att den går att besiktiga.
Min bil (Amazon kombi) får ha Max 196.2 nm om jag minns rätt och fattig student som jag är så har jag inte råd med en V8 OCH regga som ombyggt fordon så jag skulle vilja få ner vridmomentet på V8:an och om det nu är möjligt så kommer den gå sämre eller kommer den gå lika bra som innan fast med mindre vrid? Och om den går sämre så finns det något lätt sätt så att man bara minskar vridet vid endast besiktningen?

Vänligen Tubbe

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 maj 2013
#2
Kan man inte hinka på ett tyngre svänghjul så att bilen inte blir lika snabb i respons = känns som mindre klös i maskinen ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#3
Kanske jag har ingen aning tyvärr hmm

Trucker
1 406 Inlägg
11 maj 2013
#4
släng ner V8:an.... och besikta, du kommer troligvis få regbesiktning för det sitter felaktig motor i, så då kvittar det nog hur mycket NM du har i vrid... smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 maj 2013
#5
zleepy skrev:
släng ner V8:an.... och besikta, du kommer troligvis få regbesiktning för det sitter felaktig motor i, så då kvittar det nog hur mycket NM du har i vrid... smile
Regbes är en självklarhet eftersom motorn är bytt men karossen får endast ha en motor med ett visst vridmoment och ett visst antal hk. Efter det är det fullständig ombyggnad och reg som ombyggt fordon som gäller.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#6
Vad är den här regbesiktningen ni talar om hehe? wink

4 115 Inlägg
11 maj 2013
#7
Jag tror inte att dina modifikationer på bilen kan räknas till din fördel.

Alltså bes mannen kommer väll se att detta är ju en v8a som heter tex LS1. LS1 har si och så mycket vrid och hk enligt tillverkaren och det är det som besmannen går efter?

Annars skulle man ju bara kunna ta bort 4 tändkablar och påstå att det vara är en V4a.

Jag tvivlar starkt på att dom skulle köra bilen på någon bänkmaskin för att kontrollera prestandan?


61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#8
Det var ju inte så kul att höra så det ända sättet är att regga om den alltså? hmm

4 115 Inlägg
11 maj 2013
#9
LilSurfer skrev:
Det var ju inte så kul att höra så det ända sättet är att regga om den alltså? hmm
Tror du blir tvungen att SFRO besiktiga den. Då som ombyggtfordon(?). Du behöver byta hela drivlinan men det antar jag att du ändå planerat att göra om du ska ha V8a. Tror du behöver byta bromsar runt om också. Och troligen behöver du väll göra något åt fjädringen med men det vet jag inte om SFRO kräver.

Sedan så får du inte har än 15kw/100 kg heller. Jag tror det går på runt 4-5K att SFRO bes men jag kan vara helt ute och cykla med allt jag sagt. Har aldrig gjort något liknande själv utan detta är bara vad jag hört och läst.

Finns säkert någon mer kunnig här som kan rätta ev fel eller så sätter du dig själv och googlar lite.


61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#10
Problemet är inte att jag inte vet hur man reggar den som ombyggt för det vet jag (typ) hur man gör jag har kontakter när det gäller sånt haha men problemet är att jag inte har råd att bygga om den just nu hmm men jag tror att det räcker att byta bakaxeln till 240:ins och byta ut bromssystemet och drivlinan.

4 115 Inlägg
11 maj 2013
#11
LilSurfer skrev:
Problemet är inte att jag inte vet hur man reggar den som ombyggt för det vet jag (typ) hur man gör jag har kontakter när det gäller sånt haha men problemet är att jag inte har råd att bygga om den just nu hmm men jag tror att det räcker att byta bakaxeln till 240:ins och byta ut bromssystemet och drivlinan.
Tja då har du väll svaret där:) Har du inte råd så får du låta bli. Antingen genom att bes med originalgrejerna och sedan byta efter godkänd bes.

Eller så för du köra med originalgrejer tills du har råd.

Bes med original grejerna och släng i v8an efter så  har du ju 2 år på dig att spara pengar till regbes:)


61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#12
Jag får väl vänta då snyft hmm

4 115 Inlägg
11 maj 2013
#13
Ren spontan tanke är att ja du bör vänta. Har du inte råd att betala 5K så har du nog inte råd att ha bil.


61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#14
5000 har jag hahaha men det kostar mer än så ska du veta wink

4 115 Inlägg
11 maj 2013
#15
LilSurfer skrev:
5000 har jag hahaha men det kostar mer än så ska du veta wink
Ne det var lite det jag mande;( kostnaden stoppar ju inte vid 5K direkt:(

Synd att det är så dyr hobby man har:(


61 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#16
Jo det är ju det tyvärr sad


Sök