3509
Sök

Köra D24.a med rapsolja ?

88 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej, har funderingar på att köra på en blandning av hälften diesel hälften rapsolja, funkar tex rapsolja från LIDEL ?, tänkte att om de innehåller vatten kanske ej är bra ? , kanske måste man få bort vatten från oljan innan man kan köra på den ? någon som har erfarenhet av detta ?


// CJ


141 Inlägg
20 maj 2013
#2
Challej skrev:
Hej, har funderingar på att köra på en blandning av hälften diesel hälften rapsolja, funkar tex rapsolja från LIDEL ?, tänkte att om de innehåller vatten kanske ej är bra ? , kanske måste man få bort vatten från oljan innan man kan köra på den ? någon som har erfarenhet av detta ?


// CJ

Kör på Diesel istället!!


2 405 Inlägg
20 maj 2013
#3
Challej skrev:
Hej, har funderingar på att köra på en blandning av hälften diesel hälften rapsolja, funkar tex rapsolja från LIDEL ?, tänkte att om de innehåller vatten kanske ej är bra ? , kanske måste man få bort vatten från oljan innan man kan köra på den ? någon som har erfarenhet av detta ?


// CJ

Det brukar funka bra att köra på en rapsblandning men varför ska du köpa olja? Det är nog dyrare i längden om du ska köpa rapsolja för tex 10kr/l...


88 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#4
anledningen till detta är att bara för att slippa få ombesiktning fler gånger ! har ställt ner pumpen mycket, han ryker ingenting nått litet grått moln kanske om man varvar ur den nu, men den äckliga besiktnings gubben påstår fortfarande att k värdet är för högt ! första gången ja åkte in då va den ordentligt påställd, då fick ja 4,5 k värde sen vred ja ner pumpen mer än ett halvt varv, då rök den knappt nått, men då får ja 4,8 i k värde i stället ! kan verkligen inte förstå hur värdet kan bli ännu sämre yikes därför har ja nu ställt ner den ett kvarts varv till o tänkte slänga i 10 l rapsolja i tanken också blandat med diesel, börjar bli trött på att slänga ut massa pengar på ombes !

ska dock tilläggas att dom två senaste åren har han gått igenom bes med en kraftigt påställd pump, ibland undrar man hur seriösa dom är ?


175 Inlägg
20 maj 2013
#5
erfarenhet! big_smile rapsolja är de inget problem att hälla i gamla bilar med mekanisk pump! problemet kommer när du kommer till bilarna med "i". td"i", hd"i" eller helt enkelt med en elektrisk pump. rapsoljan är är tjockare än diesel och pumpen klarar inte av plus att du har en idiot till dator som inte förstår att rapsolja är bra!

jag kör på 100% rapsolja från "lidl" i min peugeot 205 diesel, peugeot och citroen jumpy/expert, och alla har då en mekanisk pump. Men våran stora familje bil med hdi motorn så började pumpen låta av motståndet.


26 Inlägg
20 maj 2013
#6
felek skrev:
erfarenhet! big_smile rapsolja är de inget problem att hälla i gamla bilar med mekanisk pump! problemet kommer när du kommer till bilarna med "i". td"i", hd"i" eller helt enkelt med en elektrisk pump. rapsoljan är är tjockare än diesel och pumpen klarar inte av plus att du har en idiot till dator som inte förstår att rapsolja är bra!

jag kör på 100% rapsolja från "lidl" i min peugeot 205 diesel, peugeot och citroen jumpy/expert, och alla har då en mekanisk pump. Men våran stora familje bil med hdi motorn så började pumpen låta av motståndet.

Instick/OT

TDI står för Turbo Direct injection, och HDI för High Pressure Direct injection. I'et har ju igentligen inget med det att göra, utan hela benämningen måste väl vara med? wink


1 071 Inlägg
20 maj 2013
#7
Inte bättre och tanka i lampolja för att få ner värdena har jag gjort några ggr

Onödigt inlägg^^

175 Inlägg
21 maj 2013
#8
Grillmeister skrev:
felek skrev:
erfarenhet! big_smile rapsolja är de inget problem att hälla i gamla bilar med mekanisk pump! problemet kommer när du kommer till bilarna med "i". td"i", hd"i" eller helt enkelt med en elektrisk pump. rapsoljan är är tjockare än diesel och pumpen klarar inte av plus att du har en idiot till dator som inte förstår att rapsolja är bra!

jag kör på 100% rapsolja från "lidl" i min peugeot 205 diesel, peugeot och citroen jumpy/expert, och alla har då en mekanisk pump. Men våran stora familje bil med hdi motorn så började pumpen låta av motståndet.

Instick/OT

TDI står för Turbo Direct injection, och HDI för High Pressure Direct injection. I'et har ju igentligen inget med det att göra, utan hela benämningen måste väl vara med? wink

äsch du är bara avunsjuk! ;D


141 Inlägg
21 maj 2013
#9
Bara på att en gammal d24 så står TDIc för Turbo diesel intercooler. Ställ ner pumpen så mycket att knappt bilen går att köra, då ska det inte vara några problem med k-värdena, risken med rapsolja är väll att du ist kan få andra värden vid mätningen?


88 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#10
jag vet faktiskt inte hur mycket rapsolja påverkar k värdet men antar att de blir något bättre värde med raps ? ?


235 Inlägg
21 maj 2013
#11
Challej skrev:
jag vet faktiskt inte hur mycket rapsolja påverkar k värdet men antar att de blir något bättre värde med raps ? ?

Det gör skillnad ja. Tanka i RME från en bensinmack nånstans. 20 liter diesel å 10 liter RME. Borde räcka. Vad har du för K värde nu?

Kör omkring ordentligt med bilen, typ sladda lr kränga mycket så det blandar sig precis innan du ska till bilprovningen.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

141 Inlägg
21 maj 2013
#12
Och skruva ner pumpen så bilen knappt går framåt.


88 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#13
okej okej, 4,8 fick ja nu andra gången ja va inne


235 Inlägg
21 maj 2013
#14
Challej skrev:
okej okej, 4,8 fick ja nu andra gången ja va inne

Okej, annars kan du faktiskt gå in å fråga väldigt snällt om de kan tänka sig å enbart göra mätningen utan efterkontroll. Då ser du om blandningen funkar eller om du måste blanda vidare.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

5 131 Inlägg
21 maj 2013
#15
Som någon skrev så funkar lampoja kanon smile kör det i mercan ibland smile står till och med i instruktionsboken att man ska blanda 20% lampolja i en tank.
Om rapsolja funkar att sänka k-värde med vet jag inte smile men brinner det sömre än diesel så finns ju risken att k-värdet ökar. Ställ ner pumpen så mycket det går och plocka ur luftfiltret så ska du se att värderna blir bättre.
Dåligt k-värde kan ju även bero på för dålig förbränning pga av dålig komp eller dåligt inställt tändläge/timing på pumpen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

88 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#16
okej, men värdet måste ju även bli bättre om man höjjer laddtrycket på turbon ? då han får mycket luft o lite soppa, eller är jag ute och cyklar nu ? smile


5 131 Inlägg
21 maj 2013
#17
Challej skrev:
okej, men värdet måste ju även bli bättre om man höjjer laddtrycket på turbon ? då han får mycket luft o lite soppa, eller är jag ute och cyklar nu ? smile

Vet inte hur det funkar på volvo men vissa dieselpumpar ökar ju på dieselmängden efter laddtrycket så inte säkert smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

88 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#18
haha nee den lilla slangen mellan insuget o pumpen den har ja allt dratt ur o kastat åt helvete wink


88 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#19
nu har ja skruvat ner pumpa ännu mer och höjjt laddtrycket, nu hoppas ja den går igenom, tänkte slänga i någon liter paraffinolja eller lacknafta i tanken också så ska de nog göra susen hoppas ja !


141 Inlägg
23 maj 2013
#20
Skruva ner pumpen så mkt att det knappt går att köra!



Sök