2913
Sök

Gnissel i sinne från framhjulen på Mazda 626 2.2 -91

11 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
Tjenare!
För ca 3 veckor sedan så åkte jag åt helvete med bilen ner i vatten. Vi tog upp den, bytte oljor m.m. och gjorde en allmän service. Har funkar felfritt enda tills för ca 1 vecka sedan.
Det har börjat komma ett sataniskt gnissel från båda framhjulen som vi från början trodde var hjullagerna. Men det var det.
Nån som har något förslag om vad det kan vara för nåt?

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 maj 2013
Hm...Försvinner ljudet när du bromsar? Hur ser drivknutarna ut? Det kan ju tänkas att det kommit in vatten innanför damaskerna o att det tog typ 3v innan vattnet löste upp fettet? Fast då borde det vara mer "knäppande" ljud iofs, men vem vet?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
26 329 Inlägg
23 maj 2013
Grus mellan bromsbeläggen och skivorna?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
dawwe skrev:
Hm...Försvinner ljudet när du bromsar? Hur ser drivknutarna ut? Det kan ju tänkas att det kommit in vatten innanför damaskerna o att det tog typ 3v innan vattnet löste upp fettet? Fast då borde det vara mer "knäppande" ljud iofs, men vem vet?

Nja, det är väldigt sällan men ibland händer det. Vi har funderat på om det kan vara fettet men vi har inte haft tillgång till ett garage med lyft än, så man får nog kolla upp det. Men det kan inte vara så att damaskarna gått sönder helt och att det är det som skrapar och gnisslar i sinne?

11 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
Mack skrev:

Inte en aning, men tycker ju att det borde ha försvunnit isåfall, eller nötts bort?

Forummoderator
26 329 Inlägg
23 maj 2013
th3ssiiee skrev:
Mack skrev:

Inte en aning, men tycker ju att det borde ha försvunnit isåfall, eller nötts bort?

Och det går inte lokalisera ljudet om du hissar upp bilen fram och ruckar/snurrar på hjulen?

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 maj 2013
Om damaskerna gått sönder så är drivknutarna skrot, garanterat.Samma sak gäller om det kommit in vatten innanför damaskerna... Jag har svårt att tro på grus eller liknande då den gick (väl?) utan oljud i typ 2-3 veckor efter badet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
26 329 Inlägg
24 maj 2013
dawwe skrev:
Om damaskerna gått sönder så är drivknutarna skrot, garanterat.Samma sak gäller om det kommit in vatten innanför damaskerna... Jag har svårt att tro på grus eller liknande då den gick (väl?) utan oljud i typ 2-3 veckor efter badet...

Njae, själv försöker jag bara spekulera och komma fram till en eventuell väg till hur man hittar orsaken till problemen.

11 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
Mack skrev:
th3ssiiee skrev:
Mack skrev:

Och det går inte lokalisera ljudet om du hissar upp bilen fram och ruckar/snurrar på hjulen?

Eftersom vi inte har tillgång till ett garaget med lyft förrän om typ 1 vecka så vet jag inte. Men det blir ju att kolla efter och ser vad vi hittar.

11 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
Mack skrev:
dawwe skrev:

Njae, själv försöker jag bara spekulera och komma fram till en eventuell väg till hur man hittar orsaken till problemen.

Jo, den gick utan oljud alls i ca 2-3 veckor. Men ljudet kunde försvinna när man stannade, backade typ 3 meter och sen körde fram. Eller om jag svängde typ riktigt snävt. Men nu funkar typ knappt de.

Forummoderator
26 329 Inlägg
24 maj 2013
th3ssiiee skrev:
Mack skrev:
th3ssiiee skrev:

Eftersom vi inte har tillgång till ett garaget med lyft förrän om typ 1 vecka så vet jag inte. Men det blir ju att kolla efter och ser vad vi hittar.

Använd domkraft och pallbockar?

11 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
Mack skrev:
th3ssiiee skrev:
Mack skrev:

Använd domkraft och pallbockar?

Har ingen domkraft, och garaget kommer vi använda typ i helgen eller i veckan som kommer.

Sök