Det får du mäta dig till, om du har en testmejsel till exempel, då sätter du klämman på jord och sen går du in och vrider på tändningen och sedan petar du på varje kabel med mejseln, på den kabeln mejseln lyser upp det är + och på den det inte händer någonting med är jorden. På gamla bilar kan man inte säga exakt för tidigare ägare kan ha ändrat på det mesta.
Annars kan du väl ta bort kåpan över blinkers/torkar spaken och kolla vilken färg kabeln som går till ringen bakom ratten har. Jag har för mig det räcker med att ta av övre delen av den kåpan för att man ska se den kabeln.
Bilden "sterge" fixa är att + går in i en tuta och från jorden på samma tuta går sedan till + på tuta 2 så att säga
kortfattat + går in i 1 tuta och jorden är från tuta nr 2 du ser ju på bilden hur dem är kopplade, och det gör så strömmen går igenom båda. Kablarna som går ur bilden är ena + och den andra jord då kanske du förstår?
Senast redigerat av namcon (24 maj 2013)