Volvo amazon laddar ej ström från generator!? Hjälp nu!

Nilsson10
31 maj 2013 · 313 Inlägg

Ja som sagt bilen laddar ej ström! Har testat 2 st generatorer men laddar ändå inte! Begriper mig inte på elen på dessa bilar! Men vad kan felet vara? Nån som vare med om liknande? Känns konstigt att 2 generatorer är trasiga och fungerade när dom lyftes ut ur bilarna! Sitter på en b20! Har besiktning på tisdag den 4 då är brottomt!

horbybonnen
31 maj 2013 · 1 160 Inlägg

likström är väl original. byter man till växelströmsgenerator ska det kopplas annorlunda.
ps vet ej vad du har  http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips.html

Senast redigerat av horbybonnen (31 maj 2013)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 maj 2013 · 14 082 Inlägg

Nilsson10 skrev:
Ja som sagt bilen laddar ej ström! Har testat 2 st generatorer men laddar ändå inte! Begriper mig inte på elen på dessa bilar! Men vad kan felet vara? Nån som vare med om liknande? Känns konstigt att 2 generatorer är trasiga och fungerade när dom lyftes ut ur bilarna! Sitter på en b20! Har besiktning på tisdag den 4 då är brottomt!

Har du separat laddningsregulator så kan det vara den!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Nilsson10
31 maj 2013 · 313 Inlägg

horbybonnen skrev:
likström är väl original. byter man till växelströmsgenerator ska det kopplas annorlunda.
ps vet ej vad du har  http://user.tninet.se/~dgq625u/brukstips.html

De vet jag ej är orginal i allafall! De är en -67 amazon

Nilsson10
31 maj 2013 · 313 Inlägg

Vettemannen skrev:

Nilsson10 skrev:
Ja som sagt bilen laddar ej ström! Har testat 2 st generatorer men laddar ändå inte! Begriper mig inte på elen på dessa bilar! Men vad kan felet vara? Nån som vare med om liknande? Känns konstigt att 2 generatorer är trasiga och fungerade när dom lyftes ut ur bilarna! Sitter på en b20! Har besiktning på tisdag den 4 då är brottomt!

Har du separat laddningsregulator så kan det vara den!

/Benny

Hur ser den ut på amazon?

Drönirettab
31 maj 2013 · 21 761 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/844534_h9d2n0.jpg

Så ser den ut, sitter på höger innerskärm. Så vitt jag vet är den på bilden en originalregulator. smile

Senast redigerat av Drönirettab (31 maj 2013)

Nilsson10
1 juni 2013 · 313 Inlägg

Drönirettab skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/844534_h9d2n0.jpg

Så ser den ut, sitter på höger innerskärm. Så vitt jag vet är den på bilden en originalregulator. smile

Ja just de ja!smile ja få ta och kolla upp de!smile tack!smile

Nilsson10
1 juni 2013 · 313 Inlägg

Går de inte att koppla förbi ladd relä? Nån som surra om att man måste ha nån lampa inlopplad med!? Annars gåre inte! Vars kopplar man den då?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2013 · 14 082 Inlägg

Nilsson10 skrev:
Går de inte att koppla förbi ladd relä? Nån som surra om att man måste ha nån lampa inlopplad med!? Annars gåre inte! Vars kopplar man den då?

Nog måste man ha laddrelä.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Knugcab
1 juni 2013 · 5 111 Inlägg

Det är inte säkert du behöver ett externt laddrelä heller, det beror på vad du har för generator. En original växelströmmare till B20 hade förvisso extern regulator, men är generatorn bytt till en modernare med inbyggd regulator så slipper du den, har du bild på baksidan av din generator?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Nilsson10
1 juni 2013 · 313 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105485/105485-89b2bda319df76fd9ed27aa8f5131ea2.jpg

Nilsson10
1 juni 2013 · 313 Inlägg

Drönirettab skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/844534_h9d2n0.jpg

Så ser den ut, sitter på höger innerskärm. Så vitt jag vet är den på bilden en originalregulator. smile

Men min ser inte ut så där! Den är rundresa i formen och är en av kablarna är jordad sär relät sitter fast!:s

Drönirettab
1 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Men du har alltså en extern regulator som sitter på innerskärmen?
Hur många kablar går det från den till generatorn i så fall?

Har kikat i ett elschema till Amazon och där går det en kabel från oljetryckslampan och laddningslampan till D+ på laddregulatorn, sedan borde det gå 3 st kablar från regulatorn till generatorn. smile

Senast redigerat av Drönirettab (1 juni 2013)

Nilsson10
1 juni 2013 · 313 Inlägg

Drönirettab skrev:
Men du har alltså en extern regulator som sitter på innerskärmen?
Hur många kablar går det från den till generatorn i så fall?

Har kikat i ett elschema till Amazon och där går det en kabel från oljetryckslampan och laddningslampan till D+ på laddregulatorn, sedan borde det gå 3 st kablar från regulatorn till generatorn. smile

Ja okej jag har bara en kabel som går från generatorn till dit!:s

Drönirettab
1 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Det verkar ju konstigt. På regulatorn borde det vara D+, DF och kanske B+. Sedan finns även D-, men den går nog till en av skruvarna som håller fast regulatorn i skärmen. hmm

Vad står det på generatorns anslutning där kabeln från regulatorn sitter?

Nilsson10
1 juni 2013 · 313 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det verkar ju konstigt. På regulatorn borde det vara D+, DF och kanske B+. Sedan finns även D-, men den går nog till en av skruvarna som håller fast regulatorn i skärmen. hmm

Vad står det på generatorns anslutning där kabeln från regulatorn sitter?

Står ingen ting utan den sitter på kolhållaren eller va man ska säga!

Drönirettab
1 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Vad står det på anslutningen vid regulatorn då?

Nilsson10
1 juni 2013 · 313 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vad står det på anslutningen vid regulatorn då?

Ja är inte i närheten av bilen nu men ha för mig de stod D+!

Drönirettab
1 juni 2013 · 21 761 Inlägg

Känner mig inte helt säker på hur det kan se ut på olika modeller med extern regulator, men i mitt tycke borde det vara DF som går från regulatorn. hmm

På bilden av din generator är det två grova gängade anslutningar och de är B+, sedan är det en mindre grov gängad anslutning bredvid en av chassiskruvarna och den borde väl vara D+ i så fall. Är som sagt inte säker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang