3995
Sök

V40, justera handbroms?

2 Inlägg
2 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej alla meckar kunniga!

Jag har fått uppdrag att justera handbromsen på en VOLVO V40, årsm. 2001.
Den fick anmärkning på bes. att den tog ojämnt.
Den tog som han sa. "halv dåligt" på vänster sida och "dåligt" på höger.
Vilket gav ombesiktning.

Kan någon här, på ett enkelt sätt förklara hur jag spänner/justerar den?
Eller kanske kan hänvisa till någon bra instruktion!!

Tacksam för alla tips och trix!

Går bra att maila mig direkt:
nymme199@hotmail.com

Mvh. Matte

* Voff voff *
10 465 Inlägg
2 juni 2013
#2
Handbromsen är självjusterande på dessa. Så du får väl kika på ifall det kärvar. Dock går den ju på vanliga färdbromsen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 198 Inlägg
2 juni 2013
#3
ta ner oken och smörj upp så inget kärvar är nr 1,,

336 Inlägg
2 juni 2013
#4
kolla så armarna på oken (där handbromswiren sitter fast) går tillbaka som dom ska smile och så wiren går lätt smile


* Voff voff *
10 465 Inlägg
2 juni 2013
#5
gamlingen skrev:
ta ner oken och smörj upp så inget kärvar är nr 1,,
Fast hade oken kärvat så hade troligen bromsverkan för färdbromsen oxå varit dålig/ojämn.

Precis som DrenneR skriver så är det i första hand handbromsmekanismen som bör ses över.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

5 198 Inlägg
2 juni 2013
#6
Brådhis skrev:
gamlingen skrev:
ta ner oken och smörj upp så inget kärvar är nr 1,,
Fast hade oken kärvat så hade troligen bromsverkan för färdbromsen oxå varit dålig/ojämn.

Precis som DrenneR skriver så är det i första hand handbromsmekanismen som bör ses över.

//Brådhis
innefattar även HB mekanismen

236 Inlägg
2 juni 2013
#7
Om handbromsen är allmänt slapp så är det bara att spänna muttern under mittkonsolen. (som spänner vajern)

Power is measured in dB

604 Inlägg
2 juni 2013
#8
CustomSS1 skrev:
Om handbromsen är allmänt slapp så är det bara att spänna muttern under mittkonsolen. (som spänner vajern)
Vilket resulterar i absolut inget vad gäller handbromsens funktion på en v40.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

236 Inlägg
2 juni 2013
#9
bronco_z skrev:
CustomSS1 skrev:
Om handbromsen är allmänt slapp så är det bara att spänna muttern under mittkonsolen. (som spänner vajern)
Vilket resulterar i absolut inget vad gäller handbromsens funktion på en v40.
Det är klart det gör! Varför finns den annars?
Min handbroms var slapp och tog efter 11 klick. Efter ett halvår, d.v.s. 1 månad sen, bestämde jag mig för att spänna den genom att snurra på muttern under mittkonsolen. Nu tar den på 6 klick... och hårt.

Power is measured in dB

604 Inlägg
2 juni 2013
#10
CustomSS1 skrev:
bronco_z skrev:
CustomSS1 skrev:
Om handbromsen är allmänt slapp så är det bara att spänna muttern under mittkonsolen. (som spänner vajern)
Vilket resulterar i absolut inget vad gäller handbromsens funktion på en v40.
Det är klart det gör! Varför finns den annars?
Min handbroms var slapp och tog efter 11 klick. Efter ett halvår, d.v.s. 1 månad sen, bestämde jag mig för att spänna den genom att snurra på muttern under mittkonsolen. Nu tar den på 6 klick... och hårt.
Därför muttern under mittkonsolen är för att justera vajerns längd ergo spakläget. Har du ingen effekt i hanbromsen på en v40 som har från början korrekt justerad vajer så händer absolut ingenting genom att justera vajern. Och med ett så känt fel med kärvande hävarmar på oken så är det bättre att kolla dessa först.
Undrar om din hanbroms faktiskt bromsar eller om bara får hävarmen att bottna och det känns som att den tar?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

236 Inlägg
2 juni 2013
#11
bronco_z skrev:
Därför muttern under mittkonsolen är för att justera vajerns längd ergo spakläget. Har du ingen effekt i hanbromsen på en v40 som har från början korrekt justerad vajer så händer absolut ingenting genom att justera vajern. Och med ett så känt fel med kärvande hävarmar på oken så är det bättre att kolla dessa först.
Undrar om din hanbroms faktiskt bromsar eller om bara får hävarmen att bottna och det känns som att den tar?
Precis det jag menade smile Om vajern är lös och hängig så kan man spänna muttern.
I.o.m. att jag kan låsa hjulen när jag kör, med handbromsen, så skulle jag påstå att den tar rätt hårt.

Power is measured in dB


Sök