4445
Sök

Mycket märkligt elfel VW jetta

81 Inlägg
3 juni 2013
Trådstartare
#1
Har fått ett elfel som beter sig mycket märkligt. Säkert lätt för den som vet, men vill inte börja riva i allt som är om det är ett vanligt fel. Vad händer då? undrar ni säkert.

Började när jag köpte bilen all halvljusautomatiken inte alltid fungerade utan man fick ändra på ljuskontakten.
Så har det varit i ett halvår och förra veckan började bilen leva fan. Märkte först att det blinkersen stoppade när man bromsade och skulle svänga. Detta gäller oavsett rattposition och även om man använder varningsblinkersen.

Om bilen är avstängd med backväxeln i och man trycker på bromsen tänds servicelamporna och handbromsvarnaren men dessa lyser väldigt svagt. Trycker man sedan på ljuskontakten tänds servicelamporna som vanligt och bilen beter sig precis som om man vridit på tändningen.

Om man vid detta läge (fortfarande med bromspedalen nere) Trycker på varningsblinkersen pulserar alla lampor, varvmätare plus att antingen vacuumpumpen eller bränslepumparna (vid detta läge struntaade i vilket, kanske var alla tre) att starta/stoppa i samma takt som blinkersrelät, vilket även ändrar takt emellanåt för att göra det spännande.

Detta var allt jag kommit på hittills. Vad tror ni?

Jordfel?
Tändningslås?
Något relä?
Kortis?

Mycket tacksam för tips och råd innan jag kastar ut resten av lönen på pendlarbilen. (som jag förövrigt redan kastat ut massa pengar på nya dämpare och fjädrar på)

Tänker inte lämna den på verkstaden!

Power is nothing without control, I have none of it!

604 Inlägg
3 juni 2013
#2
Jordfel troligast. Billigast att göra rent jordpunkter och montera en extra kabel mellan motor-kaross-batteri och se vad som händer.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

6 632 Inlägg
4 juni 2013
#3
Kolla över anslutningarna till säkringsdosan, likså jordpunkterma i bilen.

De/Dem

184 Inlägg
4 juni 2013
#4
Låter som en jordfel. Se över alla jordpunkterna i motorrummet skulle jag har börjat med. Räcker med att det blir rostigt mellan jordkabeln och karossen för att det ska sluta jorda.....


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
4 juni 2013
#5
Misterman skrev:
Har fått ett elfel som beter sig mycket märkligt. Säkert lätt för den som vet, men vill inte börja riva i allt som är om det är ett vanligt fel. Vad händer då? undrar ni säkert.

Började när jag köpte bilen all halvljusautomatiken inte alltid fungerade utan man fick ändra på ljuskontakten.
Så har det varit i ett halvår och förra veckan började bilen leva fan. Märkte först att det blinkersen stoppade när man bromsade och skulle svänga. Detta gäller oavsett rattposition och även om man använder varningsblinkersen.

Om bilen är avstängd med backväxeln i och man trycker på bromsen tänds servicelamporna och handbromsvarnaren men dessa lyser väldigt svagt. Trycker man sedan på ljuskontakten tänds servicelamporna som vanligt och bilen beter sig precis som om man vridit på tändningen.

Om man vid detta läge (fortfarande med bromspedalen nere) Trycker på varningsblinkersen pulserar alla lampor, varvmätare plus att antingen vacuumpumpen eller bränslepumparna (vid detta läge struntaade i vilket, kanske var alla tre) att starta/stoppa i samma takt som blinkersrelät, vilket även ändrar takt emellanåt för att göra det spännande.

Detta var allt jag kommit på hittills. Vad tror ni?

Jordfel?
Tändningslås?
Något relä?
Kortis?

Mycket tacksam för tips och råd innan jag kastar ut resten av lönen på pendlarbilen. (som jag förövrigt redan kastat ut massa pengar på nya dämpare och fjädrar på)

Tänker inte lämna den på verkstaden!

vilken årsmodell?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

81 Inlägg
4 juni 2013
Trådstartare
#6
Det är en 91:a. Blir att kolla över alla jordpunkter i morgon och dra ev. nya flätor. Återkommer med besked.

Power is nothing without control, I have none of it!

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
4 juni 2013
#7
Misterman skrev:
Det är en 91:a. Blir att kolla över alla jordpunkter i morgon och dra ev. nya flätor. Återkommer med besked.

kolla laddningen/batteri samt så brukar ljuskontakt och starttändkontakt vara dåliga på dessa....

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

81 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#8
Kan nu meddela alla ett efter att kollat alla jordpunkter och även dragkontakten så är felet hittat. Felet var att vatten kommit in baklyktan och kortslutit kontakten.

Power is nothing without control, I have none of it!

81 Inlägg
13 juni 2013
Trådstartare
#9
Men tack för alla hjälpsamma svaren.

Power is nothing without control, I have none of it!

Osponsrad
1 631 Inlägg
13 juni 2013
#10
Skönt att det löste sig för dig wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)


Sök