Överväxel från volvo på min Cuda?

crille_hallden
9 juni 2013 · 28 Inlägg

Hallå grabbar och tjejer.

Kastar ut en tanke.
Min cuda varvar ju så in i ... med sin 727, å andra sidan är det en låda som tål mycket...

Finns overdrive lådor hos mopar som heter A518 och 618 etc.
Tror overdriven är ungefär som volvos.
Tanken slog mig att farfar/farbror hade ju overdrive på sina 740, så hur funkar de på en effektstinn och stark V8.

Är de effekttagare även urkopplade?
De är enbart manuella?

Kan jag få detta att funka?
Berätta gärna allt du vet om volvos od.

Tack på förhand

BMW M3 ESS "Track Addict Motor" (2009)
OMRT Truckerwannabe
9 juni 2013 · 58 Inlägg

Inte så mkt kunskap från min sida, mer än att själva av/tillslaget är bara en magnetventil, alltså två sladdar. Så det elektriska är en barnlek.

Mycket möjligt att man bör ha ett relä emellan också för säkerhets skull

farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
9 juni 2013 · 6 481 Inlägg

problemet som jag ser är hur du ska bygga ihop det med din låda, volvolådan har en lång splinesad axel som går in i överväxeln.   

tror denna typ även sitter på 740 fast då heter lådan m46
http://volvo1800pictures.com/document/v … _typ_J.pdf

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
crille_hallden
10 juni 2013 · 28 Inlägg

att den sitter på m46 vet jag och blir ju som att bygga dubbla lådor till atraktor.
gear vendors har ett overdrive system till amerikanska bilar där man plockar bort bakre delen av huset, bör bli motsvarande med Volvos.

GV kostar närmare 3000d så värt att försöka då Volvos od är gratis i jämförelse.

vill ha era tankar kring lösningar inte hinder.
Om det inte är så att od;n är en effekt tjuv.

BMW M3 ESS "Track Addict Motor" (2009)
schnauz
11 juni 2013 · 1 758 Inlägg

Overdriven som sitter på M46 ska tydligen inte tåla så mycket vrid. Går att koppla om så den går att lägga i på alla växlar (så man får åtta växlar framåt) och även om man bara använder den på trean så börjar den tydligen slira.
Har för mig det är ungefär 265 Nm som mest i de turbomotorer som fanns med M46. Treans växel har 1,37:1 i utväxling, då blir det maximalt 363 Nm in i ODn och det verkar alltså räcka för att det ska slira. Fyrans växel har 1:1 i utväxling, då blir det 265 Nm in i ODn, så nånstans mellan 265 och 363 verkar gränsen gå.
360 Magnum med 380 hk, vad är det för vrid i en sån? Runt 500 Nm? Lär slira som fan om det inte är väldigt låg utväxling på högsta växeln!

crille_hallden
11 juni 2013 · 28 Inlägg

Tack Schnauz för konstruktivt svar... :-/
Även om jag ville höra annat.

Har vi nåt annat märke som har kraftigare overdrive och som kan finnas gott om i Sverige?

Någon jeep? Jaguar etc?

Tack så länge

BMW M3 ESS "Track Addict Motor" (2009)
Ibanezman Skåning
3 februari 2014 · 739 Inlägg

Corvette C4 fanns med OD, frågan om den är direkt hållbar.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
T_Brolin
4 februari 2014 · 15 Inlägg

Hej där

Vore det inte lättare att byta utväxling i bakaxeln istället för att bygga om lådan?

Mvh Brolin

Pontiac LeMans "LeMansen" (1967)
Ibanezman Skåning
4 februari 2014 · 739 Inlägg

T_Brolin skrev:
Hej där

Vore det inte lättare att byta utväxling i bakaxeln istället för att bygga om lådan?

Mvh Brolin

Det är ju ingen sport smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
T_Brolin
4 februari 2014 · 15 Inlägg

Hahaha nä det är ju sant wink

Pontiac LeMans "LeMansen" (1967)
Munkis
4 februari 2014 · 1 637 Inlägg

schnauz skrev:
Overdriven som sitter på M46 ska tydligen inte tåla så mycket vrid. Går att koppla om så den går att lägga i på alla växlar (så man får åtta växlar framåt) och även om man bara använder den på trean så börjar den tydligen slira.
Har för mig det är ungefär 265 Nm som mest i de turbomotorer som fanns med M46. Treans växel har 1,37:1 i utväxling, då blir det maximalt 363 Nm in i ODn och det verkar alltså räcka för att det ska slira. Fyrans växel har 1:1 i utväxling, då blir det 265 Nm in i ODn, så nånstans mellan 265 och 363 verkar gränsen gå.
360 Magnum med 380 hk, vad är det för vrid i en sån? Runt 500 Nm? Lär slira som fan om det inte är väldigt låg utväxling på högsta växeln!

Helt korrekt men å andra sidan så har du ju aldrig full belastning på ODn om du använder den korrekt, Är inte meningen att köra fullgasrepor på den. Tror att det kommer fungera bra om man använder den som det är tänkt. på T.ex motorväg för att få ner varvet smile

crille_hallden
4 februari 2014 · 28 Inlägg

Jag hittade en lösning för Mopar.

727 såldes från 86-88 med overdrive i Vans.
Finns i två olika tappningar, 518 heter den som är enklast att få tag i.
Jag la ut en köpes annons och fick träffar på 1500-5000kr... :-)

Det enda som behöver göras är att de mindre modellerna typ Dart etc. kräver ev. liten modifiering av tunneln. Men inte de stora!

Byta utväxlingen bak så försvinner ju hela syftet!
Tanken är ju att ha en vettig utväxling bak för lek och sedan OD för rimligt landsvägs varv = Bästa av två världar!

Har köpt en Hemi -09 4000mil, får se om det landar en 518 bakom den maskinen!

BMW M3 ESS "Track Addict Motor" (2009)
Ibanezman Skåning
4 februari 2014 · 739 Inlägg

crille_hallden skrev:
Jag hittade en lösning för Mopar.

727 såldes från 86-88 med overdrive i Vans.
Finns i två olika tappningar, 518 heter den som är enklast att få tag i.
Jag la ut en köpes annons och fick träffar på 1500-5000kr... :-)

Det enda som behöver göras är att de mindre modellerna typ Dart etc. kräver ev. liten modifiering av tunneln. Men inte de stora!

Byta utväxlingen bak så försvinner ju hela syftet!
Tanken är ju att ha en vettig utväxling bak för lek och sedan OD för rimligt landsvägs varv = Bästa av två världar!

Har köpt en Hemi -09 4000mil, får se om det landar en 518 bakom den maskinen!

Var hittade du dessa överväxlar?
Vet du om en Belvedere klarar sig utan att behöva kapa i tunneln?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
crille_hallden
4 februari 2014 · 28 Inlägg

Jag la ut en köpes annons på Moparsweden.

A518 är en komplett låda, 727 med överväxel. Elstyrd

Googla A- 500, 518, 618,

Finns både 904 och 727 med överväxel. Finns totalt 4 versioner

BMW M3 ESS "Track Addict Motor" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang