Jag trodde faktiskt inte att jag skulle bli med R bil igen på ett bra tag, och absolut inte en 855:a. Men när jag sprang på denna bilen vart jag bara tvungen att ta kontakt med ägaren och höra vad historien med den var och om han ville bli av med den. Sagt och gjort, jag betalade en ytterst liten symbolisk summa, och några dagar senare körde jag hem den.
Jag vet inte alls vad det kommer bli av denna, det får tiden utvisa. Förhoppningsvis så är det inte allt för mycket jobb med att få ut den på vägarna igen.
Lite info:
1 ägare i Tyskland
Kom till Sverige -99 och har här haft 2st ägare + mig.
Fullstämplad servicebok upp till 30-35.000 mil.
Rullat 45.000 mil.
Ägaren före mig köpte den för kanske 10 år sedan, och jag kan garantera att den personen INTE servat bilen efter service intervallerna. Och den har säkerligen inte heller fått sig en tvätt på minst 6-7 år, och har stått avställd i 2 år under ett träd.
Jag hittade iallafall en glad överraskning i skuffen
Lite fälgrent verkar behövas
Börjat riva ut lite saker för att söka elfel och byta lampor i mätarhuset
Första omgången med högtrycken. Det var visst tygmattor!!! :S
Börjar få bort lite smuts iallafall
2 timmars tvätt... Visst ser den skapligt ren ut, men icke! Fan va lacken är skitig...
Vi får se vart detta slutar
Jag hade ett litet problem med mätarhuset då både tankmätaren och vattentemp mätaren stod mer eller mindre spikrakt nedåt vid avstängt läge, vilket även resulterar i att när motortempen och tankmätaren går upp vid start så visar detta helt fel värden på tavlorna. Däremot verkar varningslampan för låg bränslenivå fungera oavsett hur mätaren står.
Fick plockat isär halva bilen för att kunna vrida till mätarna för hand så de står rätt igen.
Och hur f*n kan det komma sig att mätarna har flyttat sig? Förutom att någon har skruvat isär huset och justerat manuellt.
Jag har ett litet annat problem med bilen också. Den ryker riktigt ordentligt, bilden tagen på tomgång
Min fundering är om det kan vara turbon som är kass eller om det är något innuti motorn.
Jag har inte kört bilen så mycket, men det jag har kört så märker jag inga driftproblem eller ojämn gång. Har även kompressionsmätt motorn, och det var 12bar tryck i alla 5cyl, så det känns ju OK.
Körde bilen hem ifrån köpet, cirka 3 mil, då rök den bara till lite ibland. Men det var efter att par kortare tomgångs körningar som bilen började ryka på detta viset. Mysko
15G turbon som satt i bilen var inte så vidare dålig faktiskt, men bestämde mig för att iallafall byta emot en bättre begagnad.
Turbon jag hade liggande är en 13T, så plockade isär dessa föra att få en "bra" turbo. Och det enda jag kunde märka någon skillnad på aggregaten imellan är att 13T:s impeller på kompressor sidan är 3mm högre än vad 15G:s är. Annars är det samma design och utseende på dem. Så jag kommer köra med 15G:s kompressor & avgashus och 13T:s impellrar och lagerhus. På vilket sätt kommer dessa 3mm kunna göra någon skillnad posetivt/negativt. Och nej, de passar bra ihop och tar inte i någonstans.
Det går stadigt frammåt.
När jag hade sån tur så jag hittade grenrörspackningar i Volvogömmorna här hemma så bestämde jag mig för att även byta dessa när grejerna ändå var nere. Hade helt glömt bort att ens fundera på att byta dem om jag inte sett dem i källaren. Och tur var väl det, nästan alla grenrörsbultar gick att skruva loss med en hylsa och ren handkraft... Packningarna var inget vidare heller....
Skön arbetsplats för tillfället....
Det verkar ha sölat olja och läckt avgaser.
Packningarna hade nog gjort sitt vid dethär laget.
Ser skapligt tråkigt ut....
Sådär ja. Då fick man gjort lite ikväll. Plockat ner insuget och vevhusventilationen. Såg ganska kladdigt ut faktiskt, men vet inte om det är så illa att det skulle åstadkomma blårök. Men nu är den skapligt ren igen, skall bara beställa nya packningar, slangklämmor, slangar och lite småpill för att få ihop det igen. Och hoppas då att det inte är någon mer rök bakom bilen!
Oljefällan, eller vad det heter, var ganska full i skit!
Lika vacker här som resten av bilen, men det skall väl gå att ändra på
Skall det verkligen se ut så in i blocket?
Nästan halva hålet igensatt med gammal stenhår oljeavlagring.
Jag vet inte alls vad det kommer bli av denna, det får tiden utvisa. Förhoppningsvis så är det inte allt för mycket jobb med att få ut den på vägarna igen.
Lite info:
1 ägare i Tyskland
Kom till Sverige -99 och har här haft 2st ägare + mig.
Fullstämplad servicebok upp till 30-35.000 mil.
Rullat 45.000 mil.
Ägaren före mig köpte den för kanske 10 år sedan, och jag kan garantera att den personen INTE servat bilen efter service intervallerna. Och den har säkerligen inte heller fått sig en tvätt på minst 6-7 år, och har stått avställd i 2 år under ett träd.
Jag hittade iallafall en glad överraskning i skuffen
Lite fälgrent verkar behövas
Börjat riva ut lite saker för att söka elfel och byta lampor i mätarhuset
Första omgången med högtrycken. Det var visst tygmattor!!! :S
Börjar få bort lite smuts iallafall
2 timmars tvätt... Visst ser den skapligt ren ut, men icke! Fan va lacken är skitig...
Vi får se vart detta slutar
Jag hade ett litet problem med mätarhuset då både tankmätaren och vattentemp mätaren stod mer eller mindre spikrakt nedåt vid avstängt läge, vilket även resulterar i att när motortempen och tankmätaren går upp vid start så visar detta helt fel värden på tavlorna. Däremot verkar varningslampan för låg bränslenivå fungera oavsett hur mätaren står.
Fick plockat isär halva bilen för att kunna vrida till mätarna för hand så de står rätt igen.
Och hur f*n kan det komma sig att mätarna har flyttat sig? Förutom att någon har skruvat isär huset och justerat manuellt.
Jag har ett litet annat problem med bilen också. Den ryker riktigt ordentligt, bilden tagen på tomgång
Min fundering är om det kan vara turbon som är kass eller om det är något innuti motorn.
Jag har inte kört bilen så mycket, men det jag har kört så märker jag inga driftproblem eller ojämn gång. Har även kompressionsmätt motorn, och det var 12bar tryck i alla 5cyl, så det känns ju OK.
Körde bilen hem ifrån köpet, cirka 3 mil, då rök den bara till lite ibland. Men det var efter att par kortare tomgångs körningar som bilen började ryka på detta viset. Mysko
15G turbon som satt i bilen var inte så vidare dålig faktiskt, men bestämde mig för att iallafall byta emot en bättre begagnad.
Turbon jag hade liggande är en 13T, så plockade isär dessa föra att få en "bra" turbo. Och det enda jag kunde märka någon skillnad på aggregaten imellan är att 13T:s impeller på kompressor sidan är 3mm högre än vad 15G:s är. Annars är det samma design och utseende på dem. Så jag kommer köra med 15G:s kompressor & avgashus och 13T:s impellrar och lagerhus. På vilket sätt kommer dessa 3mm kunna göra någon skillnad posetivt/negativt. Och nej, de passar bra ihop och tar inte i någonstans.
Det går stadigt frammåt.
När jag hade sån tur så jag hittade grenrörspackningar i Volvogömmorna här hemma så bestämde jag mig för att även byta dessa när grejerna ändå var nere. Hade helt glömt bort att ens fundera på att byta dem om jag inte sett dem i källaren. Och tur var väl det, nästan alla grenrörsbultar gick att skruva loss med en hylsa och ren handkraft... Packningarna var inget vidare heller....
Skön arbetsplats för tillfället....
Det verkar ha sölat olja och läckt avgaser.
Packningarna hade nog gjort sitt vid dethär laget.
Ser skapligt tråkigt ut....
Sådär ja. Då fick man gjort lite ikväll. Plockat ner insuget och vevhusventilationen. Såg ganska kladdigt ut faktiskt, men vet inte om det är så illa att det skulle åstadkomma blårök. Men nu är den skapligt ren igen, skall bara beställa nya packningar, slangklämmor, slangar och lite småpill för att få ihop det igen. Och hoppas då att det inte är någon mer rök bakom bilen!
Oljefällan, eller vad det heter, var ganska full i skit!
Lika vacker här som resten av bilen, men det skall väl gå att ändra på
Skall det verkligen se ut så in i blocket?
Nästan halva hålet igensatt med gammal stenhår oljeavlagring.
0
0
0
0