3907
Sök

Ingen lågnivå på huvudenheten, fungerar detta?

14 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
God kväll! Jag ska dra en lång historia kort.. Jag fick en baslåda med slutsteg av min bror då han inte använder den längre, den är inkopplad i bilen och den fungerar prima.. Problemet är bara det att jag inte har lågnivå på min huvudenhet så jag kopplade in lågnivån tillsammans med strömsladden i slutsteget och det fungerar, dock är slutsteget alltid på!! Men jag tror att jag har en lösning, men eftersom jag inte är någon elektriker/matematiker etc så tänkte jag fråga här.. smile

Skulle det gå att sätta en switch på strömkabeln från batteriet till slutsteget? Så att jag kopplar in lågnivån i lågnivå-uttaget på slutsteget och sen direkt in i strömuttaget (remote eller b+ som det heter på mitt steg).. Och sedan bara klickar på det varje gång jag ska lyssna på musik? smile Tror ni att jag smäller alla säkringar inklusive motor om jag använder mig av en switch från en vanlig bordslampa? lol

Jag har letat runt en del och det återstår bara att koppla in lågnivån i baklyset, eller köpa en såkallad ''omvandlare'' men jag tycker att min idé låter bäst egentligen då strömsladden från batteriet är dragen längs med förarsidan..

Förresten så är det en 850 GL/SE -94a jag har om ni undrar! smile

PS. Ny huvudenhet är det inte på tal om då jag impulsköpte den på Biltema idag för 599kr och jag misstänker att jag inte kan lämna tillbaka den lol DS.

Må väl!!
//Oliver

Jag träffar bara brudar när jag siktar tillräckligt noga.

730 Inlägg
16 juni 2013
Nejnejnej! Lågnivån är den som du kopplar mellan huvudenheten och slutsteget, den skickar signalen från de du spelar på skivan till slutsteget.
Kontakterna är oftast röd/vit

Remoten brukar man ju vanligtvis koppla på huvudenheten så att slutsteget startar på samma gång som du sätter igång huvudenheten.
De är ju ingen vits att slutsteget är på om huvudenheten är av?

Remoten som kommer ifrån huvudenheten är oftast blå. Har du ingen sån så är de ju mkt bättre att koppla remoten på bakljus än att använda en knapp som man lätt glömmer.
Senast redigerat av YeahBitch (16 juni 2013)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

14 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Jo det har du faktiskt rätt i, jag tog fel på namnen! Men hur kopplar man in det i bakljuset på en 850? Ska jag försöka hitta rätt i själva dosan som sitter på bakljuset? :o

Fast jag hade gärna haft en knapp om det nu går då jag inte alltid vill använda basen.. Har en rätt bred musikstil så ibland är den bara ett störande moment.. Så om det går att använda en lampknapp, eller en switch från biltema så vill jag gärna ha det.. För rent teoretiskt bör det ju fungera?
Senast redigerat av Oliverthemc (16 juni 2013)

730 Inlägg
16 juni 2013
Nu vet jag inte riktigt hur kontakterna ser ut på 850, men är de som på de äldre volvosana så är de ju "skruvkontakter" eller vad man ska kalla de.
Då är de ju bara att ta lös lampsockeln för positions ljus och lägga kabeln imellan och skruva dit sockeln igen.

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

14 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Nej, det var liksom en dosa med 8 uttag med sladdar i, såg ut som en dosa som skulle kunna sitta bak på en bilstereo.. Ska titta mer på det imorgon..

14 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
Jo, menar du antennuttaget? Stereon har bara ett par röd/vita uttag för slutsteg och sedan vanliga kontakter och sen då ett uttag där man kör in kontakten till antennen smile Inga lösa kablar på baksidan heller utan alla är dragna i kontakterna.. men fick en rosa kabel med i paketet, vet dock inte vad den är bra för..

2 024 Inlägg
16 juni 2013
Har du tittat i instruktionsboken till stereon??? Där finns en blå kabel som benämns "Antennuttag bil/Förstärkare (blå)" , det är den du ska använda.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

14 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
Men det är ju inga lösa sladdar bak på stereon? Det ska väl hänga en sladd lös i så fall?

9 118 Inlägg
17 juni 2013
Oliverthemc skrev:
Men det är ju inga lösa sladdar bak på stereon? Det ska väl hänga en sladd lös i så fall?

Beror ju på. Har du en antenn på bilen som åker upp om du slår igång stereon? Om inte så har du en blå kabel i kablaget som du jan klippa av i lagom längd från stereon och koppla ihop med rem kabeln till steget.

75 Inlägg
17 juni 2013
Oliverthemc skrev:
Jo, menar du antennuttaget? Stereon har bara ett par röd/vita uttag för slutsteg och sedan vanliga kontakter och sen då ett uttag där man kör in kontakten till antennen smile Inga lösa kablar på baksidan heller utan alla är dragna i kontakterna.. men fick en rosa kabel med i paketet, vet dock inte vad den är bra för..

Koppla en remote sladd från blå/vit kabel från den stora kabelhärvan på stereon  till remote på steget, svårare än så är det inte och vill du stänga av basen kanske du kan göra det via stereon "sub" "off" eller "on" eller sätt en brytare på remote sladden.

14 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
Men du EXame, ska jag bara klippa av dem och tvinna ihop dem med remotekabeln? Eller går de till någonting viktigt? smile

2 024 Inlägg
17 juni 2013
Ärligt talat av att läsa vad du skriver så bör du ta hjälp till detta av nån kompis eller nåt så det blir ordentligt gjort, så kanske du fixar det själv nästa gång istället. Har du ingen elantenn eller liknande på bilen så kan du helt enkelt klippa av den blå kabeln som kommer från stereon, titta i manualen det står vilken det är, och koppla ihop den med en kabel som du drar till stegets remoteingång. Man tvinnar inte ihop kablar utan man använder riktiga kabelskor, allt annat leder till bekymmer på ett eller annat sätt förr eller senare. Bara för att dubbelkolla, hur har du kopplat ström till steget, monterat säkring med mera på korrekt sätt?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

75 Inlägg
17 juni 2013
tycker som "EXpoze" sa , ta hjälp utav en kompis eller någon annan som kan, så det inte slutar med kabelbrand.

14 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
Jag har fått hjälp av en kompis som har kopplat in flera basar, men när det inte fanns en lågnivå på stereon så visste han inte mer och har lämnat mig med det sista problemet. Den enda anledningen till att jag frågar expoze är för att jag vill göra det rätt.. Och JA, jag satte en säkring ca 20 cm från batteriet. Allt är riktigt kopplat och jag har skruvat fast basen i bagaget för att minimera skador, jodning är med extremt bra gjort.

2 024 Inlägg
17 juni 2013
Men lågnivå är ju nåt helt annat, det är en röd och en vit rcakabel som hänger ut där bak, dessa transporterar ljudsignalen till slutsteget och det är det som heter lågnivå. Du är ute efter en remotesignal och som jag redan skrivit 2 gånger, titta i din instruktionsbok till stereon, där står det klart och tydligt att det finns en remote ut som är en blå kabel. Den får du klippa av mellan kontakten och stereon och koppla ihop med en annan kabel som du drar bak till remote plinten på ditt slutsteg. Och använd kabelskor som du sen lägger eltejp eller krympslang runt, gör man rätt från början så blir resultatet och livslängden på grejorna alltid bättre.

Samarbetspartners:

14 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
Jag förstår vad du menar! Ska ut och testa det direkt, jag medger att jag inte har en aning om vad sakerna heter, men det är Remoten jag har menat hela tiden och jag har en remotsladd på cirkus 6 meter så det blir inga problem!

14 Inlägg
17 juni 2013
Trådstartare
Sådär, klippte itur ''Antenna'', den blå kabeln och satte ihop de med remote-kabeln och det fungerar som en charm! smile Tack så jäkligt mycket för svar! Uppskattar det!!

//Mvh Oliver

Sök