3768
Sök

Angåenda spikningar

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 juni 2013
#21
_Limpan skrev:
Xuri skrev:
_Limpan skrev:
Har kompisar som kör med original spridarna å ligger på 1,2 i ladd utan att det spikar alls!

mm å vilken av s60 turbosarna har han ? vilken har du ?

350 cc bör väl räcka till typ 280-300hk max... å då ska dina soppapumpar orka med de flödet också.

med rätt optimerad motor å tex s60R aggregatet så lämnar din bil 300 hästar på 1-1.2 bars laddtryck å då är de tajt för dina spridare....

Kkk k24

kkk24an levererar ju luft för över 400hk på rätt motor...

jag tror dina spridare är för små när du klämmer 1 bar ur den där motorn.

350cc räcker till ca 280-300hk under rätt förhållande å hög dutycycle.

de ihop med högre komp och säkert dålig tändtidpunkt gör inte saken bättre.

sen med ditt gamla motronic så kan jag bara tänka mig hur din bil svartryker på tomgång å bluddrar..

större spridare å större luftmängdsmätare tror jag gör saken bättre.

Köp en bredbandslambda å ut å kör en sväng så ska du få se på nått som går snålt..


MulleRacing
499 Inlägg
9 juni 2014
Trådstartare
#22
River upp gammeltråden, kör större ic, r-spridarna, btr så nu får den både kallare luft och mycket mer bränsle, nästa steg? Kallare stift? Högre oktan?


1 861 Inlägg
9 juni 2014
#23
E85! Och ordentligt sprut!


4 670 Inlägg
9 juni 2014
#24
_Limpan skrev:
River upp gammeltråden, kör större ic, r-spridarna, btr så nu får den både kallare luft och mycket mer bränsle, nästa steg? Kallare stift? Högre oktan?

Bredbandslambda?


3 860 Inlägg
9 juni 2014
#25
Rätt instäld tändning?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

MulleRacing
499 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
#26
Det är ju motronic, vad rekommenderas för sprut då? Inte allt för dyrt!


1 861 Inlägg
10 juni 2014
#27
_Limpan skrev:
Det är ju motronic, vad rekommenderas för sprut då? Inte allt för dyrt!

Jag ska köra saab T5 på min 740! Men annars är ju ett hemma snickrat MS inte allt för mycket dyrare! smile


MulleRacing
499 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
#28
Skulle haft nått man kan bygga vidare på, funderar på femma eller sexa framöver här. Kör mestadels test setup nu för å se vad man kan kräma ur. Blir nämligen den här setupen i Amazonen sen! Men exempelvis lh2.4 med chippade boxar, kommer jag längre med det?


1 861 Inlägg
10 juni 2014
#29
_Limpan skrev:
Skulle haft nått man kan bygga vidare på, funderar på femma eller sexa framöver här. Kör mestadels test setup nu för å se vad man kan kräma ur. Blir nämligen den här setupen i Amazonen sen! Men exempelvis lh2.4 med chippade boxar, kommer jag längre med det?

det är ju oändligt med strul med lh2..4 varför inte satsa på mapp bart?


MulleRacing
499 Inlägg
10 juni 2014
Trådstartare
#30
Ekonomin är det som styr! Blir värre sprut i 740in, dyrt å köpa två sprut bara för att få åka småstressat i amazon!


1 861 Inlägg
10 juni 2014
#31
_Limpan skrev:
Ekonomin är det som styr! Blir värre sprut i 740in, dyrt å köpa två sprut bara för att få åka småstressat i amazon!

Kika in i min tråd! Ska köra Saab T5 sprut i min 740... Kostar 2-3k med alla sensorer man behöver...


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 juni 2014
#32
*Nu skriver jag några rader som du ska läsa tillräckligt många gånger för att förstå att jag har rätt och du fel.

_Limpan skrev:
Ekonomin är det som styr!

Ju mindre pengar du har, desto bättre sprut skall du köpa.

_Limpan skrev:
Blir värre sprut i 740in

Värre vad då? Värre än vad då? Värre eller värre som i bättre?

_Limpan skrev:
dyrt å köpa två sprut bara för att få åka småstressat i amazon!

Tänk efter, vad är dyrt egentligen?  Är ett Nira för 10000kr dyrt? Är Megasquirt för 1500kr billigt? Vi bygger bilen med Nira och får det installerat och mappat för 20000kr totalt. All fine.

Vi bygger bilen med Megasquirt och märker att löda var inte min grej så 5000kr så har vi sprutet klart. Man märker efter ett tag att dra el inte var min grej och får be om hjälp. Nu får man riva ur allt och börja om, ca 5000kr till i tid och material.  Nu har du ett sprut lött av någon som kan och en bra eldragning. Det är bara det att dina givare passar inte ihop med Megasquirt, eller det säger folk dem gör, men att flasha om koder och jox är inte min grej.  Byta givare och grejor 2000kr. Nu stämmer inte riktigt kabeldragningen längre och man får klippa och klistra lite men till slut funkar det. Nu skall det mappas och det kan en kille i byn 2000kr. I med etanol och ut på vägen med fullt ös. Den där smalbandslambdan som visst skulle gå att koppla in i megasquirtet hänger inte med och man märker inte att det går toksnålt, vips har alla kolvarna smält och man får börja om och renovera motorn + 5000kr. Nu kommer man på att han i byn inte kunde och man rullar in på trimfirman som tar 5000kr för en mappning, men då ingår inte felsökning på det klipp och klistrade elsystemet eller på alla skjutna tryckrör. 10000kr senare är bilen mappad, men går rackans risigt när det är kallt på morgonen eftersom den saknar tomgångsmotor. Den tar heller inte hänsyn till höga temperaturer eftersom laddtrycket styrs via pysventil och inte elektroniskt.  Men sprutet var billigt!

Säg nu inte att jag överdriver utan gå tillbaka och leta upp "*" och läs där igen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 861 Inlägg
11 juni 2014
#33
torpis skrev:
*Nu skriver jag några rader som du ska läsa tillräckligt många gånger för att förstå att jag har rätt och du fel.

_Limpan skrev:
Ekonomin är det som styr!

Ju mindre pengar du har, desto bättre sprut skall du köpa.

_Limpan skrev:
Blir värre sprut i 740in

Värre vad då? Värre än vad då? Värre eller värre som i bättre?

_Limpan skrev:
dyrt å köpa två sprut bara för att få åka småstressat i amazon!

Tänk efter, vad är dyrt egentligen?  Är ett Nira för 10000kr dyrt? Är Megasquirt för 1500kr billigt? Vi bygger bilen med Nira och får det installerat och mappat för 20000kr totalt. All fine.

Vi bygger bilen med Megasquirt och märker att löda var inte min grej så 5000kr så har vi sprutet klart. Man märker efter ett tag att dra el inte var min grej och får be om hjälp. Nu får man riva ur allt och börja om, ca 5000kr till i tid och material.  Nu har du ett sprut lött av någon som kan och en bra eldragning. Det är bara det att dina givare passar inte ihop med Megasquirt, eller det säger folk dem gör, men att flasha om koder och jox är inte min grej.  Byta givare och grejor 2000kr. Nu stämmer inte riktigt kabeldragningen längre och man får klippa och klistra lite men till slut funkar det. Nu skall det mappas och det kan en kille i byn 2000kr. I med etanol och ut på vägen med fullt ös. Den där smalbandslambdan som visst skulle gå att koppla in i megasquirtet hänger inte med och man märker inte att det går toksnålt, vips har alla kolvarna smält och man får börja om och renovera motorn + 5000kr. Nu kommer man på att han i byn inte kunde och man rullar in på trimfirman som tar 5000kr för en mappning, men då ingår inte felsökning på det klipp och klistrade elsystemet eller på alla skjutna tryckrör. 10000kr senare är bilen mappad, men går rackans risigt när det är kallt på morgonen eftersom den saknar tomgångsmotor. Den tar heller inte hänsyn till höga temperaturer eftersom laddtrycket styrs via pysventil och inte elektroniskt.  Men sprutet var billigt!

Säg nu inte att jag överdriver utan gå tillbaka och leta upp "*" och läs där igen.

+1


MulleRacing
499 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#34
Grejen är den att jag just nu håller på mixtrar å ser vad ett original sprut till en b230 klarar av att leverera eftersom jag inte ska har värsting värsting grejer i min amazonkombi som ska gå med överladdad b230 sen! 740in blir påkostad men amazon ska bara gå bättre än original! 740in åker det i maxxecu i senare! Men att köpa två st maxxecu när det räcker med 0,7-1 bars laddtryck i amazon känns overkill! Det hade varit kul att åka med lite tryck i Amazon utan eftermarknadssprut!


1 861 Inlägg
18 juni 2014
#35
_Limpan skrev:
Grejen är den att jag just nu håller på mixtrar å ser vad ett original sprut till en b230 klarar av att leverera eftersom jag inte ska har värsting värsting grejer i min amazonkombi som ska gå med överladdad b230 sen! 740in blir påkostad men amazon ska bara gå bättre än original! 740in åker det i maxxecu i senare! Men att köpa två st maxxecu när det räcker med 0,7-1 bars laddtryck i amazon känns overkill! Det hade varit kul att åka med lite tryck i Amazon utan eftermarknadssprut!

Så åk förgasar turbo? Kör en weber 55a och sug genom! bestycka efter en bredbandslambda... Ingen ide att hålla på och mixa med bosch lh2.4 bara dyrt och drygt...


MulleRacing
499 Inlägg
19 juni 2014
Trådstartare
#36
Dr_struts skrev:
_Limpan skrev:
Grejen är den att jag just nu håller på mixtrar å ser vad ett original sprut till en b230 klarar av att leverera eftersom jag inte ska har värsting värsting grejer i min amazonkombi som ska gå med överladdad b230 sen! 740in blir påkostad men amazon ska bara gå bättre än original! 740in åker det i maxxecu i senare! Men att köpa två st maxxecu när det räcker med 0,7-1 bars laddtryck i amazon känns overkill! Det hade varit kul att åka med lite tryck i Amazon utan eftermarknadssprut!

Så åk förgasar turbo? Kör en weber 55a och sug genom! bestycka efter en bredbandslambda... Ingen ide att hålla på och mixa med bosch lh2.4 bara dyrt och drygt...

Lh systemet ligger redan och väntar, så dyrt är det inte. Sen kopplar en kompis i det när jag dragit kablarna


1 861 Inlägg
19 juni 2014
#37
_Limpan skrev:
Dr_struts skrev:
_Limpan skrev:
Grejen är den att jag just nu håller på mixtrar å ser vad ett original sprut till en b230 klarar av att leverera eftersom jag inte ska har värsting värsting grejer i min amazonkombi som ska gå med överladdad b230 sen! 740in blir påkostad men amazon ska bara gå bättre än original! 740in åker det i maxxecu i senare! Men att köpa två st maxxecu när det räcker med 0,7-1 bars laddtryck i amazon känns overkill! Det hade varit kul att åka med lite tryck i Amazon utan eftermarknadssprut!

Så åk förgasar turbo? Kör en weber 55a och sug genom! bestycka efter en bredbandslambda... Ingen ide att hålla på och mixa med bosch lh2.4 bara dyrt och drygt...

Lh systemet ligger redan och väntar, så dyrt är det inte. Sen kopplar en kompis i det när jag dragit kablarna

Inte i inköp nej men sen ska du ha chipp varje gång du upgraderar det och får en dåligt optimerad bil till just ditt setup vilket i slutändan kan riskera och spika sönder din motor eller slarva bort 50 hk med usel tändning och för mycket soppa etc...



Sök