2299
Sök

Behöver hjälp! Baslådeköp!

20 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
Hallå.
Jag har tänkt att köpa nytt basljud till bilen (Mercedes W124) och jag har en budget på ca 2000-2500kr.
Jag har tittat på dessa:
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -lada.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … slada.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 12tum.html
Jag är mest inne på Gas silver 10orna.
Steget som jag har är ett Pioneer GM-5100t och har två kanaler. 1x380W RMS eller 2x125W RMS.
Vilken av basarna rekommenderas? smile

20 Inlägg
26 juni 2013
Trådstartare
Justeja, glömde säga att jag är ute efter mycket bas! Det behöver inte vara klaraste, finaste basljud utan det ska dunka på bra när man spelar!

138 Inlägg
27 juni 2013
Eftersom det är bara BRL artiklar så kan du fråga dom..smile

280 Inlägg
27 juni 2013
jankarl skrev:
Eftersom det är bara BRL artiklar så kan du fråga dom..smile

Så att de kan svara det alternativ som de tjänar mest pengar på att sälja. Det är inget påhopp på BRL. Det är så hela branschen fungerar numera. Vill man få korrekt information så är det säkrast att fråga andra konsumenter hur de upplever produkterna.
Senast redigerat av BengtK (27 juni 2013)

138 Inlägg
27 juni 2013
Tror dom tjänar mest pengar på nöjda kunder men det är ju bara mina tankar..smile
Hoppas det blir bra!

20 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
jankarl skrev:
Tror dom tjänar mest pengar på nöjda kunder men det är ju bara mina tankar..smile
Hoppas det blir bra!

Jag hoppas på det! Jag ska ringa dem idag och höra vad dom har att säga smile Tack för hjälpen!

280 Inlägg
27 juni 2013
jankarl skrev:

Det tror jag också men det blir mer och mer uppenbart att branschen generellt inte har samma åsikt.

Till trådskaparen: Med så låg budget så får du mest för pengarna om du köper en bättre bas istället för två sämre. Om du har en sedan så tror jag att tanken sitter i vägen i din bil. Då blir det svårt att få in ljudet i kupén vilket gör att installationen blir ännu viktigare än vanligt. Det gör att färdigbygga lådor går bort helt. Hitta en bra lösning på hur basen ska installeras och anpassa valet av bas efter installationen.

5 118 Inlägg
27 juni 2013
Ett eller 2 stycken omega basrör skulle kunna ge en del bas om dom skruvas i tex hatthyllan inne i bilen.
Annars så brukar en bandpasslåda med tratt genom förstahjälpenlådan funka. På en sedan så klart smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

20 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
BengtK skrev:
jankarl skrev:

Det tror jag också men det blir mer och mer uppenbart att branschen generellt inte har samma åsikt.

Till trådskaparen: Med så låg budget så får du mest för pengarna om du köper en bättre bas istället för två sämre. Om du har en sedan så tror jag att tanken sitter i vägen i din bil. Då blir det svårt att få in ljudet i kupén vilket gör att installationen blir ännu viktigare än vanligt. Det gör att färdigbygga lådor går bort helt. Hitta en bra lösning på hur basen ska installeras och anpassa valet av bas efter installationen.

Japp, tanken sitter bakom sätet på den. Jag har funderat på att köpa en bandpasslåda och dra en basreflex upp i hatthyllan men jag blev förvånad över min gamla slutna baslåda, en pioneer 10", som spelade rätt hyfsat även fast jag bara hade ställt in den i skuffen. Tyvärr så är det olika impedans på bas och slutsteg när jag bryggar steget så den klipper. hmm

280 Inlägg
27 juni 2013
w124200e skrev:
Japp, tanken sitter bakom sätet på den. Jag har funderat på att köpa en bandpasslåda och dra en basreflex upp i hatthyllan men jag blev förvånad över min gamla slutna baslåda, en pioneer 10", som spelade rätt hyfsat även fast jag bara hade ställt in den i skuffen. Tyvärr så är det olika impedans på bas och slutsteg när jag bryggar steget så den klipper. hmm

Utbudet av färdigbyggda bandpasslådor som passar till den installationen är mycket begränsat/obefintligt så du får nog bygga lådan själv. Om jag haft dina förutsättningar och dina önskemål så hade jag i första hand letat efter en lättdriven 15":are med enkel 4 ohms talspole som fungerar bra i bandpass. 2*2 ohm skulle också fungera. Var noga med att mäta ordentligt så att du verkligen får plats med lådan och får in den i bagaget innan du köper basen.

21 761 Inlägg
27 juni 2013
w124200e skrev:
Jag har funderat på att köpa en bandpasslåda och dra en basreflex upp i hatthyllan

Möjligtvis skulle en sån sak kunna funka om det gick att dra upp lådans ordinarie port genom tex hattyllan, dock ökar ju kammarens nettovolym en aning och avstämningen kan sänkas någon Hz. En betydligt bättre lösning är att bygga egen bandpass, som BengtK skriver.

Utifrån de saker du länkar till så skulle nog jag i så fall välja 1 st löst 12" GAS Silver, då får du till totalt 4 Ohm. Annars är JBL GTO1214 ett alternativ som inte verkar så tokigt, både GAS och JBL ska gå att sätta i ungefär likadan bandpasslåda om man vill och kunna drivas hyfsat av ditt slutsteg.

Här är frågan hur stor lådan får vara, ge gärna maxmått så kan vi sedan ge mer råd. smile

20 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
BengtK skrev:
w124200e skrev:

Utbudet av färdigbyggda bandpasslådor som passar till den installationen är mycket begränsat/obefintligt så du får nog bygga lådan själv. Om jag haft dina förutsättningar och dina önskemål så hade jag i första hand letat efter en lättdriven 15":are med enkel 4 ohms talspole som fungerar bra i bandpass. 2*2 ohm skulle också fungera. Var noga med att mäta ordentligt så att du verkligen får plats med lådan och får in den i bagaget innan du köper basen.

Jo, jag hade tänkt att bygga egen låda då det blir billigare och eftersom jag har tittat runt ganska länge utan att hitta en bandpasslåda med basreflexen byggt på sättet som jag vill ha det. Tack för tipsen!

20 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
w124200e skrev:
Jag har funderat på att köpa en bandpasslåda och dra en basreflex upp i hatthyllan

Möjligtvis skulle en sån sak kunna funka om det gick att dra upp lådans ordinarie port genom tex hattyllan, dock ökar ju kammarens nettovolym en aning och avstämningen kan sänkas någon Hz. En betydligt bättre lösning är att bygga egen bandpass, som BengtK skriver.

Utifrån de saker du länkar till så skulle nog jag i så fall välja 1 st löst 12" GAS Silver, då får du till totalt 4 Ohm. Annars är JBL GTO1214 ett alternativ som inte verkar så tokigt, både GAS och JBL ska gå att sätta i ungefär likadan bandpasslåda om man vill och kunna drivas hyfsat av ditt slutsteg.

Här är frågan hur stor lådan får vara, ge gärna maxmått så kan vi sedan ge mer råd. smile

Av dem alternativen så väljer jag JBL GTO1214 då den finns på nårdik och jag ska dit nästa vecka.
Det är ganska stora bagageutrymmen på w124orna, när jag snabbmätade var det 50cm högt, 100cm brett och minst 100-200cm djupt men jag vill gärna ha plats kvar i gagaget. Tackar för hjälpen!

20 Inlägg
27 juni 2013
Trådstartare
Vad tror ni om detta då, två stycken Kenwood KSC-W1200T (basrör) ståendes så att man monterar dem i hatthyllan ungefär som mb_pucken sa tidigare?
Det skulle passa ganska perfekt i storlek och mitt slutsteg skulle också orka driva dom rätt bra!

21 761 Inlägg
28 juni 2013
Jag har räknat på en bandpasslåda till JBL GTO1214 och yttermåtten med 22 mm material blir:

Bredd: 800 mm
Höjd: 394 mm
Djup: 394 mm

När kortsidorna sitter på plats så ska mellanväggen/baffeln sitta 228 mm från ena kortsidan, om allt stämmer så blir det 506 mm från andra kortsidan. Basen är tänkt att ha magneten i den mindre kammaren och porten ska sitta i den större kammaren.

Porten är 1 st 6" och röret kapas 18 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. I volymberäkningen till portade kammaren har jag räknat med att porten sticker in ca 10 cm in i kammaren, men det beror ju på hur mycket den måsta dras ut ur lådan för att nå upp genom hatthyllan. smile

20 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har räknat på en bandpasslåda till JBL GTO1214 och yttermåtten med 22 mm material blir:

Bredd: 800 mm
Höjd: 394 mm
Djup: 394 mm

När kortsidorna sitter på plats så ska mellanväggen/baffeln sitta 228 mm från ena kortsidan, om allt stämmer så blir det 506 mm från andra kortsidan. Basen är tänkt att ha magneten i den mindre kammaren och porten ska sitta i den större kammaren.

Porten är 1 st 6" och röret kapas 18 cm långt, sedan sätts trattar i båda ändar. I volymberäkningen till portade kammaren har jag räknat med att porten sticker in ca 10 cm in i kammaren, men det beror ju på hur mycket den måsta dras ut ur lådan för att nå upp genom hatthyllan. smile

Tack så mycket! Jag får se om jag köper nån skiva mdf och gör en bandpasslåda eller om jag monterar två basrör så de sticker upp i hatthyllan. Jag har helst andra projekt som jag skulle ha gjort klart innan jag börjar snickra på en ny baslåda så därför kanske basrören skulle fungera lika bra?

21 761 Inlägg
28 juni 2013
Om man ska montera basrörlådor så blir det knappast bra ifall de sätts inuti bagaget och låter basreflexporten spela upp genom hatthyllan, då hör man ju bara enstaka frekvenser. Sätter man basrören så att baselementet spelar upp genom hatthyllan så gör inte basreflexporten speciellt stor verkan. hmm

20 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om man ska montera basrörlådor så blir det knappast bra ifall de sätts inuti bagaget och låter basreflexporten spela upp genom hatthyllan, då hör man ju bara enstaka frekvenser. Sätter man basrören så att baselementet spelar upp genom hatthyllan så gör inte basreflexporten speciellt stor verkan. hmm

Jag hade isåfall tänkt att sätta elementen uppåt och höja upp basrören ca 5-10cm från botten av skuffen så att basreflexen inte är igentäppt. Varför fungerar inte basreflexporten om jag gör så? :o

21 761 Inlägg
28 juni 2013
Jag tycker den blir så "undangömd" och risken finns att ljudet från porten inte kommer in i kupen ordentligt, då hjälper den inte baselementet så bra. smile

20 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Hmm. Okej, jag får tänka vidare på det isåfall för annars tycker jag att det skulle vara en ganska bra (och billig) idé för billjudet. Jag kommer ju inte att tävla eller något sådant utan jag ska bara ha att lyssna på i bilen så jag tycker att det ska räcka men jag kanske har fel? Tack för hjälpen iallafall! smile

Sök