Tomgången är lite väl hög på 960in, uppemot 1500rpm vilket gör att den driver på av sig själv.. Har inte kollat något än, men misstänker att det kan vara tomgångmotorn kanske? Den varvar inte mera vid kallstart som dom brukar kunna göra, snarare mindre då den låg strax över 1000rpm sist och sen gick den upp efter lite körning.
Vart sitter tomgångmotorn mer exakt? Skulle tro att tomgången ska ligga någonstans runt 600rpm egentligen..
Tomgångsmotorn sitter kopplad före gasspjället och in i insuget. På dom 4 cyl. B230 motorerna sitter dom typ rakt under insuget. Blank metallgrej med 2 gummislangar på och en elkontakt.
Lambda o gasspjället, håll på slangar, drar tjuvluft kolla med startgas
Lambdasond kan man ju mäta med en multimeter så att den reglerar.
Gasspjäll på en sån är väl av eller på? Som på en 940? I så fall justerar man ju det så att man hör klicket i det precis när man börjar gasa... Sen kan det ju självklart läcka luft nånstans. Alltid svårt att veta vart TS är i kunskap....
Vart tomgångsmotorn sitter på en B230 vet jag, men det ser ut att vara lite mera saker på 6an! Kanske sitter på samma ställe ändå, får forska lite mer i det. Lambdan borde inte vara dålig (Men den kan ju såklart vara det) eftersom bilen går rent och fint, och lampan lyser inte.
Vart tomgångsmotorn sitter på en B230 vet jag, men det ser ut att vara lite mera saker på 6an! Kanske sitter på samma ställe ändå, får forska lite mer i det. Lambdan borde inte vara dålig (Men den kan ju såklart vara det) eftersom bilen går rent och fint, och lampan lyser inte.
Lampan på panelen är ju inte kopplad till Lambdasonden. Själva tomgångsmotorn borde ju se ganska lika ut på dom båda, så den borde ju gå att hitta.
Vart tomgångsmotorn sitter på en B230 vet jag, men det ser ut att vara lite mera saker på 6an! Kanske sitter på samma ställe ändå, får forska lite mer i det. Lambdan borde inte vara dålig (Men den kan ju såklart vara det) eftersom bilen går rent och fint, och lampan lyser inte.
Lampan på panelen är ju inte kopplad till Lambdasonden. Själva tomgångsmotorn borde ju se ganska lika ut på dom båda, så den borde ju gå att hitta.
Men om lambdan var dålig skulle bilen känna av det och tända lampan, väl? Ja jag får kika lite under all plast, känns som den kan vara boven då bilen går klockrent annars.
Kom på att den har diagnosuttag, kanske skulle kolla det efter felkoder..