robzter skrev:
tror du verkligen att någon kan läsa tankarna på andra i trafiken? nej just det. men däremot kan berätta vad jag själv tycker. bidrar man inte till flytet i trafiken så ja då kan man hålla sig hemma. ja han kan faktiskt gott gå ut i väggrenen. jag kör då om iaf oavsett men ser hellre att dom går åt sidan en del istället för att slicka mittlinjen bara för att.
har en liknande sträcka när jag ska ut till morsan. bred väg där det skulle kunna vara 2 filigt men där har dom valt att hålla det en fil i varje riktning med bred väggren. problemet är att alla som kör på den där förbannade vägen kör så nära mittsträcket dom kan istället för att hålla sig åt sidan. lite då och då är det kurvor med goda tillfällen att köra om om just folk underlättar. men vad tror du folk gör jo dom skiter i det.
Så du menar, på fullaste allvar, att om du har "långa raksträckor" utan möte, så tycker du att någon gott kan lägga sig ute i kanten så det blir lättare för dig att köra om? HUR spelar det någon roll i det fallet? Vi pratar inte om "kurvor där det går bra att köra om", utan när det finns all världens tillfälle att köra om, UTAN att någon behöver flytta på sig, och trots DET ska folk ligga och rövgräva. Precis som samma sak folk gör vid 2+1-vägar. Ligger och rövgräver när det är enfiligt, för att, när det blir tvåfiligt gör vad? Köra om? ICKE! De ska ligga kvar och rövgräva.
Skillnaden är; det är inte olagligt att inte flytta på sig (det är olagligt att försvåra en omkörning, men du är inte skyldig att underlätta den, men som sagt, du får inte göra den svårare...två olika saker), men, att ligga tillräckligt nära kan du bli av med körkortet över/för/av.
Du pratar om "trafikflödet", men ignorerar helt att "ditt" beteende stressar folk, men det är, givetvis, bra och riktigt. Tål man inte idioter som ligger 5m bakom en, fast de har all möjlighet att köra om, på ex.vis 2+1-vägar, så är det ju den som ligger framför som ska stanna hemma. Inte idioten bakom.